Мета проекту: Дослідити питання впливу пластикових пляшок на навколишнє середовище та визначити можливість їх вторинного використання. Завдання : Вивчити загальну проблему забруднення навколишнього середовища сміттям з пластикових пляшок. Вивчити проблему забруднення навколишнього середовища сміттям з пластикових пляшок на території міста Олександрії. Зібрати низку цікавих фактів про пластикові вироби. Ознайомитися із різними способами використання пластикових пляшок в якості сировини і будівельного матеріалу. Провести практичне заняття з повторного використання пластикових пляшок із учнями закладу.
Знайомство з основними етапами проектної діяльності. Об'єкт дослідження: використані пластикові пляшки. Предмет дослідження: можливість вторинного використання пластикових пляшок. Тип проекту: дослідницький. Методи дослідження: - вивчення літературних джерел та інформації в Інтернеті - соціологічне опитування учнів та вчителів закладу - спостереження за пластиковими пляшками на вулицях міста.
І етап. Визначення актуальності заданої проблеми дослідження Обговорення ініціативною групою проблеми дослідження; Оголошення загальношкільної акції «Сміття чи пластикова пляшка?» по збору інформації про смітники з пластиковими пляшками та місцезнаходження контейнерів для збору пластикових пляшок поблизу навчального закладу.
ІІ етап. Дослідження проблеми: Щоб переконатись в актуальності обраної теми ми: Провели опитування школярів щодо проблеми смітників з пластиковими пляшками на території поблизу ЗНЗ№2 по вулицях Першотравнева та Шевченка. Провели рейд «Сміття чи пластикова пляшка?» Опитали вчителів та учнів.
ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ: Ініціативною групою було обговорено проблему дослідження. 42 роки тому людство винайшло пластикову пляшку. Перші зразки важили 135 г (на 96% більше, ніж зараз). Зараз вона важить 69 грамів. В наші дні щороку використовуються і викидаються мільйони пляшок. Невелике місто щомісяця викидає близько 20 тонн пластикових пляшок. І з кожним роком відходи з пластикових пляшок ростуть на 20%.
ВИДИ ПЛАСТИКУ Пластмаси – одна з найпоширеніших груп сучасних матеріалів. Розробка й одержання нових матеріалів та вдосконалення існуючих – одне з головних завдань сучасної хімії. . Полімери - це високомолекулярні сполуки, що складаються з безлічі однакових структурних ланок .За походженням полімери діляться на природні та синтетичні. Полімери природні - це,наприклад, натуральний каучук, крохмаль, целюлоза, білки, нуклеїнові кислоти. Без них неможливе життя на нашій планеті. Синтетичні полімери - це численні пластмаси, волокна, каучуки.
ОБЕРЕЖНО! ПЛАСТМАСИ! Пластик сьогодні використовується повсюди і не тільки для виробництва упаковки. Ми дуже часто стали використовувати пластиковий посуд, сьогодні на кожного жителя планети припадає до 88,5 кг пластикового одноразового посуду на рік. Використана упаковка та інші відходи потрапляють на звалище, захаращуючи землю. Хоча необізнана людина думає, що існує лише один вид пластику, який має різне застосування, насправді розрізняють близько 46 різних типів пластиків, що знаходяться в повсякденному користуванні.
ЗАГРОЗА ДОВКІЛЛЮ: Під час пошуку інформації з теми дослідження учнями виявлено: час розкладання різних матеріалів в природних умовах (за даними галузевого сервера «Індустрія упаковки»): бавовняна тканина - 1-5 міс. папір - 2-5 міс. сигаретні недопалки - 1-12 років поліетиленові пакети - 10-20 років скляна тара - 1 млн. років пластикова тара, упаковка – більше 500 років або не розкладається.
Світовий океан буквально переповнений пластиковим сміттям, в основному це пакувальний матеріал, пляшки і пакети. Близько 95% морських птахів, що мешкають у Північному морі, мають в своїх шлунках пластикове сміття. Так, наприклад, у Бельгії у загиблої птиці в шлунку дослідники виявили 1600 шматочків пластику! За даними ООН пластикове сміття стає причиною загибелі 1 млн. морських птахів на рік. Через пластикове сміття гинуть не тільки морські птахи, але і велика кількість морських ссавців: дельфінів, тюленів, китів та інших тварин.
Окрім довготривалого терміну розкладання поліетиленової пластикової пляшки (ПЕП), надзвичайно небезпечним є вільний доступ дітей до використаних пластикових пляшок, оскільки при спалюванні ПЕП виділяється діоксин. Будучи найсильнішою синтетичною отрутою, він відрізняється високою стабільністю, довго зберігається в навколишньому середовищі, ефективно переноситься по ланцюгах живлення і таким чином тривалий час впливає на живі організми.
Планета, отруєна пластиком: ціна у мільйони життів. Повинно пройти близько 450 років, перш ніж пластик почне розкладатися. Після цього, пройде ще 50-80 років, поки він повністю не розкладеться. При нинішніх темпах виробництва цього матеріалу, наша планета повністю покриється пластиком перш, ніж почнеться процес його розкладання. З урахуванням періоду розкладання, можна сказати, що жоден шматочок виробленого пластику в найближчі 4 століття навіть не почне розкладатися . Переробка всього однієї пластикової пляшки може згенерувати достатню кількість енергії для того, щоб лампочка в 60 В світилася протягом 6годин.
Як у світі проходить боротьба із пластиком? Данія. У 1994 році ввела податок на безкоштовне поширення поліетиленових пакетів. Попит на них знизився на 90%. Німеччина. Утилізацію пакетів сплачує споживач, а за збір і утилізацію відповідають продавці. Ірландія. Застосовують багаторазові сумки із тканини. Сингапур, Бангладеш, Тайвань. Введено повну заборону на використання поліетиленових пакетів. Причиною стало загромадження каналізації та русла річок. Танзанія. За виробництво, імпорт або продаж пластикових пакетів тут штрафують на 2000 доларів, або саджають до в’язниці на рік. Занзібар. Ввезення пластикових пакетів та посуду до країни заборонено. Австралія. Влада цієї країни ввела заборону на поліетиленові пакети ще в 2004 році.
СИТУАЦІЯ В УКРАЇНІ Корпорація «Оболонь» протягом 12 років реалізує проект з переробки відходів пластикової упаковки на власному підприємстві у м.Олександрія (Кіровоградської обл.) у рамках довгострокової програми «Оболонь-ЕКО». Щороку на підприємство компанії надходить близько 30 млн. одиниць ПЕТ-тари. Загалом же, за час існування проекту, завод в Олександрії забезпечив переробку понад 9 тис. тон використаних ПЕТ-пляшок. Учні нашого закладу теж долучилися до цієї роботи. Протягом місяця в школі тривала акція «Подаруй пластику друге життя». За час проведення акції учням вдалося назбирати більше 2000 використаних пластикових пляшок та здати їх на переробку.
Практична частина Учнями проведено опитування вихованців нашої школи з метою з'ясувати, які товари в пластиковій упаковці купуються, використовуються і куди дівається упаковка. Підсумки анкетування показали наступний результат: Питання 1. Чи купуєте ви продукти в пластиковій упаковці? Які? Так - 18 осіб Ні - 2 особи Мінеральна вода - 6 осіб Газована вода, соки, напої - 12 осіб Соняшникова олія - 17 осіб Майонез - 7 осіб Кетчуп - 6 осіб Шампунь – 20 осіб Миючі засоби – 20 осіб Питання 2. Куди Ви викидаєте пластикові пляшки після використання? Викидаємо -20 осіб Використовуємо в господарстві – 13 осіб Питання 3. Якщо не викидаєте, то, як ви використовуєте пластикові пляшки? Для посадки розсади на дачі - 5 осіб Використовуємо для відстоювання води для поливу квітів – 8осіб Робимо вироби - 2 особи
Творімо диво із простого! 8 квітня 2016 року у фойє нашої школи відкрилася виставка поробок із вторинної сировини "Творімо диво з простого, світ не бачив ще такого!" Цей захід став завершальним етапом Тижня екології, який проводився у школі. Відвідувачі виставки милувалися кумедними поросятами, веселими жабенятами й серйозними пінгвінчиками. А яке захоплення викликали представники рослинного світу! Тут були й ніжні проліски, й тендітні лілії, й величаві пальми. І навіть яблука! Усе це умілі дитячі руки виготовили з використаних пластикових пляшок. Старі автомобільні покришки набули нового життя в образі граціозного лебедя.
В рамках проекту учнями 6-Б класу та 11-А класу було проведено практичну виховну годину «Люби, бережи, примножуй!» Метою заходу було ознайомлення учнів з екологічними проблемами у світі, формування навичок екологічної поведінки та дбайливого ставлення до навколишнього середовища. Під час роботи учні мали нагоду власноруч спробувати створити цікаві речі із використаних пластикових пляшок. Зокрема, діти виготовляли новорічні прикраси для ялинки, яка росте на території закладу. Спільні зусилля принесли багато позитивних емоцій та яскравих вражень від роботи.
ПІДСУМКИ: Метою учасників проекту є випуск шкільного буклету із головними тезами проекту щодо існуючої проблеми забрудненості міста побутовими відходами та пластиковими пляшками та відсутності достатньої кількості спеціалізованих контейнерів. Також заплановано розробити листівку-звернення до мешканців м.Олександрії з проханням купувати якомога менше товарів у пластиковій упаковці та не викидати пластикові пляшки у сміттєві баки загального призначення, а відносити їх у спеціалізовані баки для пластикових відходів.