Проект «Формування просторової компетенції учнів на уроках історії».

Про матеріал
Одним зі шляхів оновлення освіти, узгодження її з сучасними потребами є перенесення акцентів з процесу навчання на його результати й орієнтація змісту навчання на компетентнісний підхід та створення ефективних механізмів його запровадження. Просторова компетентність належить до загальновизнаної і стабільної групи предметних компетентностей, які набуває учень в процесі на¬вчання історії.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОЕКТ

 

 

 

МІЙ ШЛЯХ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ

 

з проблеми

«Формування просторової компетенції учнів

на уроках історії»

 

  1. Назва проекту.

«Формування просторової компетенції учнів на уроках історії».

 

  1. Актуальність проблеми.

Одним зі шляхів оновлення освіти, узгодження її з сучасними потребами є перенесення акцентів з процесу навчання на його результати й орієнтація змісту навчання на компетентнісний підхід та створення ефективних механізмів його запровадження. Просторова компетентність належить до загальновизнаної і стабільної групи предметних компетентностей, які набуває учень в процесі на­вчання історії.

Історія суспільства розвивається не тільки у часі, але й у просторі, тобто на визначеній частині земної поверхні серед певних природних умов. Таким, чином географічне середовище є однією із постійних умов, яке присвоюють або уповільнюють розвиток суспільства. Визначення історичного процесу не може відбуватися без вивчення простору, в якому він здійснюється.

Даною проблемою займалися російські ме­тодисти Є. В'яземський й О. Стрелова, провідні українські вчені К. Баханов, О. Пометун, методисти О. Фідрі і Н. Фідрі

Отже, дана тема є актуальною і з допомогою проекту вчитель визначить структурні складові просторової компетентності учнів та виявить шляхи її формування в процесі навчання історії.

 

  1. Мета проекту.

Формувати в учнів просторову компетенцію на уроках історії як одного із шляхів оновлення освіти, навчити сприймати історичний простір як частини безкінечності, що пізнана людиною через розумову і практичну діяльність.

 

 

  1. Завдання.
  1. Теоретичні:
  • оновити і систематизувати знання щодо теоретичних основ з формування просторової компетентності учнів;
  • поповнити і оновити знання про зміст і методи вивчення навичок розвитку просторової компетентності у школі;
  • визначити структурні складові просторової компетентності учнів;
  • виявити основні шляхи формування в процесі навчання історії;
  • кооперувати досвід кращих методистів з розвитку просторової компетентності в учнів як засобу для підготовки учнів до кращого розуміння простору як основи розвитку історичного процесу;
  • виділити основні теми для засвоєння навичок просторової компетентності в учнів;
  • сформувати критерії для визначення просторової компетентності в учнів;
  1. Практичні:
  • сформувати знання, вміння, досвід й ціннісні орієнтації учнів, що на науковому рівні забезпечують розуміння простору як основи розвитку історичного процесу;
  • поглибити та закріпити набуті навички «читання» історичних карт та розвивати в учнів вміння тлумачити карту шляхом читання її умовних знаків;
  • підготувати індивідуальні рівневі завдання на розвиток просторової компетентності в учнів;
  • навчити учнів створювати картини місцевості;
  • навчити учнів створювати власні картосхеми і легенди до контурної карти як авторської інтерпретації історичного простору;
  • формувати навички використання інноваційних технологій у навчально-виховному процесі;
  • застосовувати інформаційно-комунікаційні технології у роботі з картографічним матеріалом.
  1. Виховні:
  • сформувати відповідальність до виконання проекту, виховувати креативність, власне мислення, бажання вивчення історичного процесу і простору, в якому він здійснюється.

 

  1. Характеристика проекту:
  • за кінцевим результатом: практико-зорієнтований;
  • за змістом: монопредметний;
  • за кількістю учасників: індивідуальний;
  • за тривалістю: довготривалий;
  • за ступенем самостійності: частково-пошуковий;
  • за характером контактів: зовнішній.

 

  1. Визначення учасників.

Кафедра педагогіки та психології, лабораторія суспільствознавчих дисциплін та гуманітарної освіти, методист Теребовлянського РМК, адміністрація школи, учні, батьки.

 

  1. Визначення бази реалізації проекту.

Мшанецька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Теребовлянського району.

 

 

  1. Термін реалізації проекту.

З 28 січня 2013 року по 2018 рік.

 

  1. Прогнозований результат.

Підвищення якості навчально-виховного процесу через уміння орієнтуватися в історичному просторі, вміння учнів здійснювати аналіз і синтез історичної інформації, моделювання та створення системи власного педагогічного досвіду, створення портфоліо.

 

  1. Ресурси.
  • інтелектуальні: залучення до співпраці батьків, методистів, педагогічного та учнівського колективів, завуча школи.
  • матеріально-технологічні: комп’ютер, принтер, сканер, телевізор, аудіо- , відеоапаратура.
  • інформаційні: науково-методична література, науково-популярна література, періодика, Інтернет ресурси.
  • фінансові: власні кошти, спонсори, кошти батьків.

 


  1.  Етапи реалізації завдань проекту.

з/п

Етапи роботи над проектом та

його

реалізацією

Зміст діяльності

Термін

1.

Діагностико-прогностичний

етап

  1. Вивчення власних потреб, можливостей;
  2. Діагностика прогалин у фаховій підготовці;
  3. Оцінка дидактичних можливостей предмета;
  4. Визначення мети і завдань;
  5. Опис проекту;
  6. Експертиза проекту;
  7. Захист проекту.

Під час курсів

підвищення

кваліфікації

2.

Організаційний

етап

  1. Конкретизація завдань.
  2. Формування програми діяльності щодо реалізації проекту, узгодження з методистом РМК, адміністрацією навчального закладу.
  3. Вибір способів збору інформації, форм і методів;
  4. Формування уявлень про результати (форма звіту).
  5. Розробка критеріїв оцінки результату і процесу.

1 рік

міжкурсового

періоду

3.

Діяльнісний

етап

  1. Збір інформації;
  2. Аналіз, вибір стратегії і тактики;
  3. Робота з літературою;
  4. Проведення експерименту.

2,3,4 роки міжкурсового

період

4.

Узагальнюючо-

підсумковий

  1. Оцінка як самої діяльності, так і кінцевого продукту, формулювання висновків.
  2. Показ результатів у формі: звіту з демонстрацією матеріалів, письмового звіту.
  3. Самооцінка результатів за встановленими  критеріями.

4-5 роки міжкурсового

періоду

наступні курси

підвищення

кваліфікації

 


  1. Технологія опису формування професійних компетентностей.

з/п

Зміст

діяльності

Термін

виконання

Форма

узагальнення

Науково-методичний супровід

Відмітка

про

виконання

1.

Опрацювати необхідні нормативно-правові документи з питань освіти

Постійно

Перелік опрацьованих документів

Самоосвіта

 

2.

Відбирати з прочитаного цікаві думки, методичні знахідки для апробації у власній педагогічній діяльності

Систематично

Конспект, папки з матеріалами

Самоосвіта

 

3.

Впроваджувати досягнення психолого-педагогічної науки та шкільної практики у власний педагогічний досвід з метою його удосконалення

Систематично

Розробки уроків

Методист РМК, колеги по фаху,

директор школи

 

4.

Практикувати проведення уроків з використанням інноваційних  та інформаційних технологій

Систематично

Конспекти уроків і матеріали електронного вигляду

Адміністрація школи, методист РМК, вчитель інформатики

 

5.

Використовувати на уроках історії завдання різного типу з розвитку просторової компетентності учнів

Щоденно

Завдання, конспекти розробок

Самостійно

 

6.

Розробити різноманітні дидактичні ігри, пов’язані з опрацюванням історичної або контурної карти

Вересень, 2014 р.

Розробки ігор

Самостійно

 

7.

Брати активну участь у районних семінарах, роботі творчої групи вчителів історії.

Систематично

протягом

міжкурсового періоду

Виступи на семінарах, інших методичних об’єднаннях

Самоосвіта

 

8.

Виступити із повідомленнями з власного досвіду роботи на засіданнях шкільного та районного методичного об’єднань

Систематично протягом міжкурсового періоду

Доповіді, виступи

Самоосвіта

 

9.

Розробити комплекти історичних карт для учнів: загальні, оглядові, тематичні

Протягом

міжкурсового періоду

Дидактичні матеріали

Самоосвіта

 

10.

Розробити плани, картосхеми, «врізки»

Протягом

міжкурсового періоду

Роздаткові матеріали

Самоосвіта

 

11.

Розробити матеріали, відповідно до методу «Аплікації»

Протягом міжкурсового періоду

Методична розробка

Самоосвіта, методист РМК

 

12.

Створити власні картосхеми і легенди до контурної карти як авторської інтерпретації історичного простору

Протягом міжкурсового періоду

Методична розробка

Самоосвіта, методист РМК

 

13.

Використовувати функції сайту Вікімапії для вимірювання дистанції або шляху та вимірювання площі

Квітень,

2013 р.

Робота з ІКТ

Самоосвіта, вчитель інформатики

 


14.

Провести гру-стратегію «Екологічна ніша роду»

Грудень, 2015 р.

Розробка гри

Самоосвіта,

методист РМК

 

15.

Впровадження ігрових технологій на уроках історії

Березень-травень,

2016 р.

Конспекти

Самоосвіта, вчителі школи

 

16.

Цільові консультації з методистами з даної проблеми

Жовтень, 2013 р.

Система порад

Методист РМК

 

17.

Створення методичної скарбнички до даної теми

2014 р.

Методичні матеріали

Методист РМК

 

18.

Підготувати  відкритий урок у довільному класі з даної теми

Травень,

2014 р.

Матеріали уроку

Вчителі школи, методист РМК

 

19.

Розробити систему тестів різного типу для оцінювання учнів з використанням тестових програм

Протягом міжкурсового періоду

Методична розробка

Самоосвіта

 

20.

Узагальнити матеріали та створити портфоліо

Протягом міжкурсового періоду

Портфоліо

Самоосвіта, методист РМК

 

21.

Підготувати методичні рекомендації для вчителів історії за результатами власних педагогічних досліджень

Протягом міжкурсового періоду

Методична розробка

Методист РМК

 

22.

Надсилати власні педагогічні знахідки, конспекти цікавих уроків у редакцію фахових видань

Протягом міжкурсового періоду

Публікації

Самоосвіта, методист РМК

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Історія України, Інші матеріали
Інкл
Додано
20 березня 2019
Переглядів
2059
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку