Про що розповідає ноктюрн

Про матеріал

Метою даного конспекту є ознайомити дітей з особливостями жанру ноктюрна та історією його розвитку в різних країнах, спробувати порівняти та визначити характерні ознаки жанру «ноктюрн», навчитися порівнювати живописні полотна з музикою ноктюрна, ознайомити учнів з авторами та виконавцями ноктюрнів.

Перегляд файлу

 

Тема. Про що розповідає ноктюрн?

Мета: ознайомити з особливостями жанру ноктюрна та історією його розвитку в різних країнах, спробувати порівняти та визначити характерні ознаки жанру «ноктюрн», навчитися порівнювати живописні полотна з музикою ноктюрна, ознайомити учнів з авторами та виконавцями ноктюрнів;

розвивати вміння учнів уважно слухати камерно-інструментальну музику та знаходити на слух характерні ознаки ноктюрнів. Порівнювати та співставляти твори минулого і сучасності, знаходити взаємозв'язок між творами живопису та ноктюрнами, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння виразно виконувати пісні композиторів;

виховувати інтерес до слухання класичної камерно-інструментальної музики різних композиторів минулого і сучасності та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів Е. Ґріга, Ф. Шопена.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру ноктюрна, тематична палітра ноктюрнів, композиційна будова (форма) ноктюрна, ноктюрн у вокальній музиці, поєднання жанрів.

Твори, що вивчаються на уроці:

·       Е. Ґріґ. Ноктюрн №4 з циклу «Ліричні п'єси» у виконанні Е. Гілельса.

·       Ф. Шопен. Ноктюрн сі-мажор у виконанні С. Ріхтера.

·       А. Бабаджанян. Ноктюрн.

·       «Хлоп'ята і дівчата» (слова І. Діка, музика А. Островського).

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  1. Вхід учнів до класу під ноктюрн сі мажор  Ф. Шопена.
  2. Музичне привітання.

Пролунав дзвінок, починається урок

З Божої ласки, з маминої казки,

З щирого старання, з гомінких пісень.

«Добрий день вам, діти»  -  «Добрий день»!

  1. Створення емоційного фону уроку. Побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи.

Сядьте, дітки, всі гарненько,

Руки покладіть рівненько.

Голову вище підніміть,

Плечі свої розведіть.

Всі на мене подивіться,

і приємно посміхніться!

  • Діти з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?

Народна мудрість говорить: «Усмішка – це повітря яким дихає людина».

Тому подивіться один на одного і посміхніться. Із таким гарним настроєм розпочнемо наш урок.

ІІ. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

А зараз ми з вами розспіваємося. Але спочатку пригадаємо правила співу:

Щоб правильно співати,

Треба сісти, або стати.

Спинки рівні, як тростинка,

Руки вниз чи на коліна.

В класі тиша, геть розмови!

Вже до співу всі готові?

Раз - увага! Два-вдихаймо!

Три – співати починаймо!

ІІІ. Актуалізація опорних знань

На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчати жанри камерно-інструментальної музики.

Діти зараз ми повторимо матеріал з попереднього уроку.

Метод «музична квітка»

Учитель розташовує на дошці паперову квітку, на пелюстках якої містяться завдання. Учні за бажанням  обирають  пелюстку, і відповідають на поставлені запитання.

 

1.Інструменальна музика поділяється на …(камерно-інструментальна – сольна,  ансамблева; симфонічна -  оркестрова)

2.Інструментальна музика це…(музика призначена для виконання на муз. інструментах)

3.Ця п’єса написана у формі “ рондо “. Рондо це…(музична форма, де проведення головної теми – рефрену, неодноразово чергується з іншими, відмінними від рефрену епізодами).

4.Жанри камерно-інструментальної музики це…(соната, тріо, квартет, квінтет, ансамблі в яких велика частина відводиться струнним інструментам.)

5.Артист-музикант, який досконало володіє   виконавською технікою це…(віртуоз)

6.На минулому уроці ми вивчали жанр камерно-інструментальної музики - …(скерцо)

7.Скерцо у перекладі із італійської буквально означає - …(жарт).

 

Молодці діти, ви гарно засвоїли матеріал попереднього уроку. Тому ми сміливо можемо працювати далі.

  1. Мотивація до навчання

Звучить музика.

Подивись на вечiрнє небо! 
Пурпуровим вогнем горить, 
День втомив його сонячним свiтлом, 
Ще хвилина - i небо спить. 
Загорнувшись у темряву ночi, 
Зорi яснi розсипле всюди, 
Тиху казку нiчну прошепоче 
I cамотнiй мicяць розбудить. 
День минає i промiнь гасне, 
Замiняючи ясну блакить, 
Рожевiє вечiрнє небо, 
Пурпуровим вогнем горить. 

 

Скажіть які асоціації у вас виникли під час слухання вірша і перегляд відео? (Вечір, ніч, місяць, сон, зірки).

Поміж багатьох камерних жанрів є жанр, який відзначається особливою наспівністю, відображенням найтонших переживань людини. Ці твори писали переважно для духових або для струнних інструментів і виконували на свіжому повітрі у вечірні та нічні години. Саме із цим жанром мені хочеться познайомити вас сьогодні. Це ноктюрн.

  1. Оголошення теми і мети уроку.

Отже, тема нашого уроку – «Про що розповідає ноктюрн?».

- Насамперед давайте визначимо цілі, які допоможуть нам досягти максимального успіху в кінці нашого уроку.

1. Ознайомитися з поняттям та особливостями жанру «ноктюрн».

2. Навчитися порівнювати живописні полотна з музикою ноктюрна.

3. Ознайомитися з авторами та виконавцями ноктюрнів.

4. Намалювати ілюстрацію до одного з прослуханих ноктюрнів.

 

Створення навчальної ситуації.

Щоб досягти мети нам слід дотримуватися правил:

  • Говорити почерзі, а не водночас.
  • Не перебивати того, хто говорить.
  • Дотримуватися «правила піднятої руки».
  • Уважно слухати вчителя.
  • Активно і творчо працювати.
  1. Очікування

- Скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Відповіді дітей)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда з учнями про історія виникнення  жанру – ноктюрн.

Музичний  словничок

Ноктюрн лірична, наспівна, мелодична п’єса, зміст якої пов’язаний з художніми образами ночі.

Історія виникнення жанру – ноктюрн.

Ноктюрни з'явилися ще у XVIII ст. як багаточастинні інструментальні п'єси довільної форми, близькі до дивертисментів чи серенад.

Ці твори писали переважно для духових та струнних інструментів і виконували на свіжому повітрі у вечірні та нічні години.

Автором перших ноктюрнів був ірландський композитор Джон Філд.

Близькі за характером п'єси творили й інші композитори Роберт Шуман писав програмні ноктюрни; Ференц Ліст створив тип ноктюрна, пов'язаний із поетичним текстом (цикл «Мрії кохання», що складається з трьох ноктюрнів); Ніколо Паганіні став автором чотирьох ноктюрнів для струнного квартету.

У ХХ ст. фортепіанні ноктюрни писали: Валентин Сильвестров, ГабріельФоре, Віктор Косенко.

 Ноктюрн став одним із тих жанрів, які дають можливість відобразити найтонші переживання людини, показати її внутрішній світ. Із французької “ноктюрн” означає “нічний”. Саме о цій порі все навколо стихає, з’являється можливість усамітнитись і помріяти. Тому тон висловлювання, що притаманний ноктюрнам, щирий, душевний. Зазвичай ноктюрни пишуться для фортепіано, однак трапляються подібні твори і для інших інструментів, а також для ансамблів і оркестрів.

     Цей музичний жанр досяг свого розквіту у творчості відомого польського композитора Фридеріка Шопена.

Всесвітню славу здобув 21-й ноктюрн Ф. Шопена. Узагалі, Шопенівські ноктюрни написано в тричастинній, або в рондальній, формі з темповими контрастами, як правило — повільно-швидко-повільно. Ці ноктюрни утворюють маленьку «нічну» п'єсу, яка розповідає історії з життя.

V. Слухання музики.

Прослухайте ноктюрн сі-мажор Фредеріка Шопена та дайте відповідь на запитання який настрій ви відчули в цій музиці?

Аналіз музичного твору

  1. Який загальний характер твору?
  2. Які почуття передає музика?
  3. Як розвивається мелодія ноктюрна?
  4. Яке значення акомпанементу?

 

    VI. Фізкультхвилинка «Пластична імпровізація — повтори як я».

Розповідь учителя

— У другій половині XIX століття у норвезькій музиці з'явився композитор, який примусив говорити про свою рідну країну весь світ. Він розкрив у музиці духовну міць свого народу, його душу, красу своєї Батьківщини. Це був Едвард Ґріґ .

Учень

Едвард Ґріґ (1843—1907)  видатний норвезький композитор, майстер фортепіанної і камерно-вокальної музики. Представник  Шведської музичної академії, Французької академії витончених мистецтв, почесний доктор Кембриджського й Оксфордського університетів.

Творчий доробок Е. Гріга включає десять зошитів  “Ліричних  п’єс”  і концерт для фортепіано, скрипкові й віолончельні сонати, вокальні цикли й романси, музику до драми Г. Ібсена “Пер Гюнт” тощо.

В його музиці немає ані гострих конфліктів, ані монументальності, ані драматичних подій. Його музика глибоко лірична, в ній оспівується природа, яскравими барвами намальовані фантастичні сцени. Саме камерна музика стала стихією геніального музиканта-лірика.

 

VII. Слухання музики

Послухайте  «Ноктюрн» Е. Ґріґа та дайте відповідь на запитання, який загальний характер твору?

Аналіз музичного твору

1. Про що «розповіла» вам ця музика? Які картини ви собі уявляєте під звуки цих мелодій?

2. Який із прослуханих ноктюрнів Ф. Шопена чи Е. Гріга вам сподобався більше? Чим саме?

У XX ст. фортепіанні ноктюрни писали Валентин Сильвестров, Габріель Форе, Віктор Косенко та інші.

Окрім того, в ХХ – ХХІ ст. жанр ноктюрна використовується і в поезії. Наприклад, “Ноктюрн” Сергія Єсеніна, “Ноктюрн дерев” Ірини Шувалової. Прослухайте “Іронічний ноктюрн” Оксани Забужко.

ІРОНІЧНИЙ НОКТЮРН

 

Ґумкою місяця стерто кути: 
Ніч — мир безвинним і винним. 
Ліфти, асфальти, мури й коти 
Всоталися в сну драговиння. 
І ніби хтось шепче: усе це пусте, 
От дай тільки Боже заснути… 
І сняться ліфтам будинки без стель 
І троси, у небо напнуті, 
Розтріслим асфальтам — як дощ полива, 
А чорним котам — ворожбити, 
А кожному муру — якась голова, 
Спроможна його пробити…

VIII. Виконання творчого завдання.

Розгляньте ілюстрації. Які з них, на вашу думку, передають настрій ноктюрнів Ф. Шопена та Е. Гріга? Обгрунтуйте свій вибір.

(Споглядання ілюстрацій із зображенням природних явищ: А. Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі» та «Червоний захід сонця», К. Моне «Схід сонця. Враження», І. Айвазовський «Місячна ніч. Берег моря»), ст. 137

IX. Музичне сприймання.

А зараз прослухайте ще один ноктюрн і порівняйте прослуханий твір з ноктюрнами Е. Ґріґа та Ф. Шопена. Знайдіть спільні та відмінні риси.

Аналіз музичного твору.

Який настрій створює цей ноктюр?

X. Бесіда про композитора.

Учень

Арно Арутюнович БАБАДЖАНЯН (1921-1983)відомий  композитор і піаніст вірменського походження.  Композитор набув величезної популярності як композитор-пісенник, успішно співпрацював з поетом Робертом Рождественським і співаком  Муслімом Магомаєвим.

Вчитель

Найбільшу популярність здобув «Ноктюрн» А. Бабаджаняна, який композитор створив у 1980 р. як інструментальнк п’єсу. Надзвичайно лірична, зворушлива мелодія, доповнена глибокими віршами Роберта Рождественського, стала справжнім гімном коханню вже після смерті композитора – у 1983 році.

XІ. Виконання творчого завдання.

Послухайте сучасний ліричний ноктюрн А. Бабаджаняна. Порівняйте його з відомими ноктюрнами зарубіжних та вітчизняних композиторів.

XIІ. Розучування пісні. В. Дроботенко „Колиска майбуття” .

Разом із піснею поетеси і композитора з Черкащини Віри Дроботенко ми зможемо полинути із сьогодення у світле майбуття. Виразно і поетично авторка закликає нас до мрій про «незнаний світ», в якому з нами завжди буде вічний оберіг — «віра й батьківська любов.
Прослухайте і розучіть пісню „Колиска майбуття”. 

Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.

XІII. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Чи задоволені ви результатом своєї роботи на уроці. Чому?
  • Що найбільше здивувало, вразило?
  • Що взяли для себе з уроку?
  • Які форми роботи сподобалися найбільше?
  • Чи відрізнявся сьогоднішній урок від інших?
  • 3 яким музичним жанром ми ознайомилися на уроці?
  • Назвіть композиторів, які писали ноктюрни.
  • Який із прослуханих на уроці ноктюрнів вас найбільше вразив
  • Чию роботу на уроці ви вважаєте найбільш творчою? Найбільш позитивною?

Діті давайте подивимося чи досягли ми поставлених цілей на нашому уроці.

1. Ознайомитися з поняттям та особливостями жанру «ноктюрн».

2. Навчитися порівнювати живописні полотна з музикою ноктюрна.

3. Ознайомитися з авторами та виконавцями ноктюрнів.

4. Намалювати ілюстрацію до одного з прослуханих ноктюрнів.

XIV. Домашнє завдання.

Послухай декілька ноктюрнів. За бажанням  до одного з них намалюйте ілюстрацію.

XV. Вихід з класу під ноктюрн.

 

doc
Додано
7 травня 2020
Переглядів
3583
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку