Проект " Школа сприяння здоров'я -громаді"Сприяння просвітницькій роботі серед учнів середнього та старшого підліткового віку шодо здорового способу життя.
Школа в усі часи була Храмом Наук, де сіялось і сіється розумне, добре, вічне. Сьогодні поряд з категорією «навчання» на одній сходинці стоїть категорія «виховання» — цього вимагає час, суспільство, соціум.
Психологи і педагоги дійшли висновку - школа дає учневі багато знань про оточуючий його світ, але не дає знань себе, про те як, випускник школи має увійти в реальне життя для того, щоб бути здоровою успішною і щасливою особистістю. Тому метод проектів активно впроваджується в освітньо- виховний простір школи, позашкільних закладів.Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №89
Криворізької міської ради Дніпропетровської області
вул. Іскрівська, 1А, м. Кривий Ріг, 50054, Тел./факс (056) 442-05-73,
е-mail: school89@email.ua, код ЄДРПОУ 20229976
«Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо».
«Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів. Але дамо ще одне класичне визначення : « Здоров’я – це стан повного фізичного , духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».
Здорова людина – це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов’язки, покладені на неї життям, і повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності.
Наше здоров’я залежить від таких основних чинників:
Спосіб життя - це той чинник здоров’я, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Так що половина здоров’я залежить від тебе, тому своє здоров’я можна поліпшувати або псувати.
Основи здоров’я закладаються у ранньому дитинстві , а у шкільні роки дитина повинна стати сильнішою, міцнішою, витривалішою.
Розуміючи, що «здоров’я дитини – це ключ до здоров’я дорослої людини» наша заклад ставить перед собою мету: формування і розвиток фізично, психічно, соціально, матеріально здорової особистості зі стійкими переконаннями та системою знань про здоров’я і здоровий спосіб життя, створення належних умов, які б сприяли збереженню і зміцненню здоров’я учнів, самореалізації в дорослому житті.
Наш освітній заклад ставить перед собою такі завдання:
Успішним вирішенням проблеми охорони та зміцнення здоров’я дітей можливе лише за умови взаємодії всіх зацікавлених у цьому ланок: вихованців, педагогічних працівників, батьків.
Пріоритетним напрямком роботи закладу сприяння здоров’ю є система роботи з пропаганди здорового способу життя. Проблеми здоров’я обговорюються на заняттях гуртків. Обов’язковим є проведення фізкультхвилинок. В закладі впроваджується програма і діє гурток «Рівний-рівному» щодо здорового способу життя. Учні беруть активну участь у проведенні акції « Наркотикам-ні»! « Вибирай сам: бути здоровим чи курити?»
Проводяться години спілкування « Алкоголь-небезпечний ворог організму», « Все про наркотики». « Види , джерела небезпеки», « Вплив електричного струму на організм людини».
Проводяться конкурси малюнків, плакатів, « Сірники-це не іграшка», « Ми - за здоровий спосіб життя», « Обережно-вогонь».
Проводимо зустрічі з лікарями районної лікарні .
Якщо батьки будуть озброєні спеціальною інформацією , вони правильно виховають в своїх дітей дбайливе ставлення до здоров’я. А керівники гуртків, в свою чергу, зможуть контролювати та поповнювати в учнів необхідну інформацію, спрямовувати її в правильне русло. З цією метою проводяться лекторії для батьків, зустрічі, анкетування, розробляються поради батькам. У щорічні батьківські лекторії включаються питання здорового способу життя, сімейно-родинні свята. Для роботи з батьками розроблено запитання-поради для батьків щодо здорового способу життя.
Найдорожчим скарбом, яким нагороджує людину природа від народження і на довгі роки життя, є здоров’я. Тому чи не найголовнішим призначенням вчителів, батьків є впровадження у свідомість і в повсякденний побут школярів важливої ідеї здорового способу життя та діяльності, починаючи з дитячих років.
Школа сприяння здоров’я -громаді
Анотація
Сприяння просвітницькій роботі серед учнів середнього та старшого підліткового віку шодо здорового способу життя.
Школа в усі часи була Храмом Наук, де сіялось і сіється розумне, добре, вічне. Сьогодні поряд з категорією «навчання» на одній сходинці стоїть категорія «виховання» — цього вимагає час, суспільство, соціум.
Психологи і педагоги дійшли висновку - школа дає учневі багато знань про оточуючий його світ, але не дає знань себе, про те як, випускник школи має увійти в реальне життя для того, щоб бути здоровою успішною і щасливою особистістю. Тому метод проектів активно впроваджується в освітньо- виховний простір школи, позашкільних закладів.
Метод проектів - це спільна робота учня і вчителя, яка вимагає інтегрування різноманітних методів, засобів навчання, виховання, поєднання знань і вмінь із різних галузей науки.
Використання проектного навчання, виховання формує та розвиває пізнавальну активність учнів, сприяє розвитку вмінь самостійно набувати знання, поєднувати їх у певну систему, використовувати набуті знання в реальному житті. Учень стає не пасивним «споживачем» знань, а долучається до творчої діяльності:
Під час роботи над проектом головним є учень, який навчається, а не вчитель, який учить. Учитель відіграє кілька ролей; він - ентузіаст, що подає ідею; він - висококваліфікований фахівець, що володіє знаннями й уміннями в кількох галузях, він - партнер.
Суть проекту (обґрунтування актуальності проекту)
Метод проектів дає можливість учням спробувати свої сили, використати знання в реальних справах, учить бути самостійним, уміти приймати рішення, уміти творити. Лев Толстой зазначав; «Якщо учень у школі не навчився творити самостійно, то і в житті він завжди буде лише наслідувати, копіювати...»
Передбачаємо, що цільовою групою в ході реалізації проекту стануть: керівники гуртків і учні віком від 10 до 17 років, які в результаті проводитимуть роз'яснювальну роботу серед однолітків.
З цією метою передбачається:
Основні завдання та пріоритетні напрями роботи курівника гуртка в проектуванні
ВЧИТЕЛЬ - це та людина, яка любить дітей, володіє педагогічною майстерністю, постійно пробуджує в юному серці бажання бути сьогодні кращим, ніж учора, почуття поваги до самого себе.
Тому перед керівниками гуртків стоїть цілий ряд основних завдань та пріоритетних напрямків роботи.
В природі все продумано і влаштовано, кожен повинен займатися своєю справою, і в цій мудрості - вища справедливість життя.
Леонардо да Вінчі
Ці слова сказані влучно і вірно. Кожна дитина повинна займатися тим, чим вона хоче, тим, до чого в неї є хист і бажання. А ми, учителі, повинні надати для цього всі умови. Характер позакласної роботи створює найсприятливіші умови для заняття школярів різноманітними видами діяльності (пізнавальною, інформаційною, естетичною, спортивною, ігровою), тобто розробкою проектів.
В.О. Сухомлинський був глибоко переконаний, що можливості для всебічного розвитку школярів у позашкільній роботі дуже широкі, здібності і нахили дітей багатогранні - треба тільки знати учнів, бачити їх, знаходити і відкривати їхні уподобання, схильності, інтелектуальні, пізнавальні, творчі інтереси.
За видом діяльності проект буде інформаційно - творчий (цей тип проекту спрямований на збір інформації щодо превентивного виховання, ознайомлення учасників проекту із цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів. У таких проектах -передбачається бажаний результат (це може бути спільна газета, тренінги, кругли столи, анкетування, розробки пам'яток, розробка принципів, створення центрів).
Проектна діяльність у виховному процесі - це практика особистісно орієнтованого виховання і навчання у процесі конкретної праці учня на основі його вільного вибору з урахуванням його інтересів. У свідомості учня це має такий вигляд: «Усе, що я пізнаю, я знаю, для чого мені потрібно й де я можу це застосувати».
Структура проекту:
Кожен член проекту має право:
* бути неповторною особистістю, активним творцем свого життя;
ніколи не казати про себе погано і не приписувати собі негативні риси - для того щоб досягти успіху, потрібно вірити в себе, зробити все для досягнення мети;
Правила успішної командної роботи над проектом:
стоїмо, три головні цінності проекту.
Десять заповідей, якими члени проекту керуються в своїй роботі:
Основний принцип проекту:
Превентивне виховання школярів
Базовий аппарат:
Превентивна - у перекладі з латинської означає запобіжний.
Превенція - запобігання, попередження, захист.
Превентивна діяльність -пріоритетний напрям діяльності усіх виховних інституцій, який здійснюється в інтересах особистості та суспільства.
Превентивна педагогічна робота - цілеспрямована діяльність з чітко визначеною метою. Вона проводиться з усіма дітьми починаючи з дошкільного періоду з метою попередження відхилень у поведінці з тими, хто перебуває у несприятливих умовах виховання чи характеризується негативною поведінкою, а також з тими, хто вже став на шлях асоціальної і протиправної поведінки.
Превентивна педагогіка (освіта і виховання) спрямована на формування і розвиток особистості, здатної керувати своєю поведінкою в системі небезпечних явищ. Місія сучасної педагогіки - утвердження здорового, безпечного способу життя, соціально-психологічний та соціально-правовий захист дітей і молоді, попередження правопорушень, паління, вживання алкогольних напоїв та наркотичних речовин, ВІЛ/СНІДу та інших відхилень, попередження негативної соціалізації.
Однією з складних проблем сучасної школи є проблема антисоціальної поведінки дітей та підлітків. Педагогічна практика стверджує, що серед учнів, все більше стає важковиховуваних. Таку категорію дітей класифікують як діти та підлітки з нестандартною поведінкою.
Однією з головних причин появи важковиховуваних є:
Формування особистості відбувається завдяки дій багатьох умов.
Фактори, що впливають на формування особистості важковиховуваного школяра:
Усі превентивні заходи з виховання учнівської молоді, можна поділити на три типи;
Одним із заходів первинної превенції є соціально- педагогічний захист, що допомагає подолати міжособистісні конфлікти і розвиває здатність до позитивних, правомірних стосунків. Виникненню конфлікту сприяє ситуація, коли один із суб'єктів: не встановлює контакт (дивиться похмуро, не всміхається, не звертає увагу на партнера)-, позбавлений почуття гумору; говорить тільки про те, що йому вигідно і цікаво; не вислуховує інших, постійно їх перебиває; маніпулює, застосовує нечесні прийоми; нападає, критикує, звинувачує; не визнає своїх помилок, ніколи не вибачається.
Учні разом з вчителем повинні виробити правила поведінки, які будуть допомагати формувати риси характеру під час проведення проектів.
Десять правил поведінки дітям, які не тільки попередять конфлікт, а й формуватимуть риси характеру
Десять табу в конфліктній ситуації
Забороняється:
Основними завданнями вторинної превенції є якомога раніше виявлення негативних змін у поведінці дитини для попередження їх подальшого розвитку. Її підґрунтям є результати різнопланової діагностики. Прикладом може послужити діалог етичного заняття з підлітками. «Поспішай робити добро».
Заняття починається з двох маленьких експериментів. У першому дітям пропонується протягом однієї хвилини записати на аркуші будь-які слова. Коли вони написані, педагог пропонує підкреслити ті, які стосуються моральності. Закінчивши роботу, бажаючі читають свої слова.
Неділя. По телевізору має транслюватись улюблена передача. Але мама через об'єктивну причину просить саме у цей час погуляти з маленьким братом. Який варіант відповіді ви оберете?
Запропоную подивитись передачу разом із братом.
Третинна або цілеспрямована превенція - це сукупність заходів, спрямованих на попередження переходу відхилень у поведінці в більш важку стадію. Вона теж повинна бути індивідуальною і містити заходи з виявлення й усунення конкретних недоліків родинного, шкільного і суспільного виховання, а також цілеспрямовану роботу з тими підлітками, які мають відхилення у поведінці.
Щоб стати здоровим, потрібно докласти Власних зусиль, постійних і значних.
В.Ф. Амосов
Виховання свідомого ставлення до свого здоров'я громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психологічного здоров'я. Закон України «Про загальну середню освіту» є одним із пріоритетних завдань загальної середньої школи. За останн: роки спостерігається невтішна тенденція зростання вживання алкоголю, наркотичних речовин, куріння неповнолітніми. Поширення наркоманії підвищує загрозу ураження ВІЛ- інфекцією та захворювання на СНІД. Покращити таке становище можна через застосування нового підходу до формування здорового способу життя. Мова йде про те, щоб не дорослі ініціювали таку роботу, а самі діти та молодь. Саме від їхньої активності й буде залежати успішність поширення формули: «здоровим бути модно, стильно і красиво».
Здоров'я дітей - основа розвитку держави.
Основні цілі роботи із пропаганди здорового способу життя
Процес виховання свідомого ставлення учнів до власного здоров'я, здоров'я інших людей здійснюється шляхом передачі знань і формування умінь і навичок зміцнення та збереження здоров'я, виконання практичних дій здорового способу життя.
Навчання здоровому образу життя повинно бути системним і повинна сприяти гармонійному розвитку психофізичних здібностей учнів.
Така робота передбачає:
І ось у цьому напрямку можуть проводитися перші колективні справи учнів та вчителів це:
Створення центру «За здоровий спосіб життя»
Діяльність центру;
формування в учнівській молоді відповідального ставлення до власного здоров'я і здоров'я оточуючих, попередження негативних явищ у молодіжному середовищі, навчання безпечної поведінки.
Зміст діяльності:
Завдання центру:
Розробка міні-проектів учнями «Учнівська молодь за здоровий спосіб життя»:
«Ми кажемо «Так!» здоровому способу життя»
Мета проекту: навчання учнівської молоді відповідального ставлення до здоров'я на основі розвитку життєвих навичок; формування мотивації до подальшого використання отриманих знань і навичок у реальному житті та для самостійного інформування однолітків.
Творчі справи:
Проект 2 «Не дамо СНІДу жодного шансу»
Мета проекту: формування в учнівській молоді навичок здорового способу життя, відповідальної поведінки, запобігання негативній поведінці за допомогою методики ♦ рівний рівному».
Творчі справи:
Проект З «За здоровий спосіб життя»
Мета проекту: надати знання про здоров'я, здоровий спосіб життя, фактори, що впливають на формування здоров'я; сформувати усвідомлення цінності здоров'я ж основи для успішної реалізації життя. Проект проводять старшокласники серед середніх класів.