Проект "Різдвяний календар"

Про матеріал
Даний матеріал призначений для розширення знань про традиції українського народу, відродження обрядових звичаїв українців, виховувати любов до народних традицій, почуття гордості за свій рід, за свою націю, любов до прекрасного, розвивати у дітей пізнавальні інтереси.
Перегляд файлу

                          Проект «Різдвяний календар»

Тема. Ой, весела в нас зима.

Мета: закріпити уявлення про традиції українського народу, відроджувати календарно-обрядові звичаї  українців,  виховувати любов до народних звичаїв, почуття гордості за свій рід, за свою націю, любов до прекрасного, розвивати у дітей пізнавальні інтереси.

Тип проекту: інформаційно-ознайомлюючий, індивідуально-груповий.

Вид проекту:дослідницько- творчий.

Обєкт пізнання: календарно-обрядові звичаї українського народу.

Учасники проекту: учні 2 класу, батьки.

Зміст роботи.

  • Ознайомлення із зимовими святами на Україні.
  • Дати їх проведення, символіка та її значення, святкові страви.

План виконання проекту.

  1. Обговорення в класі ідеї проекту.
  2. Утворити творчі групи. Розподілити завдання (дослідники народної творчості, артисти, художники, поети).
  3. Форма презентації – усний журнал.
  4. Скласти план дій:
  • Підготувати результати досліджень на основі опитувань рідних, знайомих про святкування Різдвяних свят (приготування страв, значення символіки, дати святкування).
  • Підготувати сценарій.

Проект розрахований на два тижні.

І етап –початок проекту;

ІІ етап – планування, розподіл завдань;

ІІІ етап – аналіз зібраної інформації;

4 етап – презентація проекту, усний журнал;

5 етап – оцінка та самооцінка ходу виконання проекту й результати власних дій:

  • Чого і як навчилися?
  • Що можна було б зробити інакше?
  • Які вміння і навички здобули?
  • Які переваги надає групова співпраця?
  • Що найбільше сподобалося?

 

                І етап.  Організаційно-підготовчий

Навчальний проект передбачає:

  • Формувати вміння опрацьовувати різноманітні джерела інформації з метою пошуку матеріалу з актуальних проблем теми;
  • Сприяти здобуттю комунікативних навичок, тобто здатності працювати в різних групах, виконувати різноманітні соціальні ролі;
  • Прищеплювати учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок зору, уміння робити висновки.

Вчитель.

Добрий день, дівчата!

Добрий день, хлоп’ята!

Змерзлим груддям скрізь і всюди

Вкрилось поле і шляхи.

  • Це вже грудень! – кажуть люди

І вдягають кожушки.

Зима прийшла і празники привела. У народі кажуть: «Скільки днів – стільки й свят».

  • Які зимові свята ви знаєте? (Відповіді дітей)

Відпочиваючи від тяжких землеробських робіт, наші пращури весело зустрічали Різдвяні свята, які тривали два тижні – від Різдва(7 січня) і до Водохреща(19січня).

Кожен зимовий день був не просто святковим, а ніс із собою різні обряди, символи, святкові вечері. Ці дні наділені якоюсь магічною силою, бо всі побажання неодмінно збувалися, а слова колядників були чарівними, зерно і слова хлопчиків, які зранку бігали від хати до хати і вітали всіх зі Старим Новим роком, теж були чарівними і приносили щастя .Давайте згадаємо цей чарівний Різдвяний календар:

6 січня – Свята вечеря.

7 січня – Різдво Хрестове.

13 січня – Щедрий вечір.

14 – січня Василя або Старий Новий рік.

18 січня – Голодна кутя.

19 січня – Водохреща.

Ось які були Різдвяні свята. Вони проходили радісно, весело, з танцями та піснями. Наше з вами завдання, діти, ближче познайомитися із цими веселими народними традиціями, адже ви є маленькою часточкою українського народу і, я думаю, що і вам цікаво буде дізнатися про ці звичаї.

 

                      ІІ етап. Планування, розподіл обов’язків між групами.

Діти, разом з батьками, будуть збирати інформацію.

Завдання

  1. 6 січня – Свята вечеря.
  2. 7 січня – Різдво Христове.
  3. Артисти (інсценізація колядування, щедрівок, засівалок).
  4. Художники (виготовлення атрибутів).
  5. Дослідники народної творчості. 18 січня – «Голодна кутя». 19 січня – Водохреща.

За цей період діти працюють над проектом, збирають необхідний матеріал.

 

                         ІІІ етап. Аналіз зібраної інформації

Вчитель коригує отримані результати, постійно спілкується з батьками, допомагає відшукувати інформацію.

 

                                    ІV етап. Презентація проекту

 

Мета. Вчити дотримуватися народних традицій, поважати їх, прищеплювати любов до прекрасного, розвивати пізнавальні інтереси, пробуджувати в них естетичні почуття.

Обладнання: матеріали досліджень, відповідні атрибути, зал прикрашений як українська хата на Різдвяні свята. Стіл, на столі дідух, кутя і інші 12 страв. На сцені висить великий календар.

 

                                                        Хід

Швидко промайнули зимові свята. Давайте знову згадаємо як це було, а допоможуть нам у цьому родини нашого класу, які розкажуть і покажуть секрети традицій нашого народу.

6 січня. Свята вечеря.

  • Хто такий Ісус?

Це дитя Марії. Це Бог. Він став братом кожної людини на світі.

  • Чому вечеря в родині?

Ісус Христос прийшов на світ, щоб жити в родині, бо родина для кожної людини – це дуже важливо.

Стіл. Це символ єдності, розуміння один одного, вміння ділитися один з одним отриманими від Бога дарами:

                    «Накривайте столи,

                      Та все килимами, радуйся земле!

                       Кладіть паляниці з ярої пшениці, радуйся земле,

                       Син Божий народився!»

Покуть.

Особливе домашнє місце молитви, що знаменуються іконами Христа чи Богородиці. Свят-вечір розпочинається із запаленням свічки перед іконами.

Сіно.

Символ ясел, де народився Ісус. Символізує родинне тепло.

Корочун (калач) – хліб.

Це символ життя, смерті і воскресіння, символ поживи. Хліб – святий, його не можна викидати, а якщо упав, то підноситься, цілується і споживається.

Сіль.

«Майте у собі сіль і живіть у мирі між собою».

Дідух. Символ походження людини із животворної землі.

 

Божі страви.

Завдання для дітей.

  • Вам потрібно уважно послухати і порахувати кількість страв на Свят-вечорі.

На Свят-вечір всі страви готуються пісними, тобто без яєць, сметани, молока і масла.

Кутя. Варена пшениця (каша) із медом і маком.

Горох. Символ життя, символ Божої весни.

Капусняк. «Ліпше миска капусти, та з любов ю, ніж віл годований, та з ненавистю». Капуста – символ простоти.

Борщ. Символ торжества добра.

Голубці. Символ краси і сили.

Риба.

Вареники. Символ достатку.

Млинці. Символ сонця.

Каша. Традиційна, проста, здорова страва.

Пиріжки. Символ щастя, здоров я і довголіття.

Узвар. Символ життя.

Часник. Символ родючості.

Пампушки. Символ свята, радості, які Богом даровані людям.

  • Отже, господиня готувала цього дня….(12 страв).

Вчитель. (Чути дзвін )

  • Срібні дзвіночки чулися під вікнами і люди тішилися, що до них завітають маленькі колядники. І все, що бажали малі колядники у цей святковий день, неодмінно збувалося, бо слова їх були чарівними.

Інсценізація.

  1. По цьому дому, по веселому

Чи дозволите колядувати,

Колядувати, дім звеселяти.

Господар. Дозволяємо, колядуйте!

 

Діти. Коляд, коляд, колядниця,

            Добра з медом паляниця,

             А без меду не така

             Дайте, тітко, п’ятака.

             Відчиняйте скриньку,

             Та давайте сливку.

 

Коза. (Застрибує коза, брикається, коле рогами, мекає, а діти співають)

  1. Де коза ходить – там жито родить,

Де не буває – там вилягає.

(Знову співають «Я коза-дереза». Коза вмирає)

  1. Кізонько наша мила!

Кізонько наша люба!

На кого ти нас покидаєш,

Нащо нас залишаєш,

Так рано вмираєш?

Всі. Треба козиці три куски сала,

          Щоб коза встала.

(Господиня виносить глечик)

Всі.

Ой устань,козо, та й струсися!

По цьому дому звеселися.

Всі.

З Святим Різдвом вітаємо,

Всім здоровя бажаємо!

(Коза оживає, пританцьовуючи виходить з дітьми)

 

  • Давайте знову подивимося на наш Різдвяний календар. (Діти читають)

13 січня – Щедрий вечір.

14 січня – свято Василя або Старий Новий рік.

Готували Щедру кутю. Звечора і до півночі обходили оселі щедрувальниці.(Заходять дівчата в українських хустках).

  1. Щедрик, щедрик, щедрівочко,

Йди з хати до хати.

Добрих друзів добрим словом,

Серцем привітати.

 

  1. Щедрівочка щедрувала,

Під віконце підбігала.

  • Що, бабусю, напекла,

То нам неси до вікна.

Не щипай, не ламай,

А по цілому давай.

(Господиня частує щедрувальниць)

  • Щиро Вас вітаємо і добра бажаємо!

Хай земля Вам родить, шана всіх знаходить.

В щедрий вечір, добрий вечір!

 

Настає 14 січня. (Стукіт у двері)

  • Хто там?

Зранку хлопці бігали від хати до хати. Вони сіяли зерно по хатах і вітали всіх із Старим Новим роком або з Василем.

  1. Сієм, вієм, посіваєм!

З Новим роком Вас вітаєм!

Сіємо зерном ваговим

Добрим людям дорогим!

 

  1. Не з сівалок, а з долоні

По підлозі, по ослоні.

Посіваємо Вас у хаті

Будьте радісні й багаті!

 

Всі хлопці.

З Новим роком ! З Василем!

Вважали, що зерна і слова, які промовляли хлопчики, були чарівними і приносили щастя.

 

Пісня-гра «Ой, весела в нас зима»

Ой, весела в нас зима,

Веселішої нема,

Хі-хі-хі,

Ха-ха-ха,

Веселішої нема.

 

  • А наш чарівний календ арик розкаже про наступне свято:

18 січня – «Голодна кутя»

Голодною вона називалася від того, що з цієї пори і до наступного дня, доки не освятять воду у річці, люди говіли. Це був останній день колядок.

19 січня – Водохреща.

 

19 січня зранку люди йшли до річки або ставка. Там вони вирізали великого хреста з льоду. Приходив священник і освячував воду. Люди набирали у глечики тієї води і берегли її цілий рік, бо ця вода приносить здоровя і красу.

Так відпочивали українці на Різдвяні свята.

Пісня.

Скільки б не співали, а кінчати час…

 

                                     V етап. Оцінка і самооцінка ходу виконання проекту й результатів власних дій.

 

  • Чого навчилися? Що нового дізналися?
  • Що можна б зробити інакше?
  • Які вміння і навички здобули?
  • Що найбільше сподобалось?

Винесення подяки учням і батькам які брали участь у цьому проекті.

 

Висновки.

Результати проекту, зацікавленість дітей та участь батьків довели доцільність проведення цього заходу.


 

 

docx
Додано
24 грудня 2019
Переглядів
798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку