Баришполь Інна Миколаївна
Вчитель початкових класів
Тарасівського ліцею Узинської міської ради
Проєкт кейс-уроку «Вода-це наше багатство». 3 клас
Розгортки предметів:«Я досліджую світ», «Читання», «Українська мова», Математика», «Мистецтво».
Тривалість уроку: 80 хв.
Дидактична мета: узагальнити та систематизувати вивчений матеріал, визначити в ньому основні поняття,розширити і поглибити уявлення дітей про значення води у природі; сформувати поняття про світовий кругообіг води як закономірне явище, уточнити знання дітей про стан і властивості води; формувати комунікативні вміння та вміння працювати в групах,проводити дослідження, зіставляти різні позиції , висловлювати міркування, уміння аналізувати, застосовувати знання в житті,робити висновки, навички самостійної роботи.
Розвиваюча мета: : розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід, формувати уявлення про зміни станів води; розширити уявлення про взаємозв’язки води з іншими об’єктами природи, розвивати мовлення дітей та збагачувати словник образними виразами, формувати оцінні судження, вміння робити свої висновки, розвивати вміння самостійно виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння робити висновки, міркувати за аналогією, розвивати логічне мислення,вчити міркувати, розвивати допитливість та дбайливе ставлення до природи.
Виховна мета: виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу, виховувати любов до природи,бережне ставлення до води.
Обладнання: Вода,стаканчики,краплинка,ребус,хмаринка,»Вода-рідина»-асоціативний кущ, «Стани води»,»Кругообіг води»,частини висловів про воду,загадки,задачі,мікрофон,краплинки настрою.
Перебіг уроку
1.Організаційний момент
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити —
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок незвичний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний!
За це подякуєм йому!
Щоб всі знання сьогодні мали -
Крапля казкова до нас завітала.
З нею чарівні краплі - сестрички,
Усі загадкові, хоча й невеличкі .
2.Повідомлення теми та завдань уроку
- Сьогодні у нас незвичайний урок. На ньому ми дізнаємось багато нового,цікавого,будемо проводити досліди, робити висновки, розв’язувати задачі та багато іншого. А про тему уроку ви зможете здогадатися розгадавши ребус.
- Чи здогадались ви про назву теми ?
-Що ви знаєте про воду?
-Що хотіли б дізнатися?
-Відповісти на ці та інші запитання допоможуть нам наша хмаринка-цікавинка, яка завітала до нас на урок . На ній є краплинки ,але вони не прості ,а цікаві та чарівні із завданнями.
Розгортка ««Я досліджую світ»
Перша краплинка – природознавча.
-Вона принесла нам завдання, які ми маємо виконати,щоб дізнатися відповіді на наші запитання.
- Уявіть собі,що було б на Землі, як би не було води?
(не зеленіла б трава,,росли б дерева, не було птахів, звірів і нас – людей)
-Ось подивіться на карту світу. Скільки на ньому синього і блакитного кольору. А якщо швидко покрутити глобус,то він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають – голуба планета. Вода є в повітрі, у земній атмосфері: це дощ,сніг,хмари,туман. Ось як багато води на Землі.
Властивості води (вивішується на дошці)
- Подивіться на склянку із водою,що ви можете сказати про гущу води? (Рідка )
--Візьміть піпетку і накапайте декілька крапель води на скло. Що сталося?
( Текуча)
--Опустіть олівець у воду. Ми бачимо олівець крізь воду? (Прозора )
– Понюхайте воду. Чи має вода запах? (Без запаху )
– Вода має дивовижну властивість розчиняти речовини. Тому ії називають розчинником.
-Які речовини можна розчинити у воді? (цукор,сіль,фарби…)
-- Давайте тепер прочитаємо,які ж властивості води ми виявили?
3.Підсумок.Технологія «Асоціативний кущ»
- Уявіть собі,що ми з вами дослідники. Сьогодні перед нами стоїть така мета:
виявити які ж властивості має вода.(складання «Асоціативного куща»)
4.Стан води. Інтерактивна технологія «Навчаючи-учусь»
(Учні знайомляться самостійно з інформацією та діляться нею з іншими.)
За температури нижче 0° вода замерзає, тобто переходить із рідкого стану у твердий. У природі за таких умов водойми вкриваються кригою. У хмарах утворюються сніжинки. Лід і сніг — це вода у твердому стані.
Випаровування — це перехід води з рідкого стану в газоподібний. Вода в газоподібному стані — це водяна пара, яка завжди є в повітрі. У природі, коли водяна пара охолоджується біля земної поверхні, утворюються роса, туман, іній. Найшвидше вода випаровується під час кипіння за температури 100°.
Вода — це рідина, яка має свої властивості. Вона текуча, не має власної форми (набуває форму об'єкта, в який її наливають), прозора, безбарвна, без запаху та смаку. Вода у рідкому стані: дощ, роса, туман.
-Отже вода буває у трьох станах: рідка, тверда, газоподібна.
Розгортка «Читання»
Друга краплинка – Читайликова
Історія Маленького Жабеняти
(добра казка про кругообіг води в природі)
Маленьке Жабеня нудьгував. Всі Жаби навколо були дорослими, і йому не було з ким грати. Зараз він лежав на широкому листі річковий лілії і уважно дивився в небо.
- Небо таке синє і живе, немов вода в нашому ставку. Повинно бути, це і є ставок, тільки навпаки. А раз так, то там напевно водяться жаби.
Він скочив на тоненькі лапки і закричав:
- Гей! Жабенята з небесного ставка! Якщо ви мене чуєте, відгукніться! Давайте дружити! Але ніхто не відгукнувся.
- Ах, так! - вигукнув Жабеня. - Ви зі мною в хованки грати?! Ось вам!
І він скорчив кумедну гримасу. А Мама - Жабка, неподалік комара, тільки розсміялася: «Дурнику! Небо адже це не ставок, і там немає жабенят».
- Але ж з неба часто капає дощ, а вночі воно темніє, як і наша вода в ставку. І ці смачні комарі так часто злітають увись!
- Який ти в мене малий, - знову засміялася Мама. - Комарикам адже потрібно рятуватися від нас, ось вони і піднімаються в повітря. А вода в нашому ставку в спекотні дні випаровується, піднімається в небо, а потім знову повертається в наш ставок у вигляді дощу. Зрозумів, малюк?
- Угу, - кивнув зеленою голівкою Жабеня.
А про себе подумав: «Все одно коли-небудь знайду собі одного з неба.
Адже там є вода! А значить, є і Жабенята!!!
1.Робота над твором.
1.1..Підготовка учнів до сприймання твору.
1.2.Первинне ознайомлення зі змістом твору.
1.3.Бесіда (з метою перевірки враження і усвідомлення змісту прочитаного).
1.4.Повторне читання учнями тексту для поглибленого осмислення тексту. (читання «Краплинкою» - на чию парту впаде краплинка той і читає.)
1.5.Переказ прочитаного.
1.6.Вибіркове читання.
1.7.Узагальнювальна (підсумкова) бесіда, що ставить за мету – закріпити розуміння прочитаного.
2.Розповідь вчителя.
Подивіться на схему. Сонце зігріває землю . З поверхонь річок,ставків, озер, океанів, ґрунтів, рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високо в небо. Там набагато холодніше ніж на землі. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу при температурі вище 0 С і у вигляді снігу при температурі 0 С. Отже,вода, що випаровувалася повертається у вигляді опадів (дощу,снігу, граду).
Частина цієї води знову просочується у грунт,потрапляє в озера, річки, моря. А решта води знову випаровується з поверхонь суходолу, водойм і рослин. Вода в природі постійно рухається. Перетворення води в природі з одного стану в іншій називають кругообігом води.
3.Робота за схемою – малюнком
Самостійна робота
Малювання кругообігу води в природі на аркушах паперу.
Вчитель пропонує уням виконати схематичне зображення кругообігу води.
4.Групова робота
(Додому кожна група отримала завдання: підготувати інформацію та цікаві повідомлення про дощ та воду.)
-Діти, ви готували до уроку цікаві повідомлення про воду. Ми із задоволенням послухаємо ваші розповіді.
* Вода життєво необхідна не тільки кожній людині. Вода є джерелом життя для будь-якого живого організму на Землі.
*Важливіше води тільки повітря, без якого життя неможливе в принципі.
* Без води людина може жити лише 3-4 дні, а от без їжі здатний простягнути майже 3 місяці.
*Незважаючи на те, що Земля більш ніж на 70% покрита водою, лише 1% є прісною.
* Більше 2/3 запасів прісної води на Землі зберігається в льодовиках.
* В Антарктиці знаходиться самий холодний лід, а от самим теплим льодом вважається Альпійський, так як його температура становить 0 градусів за Цельсієм.
* Існує унікальне озеро Циркницьке в Словенії. В зимовий та літній період воно безслідно зникає, а навесні і восени наповнюється.
*Людині потрібно як мінімум 1,5 літра води на добу, але не вся вона обов’язково повинна надходити в рідкій формі, деяку кількість води ми отримуємо разом з прийомом їжі. За все життя людина споживає близько 35 тонн води.
*Перші живі організми на Землі виникли у воді.
*Щоб утворилася одна дощова краплинка, необхідно не менше мільйона мікроскопічних краплинок.
* Скупчення чималої кількості таких крапель утворюють хмари. І з хмар влітку іде дощ, а взимку — сніг.
Розгортка «Українська мова»
Третя краплинка - Мовна
1. Гра «Переставлянка». Поєднай частини висловів. Поясни їх значення.
Не брудни криниці,
|
доки не зникне вона. |
Де кінчається вода |
бо схочеш водиці.
|
Не знаємо, яка цінна вода |
там не буде й життя.
|
2.Гра – «Знайди пару» Створення та пояснення висловів.(з’єднати стрілочками )
Канути в воду Перестати існувати,зникнути
Мов води в рот набрав Зажурений,засмучений
Водою не розлити Той,хто нічого не робить
Наче у воду опущений Не сказати жодного слова,мовчати
Під лежачий камінь вода не тече Про тісну дружбу
3.Вправа «Водоспад загадок» ( із словами відгадками скласти речення та визначити граматичну основу)
Крутиться, вертиться, берега держиться (Річка).
Летить орлиця по синтому небу, крила розкрила, сонце закрила (Хмара).
Коли мене нема- всі чекають, коли прийду – тікають (Дощ).
Ніжна зірка сніжно- біла
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди-
Стала краплею води ( Сніжинка).
Стоїть корито, води налито (Ставок).
Розгортка «Математика»
Четверта краплинка – Математична
Розв’язування «цікавих» задач
1. Людина за добу споживає до 6 літрів води. Скільки води споживає людина за тиждень? (6 х 7 =42)
2. На 100 л води припадає 2 літри питної води. Скільки літрів непитної води становить на 100 л? (100 – 2 =98 (л) )
(Виховний момент. Питної води на землі мало, тому ії треба берегти )
3.Стебло кукурудзи за 6 днів випаровує 24 л води. Скільки літрів води буде випаровувати кукурудза за 8 днів? ( 24: 6 х 8 = 32 (л) )
4.Якщо з крана постійно крапає вода,то за 2 дні марно витікає 14 л води. Скільки літрів води витікає за тиждень? (14: 2 х 7 = 49 (л) ) (виховний момент)
5. Під час купання витрачається 7 відер води. Під час прання в пральній машині на 3 відра води більше. Скільки всього відер води витрачається на купання і прання? ( 7+3) + 7 = 17 (в.)
Розгортка «Мистецтво»
П’ята краплинка – Творча
Учні під мелодію дощу зображують літній дощ.
Підсумок .
Учні розповідають про те, що їх вразило,що вони дізналися цікавого про воду.
2.Вправа « Мозкова атака»
- Що найбільше сподобалось вам на уроці?
– Назвіть поняття, які ви запам’ятали з теми уроку.
– Що ми дізналися про властивості води (проговорюємо з опорою на картинки на дошці)
– Чи потрібна вода на землі?
– Для чого потрібна вода?
– Що вас найбільше зацікавило на уроці?
– Чи довели ми, що вода – це скарб Землі?
3.Вправа мій настрій