Проект "Алергія: причини, симптоми, наслідки"

Про матеріал
Імунна система вивчається як у 9, так і у 11 класах. Такий проект може виконуватися протягом 1 -3 місяців. Задіяти можна учнів усіх класів. Ми розписали завдання для кожного класу, враховуючи вимоги практичних робіт згідно програми біології для 6 - 9 і 11 класів. Це - вивчення кислотності середовища засобів побутової хімії, соціологічне опитування, статистична обробка одержаних результатів, вивчення складу харчових продуктів, польові експерименти.
Перегляд файлу

  1. Вступ.  Алергія – зростаюча проблема сучасного молодого покоління.

    Алергія — це прояв підвищеної чутливості імунної системи до окремих речовин , іншими словами – це незвичайна відповідь організму на звичайні для здорових людей подразники, які призводять до хворобливого стану  при контакті з ним.

В основі алергії лежить імунологічний механізм – вироблення організмом антитіл і реакція сполуки антигену (алергену) зі специфічним антитілом.

Поняття «алергія» (грец. Alios) ввів в ужиток австрійський лікар Пірке в 1906 році для характеристики зміненої реактивності організму . [4]

    В якості безпосередньої причини, при дії якої виникає алергія, виступають алергени в основному білкової природи, попадання яких (при чутливості організму до них) викликає виражену реакцію. За рахунок особливостей цієї реакції ураженню піддаються органи і тканини організму.

    Антигени ( алергени) -. це чужорідні для організму речовини, проти яких працює імунна система. Будь-які клітини, які не є для організму «своїми», є для його імунної системи комплексом алергенів. Алергени діляться на сильні, що викликають виражену імунну відповідь, і слабкі, при впливі яких інтенсивність імунної відповіді невелика. Алергени умовно можна визначити під дві основні групи відповідно до умов впливу, це екзоалергени (ті алергени, вплив яких відбувається з боку зовнішнього середовища) і ендоалергени (алергени, що виробляються в самому організмі).[2]

    Якщо повернутися на років 20-40 назад, то люди того часу не чули практично про таке явище як алергічна реакція на продукти харчування, одяг та побутові вироби з натурального пуху чи шерсті. А сьогодні явище алергії стало дуже частим і, що небезпечно, агресивним. У Лівівській обласній лікарні «Охматдит», у інших медичних закладах районів та міст відкрито цілі відділення алергології, медуніверситети готують спеціалістів-алергологів. Отже, проблема набула широких масштабів. Це можна побачити по чергах хворих до алергологів у лікарнях, по значній кількості хворих у відділеннях лікарень.[3]

    Окрім цього з’явилися нові агресивні та небезпечні симптоми. Це вже не лише висип і свербіж та чхання. Це – задишка, набряк слизової носа, постійні реніти, сухий кашель, бронхоспазми. І не лише фізичні прояви, а ще й психічні: головні болі, пригнічений настрій, депресія.

    На жаль, найбільше алергія вражає дітей! Це позначається на фізичному та розумовому розвитку. Необхідність лікування та обмеження дії алергенів змушує школярів пропускати уроки, багато часу проводити не у колективі з однолітками, а в ізольованому середовищі. Тому про успіхи у навчанні, хоббі, додаткові цікаві заняття годі і думати. Чи може така дитина бути щасливою? Чи може вона гармонійно розвиватися, реалізовувати свої мрії?

    Тому проблему необхідно вивчати. Звісно, ми – лише школярі. Але питання зараз піде не про лікування алергії, а про вивчення проявів цієї хвороби, причини та можливі заходи профілактики на рівні школи чи дошкільного закладу. Адже саме дитячий та шкільний  періоди онтнгенезу людини є сприятливими для формування імунітету. Якщо впоратися з проблемою алергії зараз, то у дорослому віці симптоми її проявів будуть значно легшими або алергія буде вилікувана.

    Отже, мета роботи:

► Дослідити динаміку проявів алергії у представників різних поколінь.

  Вивчити найпоширеніші алергени, специфіку проявів алергії.

► Розробити долікарські заходи профілактики алергії у школярів.

 Основні завдання проекту:

  1. Дослідити прояви алергії в школярів.

