ЗАКЛАД ОСВІТИ
НАКАЗ - ЗРАЗОК
25.08.2023 № ____
Про реагування на випадок булінгу (цькування)
та застосування заходів виховного впливу
в закладі освіти
Відповідно наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 «Про деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти, відповідно до абзацу дев’ятого частини першої статті 64 Закону України «Про освіту», згідно з пунктом 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року №630 (із змінами), Роз’яснення щодо застосування наказу з метою безпечного освітнього середовища в закладах освіти Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 «Про деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти
НАКАЗУЮ:
2.1. Використання термінів у Порядку реагування на випадки булінгу (цькування) – кривдник (булер) – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, яка вчиняє булінг (цькування) щодо іншого учасника освітнього процесу;
потерпілий (жертва булінгу) – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, щодо якої було вчинено булінг (цькування);
спостерігачі – свідки та (або) безпосередні очевидці випадку білінгу (цькування);
сторони булінгу (цькування) – безпосередні учасники випадку: кривник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності).
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про освіту», «Про соціальні послуги», «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».
замкнутість, тривожність, страх або, навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка, неврівноважена поведінка, агресивність, лють, схильність до руйнації, нищення, насильства, зміна поведінки, уповільнене мислення, знижена здатність до навчання, втомленість, демонстрація страху перед іншими учасниками освітнього процесу, схильність до пропуску навчальних занять, депресивні стани, аутоагресія (самопошкодження), суїцидальні прояви, прихованість, погане самопочуття і т.д.
- служба освітнього обусмена (за потреби);
- __________________ (засновник);
- служба у справах дітей ____________________;
- директор та адміністрація закладу освіти;
- територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.
Суб’єкти реагування діють у межах повноважень, передбачених законодавством та цим Порядком.
вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;
за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної швидкої медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
звернутись (за потребою) до територіальних органів (підрозділів)
Національної поліції України;
повідомити директора закладу освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).
9.1. Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, директора закладу освіти або інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.
9.2. У закладі освіти заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) або підозру щодо його вчинення приймає директор закладу освіти.
9.3. Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.
10. Директор закладу освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):
невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);
за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
повідомляє службу у справах дітей (за потребою, інші служби) з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;
скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.
Голова – директор закладу освіти – ______________;
Заступник директора з навчально-виховної роботи – _______________ (заступник голови);
Заступник директора з навчально-виховної роботи – _________________;
Заступник директора з навчально-виховної роботи – _________________;
Психолог – _________________;
Соціальний педагог – _________________;
Представник у справах дітей – _________________;
Представник батьківського комітету – _______________;
Секретар – соціальний педагог – _________________.
11. Завдання комісії:
11.1. Голова комісії організовує роботу комісії, відповідає за виконання покладних на комісію завдань.
11.2. Секретар комісії забезпечує підготовку проведення засідань комісії та матеріалів, що підлягають розгляду на засіданнях комісії, ведення протоколу засідань комісії.
12. Члени комісії:
ознайомлюються з матеріалами, що стосується випадку булінгу (цькування), подають пропозиції та рекомендації, не розголошують інформацію, беруть участь у голосуванні.
13.1. З’ясувати та усунути причини, що стосується випадку булінгу (цькування), оцінити потреби сторін та забезпечити послуги.
14.1. Збір інформації щодо обставин випадку булінгу.
14.2. Розгляд та аналіз зібраних матеріалів, прийняття рішень відповідно заяви, оцінка потреб сторін булінгу (цькування).
14.3. Залучення фахівців (за потребою).
14.4. Визначення причин булінгу (цькування).
14.5. Визначення заходів виховного впливу за закріпленими педагогічними працівниками – моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг.
14.6. Надання рекомендацій для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).
15. Голова комісії доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.
16. Строк розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) в закладі освіти та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення директором закладу освіти.
17. Запобігання та протидія булінгу (цькуванню) в закладі освіти.
17.1. Систематично проводити системну інформаційну роботу щодо запобіганню булінгу (цькуванню) зі здобувачами освіти.
17.2. Проводити різноманітні виховні заходи.
17.3. Розвивати соціальний та емоційний інтелект учасників освітнього процесу.
17.4. Створювати безпечне освітнє середовище в закладі освіти, що включає психологічну та фізичну безпеку учасників освітнього процесу.
17.5. Підвищувати рівень поінформованості булінгу (цькування) – порушення прав людини, насильницька поведінка.
17.6. Розробити план відповідних заходів, включаючи: зустрічі, бесіди, консультації, лекції, круглі столи, тренінги, тематичні заходи, конкурси, спільні перегляди та обговорення тематичних відеосюжетів, літературних творів, матеріалів ЗМІ, особистого досвіду, запрошення гостей та ін.
17.7. Використовувати засоби електронних комунікацій.
17.8. Критично аналізувати виховну роботу з подальшими інноваційними ідеями та планами розвитку особистості в закладі освіти.
Термін виконання: протягом 2023/2024 навчального року.
Відповідальні особи: працівники закладу освіти.
Директор ______________
З наказом ознайомити весь колектив.
Додаток
до Порядку реагування
на випадки булінгу (цькування)
(пункт 8 розділу IV)
ПРОТОКОЛ №_____
засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування)
________________________________________________________________________________
(Найменування закладу освіти)
«___» _______________ 20___ р. ___________________________________ Час ____ год ___ хв
Підстава: ________________________________________________________________________________
(від кого і коли надійшло заява або повідомлення про випадок булінгу (цькування)
________________________________________________________________________________
(стислий зміст заяви або повідомлення)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Присутні: _______________ осіб
Члени комісії (_____ осіб) згідно з наказом про склад комісії від _____________ №_______:
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Інші особи ( ______ осіб):
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
СЛУХАЛИ:
І. Затвердження Порядку денного засідання
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
ІІ. Розгляд питань Порядку денного засідання1
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІІ. Ухвалили рішення про2
потреби сторін булінгу (цькування) в соціальних та психолого-педагогічних послугах
________________________________________________________________________________
(опис відповідних послуг та відповідальні за їх надання)
заходи для усунення причин булінгу (цькування)
________________________________________________________________________________
(опис заходів та відповідальні за їх виконання)
заходи виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування)
________________________________________________________________________________
(опис заходів та відповідальні за їх виконання)
рекомендації для педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладу освіти щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками
________________________________________________________________________________
(опис рекомендацій і суб’єктів призначення цих рекомендацій)
рекомендації для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування)
________________________________________________________________________________
(опис рекомендацій і суб’єктів призначення цих рекомендацій)
Голова комісії ______________
Секретар ______________
_____________________
1 Розділ II доповнюється окремими сторінками.
2 Розділ III доповнюється окремими сторінками.