Проєкт “ Дозрілі квітки мислення “
(роль фразеологізмів у мовленні)
Мета: поглибити знання з української фразеології; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; розвивати навички самостійної пошукової роботи над проєктом; виховувати повагу до духовної спадщини народу.
Тип проєкту: дослідницько-творчий.
Ключове питання: яким стає мовлення саме завдяки фразеологізмам?
Тематичні питання:
Шляхи реалізації: робота з додатковою літературою, пошук інформації в мережі Інтернет, використання ПК, самостійна пошукова та дослідницька робота дітей ; власна творчість учнів.
Форма проведення: урок-проєкт.
Обладнання: фразеологічні словники, ілюстрації до окремих фразеологізмів, мультимедійна дошка, карти самоцінювання.
Слово вчителя. «Заговори, щоб я тебе побачив», - саме так звучить відомий афоризм. І дійсно, мовлення людини свідчить про те, наскільки вона освічена, начитана, ерудована, чи є ця людина цікавим співрозмовником. Саме тому кожен повинен дбати про те, щоб його мовлення було змістовним та цікавим. А допоможуть нам в цьому на сьогоднішньому уроці фразеологізми, їх роль у мовленні.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фразеологія – сукупність фразеологізмів у мові, продукт багатовікової мовної творчості українського народу; розділ мовознавства про усталені звороти мови.
Навести приклади.
У розмовному та художньому стилях.
ІІІ. Цілевизначення й планування.
IV. Основний зміст роботи.
Захист-презентація творчого проєкту.
Виступ творчих груп.
Основним і невичерпним джерелом української фразеології є народна мова, що віддзеркалює різні сторони народного буття. Історико-культорологічні, етнографічно-побутові фразеологічні звороти пов’язані з повір’ями, звичаями, обрядами і вживаються для характеристики:
Серед фразеологізмів, що відображають культурологічну цінність комплексно і вказують на якісь звичаї, знаходимо такі вислови, стрижневим словом яких виступає поріг. Поріг для наших предків був символом домашнього вогнища. Саме там, під порогом, жив дух-покровитель - домовий. Коли невістка вперше ходила в хату, вона не мала права ступити на поріг, його треба було переступати. І сьогодні через поріг намагаються не вітатися і не прощатися, не передавати речей. За поріг хати не можна виносити сміття. Так фразеологізм «на поріг не пускати» означає «зачиняти двері до своєї хати, не допустити до якоїсь справи»; переступити поріг чогось – «зважити на щось». Це переосмислене розуміння порогу як важливої межі, визначає нову якість: на поріг показати – «вигнати», оббивати пороги – «часто приходити до когось”.
2.Дослідники: знайти фразеологізми в повісті В. Нестайка “ Тореадори з Васюківки “ та дослідити їх роль у творі.
Фразеологізми, що стосуються частин людського тіла.
1. Серце солодко завмирало; тисячі кицьок
дряпали моє пошматоване серце; серце теліпалось, як свинячий хвіст.
2. Очі , наче тракторні фари.
3. Скосив каламутне, але всевидяче око.
4. У голові було порожньо, як у старця в кишені.
4. Нам'яти вуха.
5. Всунути носа; дати по носі.
Фразеологізми - порівняння, що стосуються тварин.
1.Червоний, мов рак.
2.Причепилося те ім'я, як реп'ях до собачого хвоста.
3.Схожий, як свиня на коня.
4.Розлючений, як бик.
5.Сам один, як мишеня під ситом.
3.«Карикатуристи»: малюють карикатури, ілюстрації до улюблених фразеологізмів і формулюють питання до них.
Чому в українській фразеології не миряться собака з кішкою, а не, скажімо, лев із тигром?
Чому за роги беруть бика, а не козу? Не барана? Не корову?
Чому той, кого саджають у калюжу, репетує, ображається?
4.«Письменники»: створюють міні-текст, використовуючи якомога більше фразеологізмів.
1.Фразелогізми у мовленні наших учителів.
2. Фразеологізми у мовленні батьків.
3. Фразеологізми у мовленні однокласників.
IV. Рефлексія «Квітка мовлення».
Слово вчителя. Наприкінці уроку логічно постає питання: яку роль відіграють фразеологізми у нашому мовленні? Спробуймо відповісти на нього образно. На плакаті ви бачите пуп’янок квітки – це наше мовлення. А тепер на пелюстках, які лежать перед вами, напишіть, яким саме стає мовлення завдяки фразеологізмам (від кожної групи дві – три пелюстки). Прикріпіть їх до плакату і озвучте.
Ось у нас і розцвіла чудова квітка – наше мовлення, яке завдяки фразеологізмам (їх називають ще «дозрілими квітами мислення») стало
V. Самооцінюванння за індивідуальними картками.
П І П учня |
Робота в групах |
Творчі завдання |
Рефлексія |
|
|
|
|
1