Сучасна педагогічна наука визначає інформаційну компетентність як інтегративне утворення особистості, яке віддзеркалює її здатність до визначення інформаційної потреби, пошуку інформації та ефективної роботи з нею у всіх її формах та представленнях – як в традиційній, друкованій формі, так і в електронній формі; здатності щодо роботи з комп'ютерною технікою та телекомунікаційними технологіями, та здатності щодо застосування їх у професійній діяльності та повсякденному житті. Таким чином, інформаційна компетентність є сукупністю трьох компонент: інформаційна компонента (здатність ефективної роботи з інформацією у всіх формах її представлення); комп'ютерна або комп'ютерно-технологічна компонента (що визначає уміння та навички щодо роботи з сучасними комп'ютерними засобами та програмним забезпеченням); компонента застосовності (яка визначає здатність застосовувати сучасні засоби інформаційних та комп'ютерних технологій до роботи з інформацією та розв'язання різноманітних задач).
Найбільш ефективно інформаційна компетентність учнів формується при сумісному виконанні трьох умов: проблемного навчання, використання мультимедійних технологій і методу проектів. Нетрадиційні уроки, зокрема метод проектів, допомагають не тільки сформувати певний набір знань, але і збудити в дітях прагнення до самоосвіти, реалізації своїх здібностей.
Проектна діяльність – конструктивна і продуктивна діяльність особистості, спрямована на розв'язання життєвозначущих проблем, досягнення кінцевого результату в процесі цілепокладання, планування і здійснення проекту. Проектування виступає як творча, інноваційна діяльність, оскільки завжди спрямована на створення об'єктивно і суб'єктивно нового продукту.
Автор: Іванова-Голан С.О.
Під час вивчення теми «Комп'ютерні презентації» в курсі 6 класу з метою закріплення навичок роботи з редактором презентацій PowerPoint; розвитку вміння пошуку та аналізу інформації; розвитку зв’язного мовлення під час захисту роботи можна запропонувати учням виконати поданий нижче проект.
1. Назва проекту: «Родинне дерево»
2. Характер проекту:
v за домінуючим методом: дослідницький, творчий;
v за змістом: міжпредметний (культурологія, історія, інформатика);
v за кількістю учасників: індивідуальний;
v за тривалістю: короткочасний;
v за характером контактів: внутрішньокласний; 3. Термін реалізації проекту: 1 урок + домашня підготовка.
4. Вікова група: 6 клас.
5. Продукт проекту: презентація, анімаційний кліп.
6. Форма представлення проекту: презентація.
Актуальність обраної теми проекту полягає в тому, що родина у вихованні дітей, формуванні характеру, їх особистісних рис і національної свідомості відіграє величезну роль. Саме в родині закладаються основи особистості. У зв'язку з постійним удосконаленням суспільного життя на шляху його демократизації та гуманізації значення соціально-педагогічного чинника не зменшується, а навпаки – невпинно зростає.
Майбутнє – за традиційною, трудовою, міцною, здоровою сім'єю, побудованою на духовності, принципах народної моралі, на засадах національних традицій і знаннях народної фамілістики. Друга половина XX ст. повністю це підтвердила. Такий суспільний феномен як родина, – незамінний.
Розглянути родинне дерево та сімейні фотографії як писемні та речові історичні джерела; закріпити навички роботи учнів з редактором презентацій PowerPoint та режимами роботи з ним; розвивати вміння добирати інформацію із сімейних фотографій та висловлювати судження щодо ролі історичної науки в збереженні пам’яті про минуле; розвивати навички роботи на комп’ютері; виховувати повагу до своїх рідних, необхідність спілкування в сім’ї молодшого та старшого поколінь засобами MO Power Point.
v Формувати інформаційну культуру в учнівському та їх
домашньому середовищі;
v Створити умови праці для реалізації творчого учнівського
потенціалу;
v Розвивати позитивне мислення учнів, їхнє прагнення до успіху, впевненість у власних силах;
v Виховувати почуття відповідальності за доручену справу, результат якої є важливим для інших;
v Виробити навички творчої діяльності та культури праці;
v Розвивати вміння добирати інформацію із сімейних фотографій та висловлювати судження щодо ролі історичної науки в збереженні пам’яті про минуле.
v Дослідити засоби редактора презентації PowerPoint (анімацію, фігури, переходи);
v Встановити партнерські відносин з сім'єю кожної дитини; v Забезпечити збереження родинних стосунків, реліквій.
Учасники проекту:
Учні 6 класів, учитель інформатики, батьки.
Учні створять презентацію з даної теми; закріплять навички роботи з комп’ютерною програмою MO PowerPoint; самостійно реалізують власний презентаційний проект; переосмислять сімейні цінності. Критерії оцінювання
Критерій |
|
|
Максимальний бал |
Актуальність |
1 |
|
|
Глибина проникнення в проблему |
2 |
|
|
Структура проекту та його завершеність |
2 |
|
|
Чіткість викладу матеріалу |
2 |
|
|
Вміння аргументувати свої висновки |
2 |
|
|
Естетика оформлення результатів виконання проекту |
2 |
|
|
Завершеність |
1 |
|
|
Зміст роботи |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Проблема |
Створює проблемну ситуацію для мотивації роботи учнів. Допомагає зі встановленням теми, мети, завдань шляхом організації інтерв’ю. Веде спостереження за роботою учнів |
Обговорюють тему, мету, завдання, тривалість проекту з керівником проекту. Визначають власні можливості, продумують крок за кроком реалізацію, підбір життєвих фактів, фото. |
Планування |
Пропонує ідеї для реалізації проекту. Коригує діяльність учнів. Обговорює з учнями критерії оцінювання. |
Виробляють план дій, формулюють задачі. Обговорюють прикладні шляхи реалізації. |
Пошук інформації |
Надає інформаційну підтримку, допомогу в обробці фотографій. |
Консультуються з батьками стосовно родинної історії, збирають та оброблюють фотографії, систематизують отриману інформацію. |
Реалізацію можна зробити за наступними вказівками:
1. Установити фон/дизайн для всієї роботи сімейне фото. Наприклад:
2. Намалювати дерево та листочки – члени родини (наприклад, намалювати листочки дерева, на вищих шаблях – бабусі та дідусі, нижче – батьки, потім – діти), зображення вставити у середину фігур. Підписати.
3. Задати Анімацію: Поява. Додати текстовий підпис, задати анімацію. Уся задана анімація «вишиковується» по порядку, а біля кожного графічного чи текстового елемента проставляється порядковий номер.
4. Кожному слайду задати певний час для автоматичного відтворення, все залежить від змістового навантаження (5-10 секунд або більше).
5. У проекті використати фотографії, які розкажуть про створення родини, дитячі роки, важливі події для сім’ї. Якщо фотографії існують тільки в паперовому вигляді, то пропонуємо скористатися програмою ABBYY_FineReader тощо.
Продукт |
Надає коригує учнів. |
консультації, діяльність |
Збирають та уточнюють отриману інформацію. Самостійна творча робота над проектом.. |
Презентація |
Оцінювання діяльності визначеними критеріями. |
проектної за |
|
Очікувані результати Презентація, кліп.