Систематизувати уявлення дітей про зиму, про зміни в природі, які відбуваються взимку, про зимові свята. Узагальнити уявлення дітей про те, як зимують тварини. Стимулювати пізнавальну активність і самостійність учнів. Розвивати спостережливість, творчу уяву, фантазію. Виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Проект години спілкування
Лісові детективи (1 кл.)
МЕТА. Систематизувати уявлення дітей про зиму, про зміни в природі, які відбуваються взимку, про зимові свята. Узагальнити уявлення дітей про те, як зимують тварини. Стимулювати пізнавальну активність і самостійність учнів. Розвивати спостережливість, творчу уяву, фантазію. Виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Обладнання: малюнки про зимові свята, плакат про зиму, сніжинки, ялиновий ліс, годівничка, відеозапис, музичне оформлення.
І. Активізація пізнавальних інтересів
(Лунає музика. Ми потрапили до замку королеви Снігової країни – Зими. Біля воріт на варті сторожа замку – три місяці зими. Діти коротко розповідають про місяць, пропонують розгадати ребус, відгадують який це місяць).
Цілепокладання
Грудень - Відгадайте, хто я? Коли я господарюю, то випадає перший сніг, але він змінюється відлигою, потім морозом. Скорочується й скорочується день. Він триває лише 8 годин. На 22- 25 число припадають найкоротші дні. Їх звуть сонцеворотом. Дуже замерзає вода в ставках і озерах . В якому місяці це буває?(Розгадують ребус).
Грудень – місяць не веселий.
В грудні сплять маленькі села.
Сплять ведмеді, їжаки,
Черепахи, борсуки.
Змії сплять і жабенята.
Та у грудні є і свята!
Січень- Тепер відгадайте, хто я? У цьому місяці найясніші, сонячні, але разом з тим і морозні дні. Я – середина зими .Під міцною кригою застигли річки та озера. У казковій красі заснули бори та діброви. Коли це буває? (Розгадують ребус).
Вітер злий і хуртовина
Нам в обличчя без упину.
Місяць січнем називають,
Бо від стужі потерпають.
Лютий- Я злий, холодний, вітряний і голодний, не хочу поступатися своїми правилами. Адже я останній місяць зими! Хуртовини не вгамовуються протягом доби. Інколи визирає сонечко, одразу все оживає. Сніг виблискує так, що аж боляче на нього дивитися. Вже почали подавати голоси пташки! Весна наступає мені на пۥяти. (Розгадують ребус).
Лютий став на поріг
Й відразу застеріг:
«Шуткувати я не буду,
Бо услід веду застуду».
Зима (Гірко плаче) - І чому всі мене зневажають?
Як не любити зими сніжно – білої
На Україні моїй!
Саду в пухнастому інеї,
Сивих, веселих завій?
- Говорять, що я зла, сердита, але це не так! І як це можна довести?
Вчитель – Коли потрібно розгадати якусь таємницю, кого на допомогу викликають?
(Детектива)
Лінгвіст Детектив-
Ялинка Я –Ялинка не проста, а чарівна!
Вовк Я- Вовк, швидко все розгадаю.
Лисиця Хитрішої за мене немає у світі! Я все розвідаю, всіх виведу на «чисту воду»!
ІІ Цілереалізація
Вчитель –Детективи, допоможіть нам довести Зимі, що вона теж є улюбленою порою року , а ми вас підтримаємо!
Ялинка, Вовк, Лисиця –Ну що ж, один за всіх і всі за одного!
Вчитель –Даю декілька підказок.
І підказка
Загадка Срібна зірка біла – біла
На долоню теплу сіла.
І як сіла то й розтала
Голуба водиця стала. (Сніжинка)
(Шукають сніжинку. На сніжинці ВЕСЕЛО, КОЛИ СВЯТО )
Ялинка, Вовк, Лисиця - Що це значить? Зимонько, а свят у тебе багато?
Зима - Я хоч скупа на тепло, зате щедра на свята!
- Діти, за що ви любите зимові свята? ( За подарунки, урочистість, за розваги, радість, щедрість)
Учень-19 грудня – Свято Миколая. На Землі настає найдовша ніч. Саме в цю ніч Святий Миколай приносить діткам подарунки і кладе під подушки, або у чобіток.Я був слухняним протягом року, тому Миколай мені подарував….
Учениця - З 31грудня на 1 січня ми святкуємо свято, яке стосується кожного з нас. А чи знаєте ви, що свято Нового року – найдавніше з усіх свят? Традиція прикрашати ялинку прийшла до нас із Німеччини, завіз її Петро І . З тих пір ялинка чи сосна – ждана гостя на Новий рік. А в гімназії ми готували свято «Новорічні пригоди гостей із солодкої країни» Як було весело! Я так люблю це свято: подарунки, канікули, радість, запах хвої, мандарин. (Фото)
Вчитель 7 січня – одне з найбільших і найвеличніших свят в Україні – Різдво Христове. Це день коли народився Ісус Христос. До цього свята готувалися заздалегідь. 40 днів перед Різдвом тривав піст, під час якого вивчалися коляди,віншування, готувалися вертепні вистави. (Відео матеріал).
Учениця – А 13 січня увечері дівчатка обходили оселі сусідів та родичів, щоб защедрувати. А хазяї в свою чергу обдаровували дітей смачними гостинцями.(Щедрівка –диск).
Учень 14 січня рано- вранці приходили засівальники. Засівати оселю годилося лише житнім зерном, або пшеницею. Засівальник мав чітко і розбірливо продекламувати примовку – побажання.
Сію, сію посіваю,
З Новим роком вас вітаю!
Хай вам буде рік добрий,а вік довгий.
Сійся, родися, жито – пшениця!
На щастя- здоровۥя, на Новий рік!
Щоб вам у Новому році було краще, ніж торік!
Учениця -19 січня свято Водохреща. В цей день святять воду. Вдосвіта люди йшли до ставка чи річки, вирубували ополонку у вигляді хреста. Священних освячував воду. Вважається, що ця вода дуже цілюща. Нею поїли важко хворих дітей, щоб вони видужували.
Учень В Україні з давніх- давен справляли в останній тиждень перед Великим постом Масляну, в цьому році з 8 по 14 січння. Так називали свято проводів зими та їх одвічних суперників – холоду, темряви і урочистої зустрічі весни, яка несе з собою світло, тепло і радісне пробудження природи. Весь тиждень Масляну величали, а на Пущення опудало Масляної спалювали, або топили в річці. Завдяки цьому очищалися від нечистого, злого.
Висновок детективів Так взимку так багато свят!
ІІ підказка
Гра «Відгадай, хто я» Взимку дерева навколо мене стоять голі, а мені залишила зима маленькі голочки. Моє насіння знаходиться в шишках до кінця зими. Це корм для птахів. Я очищую повітря, особливо це відчувається в лісі, коли повітря наповнюється приємним запахом моєї хвої. Я виділяю особливі речовини, які вбивають бактерії, тому повітря в моєму лісі чисте і цілюще. (Ялинка).
Ялинка – Дерево.(Задумується)
Вовк - Дерево з хвоєю!(Дивується).
Лисиця - Так це ж (до дітей) ти ,ялинко! Шукаємо підказку в лісі. ВІРШІ ПРО ЗИМУ
Вчитель А хто знає вірші про зиму і розвеселить нашу королеву (Діти піднімають руки).
Детективи Погляньте, а це що за незнайомець?
Зима - Та це ж Сніговик ! (Діти . Сніговик!Сніговик!).
ДОБРИЙ СНІГОВИК
(Анатолій Костецький)
Скажи нам , а навіщо,
Тобі дали таку мітлу,
Яка за тебе вища?
Я нишком – тишком уночі
Сніг підмету з дороги,
Щоб діти з дому ідучи,
Не замочили ноги.
-Сніговику, сніговиту!
Скажи –но, а навіщо.
На голові твоїй стирчить
Відрище – здоровище?
А щоб тоді, як місто спить
Малечі ковзанки залить;
Чи у метіль кудлату
Синиць туди сховати:
Нехай собі сидять під ним,
Неначе це – ппашиний дім.
-Ну а твоя морквина – ніс
Навіщо- розкажи -но?
Якби колись пішов я в ліс,
То я б зайцям її одніс,
Бо це – для них морквина.
Сніговику, сніговиту!
Ще трохи нас послухай:
Навіщо в тебе рот такий-
Від вуха і до вуха?
Ну , це відомо кожному:
Без усмішки не можу я!
Висновок детективів Який добрий Сніговик! Без матінки -Зими Сніговичка не було б !
Фізкульхвилинка
Сніговичок Давайте потанцюємо і Зиму розвеселимо («Кабы небыло зимы»)
ІІІ підказка
Загадка Озира зимовий ліс на морозі чистить ніс.
Для коханих пташеняток у гніздечку у цей час-
Пуху, шишик і зерняток на всю зиму він припас!
Лисиця – Пташенята взимку. Це чудо!
Ялинка - І як їм не холодно?
Вовк - Та на ялинці скільки шишок! А в них – насіння, це- їжа! А коли ситий, то ніколи не замерзнеш! (Йдуть до дерева.На дереві біля шишкаря лист) ЧАРІВНА ТОРБИНКА
Гра «Чарівна торбинка» У торбинці є різні речі, які подарувала нам Зима. Спробуйте рукою на дотик відгадати, що там є.
Холодна, кругла, наче витинанка – сніжинка.
Кругла, гладенька,щось є всередині – цукерка.
Кругла , мۥяка – сніжка.
Пухнастий, м’який, довгенький, шелестить - дощик.
Мۥяка, мені сподобалася б, щось за іграшка.
Висновок детективів А взимку весело, в ігри різні можна грати!
ІV підказка
Зайчик (Під ялинкою сидить і плаче зайчик). Я заблукав. Там в лісі таке… таке .. Звірі сперечаються. А я боюся, допоможіть! Ось візьміть! ЧИ Є ЗИМА?
Інсценізація казки О.Буцень «Чи є зима»
V підказка
Вовк Ой, Червона Шапочка! Яка зустріч! А це що в тебе? ЗНАЙДІТЬ ПОМИЛКИ!
(Сідайте послухайте розповідь Червоної Шапочки,запишіть, що не так)
Розповідь Червоної Шапочки
Одного разу попросила мене мама сходити до бабусі .Дорога до бабусиного села пролягала лісом. Я ніколи не була взимку в лісі, тому мені було дуже цікаво..! Я на снігу побачила чиїсь сліди, ніби два якихось звіра бігли один за одним. У одного лапки менші, а в другого- більші.
Раптом з неба посипався лапатий сніг. Мені на долоню впало декілька сніжинок. Які вони були гарні! І всі мають семигранну форму.
Сніг падав і падав на землю. Я поцікавилася А що взимку знаходиться під снігом?На мій подив, під пухкою, білою ковдрою росла зелена травичка.
Холодно і голодно цієї пори. Деякі тварини впадають в зимову сплячку. Це борсуки, зайці, кажани, білки, ведмеді. Особливо тяжко взимку птахам. Адже найстрашніше для них холод .Багато птахів не витримують лютих морозів і гинуть.
Багато птахів відлетіли на південь. Це - іволги , журавлі, дятли , синиці. Там вони вۥють гнізда, а весною повертаються знову до нас.
Помилки
1.Червона Шапочка бачила сліди зайця, передні лапки у нього більші, а задні – довші і тому вона думала, що сліди двох звірків.
2. Сніжинки мають шестигранну форму.
3. Трава взимку не росте, якщо то озимина , то вона спить.
4. Зайці і білки взимку не сплять.
5. Найстрашніше для птахів узимку – голод.
6. Синиці, дятли не відлітають на південь.
7. На півдні перелітні птахи гнізда не вۥють.
VІ вказівка
Вчитель –Де ж пташкам взимку найкраще?
Детективи – Ой лист . НАМАЛЮЙТЕ ЗИМУ
А давайте і справді намалюємо зиму їй буде веселіше! (Роздають ватмани, гуаш, пензлики).
(Кожна група презентує свій малюнок).
І група Зима. Пішов перший пухнастий сніжок. Ми зліпили сніговичка. Маленькі сніжинки, немов срібні дзвіночки, витанцьовують, веселять його .Ввечері сніг стає фіолетовим – сонним. А сніговичок буде охороняти наш спокій.
ІІ група Холодна зима притрусила все навколо блакитним, свіжим снігом, який на сонці виграє самоцвітами. Зазирнула зима і в ліс. Зайців одягла у білі шубки. А на віти дерев – пухнасті рукавички.
ІІІ група Вечоріє. Небокрай почервонів і став рожевим.. Лютий мороз розмалював шибки узорами. Догори коренем ростуть кришталеві бурульки. Червоні кетяги калини веселять сувору зиму.
Діти Зимонько, ми любимо тебе!
ІІІ Рефлексія
Вчитель То яка ж зима?
Зима Як приємно стало від зустрічі з вами. Я обіцяю прийти до вас ще наступного року, принести багато снігу, щоб ви , діти, розважалися та і мене не забували.