2. Установити можливих збудників алергії в межах школи та дошкільного виховного закладу.

3. Оптимізувати умови, комфортні для алергіків.

4. Інформувати учителів та батьків про результати досліджень.

 Методи досліджень:

1.Соціологічні опитування.

2. Анкетування.

3. Опис та порівняння.

4. Моніторинг.

5. Статистичний аналіз.

6. Моделювання.

 

 

 2.  Причини, симптоми  алергії, заходи профілактики.

2.1. Динаміка розвитку захворювання серед населення різного віку.

З метою дослідження динаміки розвитку алергії серед населення різного віку проводилось усне опитування. Хочу підкреслити, що у нашій державі діє закон про лікарську таємницю. Тому ми не консультувалися з місцевими лікарями, а також опитували дорослих на добровільних засадах, а дітей лише з дозволу їх батьків.

    Результати статистичного опрацювання даних опитування представляємо на діаграмі.

 

 Опитано 180 респондентів віком від 5 до 75 років. На певні прояви алергії страждають 40 осіб. Це становить приблизно 22,2% від числа опитаних.

               180респ. --- 100%          180 × х = 40× 100

               40респ.   --- х%,             х = 4000 : 180

                                                       х = 22,2%

    Оскільки розподіл захворювання  за віком нерівномірний, ми згрупували опитаних на 5 категорій: віком 5-9років( підготовча група дошкільного закладу та початкові класи школи -1-4кл.), 10-14років(5-8кл.), 15-20років(9-11кл та їх старші брати і сестри, які, в основному ще навчаються у різних закладах), 21-40років(молоді батьки школярів, наші вчителі, працюючі старші сестри і брати), 41-75років(учителі, батьки, бабусі та дідусі). На діаграмі видно, що алергія, наразі, є прогресуючим захворюванням:

    ■ 41-75років – одна особа,

    ■ 21-40років – п’ять опитаних,

    ■ 15-20років – шість респондентів,

    ■ 10-14років – десять алергіків,

    ■ 5-9років – вісімнадцять осіб.

    Можна зробити висновок, що алергія поширена більше серед дітей, тобто причини криються у сучасних умовах життя людей. І пов’язані прояви алергії із розвитком молодого організму. Літературні джерела стверджують, що алергія може мати генетичні корені, тобто передаватися потомкам від батьків.[2] Генетичні закономірності можна аналізувати при наявності значної кількості осіб, проте, зауважимо, що на шестеро опитаних батьків, старше 21року  припадає 9 школярів, з яких 6 є алергіками. Тобто, 66% дітей батьків – алергіків також страждають від алергії. При цьому генетично передається не конкретний прояв чи реакція на той самий збудник, а, радше, схильність імунної системи до бурних нетипових проявів. Також додаємо, що, якщо у цих батьків прояви алергічних реакцій обмежуються висипом чи, рідше, нежиттю, то у їх дітей виявлено астматичну компоненту, лоринго- та бронхоспазми.

    Тут варто додати, що ми говоримо про системне захворювання, а не окремі поодинокі випадки. Наші респонденти є або були пацієнтами відділення пульмонології та алергології лікарні «Охматдит», Пустомитівської районної лікарні. Ми не будемо називати прізвищ, але про саме захворювання повідомляємо з їхньої згоди.

2.2. Симптоми алергії.

Основні симптоми алергії можна класифікувати таким чином[3]:

● головні болі;

● висипання на шкірі;

● задишка;

● свистяче дихання;

● бронхоспазми, лорингоспазми;

● напади астми;

● набряк слизової носа;

● почуття розпирання і біль у вухах;

● почервоніння і больові відчуття в області коньюктиви;

● пригнічений настрій, депресія.

    Звісно, прояви є не поодинокими, а у комплексі. І, якщо атипові висипи не завдають болю, а лише свербіж та дискомфорт, то бронхоспазми, лорингоспазми та напади астми є дуже проблемними, можна сказати, небезпечними. Опрацювавши дані опитування, ми визначили такі групи проявів алергії в респондентів та зобразили їх на діаграмі.

 

C:\Users\admin\Desktop\Сертифікат - Шкільне життя.jpg

              N(к.)

W(к.) =-------- × 100% - формула для обчислення масової частки певних 

              N(заг.)

проявів алергії серед респондентів у відсотках.

 

 

N(к.) – кількість алергіків з даними симптомами,

N(заг.) – загальна кількість алергіків серед респондентів(у нас – 40осіб),

W(к.) – масова частка респондентів з певними симптомами.

 

  1. Коньюктивіт – почервоніння області коньюктиви, набряк повік, свербіж та больові відчуття в очах. При цьому нежить чи головні болі відсутні – 2 особи із 40 алергіків:

                  2

W(кон.) =-------- × 100% = 5%

                  40

  1. Чхання – включає поодинокі прояви без системного промивання носової порожнини препаратами на основі морської солі. Розпирання в області вух та гайморових пазух відсутнє – 4 особи:                

               4

W(ч.) =-------- × 100% = 10%

              40

  1. Висипи(кропив’янка, атиповий дерматит), що супроводжується свербіжем; може включати пригнічений настрій, депресію – 8 осіб:

 

 

                8

W(в.) =-------- × 100% = 20%

               40

  1. Алергічний риніт, що супроводжується розпиранням та болями у вухах, набряками слизової носа, свистячим диханням, «гавкаючим» кашлем на видиху. Люди залежні від спреїв  типу «Флікс», «Полідекса», «Алергодил». Дані спреї є лікарськими препаратами на основі гормонів – 11 осіб:

 

                 11

W(а.р.) =-------- × 100% = 27,5%

                 40

  1. Астматична компонента, що включає задишку, лорингоспазми або бронхоспазми, напади астми – 15 осіб:

                 15

W(а.к.) =-------- × 100% = 37,5%,

                 40

Де 40 – загальна кількість алергіків – 100%,W – масові частки осіб відповідних категорій. 

Особи двох останніх категорій змушені користуватися періодично інгаляторами. А алергіки з астматичною компонентою знайомі з «Пульмікортом», препаратами на основі гормону дексаметазону.

    Тут ми хочемо додати, що на повідомленнях алергологічного відділення «Охматдиту» є інформація, що атипові дерматити можуть перерости у алергічні реніти, а останні – у астматичну компоненту.[3] Тому вивчення причин алергії, особливо у дітей, є дуже важливим.

 

 

 

2.3.Основні причини алергії.

В якості безпосередньої причини, при дії якої виникає алергія, виступають алергени. Під ними маються на увазі речовини (в основному білкової природи), попадання яких в чи на організм викликає виражену реакцію. За рахунок особливостей цієї реакції ураженню піддаються органи і тканини організму.

Алергени умовно можна визначити під дві основні групи відповідно до умов впливу. Це екзоалергени (ті алергени, вплив яких відбувається з боку зовнішнього середовища) і ендоалергени (алергени, що виробляються в самому організмі).

Види алергенів:

► епідермальні (лупа, пір’я, шерсть, пух);

► побутові (продукти нафтопереробки, крейда,будівельні матеріали, побутовий та домашній пил);

► пилкові (як правило – це пилок рослин, найчастіше дерев, бур’янів і злакових);

► інсектні (таргани, павукоподібні, кровоссальні і жалкі комахи, мікрокліщі);

► лікарські (будь-які медикаменти);

► гельмінтні (речовини, що виділяються гостриками , аскаридами та іншими гельмінтами);

► грибкові (дріжджові і цвілеві грибки);

► харчові (будь-які продукти, але найчастіше – цитрусові, малина, полуниця, горіхи, коров’яче молоко, шоколад, какао, куряче м’ясо і білок, морепродукти, риба);

► морально-біологічні (хвилювання, страхи, переживання, нервові зриви);

► термічні (мороз, вітер, переохолодження).

Може викликати алергію також психологічний та емоційний стрес.[5]

Між тим, розвиток алергічного захворювання обумовлює не тільки сам алерген, а й певні супутні фактори. Зокрема, це спадкова схильність, яка полягає в особливостях, характерних для імунної системи. А також  нейроендокринні особливості організму, особливості впливу зовнішнього середовища.

 

Причини алергії

Сьогодні виділяють наступні причини алергії, здатні викликати розвиток алергічного захворювання:

Спадковість. Є доведеним фактом, що алергія здатна передаватися дітям від батьків, частіше по материнській лінії. У дітей алергетиків в порядку 70% випадків, мати страждає будь-якою формою алергії (якщо у дитини батько алергік, то не більше 30% дітей). У разі, якщо алергія спостерігається у обох батьків, ризик її розвитку у дитини складає не менше 80%.[4] На цей момент хочу звернути особливу увагу. Ми лише почали вивчення спадковості та мінливості організмів, мутаційної мінливості та різних фізичних, хімічних і біологічних мутагенів. Але – це надзвичайно цікаві знання, які дають можливість розглядати причини алергії в хромосомних мутаціях. На школяра діють сьогодні вірусні мутагени, продукти діяльності бактерій… Про харчові добавки як хімічні мутагени мова піде нижче.

Захворювання внутрішніх органів. Поштовхом до розвитку алергічної реакції іноді служать збої в адекватній роботі внутрішніх органів, різні захворювання–шлунково-кишкового тракту, нервової і ендокринної систем, печінки та ін.

Екологічні фактори. Завдяки досягненням сучасної цивілізації з першого дня життя кожна людина починає активно контактувати з численними і різноманітними хімічними речовинами і агресивними аерозолями. Практично всі сучасні харчові продукти містять гормони, антибіотики, біологічно активні речовини та ін. Люди піддаються  постійному впливу електромагнітного випромінювання. Все це безслідно пройти не може, що і підтверджується різким зростанням алергічних патологій. А ще додамо забруднення атмосфери шкідливими викидами, продуктами спалювання побутових відходів та сухих трав і листя.

D:\Тютько Н.І\Нелі Іванівні\2017-2018 н.р\Фото з телефону\20170812_125420.jpg

Такий вигляд мав дим від спалювання стерні. Небо повністю закрили сірі хмари.

Часті інфекційні захворювання. Якщо вони спостерігаються особливо в ранньому віці, створюють серйозні передумови для майбутнього розвитку алергії. На жаль, сучасні діти багато часу проводять за іграми у планшетах, ноутбуках, телефонах. Це зменшує час на активний відпочинок, спорт, ігри на свіжому повітрі. А головний орган імунної системи – тимус(вилочкова залоза) розвивається до 14 років.[2] Отож, якщо не докладати зусиль для формування імунної системи у дитинстві, то надалі очікувати на опірність організму до інфекцій не можна. Окрім цього,планшети і смартфони можуть викликати алергію.

Американські вчені з'ясували, що причиною алергії на тілі людини, особливо дитини, може бути нікель, що міститься в гаджетах, наприклад, в ноутбуках, планшетах та смартфонах. За словами дерматолога з лікарні , який лікував дитину, алергія на нікель не представляє небезпеки для життя пацієнта, однак, як і будь-яка інша алергія, може викликати хворобливі і неприємні відчуття. Нікель є одним з найбільш алергенних металів, при цьому він практично незамінний при виготовленні персональних гаджетів.[3]

Використання чохлів суттєво знижує ризик виникнення алергії у разі використання смартфонів або планшетів, проте реакцію можуть викликати й інші прилади або навіть ювелірні прикраси, запальнички, окуляри тощо.

  Не раціональне харчування.Почнемо з цього, що велике значення для формування імунітету дитини має здорова мікрофлора кишечника. Адже саме у товстому кишківнику містяться симбіотичні бактерії – кишкові палички, які сприяють засвоєнню клітковини, синтезують вітамін К та певні вітаміни групи В; а також борються з хвороботворними мікроорганізмами. Тому харчування є важливою компонентою формування імунітету. А сучасна їжа перенасичена гострими приправами, харчовими добавками на основі органічних кислот, стабілізаторами та антиоксидантами. Плюс гарні барвисті обгортки, реклама на телебаченні. Як тут не купити горішки, сухарики, чіпси.

Школярі нашої школи у рамках науково-дослідницького проекту вивчали вміст деяких речовин у таких необхідних для мікрофлори кишечника продуктах, як йогурти.

I:\Фото урок\Школа\20151119_122001.jpg

 Результати вражаючі: з 15 видів молочно-кислої продукції вітчизняного та зарубіжного виробництваTuttifrutti», «Jojobella», «Fruvita», «Галичина», «Молокія», «Живинка», «Растішка» та ін.) виявлено:

► у 11 видів крохмаль, лише 4 види – результат негативний;

► продукти життєдіяльності живих молочно-кислих бактерій(на прикладі ферменту пероксидази) лише в 1 виді;

► високий вміст кислот(визначення Ph середовища) у всіх зразках.

Тобто, навіть традиційні молочні продукти, які мали б бути корисними для дітей, можуть не лише не мати жодної користі, а ще й викликати алергію.

• Різке збільшення хімічних речовин у побуті. У якому домі, дитячому садочку, школі не користуються засобами для миття вікон, чищення плитки, натирання підлоги, миття посуду… І чи кожне мило, шампунь, косметичні та гігієнічні засоби є гіпоалергенними. Додамо засоби для прання, виведення плям, відбілювання, підкрохмалювання і тд. Лабораторні практикуми з біології та хімії в 9 класі показали сильно-лужне середовище багатьох зубних паст(Ph = 8,5) та сильно-кисле середовище засобів для чищення газових і електричних плит(Ph = 2). І не забуваймо про засоби, що містять ацетон, аміак з різкими запахами; а також миючі засоби з ензимами.

•Інтенсивні форми ведення сільського господарства. Фермерські угіддя в межах села обробляються великою кількістю не лише мінеральних добрив, а гербіцидів від бур’янів, пестицидів від гризунів, інсектицидів від комах. Не дивно, що саме на кінець травня припадає зростання проблем у алергіків, хоч традиційні рослини, що викликають алергію ще не цвітуть. Це час, коли саме обробляються фермерські угіддя отрутохімікатами.

• Продукти життєдіяльності гельмінтів та бактерій. Паразити не лише завдають шкоди нашому організму, живлячись корисними сполуками, але продукти їх життєдіяльності можуть спричиняти алергічні реакції. Школи та дошкільні заклади, музичні та спортивні секції можуть бути під загрозою, адже не всі діти дотримуються елементарних правил гігієни. У сільських школах, де спортивні майданчики знаходяться на вулиці біля потічків, ймовірність гельмінтозу велика, оскільки біля потічків є і вигрібні ями, і стічні рівчаки. А м’ячі на футболі та інших іграх падають у потічок та забруднюються, а діти дістають їх руками.

Досі залишається незрозумілим, чому на одних людей однакові фактори навколишнього середовища мають алергічне вплив, а на інших немає. Також не було простежено ніякого взаємозв'язку розвитку алергії з поточним станом здоров'я, при цьому існує досить поширена думка, що алергія може розвинутися внаслідок сильної зашлакованості організму. Сьогодні вже не підлягає сумніву той факт, що алергія у дітей нерідко розвивається у разі змін мікрофлори кишечника ( дисбактеріоз ) і може стати причиною розвитку екземи, харчової алергії та атопічного дерматиту. Деякі види алергії можуть призвести до розвитку досить серйозних захворювань.

2.4 Профілактика алергії. Практичне застосування досліджень.

Наш моніторинг наштовхнув нас на думку про створення моделі школи без алергії. Звичайно, не можна позбутися усіх причин алергії, але обмежити їх є реально можливим. У школі проводяться такі заходи профілактики алергії:

  1.               Оздоровлення екологічного середовища.Ми дослідили рослини, що можуть виділяти речовини-алергени. Серед них на першому місці декоративні Пасльонові: дурман пахучий, бругекманція.

D:\Тютько Н.І\Нелі Іванівні\2017-2018 н.р\Фото з телефону\20170821_122723.jpg

 Проведено консультації з працівниками центру сімейної мадицини, дошкільного закладу. З квітників ліквідовано усі ці рослини. Натомість ми культивуємо квіти, що мають гіпоалергенну дію: півонію вузьколисту, календулу, чорнобривці, кропиву дводомну декоративну. Квітники школи містять лише квіти, що не виділяють сильних запахів.

C:\Users\Zoreslava\Desktop\фото з фотоапарату\DCIM\113NIKON\DSCN4939.JPGD:\Тютько Н.І\Нелі Іванівні\2017-2018 н.р\Фото з телефону\20170630_104323.jpg

 

 

  1.               Зміцнення імунітету дітей.  Активний відпочинок та фізкультура і спорт є запорукою формування імунітету школяра. Оскільки тимус(центральний орган імунної системи людини) розвивається до 14 років, то шкільний час необхідно максимально використати для зміцнення здоров’я та розвитку імунітету. У Чижиківській школі проводяться козацькі забави для учнів як молодших, так і старших класів. На жаль, у нас невеликий клас фізкультури, та є спортивний майданчик, де школярі залюбки грають у футбол, волейбол, баскетбол та інші ігри з м’ячем. Зараз активно розбудовується дитячий майданчик, поле для мініфутболу. Значна кількість школярів займаються плаванням, вільною боротьбою. Окрім цього зимою на Водохреща стало традицією моржування в ополонках сільських ставків.

C:\Users\admin\Desktop\24301369_522274454793011_5535540070888850084_n.jpg

  1.               Раціональне та збалансоване харчування. Учні 8 класу Чижиківської школи працюють над еколого – валеологічним проектом «Міфи та реалії про збалансоване харчування». У рамках досліджень проведено анкетування 100 осіб, серед яких учні школи, учителі, деякі батьки. Висновки вражаючі:

● 64% опитаних не вживають йодованої солі,

● 28% інколи споживають морську капусту.

● з продуктів моря у більшості лише риба 1-2 рази на місяць,

● 58% захоплюються фаст-фудами,

● 62% з напоїв надають перевагу солодким водам,

● 73% захоплюються солодощами не домашнього приготування,

● 37% споживають салати з сирих овочів лише 1 раз у тиждень,

● 49% мало споживають фруктів,

● 67% вживають гострі приправи: кетчупи, майонези,

● 81% надають перевагу маринадам над квашенням.

Це – лише незначна кількість наших спостережень. Вони чітко показують, що харчування школярів далеке від збалансованого, перенасичене гострими приправами, фастфудами, солодкими напоями, солодощами – хімічно обробленою їжею. Тому ми прийняли рішення:

■ вивчити зі школярами основні елементи, необхідні для здоров’я людини,

  дослідити їх конкретний вплив на органи та функції організму людини,

■ визначити продукти харчування з максимальним умістом даних елементів,

■ провести у школі практичну конференцію за участі школярів старших класів,

■ дані досліджень продемонструвати на загальношкільних батьківських зборах,

■ провести з учнями молодших класів майстер-класи «Цікаві салати з овочів та фруктів»,

■ здійснити дегустацію варення домашнього приготування з метою пропаганди екологічно чистих солодощів.

 

D:\Тютько Н.І\Нелі Іванівні\2017-2018 н.р\Фото з телефону\20171024_140945.jpg4. Дослідження умісту алергенів у побутових речовинах та косметиці. Школярі 9 класу вивчали Ph середовища засобів гігієни, косметики та побутової хімії. У результаті дослідили, що у багатьох зубних пастахPh=8,5, а засоби чищення плитки мають високий вміст кислот –Ph=2. Такі засоби можуть подразнювати шкіру, викликати алергічні дерматити. А також літературні джерела стверджують, що ферменти слини(амілаза та бактерицидний птіалін) діють лише при Ph=6,8. За вищих показників дані речовини не виконують своїх функцій і, навіть, можуть руйнуватися.[] Тобто досліджені зразки зубної пасти ведуть до того, що бактерії потрапляють в організм і можуть викликати алергію. А руйнування амілази веде до недостатнього розщеплення вуглеводів, які є основним джерелом енергії організму людини.

 

5. Заходи захисту від бактерій та гельмінтів. До дослідження про алергенність продуктів життєдіяльності бактерій ми залучили учнів 6 класу. Вони проводили обчислення кількості бактерій на тілі людини.

D:\Тютько Н.І\Нелі Іванівні\2017-2018 н.р\Фото з телефону\20171020_123640.jpg

 

 

Середня площа поверхні тіла людини становить 1600см2 , а загальна кількість бактерій на тілі людини 50000000. Отже, 50000000: 1600= 31250 -  це кількість бактерій на 1см2 поверхні тіла людини. Цифри вражаючі! З бактеріями необхідно воювати. Тому на пришкільній ділянці, довкола спортивного майданчика та дошкільного закладу висаджено хвойні дерева та кущі: ялини, сосни, туї та ялівець. Усі перелічені хвойні рослини виділяють фітонциди – речовини, що пригнічують життєдіяльність хвороботворних бактерій та інших мікроорганізмів. Це суттєво оздоровить повітря у зоні скупчення дітей.

    Що стосується гельмінтів, то до цих досліджень залучені учні 7 класу. Кожен школяр готував міні-проект про певного гельмінта. Учні на захисті проектів ознайомилися з впливом на організм людини сисунів, ціп’яків, круглих червів. До цього додали інформацію про найпростіших паразитів, як от амеба дизентерійна, лямблії, лейшманії, малярійного плазмодія. Школярі розробили заходи профілактики гельмінтозу та зараження іншими паразитами:

► щоденне дворазове вологе прибирання класних кімнат,

► обов’язкове миття рук після ігор на спортивному майданчику,

► протирання поверхні телефонів та планшетів спиртом,

► ретельне миття усіх фруктів, що споживаються у школі,

► організація відповідного виховного заходу для батьків та молодших школярів,

► щорічне очищення потічка від механічних забруднень.

    До цього хочемо додати консультації з депутатами сільської ради про недопустимість зливу сільськогосподарських відходів до потічка, що протікає біля дошкільного закладу і школи.

  1. Позитивний мікроклімат – шлях до гіпоалергенного середовища.Ця складова профілактики алергії потребує багато праці, проте ця праця не домедична, не вимагає спеціальних знань. І кожен школяр може додати до неї свою лепту. Участь у святкових концертах, виховних заходах знімає напругу, дає можливість розкритися тим учням, які хвилюються через низькі бали з предметів або через домашні проблеми та непорозуміння. Створення хорошого настрою сприяє зміцненню імунітету, запобігає розвитку лорингосмазмів та бронхоспазмів. Особливо святкові лінійки, концерти, виступи приїжджих акторів, екскурсії люблять учні молодших класів. А це період формування імунітету.

C:\Users\admin\Desktop\3.jpg

 

C:\Users\admin\Desktop\DSC06755.jpg

Висновки

  1. Алергія -  прогресуюче захворювання сучасного покоління, пов’язане з проблемами у формуванні імунної системи.
  2. У наймолодших дітей найагресивніші прояви алергії.
  3. Проблемними проявами алергічних реакцій є алергічний риніт, лорингоспазм, бронхоспазм, пригнічений настрій, депресія.
  4. Основні причини алергії:
  • спадковість,
  • агресивна екологічна ситуація,
  • захворювання внутрішніх органів,
  •  неадекватність імунної системи,
  • не раціональне харчування,
  • різке збільшення хімічних речовин у побуті,
  • інтенсивні форми ведення сільського господарства,
  • продукти життєдіяльності хвороботворних бактерій та гельмінтів.
  1. У межах навчальних закладів можна проводити профілактику алергії:
  • часте вологе прибирання приміщень запобігає розвитку реакцій на пил,
  • висаджування на пришкільних ділянках та квітниках рослин, які не мають різких сильних запахів, а також квітів, з яких готують гіпоалергенні відвари: календула, півонії, кропива дводомна, чорнобривці,
  • ліквідація з квітників декоративного дурману, бругекманції, які є потенційно сильними алергенами,
  • зміцнення імунітету дітей за рахунок активного відпочинку, проведення козацьких забав, ігор на спортивному майданчику, спортивних гуртків, екскурсій на природу,
  • активна співпраця з батьками та працівниками їдальні з метою організації збалансованого харчування, пропаганда раціонального харчування,
  • вивчення з учнями елементного складу продуктів харчування, вітамінів, сполук, що можуть провокувати алергію,
  • ознайомлення школярів зі складом засобів гігієни, побутової хімії, косметики з метою вибору гіпоалергенних засобів,
  • культивування різних видів хвойних рослин задля виділення фітонцидів, що пригнічують бактерії,
  • проведення заходів профілактики гельмінтозу.
  1. Створення позитивного мікроклімату у дитячих та учнівських колективах.
  2. Продовжити дослідження, консультації з лікарями задля максимального обмеження дії алергенів на організм дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
3111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку