Державний професійно-технічний навчальний заклад
«Вінницьке вище професійне училище сфери послуг»
ПЛАН
ВІДКРИТОГО УРОКУ
З ПРЕДМЕТА:
«БІОЛОГІЯ»
ВИКЛАДАЧ: Сажнєва Ольга Василівна
ГРУПА: ПМ-09-17
ПРОФЕСІЯ: Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення
Вінниця – 2020
Проєкт: «Генетичний моніторинг в людських спільнотах»
Цілі уроку:
• освітня: сформувати знання про закономірності розподілу алелів у людських популяціях; з'ясувати особливості генофонду людських спільнот; ознайомити зі значенням генетичного моніторингу для збереження життя і здоров'я людей;
• розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності розподілу алелів у людських популяціях за станом здоров'я населення; сформувати навички використання комп’ютерних технологій в дослідницькій діяльності; розвивати цифрову грамотність учнів;
• виховна: на прикладі генофонду людини виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.
Дидактичні матеріали та засоби: підручник, опорно-інформаційна схема.
Засоби ІКТ: проектор, Smart Board, ноутбук, презентер.
Базові поняття і терміни: генетичний моніторинг, уроджені вади розвитку, генофонд популяцій, генетичний моніторинг, скринінг програми, гемотерапія.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: проєктне навчання.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.
Програмні засоби: електронна презентація (Microsoft Power Point), буклет (Microsoft Publisher), блог викладача (адреса доступу http://olsazhne.blogspot.com), завдання (веб-ресурс Learning Apps), відеоролик (обробка відеоконтенту Windows Movie Maker, веб-ресурс You Tube https://www.youtube.com/watch?v=_lhiWp2vSh4), Google Форми (https://forms.gle/9H7zUBdLKjYWkFUA7 ).
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
«Якось до Чехова прийшла огрядна, здорова, гарно одягнена дама і млосно поскаржилася:
Вправа «Вірю-не вірю» (веб-ресурс LearningApps
https://learningapps.org/display?v=pvzg0keyn20)
1.Точкові мутації пов'язані з кількістю або послідовністю нуклеотидів.
2. Поліплоїдія - це прояв генної мутації.
3. Мутації які виникають спонтанно протягом усього життя організму в нормальних умовах середовища, називаються спонтанними.
4. Зміни в структурі хромосоми призводять до геномних мутацій.
5. Основні положення мутаційної теорії сформулював Г. Мендель.
6. Морфологічні мутації зазвичай впливають на зовнішність індивідуума.
7. Графічним зображенням модифікаційної мінливості є варіаційна крива.
8. При модифікаційній мінливості змінюється лише фенотип.
9. Синдром Дауна - це генна мутація.
10. Спадкова мінливість - це матеріал для природного відбору.
11. Летальні мутації не призводять до смерті організму.
12. Генетика – це наука про закони спадковості і мінливості.
Відповіді: 1, 3, 6,7, 8, 10 так, 2, 4, 5, 9,11,12 - ні.
ІІІ. Мотивація діяльності учнів
Генофонд людства поступово змінюється в результаті природного відбору. Більш пристосовані люди (генотипи) частіше виживають і залишають потомство.
Всі чотири особливості генофонду складають основу геномного та репродуктивного здоров’я людини. Генетичний моніторинг суспільства сьогодні є основою у визначенні темпу мутаційного процесу у населення та розрахунку генетичного вантажу і шкоди для здоров’я у зв’язку з цим.
Сьогодні в нову програму введено метод проєктів, який розкриває ваш багатий творчий потенціал.
Ваша група не вперше бере участь у проєктах. Ви були учасниками пілотного освітнього проекту «Енергоефективні школи: нова генерація» та масштабного заходу обласного рівня «Молодіжний регіональний форум «Working in Ukraine NOW», «Фактор успіху».
Демонстрація трейлера кінофільма.
Сьогодні у нас нестандартний урок, адже ви спробуєте освоїти новий матеріал не просто як учні, а як дослідники, науковці в сфері сучасної генетики. Ви отримали випереджувальне завдання щодо збору інформації та певних практичних досліджень за допомогою інтернет-ресурсів на тему «Генетичний моніторинг в людських спільнотах». Також ви спробуєте презентувати здобуту вами інформацію за допомогою програмного забезпечення.
IV. Основна частина уроку
Учні отримали випереджувальне завдання та підготували інформацію з прикладами зі створення презентації, публікації, буклету, трейлера. Створені робочі групи, які при дослідженні дотримувалися певного алгоритму подальших дій, а саме:
Основні інструменти: інтерв'ю, опитування, робота з додатковою літературою, збір інформації в інтернет ресурсах.
Викладач:
- спостерігає, радить, направляє;
- слухає, ставить запитання;
- оцінює результати і процес (внесок кожного учня, креативність, якість використаних джерел, потенціал продовження, якість звіту).
Виступ учнів з використанням засобів ІКТ (проектора, ноутбука.)
І робоча група: презентація
Учні розкриють суть та значення поняття «генетичний моніторинг» його мету, основні напрями та практичне значення.
ІІ робоча група: публікація
Презентація створеної публікації щодо скринінг-програм у медицині та умови їх проведення для пацієнтів та новонароджених дітей.
Представлення результатів реалізації регіональної програми скринінгу раку вінницьким онкодиспансером.
ІІІ робоча група: трейлер
Розкриють суть та значення перспективи генної терапії щодо встановлення діагнозу спадкових захворювань та їхніх причин. Оцінять переваги молекулярно-генетичних методів перед туберкуліновою пробою, в основі якої – тест Манту.
Демонстрація відео «Технології майбутнього в Україні» (за часом)
Також буде працювати експертна група, яка дасть оцінку виконаних робіт з професійної точки зору.
Виконання учнями вправи за підручником.
VІ. Узагальнення, систематизація й контроль
знань і вмінь учнів
Тестування учнів за допомогою Google Форми https://forms.gle/9H7zUBdLKjYWkFUA7
Учні висловлюють свої припущення, відповівши на питання: «Що мені дасть такий метод роботи на уроках біології?», використовуючи слова:
VІІ. Підсумок та оцінювання учнів
Домашнє завдання
Повторити розв’язок задач з генетики. Підготуватися до виконання практичної роботи.