Комунальний заклад «Вінницький ліцей №23»
Методичний паспорт проєкту
РОЗУМНІ СІРНИКИ
(розв’язування головоломок з сірників)
Учасники проэкту:
учні 3-Д класу
КЗ «ВЛ №23»
Автор:
Рябоконь А.А.,
учитель початкових класів
Вінниця
2022
«Розкажи – і я забуду,
Покажи – і я запам’ятаю,
Дай спробувати – і я зрозумію»
(Китайська мудрість).
Тема. Розумні сірники (розв’язування головоломок з сірників).
Мета проєктної діяльності: розвиток математичного мислення дитини, здатності розуміти й оцінювати математичні факти й закономірності, робити усвідомлений вибір, розпізнавати в повсякденному житті проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів, моделювання процесів та ситуацій для вирішення проблем; підвищення мотивації учнів для отримання нових знань, формування наукового мислення та культури дослідження; розвиток системних уявлень про цілісність та розмаїття навколишнього світу, утвердження принципів ефективної, безпечної і природоохоронної поведінки в довкіллі, розвиток критичного мислення, здатності до співпраці в різних середовищах, впевненості в собі та доброчесності для безпеки і добробуту.
Завдання проєктної діяльності:
-
формування здатності розпізнавати серед повсякденних проблем ті, які
можна розв’язати із застосуванням математичних методів та способів;
-
розвиток уміння здійснювати дослідження, аналіз, планування послідовності
дій для розв’язання повсякденних проблем математичного змісту;
-
формування та розвиток усвідомлених обчислювальних навичок;
-
формування відповідального ставлення щодо висування гіпотез, їх
оцінювання, доведення або спростування, обґрунтування свого вибору;
-
набування досвіду дослідження просторових відношень, форм об’єктів
навколишнього світу, конструювання площинних та об’ємних геометричних фігур;
-
розвиток уміння сприймати, перетворювати та оцінювати здобуту
інформацію, використовуючи різні джерела, зокрема й засоби інформаційно-комунікаційних технологій;
-
формування в учнів культури праці та побуту, навичок раціонального ведення
домашнього господарства, задоволення власних потреб та потреб інших,
відповідальності за результати власної діяльності;
-
формування у школярів стійких переконань щодо цінності життя, здоров’я
і безпеки для себе і тих, хто його / її оточує;
-
виховання дбайливого та усвідомленого ставлення до власного здоров’я і
безпеки;
-
формування свідомого прагнення дотримуватися безпечної, здорової та
етичної поведінки для поліпшення добробуту;
-
розвиток уміння ухвалювати рішення в повсякденних ситуаціях з користю
для безпеки та здоров’я;
-
сприяння індивідуальному розвитку самостійності, підприємливих якостей
та поведінки свідомого споживача;
-
розвиток здатності обстоювати власну думку та приймати інших;
-
створення умов для набуття успішного досвіду конструктивної взаємодії та
громадянської поведінки.
Очікувані результати навчання:
Математична освітня галузь:
Учень / учениця:
-
відтворює в різних видах діяльності ймовірні та фактичні результати лічби об’єктів, що їх оточують;
-
уживає в мовленні кількісні та порядкові числівники;
-
виконує усно та письмово обчислення в межах тисячі в навчальних і життєвих ситуаціях;
-
встановлює взаємозв’язки між арифметичними діями додавання і віднімання, множення і ділення;
-
знаходить значення числового виразу;
-
встановлює відношення рівності та нерівності між числовими виразами;
-
обґрунтовує, як зміна одного з компонентів впливає на результат арифметичної дії;
-
прогнозує очікуваний результат розв’язання проблемної ситуації;
-
визначає способи підтвердження або спростовування прогнозу;
-
відкидає явно некоректні способи прогнозування;
-
планує розв’язування проблемної ситуації;
-
використовує різні стратегії розв’язування проблемної ситуації;
-
обґрунтовує вибір дій для розв’язання проблемної ситуації;
-
перевіряє правильність розв’язання проблемної ситуації різними способами;
-
знаходить помилки в математичних обчисленнях, усуває їх, виконуючи необхідні дії;
-
зіставляє одержаний результат із прогнозованим;
-
порівнює різні способи розв’язання проблемної ситуації, які підтверджують або спростовують прогноз, обирає найефективніший;
-
використовує різні мірки для вимірювання величин довжини;
-
обчислює периметр прямокутника відомими способами;
-
розпізнає і класифікує за істотними ознаками геометричні фігури,
-
моделює геометричні фігури із підручного матеріалу.
Природнича освітня галузь:
-
ставить запитання;
-
пояснює, чому обрав / -ла певну проблему природничого змісту як
дослідницьку;
-
окреслює проблему, перш ніж її вирішувати;
-
пояснює, навіщо він / вона виконує спостереження або дослід природничого змісту;
-
прогнозує результат спостереження / досліду;
-
порівнює здобутий результат із припущенням;
-
висуває власні гіпотези;
-
складає план дослідження;
-
пояснює, навіщо необхідно визначати послідовність кроків у дослідженні;
-
добирає відповідні матеріали, засоби, обладнання, прилади
проводить дослідження за об’єктом / явищем, описує його перебіг;
-
застосовує відповідні матеріали, засоби, обладнання, прилади;
-
спостерігає за об’єктами досліджень;
-
описує властивості об’єктів дослідження;
-
встановлює зв’язки між об’єктами і явищами природи;
-
узагальнює результати досліджень;
-
робить висновки із спостережень та досліджень разом з учителем;
-
переконує у правильності здобутих результатів і зроблених висновків;
-
аналізує умови та послідовність кроків, здійснюючи дослідження;
-
порівнює різні методи дослідження;
-
виявляє причини невдач і пропонує шляхи їх виправлення;
-
оцінює чинники, які привели до успіху;
-
дотримується правил безпеки під час проведення
спостережень та дослідів;
-
правильно використовує пристрої для пошуку і здобуття
інформації;
-
порівнює інформацію з відомих їй / йому та запропонованих джерел;
-
перевіряє достовірність інформації;
-
готує повідомлення / презентації і представляє їх.
Соціальна та здоров’язбережувальна освітня галузь:
-
пояснює та зіставляє ознаки безпечної і небезпечної ситуації;
-
моделює ситуації безпечної поведінки з побутовими приладами (сірниками, запальничками);
-
моделює доцільну поведінку в небезпечних ситуаціях (вогонь);
-
прогнозує наслідки власної необачної поведінки вдома;
-
прогнозує можливі небезпеки, які можуть спричинити його дії у довкіллі;
-
прогнозує можливі наслідки опосередкованої небезпеки (пожежа);
-
дотримується правил безпечної поведінки вдома, у школі, у громадських місцях (вогонь);
-
поводиться безпечно у природі;
-
аналізує власну поведінку для запобігання або зменшення ризику для життя та здоров’я.
Актуальність проєкту. Математика завжди була складною наукою для опанування її школярами. Звідси й завдання, яке стояло і стоїть перед учителем, - розкрити багатоманітний її світ, показати можливості застосування математики серед повсякденних речей.
Завдання із сірниками завжди були популярними серед вчителів. Розв’язування таких завдань допомагає розвивати кмітливість і уяву школярів, що є дуже важливим при вивченні математики.
Тип проєкту: пошуково-дослідницький, міжпредметний.
Тривалість проєкту: середньої тривалості, 1 тиждень.
Форми реалізації проєктної діяльності: уроки-дослідження, урок-вікторина,
екскурсія до пожежної частини, онлайн-екскурсія до Рівненської сірникової фабрики,
Об’єкт вивчення: сірники.
Предмет вивчення: математичні завдання із сірниками.
Етапи роботи над проєктом
Етапи
проєкту
|
Завдання
|
Види і форми роботи
|
І. Організаційний
|
Визначення теми і мети проекту, формулювання завдань, складання плану проекту.
|
Бесіди, колективне обговорення.
|
ІІ. Підготовчий
|
Пошук різноманітних матеріалів, які висвітлюють тему проекту.
-
Дослідити, як з’явився вогонь.
-
Дослідити історію виникнення сірників.
-
Дослідити процес виготовлення сірників (де виготовляють сірники і з якої деревини вони виготовляються, якою речовиною вкриваються головка сірника).
-
Дослідити види сірників.
-
З’ясувати, що таке філуменія і чи поширена вона в Україні і в світі.
-
З’ясувати важливість сірників у побуті та відпочинку людей.
|
Пошукова діяльність, індивідуальна робота, робота в групах.
|
ІІІ. Проєктний
|
Вчитися розв’язувати головоломки із сірників, складати власні головоломки.
Закріпити знання чисел римської нумерації за допомогою сірників.
|
«Розумні сірники». Розв’язування головоломок, математичних виразів, завдань геометричного змісту із сірниками.
(урок).
|
Дослідити вплив вологи на сірники. З’ясувати, як впливає волога на якість сірників і як вберегти сірники від вологи. Дослідити, чим можна замінити сірники.
|
«Вороги сірників» (дослідницька діяльність).
|
Презентувати інформацію про сірники, напрацьовану учнями під час пошукової діяльності.
|
«Сірникова карусель» (урок-презентація).
|
З’ясувати процес виготовлення сірників. Виховувати екологічну доцільну та природоохоронну поведінку учнів.
|
Онлайн-екскурсія до Рівненської сірникової фабрики.
|
Закріпити правила протипожежної безпеки.
|
Екскурсія до пожежної частини.
|
Ознайомити учнів з технологією «матчворк». Вчити виготовляти вироби із сірників.
Розширити уявлення учнів про повторне застосування використаних речей.
|
Моделювання із сірників (матчворк). Виготовлення підставки під горнятко.
|
IV. Оформлюваль-ний
|
Узагальнити та систематизувати матеріал, напрацьований під час проєкту.
|
Виготовлення лепбука «Нехай вогонь горить в душі».
|
V. Презентаційний
|
Презентувати напрацювання під час проєктної діяльності.
|
Виставка виробів із сірників «Сірникові фантазії».
Лепбук «Нехай вогонь горить в душі»
|
Використані джерела:
-
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3- 4 клас
-
Ольга Волощенко, Олександра Козак, Ганна Остапенко Я досліджую світ Підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти Частина 2 Київ Світич 2020.
-
Ольга Волощенко, Олександра Козак, Ганна Остапенко Я досліджую світ Підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти Частина 2 Київ Світич 2020.
-
https://dovidka.biz.ua/prometeyiv-vogon-znachennya-frazeologizmu
-
https://naurok.com.ua/turnir-zadachi-z-sirnikami-229073.html
-
https://uk.wikipedia.org/wiki/Сірники
-
https://www.youtube.com/watch?v=TRHh5DAHe4o
-
https://youtu.be/S23LZLjJg4A
-
http://lotos1969.blogspot.com/p/blog-page_1.html
-
https://toprope.com.ua/blog/uk/sirniki-v-pohodi-vazhlivi-poradi/