Проблемні ситуації на уроках фізики

Про матеріал
В розробці надано матеріал щодо використання проблемно- пошукового навчання на уроках фізики. Тут ви знайдете поради щодо мотивації та використання елементу несподіванки на уроках фізики.
Перегляд файлу

Додаток С

Елементи проблемно-пошукового навчання

з досвіду роботи

 

Тема уроку: Взаємодія тіл. Закон інерції (7 клас)

 

AG00037_Учням зачитую три приклади. Подумати про що йде мова

  •                 Одного разу Ньютон – учень переміг у змаганнях зі стрибків у довжину, тому що вичекав момент, коли сила вітру йому допомогла.
  •                 Найкращий бомбардир південно – іспанської збірної Дієто Абадонна носить на лівій нозі червону пов’язку, що означає, що м’яч після удару може вбити воротаря чи зламати штангу. Але це ще не все: футбольний снайпер володіє неперевершеним «котячим пасом» - м’яч після такого удару котиться майже непомітно.
  •                 Легендарний екстрасенс Урія Гіпп змушує кульку від пінг-понгу зависати в повітрі, і при цьому вона ні на що, крім повітря , не опирається. Сам Урія  говорить, що робить це силою думки.

«Мозковий штурм» учні висувають різні гіпотези. Зупиняємося на тому, що мова йде про взаємодії.

Тема уроку: Явище тертя. Сила тертя (7 клас)

- Герой нашого уроку досить поширене й різноманітне за своєю природою фізичне явище, відоме в науці і техніці. Воно супроводжує нас на кожному кроці й тому стало таким звичним і непомітним. Спробуємо на мить уявити, що воно зникло.

« Вночі я спав неспокійно, ковдра весь час падала з ліжка на підлогу і підняти її було майже неможливо – вона неодмінно намагалася висковзнути з рук. Нарешті я заснув, але прокинувшись вранці не впізнав своєї кімнати. Виявляється я спав на підлозі в кутку, де чомусь були всі інші речі. Я спробував встати, але піднявшись відразу впав. Нарешті я прийшов до висновку, що краще пересовуватися на руках і ногах одночасно. Щоправда вони весь час роз’їжалися, але все ж таки я нарешті дібрався до ванної кімнати. Моєму здивуванню не було меж: вода фонтаном била із крана, ручка крана виявилась чомусь дуже слизькою. Я ледве закрутив крана, але відпустивши руку він знову розкрутився і вода полилася як і раніше. Як я не намагався взяти мило в руки, воно крутилося на поличці і не хотіло піддаватися. Все ж таки я вмився, хоча і без мила. Почав я вдягатися. Але як би туго не затягував ременя у штанях, вони все одно намагалися звалитися, а піджак теж весь час сповзав с плечей. Погано було із взуттям: я ніяк не міг зав’язати шнурки на черевиках. З великою обережністю, пересуваючи ноги так як ходять на лижах, я пішов на кухню. І тут на мене чекали неприємності. Безуспішно я намагався взяти ніж, щоб відрізати кусень хліба., Прийшлось

навалюючись всім тілом на буханець і притиснувши його обидва руками до грудей, відкушувати хліб прямо від буханки. Молоко пити довелось по котячому: склянку в руку взяти було абсолютно неможливо.»

  •      Що ж сталося?

 

Тема уроку: Рівнодійна сила. Закони Ньютона. ( 10 клас)

 

Проблемна ситуація: послухайте байку Глібова Л. « Лебідь, щука і рак».

Чи правий був поет, стверджуючи, що хура й досі там?

 

 

 

 

Тема уроку : Повне відбивання світла. (11 клас)

 

Проблемна ситуація (парадоксальна задача). Знайти кут заломлення світла при переході зі скла у повітря, якщо кут падіння α= 100 - для першого ряду,  300 - для другого,  500 -  для третього .

Суть проблеми : в третьому варіанті Sin β=1,3 , а значення синуса не може бути більше одиниці.

(Учні висловлять свої варіанти розв’язання цієї проблеми. Варіанти обговорюються класом і після  перевірки на досліді проблема розв’язана. Далі явище описується математично і розповідається про його застосування.)

 

 

Тема уроку :  Виштовхувальна дія рідин і газів (8 клас)

 

Ось уже тривалий час ми знайомимося з сукупністю великої групи явищ нашого чудового світу- явищ, пов’язаних з властивостями рідин і газів, явищ, знання яких подарували нам Паскаль, Торрічеллі, інші вчені і якимилюди користуються вже багато віків.Спробуйте пригадати і назвати ці явища.

( технологія “мікрофон”)

Пропоную кілька уривків з художньої літератури,а ви спробуйте знайти спільні ознаки в описаних явищах

(технологія “два-чотири-всі разом “)

Жуль   Верн “П’ятнадцятирічний капітан “

“Пірога глибоко увійшла в яму, вириту падаючою водою біля водоспаду, закрутилась в глибині і потім знову виплила на поверхню води.”

Л.М.Толстой “ Розповідь аеронавта.”

“Якщо взяти надуту кульку і опустити її в воду, а потім пустити, то кулька вискочить поверх води і стане по ній плавати.”

Новіков-Прибой повість “Підводники”

“Зубов рішуче почав відкривати кришку люка. Я погано усвідомлюю, що відбулось в наступний момент. Пам’ятаю лише, як щось рявкнуло, оглушило. Хтось схопив мене беззубою пащею, зім’яв у клубок, виштовхнув. Я повертів і завертівся дзигою. Довго довелось плисти, свердлячи воду, до поверхні моря ...”

Обговорюючи дане питання учні спочатку об’єднуються в двійки, потім в четвірки, доповнюючи один одного і ,нарешті, в вісімки.Діти відшукують спільні явища, що привернули увагу в ціх уривках, а також наводять приклади подібних явищ, побачених в кіно, по телебаченню, описаних в художній літературі.

Вчитель:  Отже, сьогоднішні наші дослідження допоможуть розібратися не тільки у сутності наведених явищ, але й зрозуміти:

  • чому одні тіла плавають на поверхні рідини, а інші тонуть?
  • чому можливе плавання суден, підводних куль і дирижаблів.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Клепікова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
516
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку