У процесі захисту учнівських проектів поглибити знання з теми;навчитися отримувати корисну інформацію з додаткової літератури та повідомлень однокласників;перевірити вміння учнів самостійно добирати матеріал та повідомлення його учням;розвивати спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати;виховувати естетичне сприймання об'єктів природи (краси гірськихпорід), прагнення та усвідомлення потреби збереження кориснихкопалин.
Назва проекту - « Корисні копалини рідного краю»
Автори - учні 3-Б класу Роменської ЗОШ І-ІІІ ступенів №10
Координатори – вчитель початкових класів Глущенко Є.О.
Мета проекту: ознайомитись із корисними копалинами нашої місцевості; розвиток вміння учнів працювати з різними джерелами інформації, презентувати результати своєї діяльності.
Завдання проекту:
Паспорт проекту « Корисні копалини рідного краю»
Тема. Корисні копалини рідного краю
Мета: в процесі захисту учнівських проектів поглибити знання з теми;навчитися отримувати корисну інформацію з додаткової літератури таповідомлень однокласників;перевірити вміння учнів самостійно добирати матеріал таповідомлення його учням;розвивати спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати; виховувати естетичне сприймання об’єктів природи (краси гірськихпорід), прагнення та усвідомлення потреби збереження кориснихкопалин.
Тип уроку: урок захиступроектів.
Обладнання: Виставка виробів з корисних копалин, проекти (плакатиучнів), карта України.
Хід уроку
І.Організаційний момент
-Сьогодні у нас незвичайний день.Цього дня до нас завітали гості.А в народі кажуть,що добрий гість-дому радість.Давайте з ними привітаємося.
1)Вправа Синоптик
-Так як кожен урок природознавства ми починаємо з прогнозу погоди,я прошу синоптика повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.
-Сьогодні 17 листопадаНа території Сумської області спостерігається така погода
Небо чисте, блакитне ( або похмуре, сірувате).
Опадів немає ( іде дощ). Температура повітря -…4.
НашІ предки помІтили, якщо 17листопада снІганадує , то в наступномуроціхлібаприбуде.
ІІ .Актуалізація опорних знань
Розповідь про осінь
Листопад - сумний місяць. Зникають яскраві барви, з дерев опадає останнє листя. Осінній дощ може йти день, два, цілий тиждень. Хмари закрилисонечко…
1)Гра «Звільнихмаринкувіддощу» До нас залетілахмаринка і принесла запитання на краплинкахдощу .Візьмітькраплинки, дайте відповіді на запитання і відпустітьхмаринкувисоко в небо.
- Щотаке опади? ( Вода ,яка випадає з повітря на поверхнюземлі. Опади – цедощ, град, сніг, роса, іній.)
- Чим вимірюють температуру повітря? (Термометром)
- Щоназиваєтьсявітром? (Вітер – церухповітря)
- Зякихгазівскладаєтьсяповітря? ( Повітряскладається з азоту,кисню, вуглекислого та іншихгазів)
- В яких станах буває вода? ( В рідкому, твердому,газоподібному)
Відповідівашіправильні. То ж давайте відпустимохмаринкувисоко в небо. Отже, погода сприяє нашому уроку . Отже, працюємо.
2)Робота в парах ( учень – учневі) Задаютьзапитання один одному по темі корисні копалини.
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.
На уроках природознавства ми мали змогу познайомитись з поняттям « гірські породи», « корисні копалини» і знаємо, що людина, яка вивчає і шукає родовища гірських порід – це геолог. А геологи – народ непосидючий, люблять мандрувати і робити відкриття. Тому пропоную і нам спробувати свої сили – здійснити Презентацію проекту Корисні копалини рідного краю розказати які існують види корисних копалин Сумщини та як їх використовує в своїй діяльності людина. Урок у нас сьогодні- проект. Ми з вами готувалися до нього. Багато з вас вели дослідницьку роботу, пошукову.
-А зараз ми прослухаємо результати роботи над проектом ,в ході якого учні нашого класу були об’єднані в три групи.Кожна група презентуватиме по черзі свої напрацювання.
IV.Узагальнення і систематизація знань учнів
Презентація 1 групи «фахівці»
Наша група «Фахівці». Ми поставила перед собою питання дізнатися про корисні копалини Сумщини,а для цього учасники нашої групи побувають у ролі досвідчених фахівців .Отже, до нас прибули науковець,промисловець,геолог,економіст,еколог.
До слова запрошуємо науковця…
Науковець.Сумська область розташована на північномусходіУкраїни. СьогодніСумська область входить у десятку найбільшекологічноблагополучнихрегіонівУкраїни.Натериторіїобластірозташовано 294 родовища по 21 виду кориснихкопалин. Серед них найбільшважливезначеннямають горючі корисні копалини – нафта, природний газ, торф. Область доситьбагататакож на неметалевікориснікопалини: кам'яну та калійнусолі, сірку, крейду, гіпс, вапняки, будівельніпіски і камінь.
Геолог.
Я … - геолог. Я хочу повідомити, що зараз ведутьсягеологорозвідувальніроботи для виявленняновихродовищкориснихкопалин.Розвідані запаси кам’яноїсолі, які належать до Роменськогосоляного куполу. Відкритіродовищакам’яного і бурого вугілля. Проте, у зв’язку з тим, щоціродовищаглибокогозалягання, їхрозробкавважаєтьсянедоцільною. А ось торфом Сумська область дужебагата. На сьогоднівідомоблизько 230 родовищ. Основнамаса торфу розташована на півночі і заходіобласті. Неабиякезначеннямаютьпіски і піщаники. Відомоблизько 60 родовищпіщанихпорідбудівельнихпісків.
Промисловець. Я … - промисловець. На територіїнашоїобласті є багатокориснихкопалин, які широко використовуються в промисловості. У господарськійдіяльностіширокезастосування у Сумськійобластізнайшлипіски, піщаники, глини, гіпси, піщанакрейда. Важливим видом сировинивважаютьсяглинисті породи. Цечудовийбудівельнийматеріал( для виготовленняцегли)на Роменських та Сумських цегельних заводах.
Еколог.
Я … - еколог. Люди дуже часто наносять шкоду навколишньомусередовищу, особливо при добуваннікориснихкопалин. І це не означає,що вони роблятьцецілеспрямовано, аджевсілюблятьнавколишнєсередовище, в якомуживуть.
Економіст.
Я … - економіст. Я хочу зосередити вашу увагу на тому, щокориснікопалини з часом можуть бути повністювикористанілюдиною, адже запаси їх практично не поповнюються, оскількишвидкістьутвореннякориснихкопалинвимірюєтьсямільйонамироків, вченідоводять, що запаси кориснихкопалиннашоїобластіможуть через декількадесятківроківвичерпатися.Томуслідраціонально і економновикористовуватиприродніресурси, бережно ставитися до виробів, виготовлених з них.
Науковець – людина, яка глибокообізнана з теоретичною і практичною сторонами данногопитання.
Промисловець – людина, яка займаєтьсяпереробкою та виготовленнямпродукціїз кориснихкопалин.
Геолог – людина, яка займаєтьсяпошукомродовищкориснихкопалин.
Економіст – людина, яка займаєтьсяраціональнимвикористаннямкориснихкопалин.
Еколог – людина, яка займаєтьсяохороноюнавколишньогосередовища.
Висновок
Ми дійшли висновку,що Сумщина багата на корисні копалини
Я дякую нашим шановним “фахівцям” за підготовку і участь в проекті.
Фізкультхвилинка.
- А зараз давайте на хвилинкузаплющимоочі і уявимо, щоопинилися в чудовомукуточкуприроди. Ми бачимокрасиве, місце, яке вражаєсвоєю осінньою красою. З дерев повільноопадаєостаннєлистя, начепофарбованечарівнимпензлем у жовтогарячийколір. Вонозамріянокружляє у повільномутаночку, поки тихо долетить до землі. Приємнойтидоріжкою, коли під ногами лагідношарудитьрізнобарвний килим осені. А високо в блакитномунебібезперестанкупливуть темно-синіхмаринки, нагадуючисвоїмиобрисамирізнихказковихперсонажів
Як хороше, як гарнонавкруги! Спасибітобі, осінь, за цю красу!
Презентація 2 групи «Дослідники»
Наша група….«Дослідники»
Ми поставили перед собою питання дослідити корисні копалини Сумщини ,а також,як їх використовує в своїй діяльності людина.Ми створили виставку виробів,які виготовляються з корисних копалин нашого краю.
Торф бурого кольору, м’який, крихкий, ламкий, легший за воду. Горить тьмяно, утворює багато диму. Його використовують як паливо, після згорання торфу залишається багато попелу. Торф використовують і як підстилку для свійських тварин, як добриво для полів.
Глина і пісок необхідні для виготовлення цементу. При зволоженніпластична, при нагріванні (випалі) стаєміцною і твердою. Глина можеутримувати воду.Вироби, виліплені з глини і випалені у вогні, називаються керамічними.Зізвичайноїглинивиготовляютьгорщики для квітів, глечики, миски та інший посуд. З білої глини виготовляють фарфоровий та фаянсовий посуд (,тарілки,чайники), реактивні двигуни, різноманітні технічні деталі. Такоїглини є багато в Україні. Є особлива глина, яка йде на виготовленнявогнетривкоїцегли та посуду, який не тріскаєтьсянавіть за дужевисокоїтемператури.Глинижовтого, рожевого, червоного, сірого, зеленого кольорівзалежновідїхніхвластивостейвикористовуються длявиготовлення цегли, домашніх прикрас (декоративних статуеток, вазонів для квітів), гончарного посуду.
Глини використовуються у медицині, застосовують при виробництві паперу, фарб, гуми, мила,цементу, алюмінію.
Природний газ – вкрай важлива для людства корисна копалина
Він безбарвний, з ледве відчутним запахом. Під час горіння виділяє багато тепла. З газу отримують: пластмаси, штучний каучук для виготовлення гуми. По лініях газопроводів він надходить у великі міста та села.
Нафта – масляниста темно-бура рідина. Вона легша за воду, тому її важко загасити під час пожежі. Вона горить і виділяє більше тепла, ніж кам’яне вугілля. З нафти виготовляють безліч корисних речей : бензин, гас, машинні мастила, пластмасу, штучний каучук, синтетичні волокна, фарби, лаки, ліки, асфальт та інше. Нафту добувають за допомогою свердловин.
-А зараз запрошуємо вас до дослідницької лабораторії ,щоб провести дослід з корисною копалиною нашої місцевості. Ми запросили лаборанта ,який проведе дослід
-Сьогодні ви побуваєте ще в одній цікавій ролі. Ви будете юними дослідниками.За планом – схемою аналізу корисної копалини вам потрібно буде дослідити властивості корисної копалини ,яка знаходиться на ваших партах.
1. Розглянькориснукопалину.Яка назва цієї корисної копалини?
В якомустані вона знаходиться в природі: в твердому чирідкому?
2. Якого вона кольору?
3. Чимає запах? Понюхай.
4. Вкинь в склянку з водою і розмішай. Розчиняєтьсячинерозчиняється у воді?
5. Чи горюча кориснакопалина?
6. Спосібдобування.
5. Перевіркавиконаноїроботи
Дослід 1.
1. Розглянькориснукопалину.Яка назва цієї корисної копалини?
- Розглянтепісок. Скажіть, твердий вінчирідкий? Визначтейогоколір.
Дослід 2.
- Понюхайте його. Чимає він запах?
Дослід 3.
Киньте шматочокпіску в склянку з водою. Щопомітили? Чирозчинивсяпісок?
- То ж яківластивостімаєпісок?
- Чисподобалось вам проводитидосліди? Зякою метою ми проводили досліди?
Висновок. Ми переконались в тому, що корисні копалини
відіграютьважливу роль у виробництві багатьох видів продукції, без них важко уявити сучасне життя.
Презентація 3 групи «Літератори»
Наша група«Літератори»
Ми поставила перед собою питання знайти загадки,ребуси кросворди про корисні копалини….
Піднеслисірник і вмить
Під чайником, як живі,
Розпустилисьпелюстки
Золотаво – голубі.
Роблять з мене речовини:
Фарби, штучніїтканини,
Ліки і картон, пластмаси,
Отже, справжнє я багатство.
Хоч уболотінародився,
Але й на полізнадобився.
Бо я ще й добривочудове .
А ще – зігрію я будови,
Бо і напаливозгоджусь.
Чивпізнали, як я звусь? (Торф
Масляниста рідина.
Зрізким запахом вона,
Темно-бурийколірмає,
Під землею залягає.
Чорним золотом її
Звутьвсі люди на землі.
Знеїроблять, любийдруже,
Гас, бензин, машинне масло,
Фарбу, гуму і пластмаси.
Мене кожен в школізнає!
Учням я допомагаю
Щось на дошцінаписати,
На асфальтімалювати.
Дітямрадість я даю
А зовуся… (крейдою).
Розгадуваннякросворду
1. Місцевідкритоговидобуваннякориснихкопалин, якізалягають не глибоко.
2. Людина, яка займаєтьсяпошукомкориснихкопалин.
3. Кориснакопалинабілогокольору, яку широко використовують в будівництві і не обходиться вмедицині для лікування травматизму.
4. Один ізвапняків, якийвикористовується у будівництві. А такожнеобхідний у школі. Білий, крихкий, залишаєслід на дошці.
5. Кориснакопалина, з якоївиготовляєтьсякерамічний посуд.
6. Місце, де залягаєбагатокорисноїкопалини.
7.Копалини приносять людям користь. Тому вониназиваються як?
Відгадайтеребуси про гірські породи.
Висновок
Шановні учасники проекту ви плідно попрацювали,
Зробили дуже багато ,багато цікавого дізналися.
Перевіримо що ви запам’яталинайкраще
Перед вами на партах знаходятьсяаркуші з тестовимизавданнями. Вам потрібнопідкреслитиправильнівідповіді на запитання.
Група,яка набере більше балів,тобто правильних відповідей,перемагає.
- 1. Як утворилисягірські породи?
а) людьми;
б) природою;
в) тваринами.
2. Якібуваютьгірські породи?
а) тверді й рідкі;
б) тверді й газоподібні;
в) тверді, рідкі й газоподібні.
3. Як видобуваютькориснікопалини?
а) відкритим способом;
б) прикритим способом;
в) відкритим і закритим способом.
4. Як поділяютькориснікопалини?
а) горючі;
б) горючі, рудні;
в) горючі, рудні й нерудні.
5. Як потрібновикористовуватикориснікопалини?
а) економно;
б) дбайливо й економно;
в) знищувати.
6. Щотакеродовище?
а) багатствогірськихпорід, якізнаходяться на поверхніЗемлі;
б) місце, де залягаєбагатокорисноїкопалини;
в) природнітіла, якізнаходяться в Землі.
Командири взяли листки і перевіряємо по моїх відповідях
Біля правильної відповіді ставимо +,біля неправильної -.І підраховуємо правильні відповіді.А тепер помножте на 2 правильні відповіді.
V. Підсумок уроку.
Ми з вами підійшли до завершенняроботи над проектом по кориснихкопалиннашої області.
Що ми прагнулизробити?
Чивдалося нам цезробити?
Багата в нас природа, неповторнаїї краса. Щоб вона приносила нам радість, щоббагатстваїїмножилося для майбутніхпоколінь, треба оберігатиїї, дбати про неї. Все, що є в нашійкраїні: багатінадракориснихкопалин, рослинний і твариннийсвіт, гори і вода, і кожен з нас віддитини до людинипохилоговікувідповідає за йогозбереження і розумневикористання.
На Землі, удомівселюдському –
Протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншоїдомівки в нас нема!
Ви всісьогоднідобрепрацювали і багатодізналися про кориснікопалини.
Молодці!
1