Запропоновані орієнтовні проекти з курсу «Я у світі» допоможуть вчителеві відійти від шаблонів, урізноманітнити навчальну діяльність учнів, навчити їх працювати творчо та самостійно �стрували не тільки учасники тієї групи, яка готувалася, але й учні всього класу. План уроку був складений за матеріалами у теках, які оформили групи. Пропоную розробки уроків, на яких відбувався захист проекту, обговорювались результати роботи, оцінювалась ця робота, а також робота учнів у групі.Працюючи протягом тривалого часу над проектом «Культура рідного краю», учні дізналися багато цікавого матеріалу на інших уроках. І тому необхідно було підготувати заключний урок із захисту проекту так, що свої знання продемонстрували не тільки учасники тієї групи, яка готувалася, але й учні всього класу. План уроку був складений за матеріалами у теках, які оформили групи. Пропоную розробки уроків, на яких відбувався захист проекту, обговорювались результати роботи, оцінювалась ця робота, а також робота учнів у групі.
УРОК 1
Тема. «Стародавні пам’ятки України»
Мета: познайомити учнів з архітектурними пам’ятками нашої країни; сформувати уявлення про національну культуру українського народу; розвивати допитливість; виховувати інтерес до історії і культури рідного краю; викликати бажання вивчати, берегти і примножувати багатства рідного краю.
Обладнання: ілюстрації із зображеннями шедеврів українського національного мистецтва, архітектурних споруд, природних об’єктів, книга-тека «Скарби України», мультимедійна дошка, комп’ютер, диски.
Хід
- Доброго дня, любі діти! Нарешті ми дочекалися презентації нашого проекту. Візьмемося за руки, привітаємося і подаруємо один одному тепло серця і щиру усмішку.
Бесіда.
Вправа «Мозковий штурм»
Культурною називають людину, яка знає правила поведінки і виконує їх, уміє цінувати прекрасне, може розрізнити погане та добре.
Знання людина здобуває в процесі навчання, засвоєння основ наук. І тільки тих людей, які досконало виконують свою роботу називають митцями.
ВСТУП
1 учень. Український народ шанує і поважає свою історію, свою культуру – як давню, так і сучасну. Він зберігає її у народному мистецтві, літописах, архітектурних спорудах.
2 учень. Для українців визначну роль відіграють і різні природні об’єкти. Це і великий Дніпро-Славутич, який пролягає через всю Україну і проходить через усю її історію Він оспіваний у численних піснях, думах, легендах. Дніпро справжня національна гордість, слава нашої країни.
3 учень. Це і острів Хортиця, що у Запоріжжі, - символ історії козацтва, славної Запорізької Січі.
4 учень. Це і гора Говерла у Карпатах – найвища гора на українській землі.
5 учень. Неповторна, висока культура українського народу знайшла своє відтворення у народному мистецтві: у вишиванках, кераміці, килимарстві, лозоплетінні, писанкарстві, художньому ткацтві.
6 учень. Унікальні споруди, пам’ятки архітектури теж належать до скарбів народної культури.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ СТАРОДАВНІХ ПАМ’ЯТОК УКРАЇНИ
Гра «Хто найбільше назве стародавніх пам'яток»
Гра проводиться за рядами, обирається контролер часу, підбиваються підсумки, порівнюється загальна кількість названих дітьми пам’яток.
ТВОРЧА РОБОТА
Усне складання міні-твору «Маленька Україна чи велика?» за допомогою ілюстративного матеріалу (форма розповіді: лист до друга з іншої країни або заочна подорож пам’ятками України).
ВІКТОРИНА
Гра «Ми - туристи»
Ведучий називає місто, а той, на кого він укаже, коротко розповідає про нього. Хто не може нічого сказати або говорить неправильно, вибуває з гри.
Чайнворд «Міста України»
УРОК 2
Тема. «Народні свята»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів пр. народні свята в Україні, учити шанувати традиції, звичаї та обряди наших предків; пробуджувати інтерес до культурної спадщини рідного краю; створити народний календар; прищеплювати бажання розвивати і примножувати національні традиції своїх пращурів; виховувати любов до рідної землі.
Обладнання: «смужка часу» з відображенням етапів роботи над проектом, виставка малюнків, аплікацій, поробок, виставка книг, святкове коло.
ХІД
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті,
І, скажу по правді, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні складають,
На бандурах грають і вірші співають.
Бесіда.
Кожна нація, кожен народ, навіть кожна соціальна група мають свої традиції, звичаї, обряди та свята, становлення яких відбувається протягом багатьох століть. Святково-звичаєва спадщина, а також мова – це ті найміцніші елементи, що об’єднують, згуртовують окремих людей в один народ, в одну націю. Наш народ зумів зберегти ту скарбницю, донести до наших днів. А ми з вами повинні розвинути її і в подальшому передати прийдешнім поколінням традиції, звичаї, обряди.
Традиція (від латинського «передача», «оповідання», «переказ») – це те, що передається від покоління до покоління як загальноприйняте, загальнообов’язкове, перевірене минулим досвідом, необхідне для існування колективу чи держави. Мета традиції полягає в тому, щоб закріпити і відтворити в нових поколіннях усталені способи життя, поведінку, мислення.
Всі традиції реалізуються через звичаї, свята й обряди.
Звичай – це те, що стало звичним, засвоєним, що ввійшло в ужиток, це масові дії, які відтворюються тривалий час.
Український термін «обряд» походить від слова обряджати, що означає приводити у належний вигляд, упорядковувати, прикрашати, робити красивим.
Я хочу знать,
Яким же був колись мій рідний край,
Його традиції, звичаї і обряди,
Щоб душу завжди звеселять
Впродовж усіх народних свят.
І етап. Підготовчий
Визначення теми і завдань
У чому полягає задум? |
Для чого це потрібно? |
Зібрати інформацію про звичаї свого народу |
Виховувати повагу до традицій відзначення народних свят |
ІІ етап. Планування діяльності для досягнення поставленої мети
Що я хочу зробити? |
Зібрати інформацію про відзначення народних свят |
Що буде головним результатом роботи? |
Книжечка-календар |
До кого я буду звертатися, щоб отримати допомогу? |
До вчителя, бібліотекаря, батьків |
Мені треба прочитати ці книги |
В.Скуратівський «Народний календар» Т.Зеленченко «Українські народні свята» |
ІІІ етап. Виконання проекту
Прізвище, ім’я учня
|
Завдання: пошук інформації |
Результати проекту |
|
Зимові свята |
1 сторінка календаря |
|
Весняні свята |
2 сторінка календаря |
|
Літні свята |
3 сторінка календаря |
|
Осінні свята |
4 сторінка календаря |
ВСТУП
1 учень. Працюючи в домашній і шкільній бібліотеках, звертаючись до Інтернету і з допомогою батьків, ми зібрали цікавий матеріал.
2 учень. Розучили колядки, щедрівки, веснянки, гаївки.
3 учень Виготовили книжечку-календар
Працюючи над проектом «Народні свята» ми дізналися,що кожен народ має свої звичаї, які формувалися протягом багатьох століть і освячені віками. В усіх народів світу існує повір’я, що того, хто забув звичаї своїх батьків, покарають люди і Бог.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ НАРОДНИХ СВЯТ
ІНТЕРАКТИВНА ГРА «КАРУСЕЛЬ»
Віншую вас, пане господарю,
Тії свята відпровадити,
Других дочекати,
Від сто літ до сто літ,
Поки вам Пан Бог назначив вік.
Христос рождається! (різдвяні свята).
На щастя, на здоров’я,
На Новий рік,
Аби вам все родило,
Краще, ніж торік. (посівальна на Новий рік)
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка,
Стала вона щебетати,
Господаря викликати. (Щедрівка. Другий Святвечір).
ВЕСНЯНИЙ ХОРОВОД
Діти стають у коло. Ідучи по колу в темпі вальсу, співають веснянку «Ку-ку, ку-ку, - чути в ліску».
Ку-ку,ку-ку – чути в ліску.
Радо співаймо, радо вітаймо
Ранню, ранню, ранню весну.
КУ-ку, ку-ку,пташко мала,
Ти нам кувала,правду казала:
«Щезла, щезла,щезла зима».
КУ-ку,ку-ку,- голос гуде
Гаєм, лісочком, бором,поточком
Голос,голос,голос іде.
Гра «Шпигуни»
Шпигун передає інформацію своїй команді.
Команда «Віночок»
З 6 на 7липня-свято Івана Купала. У цей день збирають лікарські рослини. Дівчата плетуть вінки та ворожать .Ввечері розпалюють вогнеще і стрибають.
Команда «Мак»
14серпня-свято Маковія. В цей день святять воду та мак. Уся церква цвіте квітами. Готують паляниці з маком.
Команда «Яблуко»
19серпня-Святий спас. Це свято одне з найбільших церковних свят. Люди просять благословення плодів своєї праці. Святять все,що дала матінка - земля.
Гра «Упізнай свята»
На малюнках переплутані ниточки. На одному кінці кожної з них-цифра, на іншому-буква. Якщо учні правильно визначають,якій цифрі відповідає буква,і розставляють їх за порядком, то прочитають слова,за якими легко впізнати назву свята.
Висловлення вражень учнів від уроку-проекту. Гра «Мікрофон»
Слово вчителя
Любіть Україну,як сонце, любіть,
Як вітер,і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить ,
Любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Між братніх народів,мов садом рясним,
Сіяє вона над віками…
Любіть Україну всім серцем своїм
І всіми своїми ділами.
УРОК 3
Тема. «Славетні українці»
Мета: познайомити з деякими славетними людьми України та видатними особистостями рідного краю; виховувати почуття гордості за свій народ, патріотів України.
Обладнання: «смужка часу» з відображенням етапів роботи над проектом, виставка малюнків, аплікацій, поробок, виставка книг, портрети, фотографії людей, про яких піде мова на уроці.
ХІД
Бесіда.
УСНИЙ ЖУРНАЛ
ПРЕЗЕНТАЦІЯ СТОРІНОК УСНОГО ЖУРНАЛУ
1 сторінка. Досягнення Українців
У науці
М.М.Амосов - видатний хірург-кардіолог, академік, заслужений діяч науки України. Із 1952 р. очолював клініку грудної хірургії. Основні наукові праці присвячені питанням хірургії серця і легень. З 1983 р. – директор Київського інституту серцево-судинної хірургії. У 1978р. - лауреат Державної премії УРСР. Він перший в Україні почав хірургічне лікування вад серця й один із перших широко запровадив у практику метод штучного кровообігу.
М.І.Пирогов - видатний хірург, засновник вітчизняної оперативної хірургії й анатомії. Він раніше за всіх хірургів почав проводити експерименти на тваринах. У цьому і полягає його заслуга перед наукою.
О.К.Антонов - видатний авіаконструктор. Головною його справою стали літаки. Особисто О.К.Антоновим і під його керівництвом виконано більш як 50 конструкторських розробок, спроектовано й побудовано десятки літаків різноманітного класу і призначення.
Є.О.Патон - видатний академік, який зробив великий вклад у мостобудування та автоматичне електрозварювання.
С.П.Корольов - видатний конструктор космічних кораблів. Перший штучний супутник Землі, перший космічний апарат, що подолав земне тяжіння, перша людина в космосі, перші космічні апарати, запущені до інших планет - усе це було б неможливе без його участі.
У спорті
Пловчиха Яна Клочкова - виграла п’ять олімпійських медалей, у тому числі чотири рази «золото». Учасниця трьох літніх Оліипіад.
Гімнастка Лілія Подкопаєва - українська спортсменка (спортивна гімнастика). Заслужений майстер спорту України Суддя міжнародної категорії. Володарка Кубка Європи. Володарка 45 золотих, 21 срібної, 14 бронзових медалей. Організатор турніру «Золота лілія». Нагороджена Почесною відзнакою Презедента Укріїни, хрестом «За мужність», орденом «За заслуги» другого ступення, Святого Станіслава.
Фігуристка Оксана Баюл на Олімпіаді в Норвезькому місті Лілліхамері вперше за історію незалежної України виборола золоту медаль.
Сергій Бубка - шестикратний переможець чемпіонату світу з легкої атлетики, 35-кратний рекордсмен світу. Заслужений майстер спорту, кандидат педагогічних наук. Герой україни. Почесний громадянин Братислави, Парижа і Донецька.
2 сторінка. Видатні люди України
Тарас Шевченко, великий Кобзар – так називали і називають його люди. Геніальний син українського народу прославляв Україну на весь світ. Його книга «Кобзар» перекладена багатьма мовами світу. Народ України береже пам'ять про видатного поета. На його честь створені пам’ятники, його ім’ям названі вулиці, порти, театри, університети. Його вірші знають дорослі і діти.
Катерина Білокур - живописець, народна художниця України. Читати, писати і малювати навчилася самотужки. Жила у злиднях. Вона написала такі картини: «Квіти увечері», «Декоративне панно», «Жар колос», «Жоржини», портрети та автопортрети.
Михайло Грушевський - учений-філолог, літературознавець, організатор науки, письменник, критик, політичний діяч, публіцист. Голова Центральної Ради (1917-1918рр.) У 1919 р. емігрував. У 1924 р. на його прохання уряд України дозволив йому повернутися до України для наукової діяльності. Із його ім’ям пов'язаний розвиток історичних подій від перших кроків Центральної Ради до IV універсалу про самостійність УНР. Багато працював у царині історії літератури-це насамперед відповідні екскурси в його основних працях: «Історія України-Руси» й «Історія української літератури».
3 сторінка. Видатні люди нашого краю
А.Г.Левченко – доктор медичних наук, доцент І-го Московського медичного інституту.
І.І.Яровий – місцевий художник-живописець Кобеляцької художньої майстерні.
Н.О.Кушнір – відмінник народної освіти, ветеран праці, нагороджена Орденом Червоного трудового прапора.
М.А.Петренко – воїн-інтернаціоналіст, загинув при виконанні службових обов’язків в Афганістані.
В.А.Куліш – кандидат технічних наук, старший науковий працівник Київського науково-дослідницького інституту будівництва і архітектури.
Т.Л.Клименко – Герой Радянського Союзу, учасник Великої Вітчизняної війни.
І.А.Серажим – лікар-невропатолог Світлогірської НРЛ, відмінник охорони здоров’я, почесний громадянин Кобеляк.
А.П.Біленко – академік, професор, доктор технічних наук, Герой соціалістичної праці.
4 сторінка.
Гра- змагання «Хто пригадає славетних українців?»
Діти за вказівкою вчителя записують прізвища видатних українців, указують ким вони були.
Рефлексія. Гра «Світлофор»