Проблеми підлітків в сучасній зарубіжній літературі (на матеріалі роману Б. Космовської «Буба»)

Про матеріал
Робота МАН із зарубіжної літератури "Проблеми підлітків в сучасній зарубіжній літературі (на матеріалі роману Б. Космовської «Буба»)"
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ НАУКИ І ОСВІТИ ХАРКІВСЬКОЇ

ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ХАРКІВСЬКЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ

МАЛОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ

 

НАУКОВЕ ВІДДІЛЕННЯ:

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА,

ФОЛЬКЛОРИСТИКИ ТА МИСТЕЦТВА

СЕКЦІЯ:

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

 

 

Проблеми підлітків в сучасній зарубіжній літературі

(на матеріалі роману Б. Космовської «Буба»)

 

 

 

 

 

 

Виконала:

Живолуп Анна Миколаївна

учениця 9 класу

Липчанівського навчально-

виховного комплексу

Ізюмської районної ради

Харківської області

Науковий керівник:

Кошелєва Анастасія Ігорівна,

вчитель російської мови ІІ категорії

 

 

2017

 

ЗМІСТ

ВСТУП

РОЗДІЛ І. ПІДЛІТОК У ПСИХОЛОГІЧНІЙ НАУЦІ ТА ЛІТЕРАТУРІ

1.  1. Психологічні особливості підліткового віку

  1. 2.  Образ підлітка в сучасній літературі

РОЗДІЛ ІІ. ПІДЛІТКОВІ ПРОБЛЕМИ В СУЧАСНІЙ ЗАРУБІЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ

2. 1. Аналіз підліткових проблем на матеріалі роману Б. Космовської «Буба»

2. 2. Опитування учнів 7-10 класів і його результати

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблеми підлітків в сучасній зарубіжній літературі

(на матеріалі роману Б. Космовської «Буба»)

 

А. М. Живолуп, 9 клас, Липчанівський навчально-виховний комплекс Ізюмської районної ради Харківської області; педагогічний керівник: А. І. Кошелєва.

 

Тема підліткових особистісних проблем досить часто піднімається у сучасній молодіжній літературі, проте не достатньо досліджені та проаналізовані самі ці проблеми. Цікавість з літературної точки зору викликає вивчення способу характеристики героя-підлітка, опису його внутрішнього світу.

Актуальність досліджуваної теми пов'язана з тим, що невирішеність внутрішніх конфліктів та комплексів часто призводить до духовного занепаду, негативних, часто деструктивних проявів поведінки підлітків. А зважаючи на те, що для підліткового віку характерні пошуки ідеалів, авторитетів, взірцем для наслідування чи, навпаки, об'єктом осуду можуть стати образи художньої літератури. Досить реалістично показала образ підлітка з низкою особистісних проблем польська письменниця Б. Космовська в романі «Буба».

Метою дослідження було виявити коло підліткових проблем, відображених в сучасній літературі (на прикладі твору «Буба») і в житті. Обʼєкт дослідження: роман Б. Космовської «Буба», предмет: проблеми героїні твору «Буба» і сучасних підлітків 13-15 років.

Результати проведеного дослідження можуть бути використані для просвітницької роботи серед батьків учнів 7-10 класів, в профілактичних бесідах з підлітками, які зіткнулися чи можуть зіткнутися з описаними проблемними ситуаціями. Також матеріали даного дослідження можуть бути використані вчителями зарубіжної літератури на уроках у 8 класі, присвячених вивченню роману «Буба».

ВСТУП

Аналіз тенденцій підліткових зацікавлень у літературі в Україні за останні роки (опитування, проведене підлітками серед підлітків на початку 2015 р. в рамках соціокультурного проекту «Вся Україна читає дітям») дає  можливість стверджувати, що інтереси молодих читачів змінилися. Якщо до 2014 р. переважали фантастика та фентезі,  то  зараз спостерігається зростаючий інтерес, подібно як і у Європі, до реалістичної (історичної та біографічної), психологічної літератури [2].

В колі читацьких інтересів сучасного підлітка, передусім, реалістичні романи, у яких розповідь ведеться від «Я» сучасного підлітка; література, яка розкриває психологічні, філософські теми: самотності,  відчуженості і віри у краще, життя і смерті, кохання, дружби та зради.   Яскравими представниками у такому напрямку розвитку підліткової літератури в Україні є В. Рутківський, Г. Малик, О. Лущевська. Серед європейських авторів популярними є австрійська письменниця К. Нестлінгер, польська письменниця Б. Космовська.

Барбара Космовська — лауреатка численних літературних конкурсів.  Її твори нещодавно почали видаватися українською мовою, а роман про шістнадцятирічну дівчинку Бубу, який посів перше місце у загальнопольському конкурсі романів для дітей та юнацтва «Повір у силу фантазії», навіть увійшов до української шкільної програми 8 класу . В творі презентовано актуальний стиль, лаконічну та зрозумілу мову, наявний гумористичний компонент. Письменниця з точністю передала особистість саме сучасного підлітка, з усіма її складностями та протиріччями. Саме роман «Буба» став матеріалом для нашого дослідження.

Тема дослідження: проблеми підлітків в сучасній зарубіжній літературі (на матеріалі роману Б. Космовської «Буба»).

Обʼєкт: роман Б. Космовської «Буба».

Предмет: проблеми героїні твору «Буба» і сучасних підлітків 13-15 років.

Мета дослідження: виявити коло підліткових проблем, відображених в сучасній літературі (на прикладі твору «Буба») і в житті.

Для досягнення мети необхідно вирішити такі завдання:

  • вивчити теоретичний матеріал щодо особливостей підліткового віку;
  • розглянути, як зображується образ підлітка в сучасній літературі;
  • виявити проблемні ситуації у світі героїні роману;
  • провести і проаналізувати опитування «Коло проблем сучасного підлітка» серед учнів 7-10 класів;
  • розробити рекомендації щодо вирішення виявлених підліткових проблем.

Методи дослідження:

  1. вивчення наукових літературних джерел,
  2. аналіз прозового художнього твору,
  3. діагностична робота (опитування),
  4. статистична обробка даних.

Актуальність досліджуваної теми. Все частіше засобами масової інформації висвітлюються резонансні, нерідко кримінальні випадки, скоєні молоддю та підлітками. Конфліктна, деструктивна поведінка, вживання алкоголю та наркотиків, рінній статевий досвід, проблеми з законом… Всі ці прояви, частіше за все, є результатом невирішених підлітком особистісних проблем та комплексів. З літературної точки зору цікаво дослідити сучасні способи характеристики героя-підлітка, опис його внутрішнього світу, формування його світогляду, етичних засад.

Наукова новизна одержаних результатів. «Підліткова» тема часто піднімається в літературі та аналізується, проте недостатньо досліджені самі проблеми сучасних підлітків в літературі. В даній роботі досить чітко виокремлене коло сучасних підліткових проблем, сформульовані конкретні рекомендації щодо їх вирішення із залученням до процесу розробки самої цільової аудиторії. 

Теоретичними засадами вивчення поставленої проблеми є дослідження особливостей підліткового віку вітчизняними та зарубіжними психологами та педагогами. Найвідоміші дослідження Ст. Хола, Е. Шпрангера, В. Зеньковського, В. Сухомлинського, Л. Виготського, Л. Ельконіна, Л. Божович.

Практична цінність. Результати проведеного дослідження можуть бути використані для просвітницької роботи серед батьків учнів 7-10 класів, в профілактичних бесідах з підлітками, які зіткнулися чи можуть зіткнутися з описаними проблемними ситуаціями. Також матеріали даного дослідження можуть бути використані вчителями зарубіжної літератури на уроках у 8 класі, присвячених вивченню роману «Буба».

Структура роботи. Робота викладена на 25 сторінках комп’ютерного набору. Складається зі вступу, двох глав, висновків, списку використаної літератури.

Бібліографія. В переліку літератури наведено 11 джерел.

Особистий внесок дослідника. Під керівництвом педагога створено тематичну анкету для учнів 7-10 класів Липчанівського НВК. Самостійно вивчено теоретичний матеріал, виконано кількісну обробку даних анкетування, відсоткові розрахунки, оформлення практичних рекомендацій та формулювання положень та висновків роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ І. ПІДЛІТОК У ПСИХОЛОГІЧНІЙ НАУЦІ ТА ЛІТЕРАТУРІ

  1. 1. Психологічні особливості підліткового віку

Вивчення підліткового періоду – дуже складний, тривалий процес, який не завершений і дотепер. До перших фундаментальних досліджень, присвячених виключно підлітковому періоду життя людини, можна віднести оприлюднення монографії С. Холла ще на початку ХХ століття. В ній автор окреслив коло проблем, пов'язаних з цим віком. Великий дослідник підліткового віку, німецький філософ і психолог Э. Шпрангер в 1924 році оприлюднив книгу "Психологія юнацького віку", що не втратила свого значення дотепер. Підлітковий вік, за думкою Э. Шпрангера, це вік вростання в культуру [5, с. 172].

У другій половині ХХ століття увага дослідників акцентується на ролі соціального середовища у психологічному розвиткові підлітків. Так, Э. Эриксон, що вважав підлітковий вік  найважливішим і найважчим періодом людського життя, підкреслював, що психологічна напруженість, яка супроводжує формування особистості, залежить не тільки від фізіологічного дозрівання, особистої біографії, але й від духовної атмосфери суспільства, у якому людина живе [5, с. 173]. Дорслідження Дж. Коулмена,  Д. Оффера, Дж. Мастерсона свідчать про виникнення нової хвилі інтересу до проблеми кризи в перехідному віці. [4, с. 155].

   Звертаючись до сучасних наукових здобутків в галузі вікової та педагогічної психології, маємо відзначити, що  підлітковий вік привертає до себе увагу своїми анатомо-фізіологічними змінами в організмі дитини, особливо пов'язаними зі статевим дозріванням. Ці зміни істотно позначаються на психічному розвитку особистості підлітка, на його пізнавальній діяльності та поведінці, на стосунках у колективі [5, с. 177].

В традиційній класифікації підлітковим прийнято вважати період розвитку людини від 10—11 до 14—15 років. У психологічній літературі навколо даного віку існує багато термінів: «критичний вік», «критичний період», «зламний вік», «перехідний вік». Якщо узагальнити вивчені нами теорії підліткового віку, можна вказати наступні його особливості:

  • труднощі у відносинах з дорослими: негативізм, упертість, байдужність до оцінки успіхів, відхід від навчання, тому що головне для дитини відбувається тепер поза ним;
  • активне спілкування з однолітками, поява компанії (пошуки друга, пошуки того, хто може тебе зрозуміти);
  • усвідомленням своєї індивідуальності (чим я відрізняюся від інших),
  • визначення власного відношення до себе і світу.

Суперечливість внутрішньої позиції підлітка полягає в тому, що він, з одного боку, прагне бути самостійним, протестує проти контролю, з іншого – відчуває тривогу, що не впорається самостійно з новими завданнями, і чекає від дорослого підтримки, але відкрито цього не визнає.

Всі ці зміни, відбуваючись одночасно, можуть чинити певний дискомфорт для внутрішнього світу підлітка. Розумовий, емоційний стан підлітка може зазнавати «злетів і падінь». Далеко не завжди дитина віком 12-16 років може відчувати себе впевнено і дивитися позитивно на всі життєві ситуації [3, с. 241]. А якщо до внутрішніх протиріч додаються зовнішні, соціальні негаразди, тоді підліток стає вразливим до негативних впливів оточуючого середовища, можуть зʼявлятися деструктивні прояви в поведінці, що ми, нажаль, все частіше і спостерігаємо в сучасному світі.

В такий період дуже важливо, щоб у підлітка були гідні моральні, інтелектуальні, ціннісні взірці.  Не слід забувати, що для підліткового віку характерне наслідування значущих для нього прикладів. На думку сучасного вченого-психотерапевта А. А. Щоголєва, підліток «з притаманним йому максималізмом, намагається не тільки скопіювати, а багато в чому й випередити свій ідеал» [10, с. 199]. Ці ідеали підлітки можуть взяти з таких джерел, як витвори мистецтва, засоби масової інформації, науко-популярна та художня література. На наш погляд, гарним прикладом для наслідуванння або поштовхом для самоаналізу та самовдосконалення може стати образ художньої літератури.

 

  1. 2. Образ підлітка в сучасній літературі

У сучасному суспільстві, що інтенсивно розвивається, процесам формування особистості підлітка та причинам його поведінки приділяється недостатньо уваги. Саме тому підліткові проблеми є основою  роману для молоді початку XXI століття [8, с. 4]. Ці проблеми відображені у творчості сучасних українських, російських та європейських авторів підліткових романів (В. Рутківський «Потерчата», Г. Малик «Злочинці з паралельного світу», Зірка Мензатюк «Як я руйнувала імперію», Дзвінка Матіяш «Марта з вулиці Святого Миколая», К. Нестлінгер «Маргаритко, моя квітко», Б. Космовська «Буба» та інші).

Разом з соціальними, економічними, культурними змінами сьогодення змінюється і образ літературного героя. Для письменників важливо показати сферу інтересів, захоплень підлітка, роль спілкування з однолітками та батьками, його пошуки та  розуміння себе.

При створенні образу підлітка автори звертаються до таких засобів характеристики персонажа, як портрет героя, його поведінка і мовлення, світ речей, що його оточують.

В центрі уваги сучасних підліткових романів – діти, які гостро відчувають недосконалість цього світу. Перше кохання, несправедливість, нерозуміння дорослими – з одного боку, і намагання розібратися в собі, у власному світі – з іншої, безліч спокус у молодіжному середовищі, дефіцит спілкування з батьками через постійну їхню зайнятість, – ось що визначає особливості душевного світу героїв сучасної підліткової літератури  [11, с. 4].

Підліткова проза на сучасному етапі характеризується розмаїттям та розвитком. Книгарні пропонують безліч романів, присвячених драмам кризового віку. Герої сучасних підліткових романів мають багато спільного: майже кожен з них відчуває себе самотнім, покинутим, нікому не потрібним, а персонажам так хочеться переживати протилежні почуття любові, власної важливості стосовно рідних і близьких людей, взаємопідтримки та взаємоповаги [8, с. 130]. Автори показують, що байдужість оточуючих, відсутність моральної підтримки в кризовий момент життя дитини та несформовані життєві орієнтири можуть призвести до духовного занепаду.

Можемо узагальнити, що підлітковий вік - «це світ, в якому немає логіки дорослого життя, безпосередності дитинства, де всі фарби та запахи життя, увесь його смак і аромат ˂…˃ звалюються на підлітка як злива. Наслідки ж зливи, як відомо, бувають дуже неоднозначні – тут і поломане гілля, і вирвані з корінням дерева, і чисте повітря, і наповнена новою силою земля» [8, с. 122]. Яскраво і вдало ілюструє цей світ сучасна підліткова проза. Важливим, на нашу думку, є аналіз конкретних проблем, які переживає персонаж роману для підлітків у своєму переході від дитинства до дорослості. Адже саме образи художньої літератури за всіх часів мали значний вплив на читача,  продовжують і сьогодні сприяти кращому розумінню себе і буття.  

 

РОЗДІЛ ІІ. ПІДЛІТКОВІ ПРОБЛЕМИ В СУЧАСНІЙ ЗАРУБІЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ

2. 1. Аналіз підліткових проблем на матеріалі роману Б. Космовської «Буба»

   Романи Б. Космовської набули особливої популярності серед юних читачів. Успіх її творів можна пояснити з погляду кількох критеріїв. По-перше, письменниця розмовляє з юним читачем його мовою (що вдало передає український переклад): робить це зрозуміло й відверто, не приховуючи й не завуальовуючи тих гострих питань, що цікавлять і тривожать читачів. По-друге, авторка часто звертається до гумору, а почуття гумору, як відомо, розраджує і допомагає подолати найскладніші життєві ситуації. По-третє, письменниця уникає нав’язування своїх поглядів чи переконань [7].

Роман «Буба» про шістнадцятирічну дівчину з сімейним прізвиськом Буба, її проблеми у стосунках з родичами та друзями, перше нещасливе кохання та підліткові тривоги. Також це книжка про сучасного підлітка в родині та вплив сім’ї на формування підліткового світогляду.              

Прочитавши та проаналізувавши роман, нам вдалося виділити певне коло проблем, які турбують головну героїню. Зупинимося на них детальніше.

  1. Відчуття самотності у взаєминах з батьками.

Батьки Буби рідко висловлюють любов до неї, рідко цікавляться її життям і справами. Спілкування з матірʼю зводиться до вислуховування Бубою її істерик, батько надто зайнятий своєю карʼєрою. В такій обстановці у дівчини виникає почуття самотності, навіть непотрібності своїм близьким.

«Дівчина не раз замислювалася, чи хтось у сім’ї знає, як її звуть насправді» [6, с. 5].

«І Буба усвідомила, що окрім їхньої хатньої робітниці ніхто її ні про що більше не запитає» [6, с. 7].

«— У тебе нині день народження?

  Був учора.

   Боже! Дитинко! Чому ти нам не нагадала?

  Бо вас не було» [6, с. 7].

«Але вони настільки рідко зустрічалися вдома, що дівчина була вдячна їй навіть за постать у дзеркалі, яка час від часу зупиняла погляд на доньці, очікуючи схвалення в таких важливих справах, як колір шарфика, котрий мати саме приміряла» [6, с. 12].

«— Уроки зробила? — так реагував на її появу батько, коли похмурий і погано поголений, долав шлях зі спальні до туалету. Він ніколи не чекав, доки донька щось скаже, тож вона й не відповідала» [6, с. 80] .

«Буба подумала, чи батькові спало коли-небудь на думку, що кожну розмову він починає однаково. Запитання, чи все в неї гаразд, було загальним, і аж ніяк не заохочувало Бубу до звірянь. ˂…˃ Батько більше не чекав на Бубину відповідь.˂…˃ Буба знала, що розмова про неї закінчилася» [6, с. 15-16].

«—А до якого класу ліцею ти ходиш, доню? — поцікавилася мати.

 До першого, — Буба була вражена таким невіглаством батьків щодо цілком очевидних речей.

 Ой, — схаменулася мати, — це ми знаємо. А буква яка?

 До першого «А». Я ж вам казала…» [6, с. 25].

«І дівчина подумала, що в цьому домі краще вже бути хатньою робітницею, аніж нею, Бубою» [6, с. 79].

«— Пані Коропова любить цього кота! Я не пригадую, щоб мене хтось так притуляв, — схлипнула вона» [6, с. 85].

«— Як я люблю такі вечори, — мати блаженно потягнулася в кріслі й підібгала ноги. — Просто чудово, що можна бодай на хвилинку не думати про цю життєву гонитву й поспілкуватися з рідними.

 З рідними? — щиро здивувалася Буба. — Ми вже довгенько спілкуємося з телевізором» [6, с. 108].

«— Але невідомо, чи ми розуміємо одне одного, бо ми ні про що не розмовляємо, — не здавалася Буба» [6, с. 109].

«—У мене, крім «як справи», сказаного задля годиться, ніхто про бурсу не питає» [6, с. 127].

« У кожного є якісь проблеми, — удала, наче не розуміє, Агата, силкуючись упевнено посміхнутися. Проте Буба не дозволила себе ошукати.

 Проте не кожен приходить до ліцею із заплаканими очима…

 Бо не в кожного вдома пекло, — стенула плечима Агата, розглядаючи свої поношені черевики.

 Пекло? То в тебе теж пекло? — здивувалася Буба, розуміючи, що з Агатою її об’єднує не лише любов до пончиків із кремом» [6, с.158].

«Буба раділа, бо життя Бродзевичів нагадувало життя її власної родини, проте дівчину не полишало враження, що Мілошеві батьки приділяли йому більше уваги, з його думкою завжди рахувалися, тоді як з нею…» [6, с. 177].

  1. Сварки між батьками.

Головна героїня і, як виявилося, деякі її друзі проживають в атмосфері постійних родинних сварок. Шлюби батьків часто опиняються під загрозою розлучення. Ця проблема дуже непокоїть підлітків, викликає страх і душевний біль.

«Пекло продовжувалося, і Буба у відчаї сягнула по навушники. Зрештою, завдяки цим скандалам вона знала напамʼять усі найвідоміші концерти для скрипки з оркестром» [6, с. 18].

« Ця сварка гірша, ніж попередня. Перед нами тиждень тиші» [6, с. 18].

«— Я чула вчора, як вони сварилися. Мама тричі заводила розмову про розлучення.

Тепер з Бубиними очима було ще гірше. З них полилися струмочки сліз» [6, с. 77].

« — Я б за трояк з історії віддала мої нові джинси, — вона захоплено глянула на «Левіси», які обтягували її ноги.

 А я свої нові черевики за святий спокій удома, — озвалася Буба» [6, с. 126].

«Останнім часом удома було так зле, що я просто весь час училася, щоб не здуріти, — пояснила вона, запихаючи змерзлі руки до кишень куртки» [6, с. 127].

«Удома панувала атмосфера важкої мовчанки. Якби її тягар завдати собі на плечі, можна було б не ворухнутися до кінця життя. Або тягати цей вантаж, як Сізіф свою жахливу каменюку. Саме так оцінила Буба ситуацію вдома» [6, с.144].

«— Відтоді, як батьки повернулися з моря, мама виглядала такою нещасною, весь час плакала. Навіть вигляд тата її страшенно дратував і… і… знаєш, вона з ним узагалі не розмовляла. А він теж поводився по-дурному, неначе мамині нерви його не обходять.

 Сама бачиш, — Зуза безпорадно розвела руками. — Емоційний недолік! Причому серйозніший, ніж у моїх старих після розлучення.

 Після розлучення?

 Звісно! А чого ти дивуєшся? У нашому класі більше розлучених батьків і матерів, ніж тих, що живуть разом» [6, с. 156].

«Віднедавна все, крім родинного життя, здавалося їй чудовим і надзвичайним» [6, с. 179].

  1. Невдоволення собою, своєю зовнішністю.

В романі кілька разів описується недосконалість зовнішності головної героїні.

«Вона була безпорадна, бо її власний список невдач починав нагадувати нескінченну книгу скарг. ˂…˃ Шварценеґер, учитель фізкультури,обдарований могутніми м’язами, був прихильником культу тіла й умів безпомильно прокоментувати всі недоліки фігур своїх учениць. Буба викликала в нього особливе зацікавлення. Воно й не дивно. Не досить того, що відрізнялася від аноректичок у класі, то ще й товаришувала з Йолькою, а поруч із нею ніхто не виглядав добре, і Буба це чудово усвідомлювала» [6, с. 79].

«— Після таких пончиків ми не схожі на німф! — заметляла ногами Буба.

 Невдовзі ми нагадуватимемо двох старих жирних лебідок, — підхопила Агата» [6, с. 177].

З приводу своєї зовнішності дівчина не раз терпіла кепкування.

«Йольці подобається бути такою дорослою. Вона мені сказала, що на моєму місці не розлучалася б із сигаретою, доки стрілка на вагах не зупинилася б там, де треба» [6, с. 98].

«— Бачу, ти вже вполював першу пташку? – Йолька зупинилася біля Мілоша. – Чималенька, вʼїдливо додала вона, і рожевий светрик подався до виходу.

Буба почувала себе повною ідіоткою з великим кавалком піци в роті» [6, с. 160].

«— Моя мама питала, чи ти любиш сирник із родзинками, — Мілош був зайнятий запиханням до рюкзака альбому із птахами Польщі, але не зводив з Буби очей.

 Дуже люблю, — засоромилася Буба. — Це, мабуть, помітно? — невпевнено озвалася вона. ˂…˃

 По Бубі видно, що вона любить сирник, — не втрималася від злостивого зауваження Йолька» [6, с. 216].

«— Ну, дай-но на тебе подивитися, моя дитино, — бабуся обертала Бубою, як дзигою, уважно оглядаючи її фігуру.

 Тобі треба зайнятися плаванням, — заявила вона після тривалих спостережень. — Треба знищити цей жирок на стегенцях і сідничках» [6, с. 124].

  1. Нещасливе кохання.

         Буба переживає перше кохання, яке, нажаль, виявилося невзаємним.

«На перехресті зустріла Адася. Бубине серце зробило кілька сальто назад (шкода, що Шварценегер не міг цього побачити) і зайняло звичне місце. Гірше було з руками, бо дівчина не могла опанувати їхнього тремтіння» [6, с. 141].

«— Я ніколи б не закохалася. Я б цього не зробила, коли б не… Узагалі я вже теж трохи закохалася. До того ж нещасливо» [6, с. 53].

«Адась, той самий, з яким Буба знайома з дитсадочка і якого любить, почав зустрічатися з Йолькою» [6, с. 16].

«— Йолька — моя подружка, й Адась від неї дуріє. У цій ситуації я намагаюся позбавитися почуття ревнощів і розчарування» [6, с. 55].

«Трьома кроками Адась подолав помешкання й зник у передпокої. А Буба сиділа над двома чашками чаю й розмірковувала, чи в її віці можна так голосно плакати» [6, с. 34].

«Дівчина любила слухати радіо, але нині все віддала б, якби під вікном чувся тихий Адасів голос. І щоб цей голос заглушив усі інші. Ті, що лунали з кухні, й ті, що були всередині Бубиної душі, роздертої на клаптики» [6, с. 64].

«Коли б поруч з її енергійними маленькими кроками у вечірній тиші лунали впевнені Адасеві, світ здавався б їй кращим» [6, с. 98].

Бубу переповнюють ревнощі, з якими їй важко впоратись і які приносять страждання дівчині.

«Нещастям називала Буба й справу із криптонімом «Адась». Бо хлопець, здавалося, абсолютно її не помічав. Якщо й запитував у неї, то про Йольку. Якщо балакав, то про Йольку. А коли дівчина бачила його на перервах веселого й у чудовому настрої, то поруч завжди була Йолька. На додачу, із щойно зробленою меліровкою, яка страшенно їй личила» [6, с. 79].

«Навіть, коли він сам, то поруч Йолька, — подумала Буба, відчуваючи, як крихітне зернятко ревнощів поступово зменшує радість від прогулянки з Адасем. Певна річ, що вона б ніколи в цьому не зізналася» [6, с. 142].

Крім того, хлопець, якого кохає головна героїня, виказує знецінення Буби як дівчини і як особистості.

«— От за це я тебе й люблю, — заявив Адась, трохи сповільнивши кроки. — За щирість. Не кожна дівчина в цьому зізнається.

 У чому це я зізнаюся? — Буба вже знала, що Адась думає виключно по-своєму, а її слова, які насправді були протестом проти будь-якої фальші й нещирості, незрозумілі йому так само, як будова космічного корабля.

 Ну, у тому, що ти гірша за Йольку» [6, с. 149].

Адась навіть пропонує Бубі найгіршу роль у шкільній виставі:

« Ну, — підтвердив він задоволено. — У нас є ще одна маленька роль. Така другорядна, дівчини з харцерського хору. Навіть говорити нічого не треба. Якщо це тебе цікавить…» [6, с. 149].

  1. Проблеми у спілкуванні з друзями.

Як і для більшості підлітків, для Буби важливо мати вірного друга поруч. Проте відносини з кращою подругою псуються, коли обом дівчатам починає подобатися один хлопець. Тоді краща подруга швидко знаходить привід для розірвання дружби з Бубою.

         « Бубо, ти плачеш? — перед лавкою зупинився дідусь ˂…˃

           Це через Йольку. Вона сказала, що ми більше не подруги.

            Зараз, зараз… Невже Адась нарешті зрозумів, чого варта моя онука? — дідусь передчасно задоволено потер руки, а з Бубиних очей заструменіли нові сльози. — Розумію. Адась у цьому не замішаний. То що там з Йолькою?

             Йолька останнім часом не ходила до школи й нині попрохала мене зробити підміну зошитів.

 А ти обрала гідність і тепер ридаєш, замість радіти?

 Гідність? Яка гідність?! Адась сказав, що я вчинила по-свинському. По-свин-сько-му! — чітко проказала вона захриплим голосом, який знову небезпечно задрижав. ˂…˃ — Це кінець. Я залишилася сама, як…» [6, с. 58-60].

«— А решта плескала в долоні. Крім Йольки. Вона просто з мене реготалася, і це було найгірше» [6, с. 102].

«Буба не відчувала якоїсь особливої потреби шукати подруг. Особливо тому, що продовжувала відчувати, як їй бракує колишньої дружби з Йолькою» [6, с. 143].

  1. Проблеми у навчанні.

        Буба не є відмінницею у школі, вона не завжди готує домашні завдання, «не друже» з деякими навчальними предметами.

         «Вона тремтіла перед контрольною з польської» [6, с. 88].

         «Результатом браку порозуміння між фізкультурником і Бубою стало те, що вона чимраз частіше пропускала Шварценеґерові уроки й не мала жодної довідки, яка б пояснювала її відсутність [6, с. 79].

 «—Погано? – лаконічно запитала Барташова, прибираючи шорти та білу футболку.

            — Погано, – погодилася Буба. – Я отримала одиницю із забороною виправлення» [6, с. 102].

 «На математиці вона ніяк не могла зосередитися. Думки були зайняті родинним рівнянням з одним невідомим, і Буба не знала, що могло допомогти їй його розвʼязати» [6, с. 157].

 «Останньою в процесії гравців була Буба, яка йшла, низько схиливши голову. Вона вже передчувала, що завтрашня контрольна з хімії стане її ганебною поразкою в турнірі шкільного життя» [6, с. 172].

«—Не дурій, Бубо, – переконувала Агата, – якщо не підеш, стопудово матимеш проблеми. А як напишеш цю кляту контрольну, то принаймні матимеш шанс на якесь там «задовільно».

  —У мене навіть на одиницю шансів немає, –  Буба голосно аналізувала своє безнадійне становище» [6, с. 172].

«Крейзі заревла, як поранений ведмідь, схопила їхні щоденники й вліпила усім трьом величезні одиниці» [6, с. 208].

Через всі ці негаразди Бубин настрій часто песимістичний. Читаємо

« Програю на всіх фронтах. Навіть у карти, - тихенько поскаржилася вона» [6, с. 23].

Негативний емоційний стан головної героїні Б. Космовська ілюструє відповідними описами природи.

 «І з хмарою чорних думок, які кольором нагадували новий Йольчин шарф, Буба рушила назустріч морозяному, безсніжному світові поза домом» [6, с. 117].

«Місяць, як і колись, привітно зазирав у вікно, втручаючись у її приватні справи. Але навіть йому не вдавалося розігнати похмурих думок, що наче ворожі, невідомі планети, кружляли Бубиною кімнатою»  [6, с. 213].

Таким чином в процесі аналізу ми виявили коло проблем в житті головної героїні роману: відчуття самотності у взаєминах з батьками, сварки між батьками, невдоволення собою, власною зовнішністю, нещасливе кохання, проблеми у спілкуванні з друзями, проблеми з навчанням. Ці негаразди важко переживати одночасно, тому головна героїня часто плаче, впадає у відчай.

Проте Бубі врешті-решт вдається подолати майже всі труднощі. В допомозі їй стали заняття медитацією, улюблене хобі та музика.

 

2. 2. Опитування учнів 7-10 класів і його результати

       Виявивши коло проблем головної героїні роману, ми склали анкету (Додаток А) і запропонували її учням 7-10 класів Липчанівського навчально-виховного комплексу Ізюмської районної ради. Підлітки повинні були вказати, чи траплялися з ними запропоновані проблемні ситуації і яким чином можна впоратися з кожною з них.

      Анкетування проведено анонімно серед 37 учнів. Отримано наступні результати.

Графік 1.

 

                                                                                             

Бачимо, що підліткові проблеми, висвітлені Б. Космовською у романі «Буба», є актуальними і для опитаних школярів. Далі наводимо узагальнені поради опитаних підлітків щодо вирішення кожної з зазначених проблем.

  1. Відчуття самотності у взаєминах з батьками.

Не мовчати. Сказати батькам про своє відчуття, попросити приділяти дитині більше уваги.

  1. Сварки між батьками.

Зрозуміти, що батьківські сварки відбуваються майже у кожній родині. Повідомити батькам про дитячий біль і відчай через скандали і про можливі негативні наслідки.

  1. Невдоволення собою, власною зовнішністю.
  • Спробувати прийняти себе таким як є, індивідуальним. Проаналізувати власні недоліки, спробувати відшукати переваги.
  • Запитати найближчих оточуючих, яким довіряєш, об'єктивну думку про вашу зовнішність, попрохати порад щодо її вдосконалення.
  • Більше часу приділяти собі, самовдосконалюватися.
  1. Нещасливе кохання.

Знайти хобі, щоб відволікатися і намагатися «просто жити», адже нещасливе кохання – теж досвід, а «час лікує», обов'язково з'явиться нове кохання.

  1. Проблеми у спілкуванні з друзями.

Дружби без сварок не існує. Треба кожен конфлікт аналізувати, вчитися поступатися, шукати компроміси, бути уважним слухачем, пам’ятати добро, здійснене другом.

  1. Проблеми з навчанням.
  • В першу чергу, усвідомити, що знання потрібні не батькам і вчителям, а тобі самому. За навчанням – твоє майбутнє.
  • Більше часу приділяти домашнім завданням і додатковим заняттям.
  • Звертатися до вчителів за додатковими консультаціями і роз’ясненнями.

ВИСНОВКИ

Дослідивши коло підліткових проблем, показаних сучасною польською письменницею  Б. Космовської у романі «Буба», ми виявили, що ці проблеми актуальні і для української молоді.

В ході дослідження нами було вивчено теоретичний матеріал щодо особливостей підліткового віку. Вказано наступні його особливості: труднощі у відносинах з дорослими, активне спілкування з однолітками, поява компанії, усвідомленням власної індивідуальності, визначення власного відношення до себе і світу. Слід зазначити, що підлітковий вік характеризується внутрішнім конфліктом між прагненням самостійності та необхідністю підтримки. Великий вплив на формування світогляду молодої людини здійснюють родинні стосунки, відносини з друзями, іншими значущими людьми. Для підлітків характерно наслідування авторитетів та створення ідеалів. Ці ідеали можуть бути взяті, зокрема, з образів художньої літератури.

Розглянувши образ підлітка в сучасній літературі, робимо висновок:

персонажі-підлітки – діти, які гостро відчувають суперечливість цього світу. Їхні душевні переживання пов'язані з нещасливим першим коханням, дефіцитом спілкування з батьками через постійну їхню зайнятість,  несправедливістю і жорстокістю сучасного суспільства, яке вабить безліччю спокус. Вдало та яскраво характеризує внутрішній світ дитини 13-15 років сучасна підліткова проза.

 Крім того були виявлені проблемні ситуації у світі героїні роману «Буба». Нами було виокремлено наступні: відчуття самотності у взаєминах з батьками, сварки між батьками, невдоволення собою, власною зовнішністю, нещасливе кохання, проблеми у спілкуванні з друзями, проблеми з навчанням.

 На основі  виявлених у романі проблем було розроблено анкету «Коло проблем сучасного підлітка», яка містила окрім питань закритого типу питання щодо способів вирішення наведених проблем. Анкетування було проведено анонімно серед учнів 7-10 класів Липчанівського НВК Ізюмської районної ради Харківської області в кількості 37 осіб.

 Узагальнивши результати анкетування, ми сформулювали рекомендації, надані підліткам їхніми однолітками. Ці рекомендації можуть бути використані для просвітницької роботи серед батьків учнів 7-10 класів, в профілактичних бесідах з підлітками, які зіткнулися чи можуть зіткнутися з описаними проблемними ситуаціями. І саме факт залучення до розробки порад самих підлітків дає підстави сподіватися на їхню ефективність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Аверин В. А. Психология детей и подростков: уч. Пособие – 2-е издание, перераб. – Спб: изд-во Михайлова В. А., 1998. – 379 с.
  2. Баран У. «Підліткова література: український стрибок та європейський стандарт». - [Електронний ресурс].- Рекжим доступу: http://litakcent.com/2015/12/01/pidlitkova-literatura-ukrajinskyj-strybok-ta-jevropejskyj-standart/
  3. Білецька С. В. Дитиноцентрована педагогіка: теорія і практика західних країн: навч. посіб. – Х.: Факт,2008. – 255 с.: іл.
  4. Гаврилова Т. А. Новые исследования особенностей подросткового и юношеского возраста //Вопросы психологии. – 1992. - №81. – с. 152-156.
  5. Зонтов О. В. Методологічні засади дослідження підліткового віку в контексті завдань сучасної психології//Збірник наукових праць інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПНУ. Проблеми загальної та педагогічної психології, 2010.- Т. ХІІ ч. 3. – с. 171-179.
  6. Космовська Барбара. Буба [текст]: роман /Космовська Барбара; пер. з пол. Божени Антоняк. – Львів: Урбіно, 2016. – 240 с.
  7. Лущевська О. «Мікрокосмос однієї родини». - [Електронний ресурс].- Рекжим доступу: http://litakcent.com/2011/12/01/mikrokosmos-odnijeji-rodyny/
  8. Свиридюк Л. А. Сучасний молодіжний роман в українській, німецькій і російській літературах: дис…канд. філол. наук: 10.01.05 / Любов Анатоліївна Свиридюк. – Тернопіль, 2016. – 220 с.
  9. Семенченко М. «Барбара Космовська: «Я – ворог сліпого дидактизму». - [Електронний ресурс].- Рекжим доступу: http://bukvoid.com.ua/digest/2012/03/16/154254.html
  10.  Учителям и родителям о психологии подростка / Сост. Г. Г. Аракелов и др. М., Высшая школа., 1990. – 304 с.
  11.  Чайникава Д. С. Образ подростка в некоторых произведениях современной норвежской литературы, переведенной на русский язык //Школа Пионер. – 2016. - №7. – с. 4-5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток А.

Анкета для учнів 7-10 класів

 

Позначте ті підліткові проблеми, які траплялися особисто з вами. Порадьте, яким чином можна їх подолати.

  1. Відчуття самотності у взаєминах з батьками.
  2.  Сварки між батьками.
  3.  Невдоволення собою, власною зовнішністю.
  4.  Нещасливе кохання.
  5.  Проблеми у спілкуванні з друзями.
  6.  Проблеми з навчанням.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

docx
Додано
1 жовтня 2021
Переглядів
3467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку