ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ МОЛОДІ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ (з досвіду роботи учителя фізичної культури )

Про матеріал

Формування здорового способу життя. Проблема формування здорового способу життя охоплює широкий спектр питань. Але необхідність збереження здоров'я і запобігання його руйнації потребує всебічного і комплексного вивчення всіх можливих форм вкорінення в систему освіти формування здорового способу життя.

Перегляд файлу

1

 

ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ МОЛОДІ  НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

(з досвіду роботи учителя фізичної культури )

 

Актуальність. Соціально-економічні перетворення в Україні, глобальна екологічна криза актуалізували проблему фізичного, психічного, духовного і соціального здоров’я молоді. Це поставило перед вищими навчальними закладами завдання створення таких умов розвитку молоді, які б сприяли утвердженню здорового способу життя, гармонізації їх взаємин з довкіллям, формуванню ставлень та виробленню навичок, які потрібні для захисту власного здоров’я.

Проблема формування здорового способу життя охоплює широкий спектр питань. Але необхідність збереження здоров’я і запобігання його руйнації потребує всебічного і комплексного вивчення всіх можливих форм вкорінення в систему освіти формування здорового способу життя.

Незадовільний стан здоров’я молоді обумовлений падінням суспільної моралі, значним соціальним розшаруванням населення, складною криміногенною ситуацією, комерціалізацією статевих стосунків, раннім початком статевого життя, негативним впливом засобів масової інформації.

Висока динамічність і мала передбачуваність нинішньої дійсності дають підстави для виокремлення молоді як носія  людського потенціалу завтрашньої України в особливу соціальну групу.

Поєднання української специфіки з новими загально цивілізаційними тенденціями створює для молоді, як недостатньо соціально і психологічно захищеної, підвищену загрозу для виокремлення молоді як носія людського потенціалу завтрашньої України в особливу соціальну групу.

Мета дослідження – теоретично обґрунтувати соціально-педагогічні засади формування здорового способу життя молоді.

Завдання дослідження. Світова спільнота вже давно зарахувала проблеми, пов’язані зі станом здоров’я до кола глобальних проблем людства.

Всесвітня організація охорони здоров’я визнає, що здоров’я – це «складний феномен глобального значення, який включає комплекс соціальних, економічних, біологічних, медичних аспектів і виступає як об’єкт споживання, вкладання капіталу, індивідуальна і суспільна цінність, явище системного характеру, динамічне, постійного взаємодіюче з навколишнім фізичним і соціальним середовищем». Відповідно, вважається, що стан системи охорони здоров’я визначає лише10% усього комплексу впливів на здоров’я людини, а решта 90% обумовлюється: станом екології  (20%), спадковістю (20%) і найбільше – способом життя (50%). Спосіб життя формується під впливом соціального оточення людини та залежить від рівня, якості та стилю її життя.

Отже, людство почало розуміти, що на сьогодні неможливо подолати захворювання, якщо серйозно не займатися вирішенням проблеми формування здорового способу життя, адже лікування дає в кращому разі лише обмежений ефект, поглинаючи при цьому значну частку державного чи сімейного бюджету.

Щоб успішно працювати над підвищенням значущості здоров’я та формуванням здорового способу життя сучасної молоді, слід визначити те, що це, з чого складається і від чого залежить.

Результати дослідження. Здоров’я є складним динамічним процесом, який тісно пов’язаний зі способом життя людини. Взаємозв’язок між способом життя і здоров’ям найбільш повно відображає поняття «здоровий спосіб життя».

Здоровий спосіб життя являє собою біологічно і соціально доцільні, адекватні потребам і можливостям людини форми та способи життєдіяльності, які свідомо реалізуються і забезпечують формування, збереження та зміцнення здоров’я, досягнення активного довголіття.

Складові здорового способу життя містять елементи, що стосуються всіх аспектів здоров’я – фізичного, психічного, соціального і духовного. Всі вони міцно взаємопов’язані та у сукупності визначають стан здоров’я людини. Найважливіші з цих елементів – усвідомлення цінності власного здоров’я; відсутність шкідливих звичок; доступ до здорового харчування; задовільні умови побуту та праці; рухова активність.

Здоровий спосіб життя доцільно розглядати як сукупність зовнішніх і внутрішніх умов життєдіяльності людського організму, за яких усі органи та системи працюють ефективно, оптимально і гармонійно, а також залучення сукупності раціональних методів, що не лише сприяють зміцненню здоров’я, але й підвищують якість життя в цілому.

Формування здорового способу життя в сучасних умовах потребує змін і впровадження нових технологій як в галузі медичної допомоги, так і в галузі освіти.

Досі існує тенденція росту хронічних захворювань серед молоді, пов’язана з наявністю функціональних відхилень в діяльності серцево-судинної системи й зростанням нервово-психічних розладів.

Складною залишається ситуація щодо захворюваності молоді на інфекційні та паразитарні хвороби, отримання травм, отруєнь та деяких інших наслідків дії зовнішніх причин.

Рухова активність, регулярні заняття фізичною культурою та спортом – обов’язкова умова здорового способу життя. Через значне навантаження навчанням більшість молоді страждає від недостатньої рухової активності, відсутності навичок організації навчання, проведення здорового дозвілля, правильного харчування. Як результат, досягаючи більш зрілого віку (від 25 років) значна частина молоді у більшій мір потребує програм відновлення здоров’я ніж підтримки та розвитку.

Наразі існує цілий ряд проблем, пов’язаних з фізичним вихованням у середовищі молоді. Так, у вищих навчальних закладах «не фізкультурного профілю» відбувається масове скорочення кількості академічних годин, які відводяться для навчальних занять з фізичного виховання.

До цього часу залишаються не розробленими критерії оцінки рівня здоров’я молоді. Відсутні чітки критерії оцінки рівня організації оздоровчої фізкультурно-реакційної сфери у вищих навчальних закладах, а також не визначено осіб, які персонально відповідатимуть за збереження (або покращення) стану здоров’я учнів.

Говорячи про здоровий спосіб життя, не можна залишити без уваги таку важливу проблему, як шкідливі звички. Розповсюдження шкідливих звичок, особливо серед молоді, стає надзвичайно серйозною проблемою, яка виходить далеко за межі наркології та психіатрії. Сьогодні це проблема загально педагогічна, загально медична і навіть соціальна. Причина цього полягає в тому, що на шкалі життєвих цінностей у молоді здоров’я займає невисоке місце завдяки відчуттю суб’єктивного фізичного благополуччя. Тому пропаганда здорового способу життя, зокрема протиалкогольна і проти наркотична, буде більш ефективною в разі орієнтування на позитивні цінності та ідеали, які мають значення для аудиторії молоді – такі, як розкриття здібностей, самореалізація особистості, сім’я, діти, статус громадянина тощо. Для молоді особливо важливо, щоб валеологічна освіта апелювала до здорових сторін людської натури.

Вища освіта залишається важливим чинником для успішного соціального становлення та розширює можливості інтеграції у суспільство основ здорового способу життя та культури здоров’я. у цьому аспекті важливо, аби програми формування здорового способу життя стали невід’ємною частиною підготовки майбутніх спеціалістів, які в процесі творчого життя запроваджуватимуть технології здоров’я не тільки в родинному колі, але й на робочому місці.

Змістовне організоване довкілля слід розглядати як альтернативу негативним проявам, яка сьогодні залежить від різних соціально-економічних факторів. Це не тільки заняття фізичною культурою, які в деяких випадках можуть відбуватися і без особливих умов (ранкова гімнастика вдома, ранковий біг у парку чи сквері, заняття на саморобних тренажерах), але й тематичні акції та заходи, які традиційно користуються популярністю серед молоді.

З погляду соціально-педагогічної сфери, кризовий стан суспільства, моральна та фізична деградація обумовлюють необхідність поширення в нових умовах розвитку людства культури здорового способу життя на основі валеологічного напряму виховання та освіти.

Сучасна молодь – носій людського потенціалу завтрашньої України, яка має високі життєві вимоги, тому вимагає особливої уваги до себе, а особливо до свого здоров’я, як найбільшої цінності людини.

Висновки. Збереження й зміцнення здоров’я молоді є актуальною проблемою і турботою будь-якої сім’ї, держави і справедливо вважається багатством нації, яка покладає надію у подальшому прогресивному розвитку своїх нащадків. Але значення здорового способу життя, незважаючи на його безсумнівну актуальність для всіх і кожного, у нашій країні все ще залишається на узбіччі масової свідомості.

Зміст здорового способу життя має бути таким, щоб особистість змогла виконати своє громадське призначення, зберігши при цьому здорове трудове довголіття. Відтак здоровий спосіб життя має включати всі фактори, що позитивно впливають на фізичне, соціальне, психічне й духовне здоров’я молоді як найбільш соціально перспективного прошарку населення України.

Саме тому обґрунтування даної проблеми саме в середовищі молоді є актуальним науковим і практичним завданням.

Література

1) Міхеєнко О.І. Валеологія: Основи індивідуального здоров’я людини: навчальний посібник / О.І. Міхеєнко. – Суми : ВТД «Університетська книга», 2009.

2) Оржеховська В.М. Духовність і здоров’я: навчавльно-методичний посібник / В.М. Оржеховська. – К., 2004.

3) Титаренко Т.М. Формування в молоді настанов на здоровий спосіб життя: методичні рекомендації / Титаренко Т.М., Лєпіхова Л.А., Кляпець О.Я. – К.: Міленіум, 2006.

4) Формування здорового способу життя молоді: (Навч.-метод. Посіб. Для працівників соц. Служб для сімї, дітей та молоді) / Т.В. Бондар, О.Г. Карпенко, Д.М. Дикова-Фаворська та ін.- К.: Держ.ін-т проблем сімї та молоді, 2005.

5) Тевкун В.В. Формування здорового способу життя студентської молоді як соціально-педагогічна проблема // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка № 102, 2012.    

docx
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
1217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку