Урок позакласного читання та природознавства "Цей дивовижний світ природи".

Про матеріал

Інтегрований урок (природознавство і позакласне читання) . урок проведений у формі подорожі із казковими героями. Вміщенот різни форм роботи та методи. Введено ранкові зустічі, щоденні новини.

Перегляд файлу

Урок   позакласного читання та природознавства.

Тема. Цей дивовижний світ природи.

Озеро іболото - природне угруповання.

Василь Чухліб «Пісня тоненької  Очеретини.

Мета. Літературне читання:

формування предметних компетентностей: пригадати біографічні відомості про Василя Чухліба; учити застосовувати набуту інформацію для розв’язання навчально – пізнавальних і практичних завдань; формувати вміння брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору, його переказу; розвивати уяву, навички правильного й свідомого читання в особах.

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формуваннявміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, установлювати причини подій, знаходити взаємозв’язки між подіями, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання.

комунікативної: навчати співпрацювати в парі, малих групах, колективі.

громадянська: формувати здатність екологічно мислити, виховувати скромність.

Природознавство:

ознайомити учнів з утворенням боліт, збагатити уявлення про рослинний і тваринний світ боліт, вказати значення болота для людини ; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок- подорож; вивчення нового матеріалу; інтегрований  (природознавство і позакласне читання) .

Форми роботи: індивідуальні, групові, в парах.

Обладнання: фізична карта,  атласи,  малюнки,  картки,  мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Продзвенів дзвінок ,

нас покликав на урок.

Тож і ми часу не гаймо,

працювати починаймо.

- Сьогодні , діти у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості.Це вчителі четвертих класів Вони будуть з нами разом працювати.

Ранкові зустрічі.

- Діти, давайте станемо у коло і звернимось один до одного із  побажаннями.

-Кому дозволимо першим сісти? (дівчаткам)

Так ,правильно. Спочатку краса, а потім сила.

 

II.Актуалізація  опорних знань учнів.

1.Бесіда.

Діти! У нас інтегрований урок.

Природознавство з позакласним читанням зустрілись удвох.

У подорож будемо вирушати

На гелікоптері будемо літати.

З героями казки зустрічатись.

Зустрінемо багато там завдань,

Відповідь дамо на безліч запитань.

 Будемо працювати під девізом:

Працювати - швидко,

 відповідати - правильно,

 читати –виразно.

- Ой, ніби хтось стукає.  (У клас заходитьБарвінок і Ромашка).

Ромашка:  - Доброго дня, любі діти! Дозвольте нам бути у вас на уроці.

Барвінок: -Привіт! Ми дізналися ,що сьогодні у вас незвичайний урок і хочемо разом з вами подорожувати.А ще принесли вам цікаві завдання.

Вчитель : - Ромашко,  Барвінку, сідайте з нами за парти, починаємо урок.

2.Щоденні новини (Метод  «Крісло автора»)

Дата:

Місяць:

Пора року:

Сьогодні:

Дитина дня:

 -Сьогодні прогноз погоди проведу я , Ромашка. Сонце зійшло… і зайде… . День триватиме…

Небо… .Вітер … .Температура … .

20 березня – день весняного рівнодення. Астрономічний початок весни. З 20 – 21 березня тривалість дня дорівнює тривалість ночі . Настання весни наші пращури вважали перемогою світла над  пітьмою , пробудження всього живого, початком нового життя.

Сьогодні ж, на рівнодення, громадськість відзначає Всесвітній день Землі. За традицією на свято подає голос дзвін.

Також, сьогодні міжнародна спільнота відзначає Міжнародний день Щастя. Бути щасливими бажають бути всі. І ми хочемо, щоб всі люди були завжди щасливими.

ІII. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

- Діти, так на якому виді транспорту ми будемо подорожувати?

- Як по-іншому можна назвати ?

-А чому ми вибрали гелікоптер?

Дійсно, на ньому можна дістатися в будь-які куточки нашої держави.

-А ось куди ми направимось допоможе нам загадка.

Не вода і не суша, на човні не перепливеш і ногами не підеш?(Болото).

- Що ж  таке болото?

- Де в Україні найбільше боліт?

 - Як в природі утворюється болото?

Отже, сьогодні ми будемо говорити про болото, як природне угруповання, познайомимося з твором Василя Чухліба «Пісня тоненької  Очеретинки», збагатимо ваші знання про рослинний і тваринний світ боліт.

IV. Вивчення нового матеріалу

1.Бесіда. Гра «Незакінчене речення»

Водойми – це …,…, … ,… .

Водойми бувають … та … .

Природні …

Штучні …

Місце, де на поверхню землі виходить   підземна  вода називають …

Ми летимо з вами над полями, над чудовими лісами. Іось перед нами розкинулась «зелена лука». Давайте приземлимось.

  Зупинка « Зелена лука»

- А он далі ми бачимо, що то не лука,то розкинулось болото.

2. Розповідь юних дослідників. ( Метод «Навчаючись – вчуся»)

Будь - яке природне угруповання розвивається і змінюється. Велике значення у процесі зміни наземних угруповань належить рослинам, але їх діяльність невіддільна від діяльності решти живих організмів угрупування, і тому воно завжди живе і змінюється як єдине ціле. Зміна відбувається в певних напрямках, а тривалість  існування різних природних угруповань дуже різна. Прикладом зміни може бути заростання прісної водойми й утворення болота.

       У молодому озері вода чиста і прозора. Але проходить час, і на дні відкладається дрібнозернистий мул. Він утворюється з решток рослин, які через нестачу кисню і бактерій не встигають перетворитися на поживні речовини і нагромаджуються на дні. У прибережній зоні теж нагромаджуються рештки водяної рослинності. Водойма поступово міліє. Прибережна водяна рослинність поширюється до центра водойми. Озеро потроху перетворюється на болото.

      Заросле болото нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю «луку»  людині чи великій тварині, щоб потрапити  у в’язке багно, з якого самому вибратися дуже важко.

      Риби і рослини відкритих ділянок водойми поступово зникають. Багато рослин і тварин замінюються іншими видами, краще пристосованими до умов болота.

3. Робота  з картою і атласом.

-А зараз ми летимо далі.

Зупинка «Наукова»

- Зверніть увагу на умовні позначки. Болото позначається штриховими лініями синього кольору.

- Поясніть, чому саме синього кольору ,а не зеленого чи коричневого? Найбільше боліт на Поліссі.

- Погляньте на карту і побачите, де знаходиться Полісся. А тепер знайдіть це місце на своїх атласах.( На півночі України)

4.Знайомство з рослинним і тваринним світом боліт  (Метод «Навчаючись – вчуся»)

-Який же рослинний і тваринний світ боліт? Юні науковці розкажуть нам.

а) На болотах серед рослин переважають трав’янисті: мох сфагнум, журавлина, осока, рогіз, очерет, росичка, чорниці. Мох сфагнум росте верхівкою, а нижняя частина стебла поступово відмирає. Відмерлі частини рослин занурюються у воду. Ці частини здатні нагромаджувати і довго утримувати велику кількість води (що в 30-40 разів перевищує вагу самого моху).Оскільки в болотній воді мало кисню, а сфагнум виділяє кислоти, які вбивають бактерії, то відмерлі його частини не перегнивають. Вони осідають на дні боліт протягом десятків, сотень і навіть тисяч років,  пресуються і утворюють торф.Його шари інколи сягають десятків метрів завтовшки.Але швидкість відкладання торфу незначна: за десять років виникає шар товщиною не більше сантиметра.

б) На болоті росте цікава рослина – комахоїд  - росичка. Варто якійсь комасі лише доторкнутися до хоч однієї з її ворсинок, як спрацьовує природна пастка. Жертва вгрузає в липкий слиз, а сусідні ворсинки ніби за командою дружно хапають її і топлять у клейкій речовині. Мертва комаха з краю листка потрапляє на його середину, листок стуляється, перетворюючись на щось подібне до шлунка.  А коли через кілька  днів розкривається, то на ньому можна побачити рештки жертви.

в) На болоті  багато комарів і мошок. Вони є кормом для риб, ящірок, болотних птахів(кулик, курочка болотна,бугай,деркач). На болотах гніздяться чапля, журавель сірий, дикі качки і гуси. На водяних птахів полює хижий птах- лунь болотний.Селяться на болотах і звірі: полівка водяна, нутрія, ондатра, черепах.

 

«Журналісти» розкажуть про тваринний світ болота.

Курочка водяна чудово бігає по землі і навіть по воді, густо заростій болотяною рослинністю, відмінно лазить по гілках кущів, вправно плаває і пірнає.  Провівши зиму в теплих краях, водяна курочка прилітає на батьківщину в кінці березня – на початку квітня.
Практично відразу після повернення, водяна курочка приступає до споруди досить складного, схожого на кошик гнізда, сплетеного з різної болотяної рослинності. Вона зазвичай споруджує його з листя очерету або листя рогозу, дотримуючись одного вибраного будівельного матеріалу. Гніздо завжди розташовується так, що підібратися до нього можна тільки уплав. Його лоток викладається мокрими листами, які після висихання склеюються, утворюючи гладке вистилання. Харчується водяна курочка комахами, павуками, дрібними молюсками, зеленими пагонами рослин, ягодами. Вона веде скритний спосіб життя, активізуючись у сутінках і вночі. Голос цього птаха можна передати як «Кру-у-ук!» або «Кек-кек!». На зимівлю водяна курочка як  правило відправляється на початку жовтня.

д) Сірий журавель зазвичай оселяється на сильно зволожених луках і грузлих болотах, в заплавах рік та по берегах озер. В Центральній Європі журавель гніздиться на глухих болотах, а зиму проводить в теплих краях – на Піренейському півострові або в Північній Африці.  Чисельність журавлів зменшується через осушення боліт та використання пестицидів. Журавель сірий охороняється Червоною книгою України. Харчуються журавлі рослинною та тваринною їжею. Поважно крокуючи луками або болотом, птахи підбирають молоді паростки трав. Їдять вони також різноманітних комах, дощових червів, слимаків та іншу дрібну поживу. Ночують журавлі у непрохідних болотах, а восени відлітають на зимівлю, де тримають великими зграями.

  є) Ондатри живуть як на великих так і на  малих озерах, болотах, річках, де споруджують свої хатинки з очерету та інших водяних рослин, які їм трапляються. Поселення цих тварин легко знайти. Їх житло висотою близько метра і такої ж ширини має конусоподібну форму. Всередині є декілька камер, а в центрі гніздо.

   Ондатра просто створена для життя в воді. Вона не тільки легко плаває, але  при цьому ще й досить швидко. Міцне 30-ти сантиметрове тіло мчить водною гладдю, немов маленька торпеда. На задніх лапах, пальці яких з’єднані невеликою плавальною перетинкою, є товсті жорсткі волоски, що створюють так звану плавальну бахрому і забезпечують їй краще відштовхування від води. Голий сплющений лускатий хвіст, завдовжки близько 20 см, виконує роль керма. Коли ондатра пірнає, складки шкури закривають вушні отвори. Тварина може пробути під водою більше хвилини. На суші ж ондатра неповоротка і швидко втомлює

   Харчується ондатра переважно болотною рослинністю, іноді їсть жаб, молюсків та дрібну рибу. Цінується тварина за красиве та тепле хутро. Ондатра приносить дуже велику користь навколишньому середовищу —  вона покращує кисневий режим для риб у водоймі: взимку робить отвори в льоді, а влітку знищує жорсткі водорості. Враховуючи це , людина повинна дбати про ондатру

є)   Болотяний лунь - це найбільший з європейських лунів. Він також частіше за інші види зустрічається в Центральній Європі. Оперення болотяного луня значно змінюється не тільки залежно від статі й віку, але й від пори року. 

   Він полює  на мишей і полівок. Він невибагливий у виборі їжі, тому нерідко споживає водоплавних птахів, жаб, ховрахів, диких кроликів та рибу. 
   У гніздовий період головною складовою частиною харчового раціону цього птаха стають дрібні перелітні птахи. Болотяний лунь шукає здобич в очереті, що росте по берегах річок і боліт або в низинах.
   Під час полювання лунь нерідко ховається в очереті, а також використовує інші схованки, щоб непоміченим наблизитися до жертви. Завдяки своїм довгим ногам, болотяний лунь може полювати у воді на рибу та на жаб.   Мисливською територією для луня є зарості очерету. Тільки під час перельотів його інколи можна побачити над відкритими просторами. У багатьох місцях йому загрожує висушування боліт, а також використання людиною пестицидів. 

-Раніше,діти, вважалося, що болота - це природні  «хвороботворні лишаї» на тілі Землі, які не можна було використовувати у господарстві. Багато з них осушували. Це призводило до обмілення річок, уповільнення росту дерев, загибелі птахів і звірів, зникнення цінних ягід, зниження рівня води в колодязях. Тепер зрозуміло, що болота відіграють роль губки, що накопичує воду за умови її надлишку і віддає під час посух, Вони є  фільтрами, які очищають воду річок і струмків. На болотах росте багато лікарських рослин, водяться рідкісні птахи.

4. Метод « Асоціативний кущ»

болото

5. Мовна розминка. Підготовка до читання.

Зупинка «Літературна»

1.1.Фонематична хвилинка

Вітерець у лісі – ш-ш-ш,

повзе вуж у траві –с-с-с,

прилетів жук -  ж-ж-ж,

заспівав комарик – з –з –з.

1.2.Вивчення скоромовки

В очереті – черепаха.

З очерету чапля – птаха

Чапу – чапу до води:

- Черепахо! Йди сюди!

Вже тут сонце не пече

Чиста річечка тече!

1.3.Читання анаграм.

-Прочитайте слова. Знайдіть зайві, поясніть чому.

І в ц н ь р і к а є (цвірінькає)                     е к р е с к о ч  (скрекоче)

У є к (кує)                                                       ч о е г л г е (гелгоче)

К є а а в к (квакає)                                        а д у к д к у к а є

А к є я р к  (крякає)                                      а п с і в є (співає)

1.4 .Словникова робота

Розпиналася                                співаю

Хитнула                                         загуду

Зареготав                                      забриніла

Обурився                                      полетів

Слухала                                          деренчить

-Які два слова зайві?

V.  Фізхвилинка

Зупинка «Грайлива»

Вітер очерет гойдає і додолу нагинає.

Вліво, вправо нахилив

 й знову, знову закрутив.

І наш Барвінок покрутився

Раз схилився, два схилився.

Потім далі він пішов,

Але ключик не знайшов,

Щоби ключика дістати

Треба нам навшпиньки стати.

2. Зупинка «Читацька»

- Що ви вже знаєте про Василя Чухліба. Адже з його творчістю ми вже знайомились.

- Який твір читали?

2.1. Читання в парі «Я тобі, ти мені» тексту «Пісня тоненької Очеретини»

- Пригадайте зміст твору.

2.2.Первинне сприймання.

-Який це твір за жанром? Чому так думаєте?

-Назвіть дійових осіб казки.

2.3.Аналіз казки.

-Яким було болото? Що з ним трапилось?

- Хто вступив в суперечку?

-Чим пишалися дійові особи?

-Чому Очеретина не втручалася у суперечку?

-Що їй відповів Вітер?

-Яке сталося диво?

-Як жителі болота сприйняли пісню Очеретини?

-Що у цій казці народ схвалює, а що засуджує.

3.Гра «Доповни речення»

- Швиденько доповніть словами тексту ці речення.

-Невідомо хто, але…                                                 -І-о диво!...

-Доводили одне…                                                  -Такого ніжного…

-Тоненька Очеретина…                        -Бо має усюди…

4. Читання в ролях, без слів автора.

5. Переказ казки.

6 .Прочитайте частини висловів, подумайте,як їх з’єднати.

Найменший колосок                                           своє болото хвалить.

Кожна жаба                                                            хвалити не треба.

Добрий  товар                                                         має власний голосок.

 

7 . Диференційовані завдання

     Група  «Дослідники»

Виберіть із складених висловів те, яке могло б бути заголовком казки. Доведіть свою думку.

     Група «Фантазери»

Придумайте продовження казки: кого зустрів Вітер і пробудив для своєї пісні.

     Група «Науковці»

Як по – іншому можна назвати казку? Доберіть свої заголовки.

    Група «Журналісти»

Придумати звертання до жителів болота.

VI. Підсумок уроку.

-На місці чого утворюється болото?

- Скільки потрібно часу, щоб утворився торф?

- З чим можна порівняти болото?

- Чого навчає нас казка «Пісня тоненької Очеретини»?

- Що вам найбільше запам’яталося?

-Що здивувало?

- Отже , чи потрібні в природі болота ?

VII. Зупинка «Домашнє завдання»

Група« Дослідники»:  підготувати з довідкової літератури розповідь про одну із рідкісних рослин  болота.

Група «Фантазери»: намалювати малюнок до твору.

Група «Науковці»:   підготувати з довідкової літератури розповідь про одну із рідкісних тварин болота.

Група «Журналісти»: підготувати розповідь про комах боліт.

Ромашка.

-Дякуємо, милі діти, вам за те, що ви показали нам , як потрібно вчитися.

Барвінок.

  -Спасибі, мені дуже сподобалось разом з вами подорожувати на гелікоптері, працювати  на уроці, виконувати цікаві завдання. Я тепер завжди буду добре навчатися.

 

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
21 березня 2018
Переглядів
1637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку