У матеріалах подано опис STEAM-проекту "Добра справа для природи" для 2 класу початкової школи, розробки інструктивних карток для індивідуальної роботи учнів (з врахуванням індивідуальних інтересів школярів) та конспект захисту проекту, що розрахований на дві академічні години.
Переглянути відеозапис захисту проекту можна за посиланням https://youtu.be/92a56cwRKDQ.
«Добра справа для природи», STEАM
1 |
Автор проекту |
Скрипчук Олена Віталіївна
|
|||
2 |
Назва проекту |
Добра справа для природи
|
|||
3 |
Мета проекту |
Формувати уявлення про взаємозв’язки у природі взимку. Вчити називати зимуючих та осілих птахів своєї місцевості, піклуватися про тварин взимку; застосовувати знання про природу взимку для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій. Вчити учнів знаходити інформацію з різних джерел . Формувати уміння працювати в групі і виконувати запропоновані доручення. Сприяти розвитку природознавчої, дослідницької, загальнокультурної, інформаційно-комунікативної, предметно-перетворювальної компетентностей. Виховувати любов до навчання, до пізнання, до самостійного здобування знань. |
|||
4 |
Ключове питання |
Що я можу зробити для природи взимку?
|
|||
5 |
Тематичні питання |
|
|||
6 |
Вид проекту |
Практико- орієнтований
|
Інтегрований STEАM (математика, природо- знавство, трудове навчання, інформаційні технології, літературне читання, образотворче мистецтво) |
Груповий |
Коротко-тривалий (2 тижні) |
7 |
Об’єкт дослідження |
Життя птахів узимку |
|||
8 |
Предмет дослідження |
Птахи, зимові природні явища, властивості матеріалів, вартість товарів, літературні твори. |
|||
9 |
Очікуваний результат |
Проектний продукт – годівничка. |
|||
10 |
Ресурси |
Комп’ютер, інструктивні картки
|
|||
11 |
Програмне забезпечення |
Microsoft PowerPoint, Graphisoft ArchiCAD-64 18 |
|||
12 |
Друковані матеріали |
Дитячі журнали, енциклопедія, книги
|
|||
13 |
Ресурси Інтернету |
http://zirichi.pl.ua/zimovi-narodni-prikmeti-pro-pogodu.html |
|||
14 |
Консультанти |
Вчитель, батьки, бібліотекар, студенти ЛНТУ |
|||
15 |
Оцінювання |
Вербальне, кожного учня і групи в цілому |
Етапи роботи над проектом
1 |
Організаційний |
Визначення теми і мети проекту, об’єкту дослідження. Постановка ключового (проблемного запитання). Формулювання тематичних питань, визначення предмету дослідження. Проведення опитування серед учнів – вивчення інтересів та уподобань школярів за майбутніми категоріями («Синоптики», «Біологи», «Фінансисти», «Літератори», «Дослідники»). |
2 |
Підготовчий |
Підбір необхідних друкованих матеріалів. Консультація у викладача ЛНТУ. Проведення циклу уроків природознавства і математики. Підбір інтернет-ресурсів. Консультування батьків. |
3 |
Презентація проекту вчителем |
Оголошення теми, мети, ключового питання проекту, об’єкту вивчення, очікуваного результату, часу роботи над проектом. Оголошення тематичних питань, предмету дослідження. Об’єднання учнів у групи за тематичними питаннями. Повідомлення очікуваного результату – проектного продукту. Мотивація учнів до самостійної пошукової діяльності. Постановка учнями власної мети та завдань. Пропозиції щодо використання друкованих матеріалів, ресурсу мережі Інтернет, консультування. Опрацювання інструктивних карток. |
4 |
Проектна діяльність |
Активна робота учнів: збір, аналіз, узагальнення інформації. Формулювання висновків. Учитель виконує роль координатора, консультанта. |
5 |
Оформлення результатів |
Підготовка матеріалу для презентацій. Підготовка матеріалів для виготовлення годівнички. Створення 3-D проекції годівнички (за допомогою консультантів) Підбір їжі для підгодовування птахів. Підготовка презентації роботи кожної групи. Монтаж колажів із висновками досліджень. |
6 |
Презентація проекту учнями |
Захист проекту у вигляді конференції (додаток 3) «Добра справа для природи» (2 уроки) Презентація роботи кожної групи Виготовлення годівнички. Дослідження взаємозв’язків у природі. Ознайомлення із сучасними технологіями будівництва. Обчислення вартості проекту. Колективний монтаж годівниці на вулиці навпроти вікон класу. |
7 |
Підбиття підсумків |
Вітальне слово гостей конференції Вербальне оцінювання роботи кожного учня, вручення сертифікатів учасника конференції. Вербальне оцінювання роботи груп. Спільний вибір теми наступного дослідження – спостереження за птахами, які прилітатимуть до годівниці, вивчення якій їжі надавали перевагу птахи взимку. |
ПРОЕКТ
Добра справа для природи
Початок роботи «__» __________ 201_р.
Закінчення роботи «__» __________ 201_р.
Захист проекту «__» __________ 201_р.
Проектний продукт ________________________________________
_________________________________________________________
Обери групу у якій ти хочеш працювати.
Синоптики підбирають прикмети для передбачення погоди і прогнозують майбутні природні явища.
Біологи збирають інформацію про життя рослин і тварин.
Дослідники проводять експерименти.
Фінансисти вивчають вартість товарів і послуг.
Літератори підбирають або створюють вірші та прозові твори на задану тему.
Інструктивна карта
«Синоптики»
Підбери 4 прикмети для передбачення погоди взимку.
Перевір прикмети і разом із друзями спрогнозуй погоду на зиму.
Прикмети |
Результат спостереження |
Прогноз |
1 прикмета |
|
|
2 прикмета |
|
|
3 прикмета |
|
|
4 прикмета |
|
|
Заповни таблицю
Зима |
||
Грудень |
Січень |
Лютий |
t ° C |
t ° C |
t ° C |
|
|
|
Наявність опадів |
Наявність опадів |
Наявність опадів |
|
|
|
Сніговий покрив |
Сніговий покрив |
Сніговий покрив |
|
|
|
Незвичайні природні явища |
Незвичайні природні явища |
Незвичайні природні явища |
|
|
|
Висновки вчителя
__________________________________________________________
Інструктивна карта
«Біологи»
Розфарбуй малюнки і дізнайся, що роблять взимку дані тварини.
Висновки вчителя _________________________________________
Інструктивна карта
«Дослідники»
Перевір який матеріал стійкий до погодних умов.
Пінопласт Картон Деревина
Крок 1. Підбери зразки картону, пінопласту і деревини.
Крок 2. Закріпи зразки на вулиці під відкритим небом.
Крок 3. Веди спостереження за зразками щодня. Усі зміни записуй до щоденника спостережень.
Щоденник спостережень
Дата спостереження |
Пінопласт |
Картон |
Деревина |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зроби висновок, який матеріал найстійкіший до погодних умов.
Висновки вчителя
__________________________________________________________
Інструктивна карта
«Фінансисти»
Дізнайся ціни матеріали і порівняй їхню ціну.
Матеріал
|
Ціна на ринку |
Ціна у магазині |
Брусок дерев’яний (3 см) за 1 м |
|
|
Фанера 3 мм за 1м² |
|
|
Шуруп 15 мм за 10 штук
|
|
|
Шуруп 20 мм за 10 штук
|
|
|
Зроби висновок де найкраще купувати дані матеріали.
Досліди ціни на такі продукти:
Висновки вчителя
__________________________________________________________
Інструктивна карта
«Літератори»
Розшифруй завдання.
Підрибе шівір опр ттяжи хівпта кузиму.
Запиши вибраний тобою літературний твір.
Розфарбуй малюнок відповідно до настрою вірша.
Висновки вчителя
Захист проекту «Добра справа для природи»
Мета.
Формувати уявлення про взаємозв’язки у природі взимку. Вчити називати зимуючих та осілих птахів своєї місцевості, піклуватися про тварин взимку; застосовувати знання про природу взимку для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.
Вчити учнів знаходити інформацію з різних джерел .
Формувати уміння працювати в групі і виконувати запропоновані доручення.
Сприяти розвитку природознавчої, дослідницької, загальнокультурної, інформаційно-комунікативної, предметно-перетворювальної компетентності.
Виховувати любов до навчання, до пізнання, до самостійного здобування знань.
Обладнання.
Годівничка, матеріали для виготовлення годівнички (брусок, фанера, шурупи, дріт для кріплення), безпровідний шуруповерт, корм для птахів, мультимедійний комплекс, контент (презентації виступів груп, відео «3-D проектування годівнички», відео «Сувора зима»), малюнки осілих птахів і зимових гостей, колажі – висновки досліджень груп, плакат-схема обчислення вартості проекту, реквізит для інсценізації, сертифікати учасників конференції, плакат назви конференції.
Вчитель:
Доброго дня! Вітаю гостей та учасників конференції «Добра справа для природи». Хочу представити юних вчених, які завітали до нас. Гучними оплесками вітаємо синоптиків, біологів, літераторів, дослідників та фінансистів. Робота нашої конференції складатиметься із виступів учасників та практичної роботи, проходитиме протягом 1 години 30 хвилин із невеликою перервою. Під час засідання ми одержимо нову інформацію, дізнаємося багато цікавого, навчимося застосовувати здобуті знання.
До слова я запрошую групу синоптиків, які за допомогою народних прикмет спрогнозували погоду на найближчі місяці, тобто зиму.
Синоптики:
Вчитель:
Дякуємо синоптикам за корисну інформацію. Естафету передаємо групі біологів.
Біологи:
Вчитель:
Ми вдячні біологам за аналіз життя тварин взимку та висновки, які вони зробили. Запрошую до слова групу літераторів.
Літератори:
Ой, мороз. Який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Скачуть – плачуть горобці:
– Дайте нам зерна, ців – ців!
А синички невеличкі просять:
– Дайте рукавички!
Снігурі сидять вгорі,
Заздрять дуже дітворі:
– Вам, дівчатка і хлоп’ятка,
Тепло, бо у вас є хатка.
А у нас нема хатинки,
Й на обід – ані зернинки.
Як почув Василь пташок,
Одягнувся в кожушок,
Взяв пшона і хліба скибку,
На подвір’я вибіг швидко,
Всіх пташок нагодував,
І здалось, мороз пропав:
Горобці защебетали,
І синичкам тепло стало.
Дякуємо за увагу!
Вчитель:
Дякую групі літераторів за чудові вірші та інсценівку. Скажіть, чи хоті ли б ви допомогти осілим птахам та нашим зимовим гостям? Як ми можемо це зробити? Що для цього нам потрібно?
Які ж матеріали найкраще вибрати для виготовлення годівнички? Допоможуть нам у цьому наші дослідники.
Дослідники:
Вчитель:
Дякуємо дослідникам за інформацію. Отже для виготовлення годівниці ми оберемо… (учні із зразків матеріалів картон, пінопласт, деревина обирають).
Щоб скріпити частини брусочків ми оберемо … (учні із зразків матеріалів клей, булавки, шурупи обирають).
Отже, для роботи нам потрібні дерев’яні бруски, фанера шурупи та шуруповерт.
Вчитель:
На що схожа годівничка?
Є професія – архітектор. Ця людина придумує який вигляд має будівля, як мають розміщуватися її складові частини. Для цього вони роблять креслення на папері (демонстрація на слайді). А ще за допомогою комп’ютерної програми Graphisoft ArchiCAD створюють 3-D проекцію. Як це відбувається ми зараз побачимо.
Перегляд відео.
Вчитель:
Перед тим, як розпочинати роботу економісти вираховують вартість проекту. Зараз ми з вами також знайдемо, скільки грошей потрібно, що виготовити годівничку. Запрошую до слова групу фінансистів, які дослідили ціни на деревину і шурупи.
Фінансисти:
Вчитель:
Дякую фінансистам за роботу тепер ми можемо обчислити вартість проекту.
Фанера
|
40 грн |
|||||
Шурупи
|
40 шт. |
4 грн |
10+10+10+10 |
4+4+4+4=16 (грн) |
4•4=16 (грн) |
16 грн |
Брусок 4 дм |
5 шт. |
11 грн |
4дм+4дм+4дм+4дм+4дм= =20дм=2м |
1м+1м= 2м |
11+11= =11•2 (грн) |
22 грн |
Брусок 25 см |
4 шт. |
11 грн |
25+25+25+25=100(см) |
25•4=100 |
100см= =1 м |
11 грн |
Брусок 25 см |
4 шт. |
11 грн |
25+25+25+25=100(см) |
25•4=100 |
100см= =1 м |
11 грн |
Всього
|
100 грн |
Отже вартість нашого проекту – 100 гривень.
Шановні фінансисти, назвіть нам ціни для порівняння вартості проекту із цінами на різні продукти.
Настав час виготовити годівничку. Я запрошую хлопчиків із групи літераторів для допомоги у виготовленні основи.
Запрошую синоптиків допомогти прикріпити колони.
Хлопчики із групи фінансистів допоможуть закріпити балки.
Дослідники закріплять дах.
Вчитель:
Годівничка готова! Оплески! Який же корм для птахів можна класти в годівничку? Ми дізнаємося, коли виконаємо «секретне завдання». Відкрий те конверт, знайдіть що необхідно зробити.
Біологи
Розгадайте кросворд і знайдіть слово-відгадку. Серед зразків корму оберіть той, який відповідає слову відгадці. Зачитайте, як правильно годувати ним птахів.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Синоптики
Із розсипаних букв «зберіть» слова. Складіть із ними речення. Серед зразків корму оберіть той, який відповідає утвореним словам. Зачитайте, як правильно годувати ним птахів.
т |
х |
и |
к |
р |
и |
|
|
|
|
|
|
а |
б |
л |
і |
х |
|
|
|
|
|
Дослідники
У кожному рядку закресліть «зайві» букви.
р |
і |
к |
а |
Закресліть букви, які позначають голосні і приголосні дзвінкі звуки. |
п |
р |
о |
с |
о |
Закресліть букви, які позначають голосні і приголосні глухі звуки. |
д |
р |
у |
г |
Закресліть букви, які позначають приголосні дзвінкі звуки. |
п |
о |
р |
а |
Закресліть букви, які позначають голосні і приголосні дзвінкі звуки. |
г |
р |
а |
к |
Закресліть букви, які позначають приголосні дзвінкі і приголосні глухі звуки. |
З букв, які залишилися, утворіть слово-відгадку. Серед зразків корму оберіть той, який відповідає утвореному слову. Зачитайте, як правильно годувати ним птахів.
Фінансисти
Розшифруйте слова використовуючи українську абетку, де число – порядковий номер букви в алфавіті.
|
|
|
|
|
33 |
4 |
19 |
6 |
11 |
|
|
|
|
|
4 |
16 |
19 |
6 |
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
19 |
21 |
19 |
2 |
11 |
18 |
11 |
Серед зразків корму оберіть той, який відповідає утвореним словам. Зачитайте, як правильно годувати ним птахів.
Літератори
Обчисліть, розшифруйте слово-відгадку, де кожне число – порядковий номер букви в українській абетці.
10 |
+ |
8 |
= |
|
|
10 |
- |
9 |
= |
|
|
20 |
+ |
2 |
= |
|
|
6 |
+ |
6 |
= |
|
|
20 |
- |
2 |
= |
|
|
9 |
+ |
9 |
= |
|
|
40 |
- |
7 |
= |
|
|
Серед зразків корму оберіть той, який відповідає утвореному слову. Зачитайте, як правильно годувати ним птахів.
Вчитель:
Ми підібрали необхідний корм для годівнички. Залишилося закріпити її на дереві навпроти вікна нашого класу. Як ви думаєте, для чого це необхідно?
Так, звичайно ми зможемо спостерігати за птахами, які прилітатимуть поласувати смачненьким, за їхньою поведінкою. Пропоную вести щоденник спостережень, де ми будемо записувати усе, що вдалося побачити.
Шановні учасники конференції! Ви чудово попрацювали, зібрали багато корисної інформації, провели цікаві дослідження, зробили ґрунтовні висновки. Діяльність кожного я охарактеризувала у інструктивній картці, прочитаєте кожен сам за себе. За участь у конференції ви нагороджуєтеся сертифікатами. До вітального слова і вручення сертифікатів я запрошую директора нашої гімназії Олександра Андрійовича.
Вчитель:
Настав час закріпити годівничку. Прошу всіх одягнуться і перевзутися, ми вирушаємо на вулицю.
Я ладнаю годівнички
Для горобчика й синички,
Для малого снігурця
Крихт насиплю і пшонця.
Прилітайте, друзі милі,
Не лякайтесь заметілі!
Закріплення годівниці, насипання корму.
Вчитель:
Проект «Добра справа для природи» успішно завершено! Чекаю від вас пропозицій щодо наступного дослідження. Що ви хотіли б вивчити і дослідити, які експерименти ви хотіли б провести. До нових зустрічей!