Організація тематичного тижня з теми «Вода»

Про матеріал
1-й день - Загальне ознайомлення з поняттям «вода». 2-й день – Значення води в природі. 3-й день- Водні ресурси мого села. 4-й день – Водний транспорт . 5-й день – Вода в житті людини.
Перегляд файлу

Організація тематичного тижня з теми «Вода»

                                                             у   2–му класі.

«Вода знайома і незнайома».                                                                                    

 

1-й день -  Загальне ознайомлення з   поняттям «вода».

2-й день – Значення води в природі.

3-й день-   Водні ресурси  мого села.

4-й день – Водний транспорт .

5-й день – Вода  в житті людини.

 

 Заняття  інтегрованого навчального дня    у 2-му класі

 

Те м а. Загальне ознайомлення з   поняттям «вода».

К л ю ч о в і   к о м п е т е н т н о с т і :

Учень/учениця:

  •  включається в роботу одразу після вказівки педагога;
  • говорить у повільному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу;
  • зосереджено слухає вчителя, відповідає на запитання за відомою моделлю;
  • з повагою звертається до вчителя, учнів;
  • діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;
  • підтримує порядок на робочому місці;
  • співпрацює в групі, бере участь у грі.

 

 

П р е д м е т н і  к о м п е т е н т н о с т і

Початковий рівень:

  • має уявлення  та може навести приклади живої та неживої природи;
  • знає і називає  значення води для живих організмів.

Середній рівень:

  • пояснює значення слова “вода”;
  • читає слова з пропущеними буквами, тексти;
  • знає та розрізняє три стани води в природі й властивості  води - рідини;
  • порівнює величини.

Достатній рівень:

  • читає слова, слова з пропущеними буквами, тексти;
  • ілюструє епізоди прочитаного тексту;
  • списує навчальні тексти з друкованого зразка, вставляючи пропущені букви;
  • обчислює вирази на одну дію в межах 10;
  • розв’язує задачу за поданою умовою, малюнком;
  • будує відрізки заданої довжини.

Високий рівень:

  • визначає спільні та відмінні ознаки кількох   речовин ;
  • будує власне зв’язне висловлювання на задану тему;
  • створює в техніці оригамі модель транспортного засобу — човна;
  • складає задачу за малюнком;
  • робить (з допомогою вчителя) висновок- узагальнення;
  • висловлює оцінні судження щодо власноруч створеного виробу та робіт однокласників.

Матеріали та обладнання: зображення Королеви Води, хмаринки і краплинок; стікери блакитного кольору; мультимедійний комплект, слайди з теми; зображення молекули води, предметні зображення різних за розміром круглих предметів; зображення човна; набори лічильних паличок;  світлини водойм; пронумеровані пластикові стакани чи пляшки з водою, фарбами, олією, дрібне сміття; картки із зображенням катера, пароплава, баржі, човна, військового корабля; кубик з написами на гранях; зображення козацької чайки.

 

З м і с т   з а н я т ь    п р о т я г о м   д н я

 

І частина

 

І. Створення емоційного фону заняття.

Перевірка готовності учнів до роботи (2-3 хв)

Перевірка готовності учнів до роботи

- Давайте посміхнемося один одному і уявимо, що ми знаходимося у дивному чарівному лісі. Мандруючи ним, ми підійшли до озера. Уявімо озеро.

- Яке озеро ви уявили? (глибоке,  чисте,  тепле, навколо багато зелені, співають пташки). Звучать фанфари. Що це?  Ми потрапили до казкового лісу, тут живе Королева Вода. Вона дуже полюбляє  приймати гостей. Сьогодні вода дає королівський бал. Отож ми на балу.

                                                                                      

- Який у вас настрій? (радісний, приємний…)

- Щоб на душі було тепло і спокійно, треба посміхнутися. Я хочу поділитися посмішкою з вами.

Усміхніться мені у відповідь

Я хочу, щоб ви  не сумували,

Всім посмішку свою дарували!

Скажімо, здрастуйте руками.

Скажімо, здрастуйте очима.

Скажімо, здрастуйте губами,

і стане радісно навколо.

2. Очікування.

-- А  що ви очікуєте від нашої сьогоднішньої зустрічі? (пишуть на листочках і чіпляють на парусник).

 

ІІ. Оголошення теми заняття (3-4 хв)

Вправа «Шифрувальник.»   Відгадай слово.

А   У   І

В   Б   Г

О  Е   И

 С    Р    Д  

5    4    3

2    1    0

8    7    6

11  10    9

 

Шифр: 2 8 9 5

Відповідь. Вода

- У нашому житті, як казали давні, усе тече, усе змінюється. Час тече, як вода, тож не будемо губити ні те, ні інше й поговоримо про найбільш унікальну речовину на Землі. Її можна назвати просто «А»,  саме так звучало слово вода мовою шумерів. І не випадково,  саме так звучить перша буква алфавітів практично всіх народів світу – А, аква, ватер, вода найперша необхідна субстанція життя.                                         

Отже, тема  нашого  уроку: «Вода знайома і незнайома».                                                                                       

- Девіз: Щоб успіх мати, треба добре працювати.

- Сьогодні  ми будемо пояснювати, виконувати, проектувати, визначати, розповідати, аналізувати, досліджувати.

 

ІІІ. З’ясування значення слова “вода”  (18-20 хв)

Королева   Вода традиційно просить своїх гостей виконати завдання, аби переконатися, що вони знають і шанують її.

 

1. Вправа «Асоціативний кущ»

Складімо  асоціативний кущ до поняття «вода».

До  хмаринки зі словом «вода» на дошці  чіпляють  краплинки, на яких учні  пишуть  асоціації до поданого слова.

 Вода  - життя, джерело, річка, озеро, море, океан….

2. Робота над загадками. Актуалізація знань про іменник.

-  Це  відома  рідина, усяк її вживає.

   Буває  хмаркою  вона, сніжинкою  буває.

   Бува, як скло,  крихка,  тверда, звичайно це ж  …(вода).

- Що це? Як ви здогадалися?                                                                                                     -              Спишіть,              підкресліть              іменники.                                                                                                        -              Яку              властивість                            має              вода?                                                                                                  -         ( Переходити з одного стану в інший.)

3. Робота з текстом про воду. Відмінкові форми іменників (практично)

На дошці педагог демонструє текст.

  • Прочитайте текст по реченнях, вставте пропущені літери.

 

                                            Текст

    Воді належить величезна роль у природі. Справді, адже саме море стало першою ареною життя на землі. Можна сказати, що все живе складається з вод (…) й органічних речовин.

   Відомий італійський художник Леонардо да Вінчі назвав вод (…) «соком життя». Без вод(…) людина може прожити три дні, а без їжі – 30-50 діб. Вод (…) змінює вигляд Землі, регулює погоду.

  • Полічіть, скільки разів у тексті зустрічається слово «вода».
  • Випишіть ці слова. Чим вони різняться? Чому?
  • Визначте,  до якої частини мови вони належать.

 

 

Прочитайте текст.

Заплющіть очі.  Учитель закриває слова  (природі, море, води, життя, три, погоду) в  тексті  на дошці.

Розплющте очі та відтворіть текст.

   Воді належить величезна роль у природі. Справді, адже саме море стало першою ареною життя на землі. Можна сказати, що все живе складається з води й органічних речовин.

   Відомий італійський художник Леонардо да Вінчі назвав воду «соком життя». Без води людина може прожити три дні, а без їжі – 30-50 діб.  Вода змінює вигляд  Землі, регулює  погоду.

 

  1. Вправа «Фантазери»

Учитель демонструє зображення молекули води.  

                                                                

    На дошці – предметні картинки – різні за розміром круглі предмети. Педагог пропонує створити модель молекули води з предметних картинок. Учні створюють свої моделі, пояснюючи, скільки яких предметів і чому вони беруть.

      Наприклад, молекула води схожа на персик, до якого з боків прикріплені два абрикоси. Давайте з поданих карток  спробуємо скласти  молекулу води.

абрикперсикабрик

 

 

 

  1. Хвилинка відпочинку                                     

Український   дощ

  - Чи знаєте, яким  буває  український дощ?

Педагог демонструє рухи, що ілюструють слова, які він промовляє.                   Учні повторюють вправи за ним.                                            

Піднімається вітер (потираємо руки).

Падають перші  краплини на землю (клацаємо пальцями).

Почалася злива (плескаємо  долонями по стегнах).

Злива перетворилася на бурю (тупаємо ногами).

Але, що це -  буря стихає(плескаємо  долонями по стегнах).

Вітер стихає (потираємо руки).

Останні краплі  падають на землю(клацаємо пальцями.

Український   дощ закінчився.

Виглянуло сонечко  (Піднімаємо руки вгору).

  1. Вправа «Сенкан» (колективна робота)

   Складімо  сенкан про воду, щоб потішити нашу Королеву.

Педагог нагадує учням структуру сенкана. Під керівництвом учителя діти колективно складають вірш.

Орієнтовний зміст сенкана

Вода.

Безбарвна, рідка.

Лікує, напуває.

Вода –  необхідна речовина.

 

IV. З’ясування суб’єктного досвіду учнів з теми уроку (7-8хв)             


  1. Вправа «Встанови відповідність»

   Люди здавна цінували воду, і  про  цю найціннішу рідину народ склав прислів’я, приказки, загадки. Пригадаймо їх.

   Установіть відповідність між початком і кінцівкою  прислів’їв.

 Де кінчається вода,     *                    * й борщу не звариш

 Води – хоч топитись, *                    * там не буде й життя

 Без води                       *                    * бо не буде де напитись

 Не брудни криниці,    *                    * та нема де напитись

  • Поясніть значення  відновлених   прислів’їв.
  • Одне з  прислів’їв (на вибір) запишіть у зошити.            
  1. Вправа  «Знайди зайве»
  •  Які водойми є у нашому краї?  Назвіть їх.

 

       1. річка                               2. річка    

 

        3.річка                               4.  річка

 

                                               5.річка

3.  Формування екологічної культури. Руханка.

- Якщо ви переконані у необхідності ощадливого поводження з водою,-  сплесніть у долоні.    

  - Якщо ви закриваєте кран щоразу, коли чистите зуби, - сплесніть у долоні над головою.                                                             

- Якщо ви ніколи не залишаєте сміття у лісі, - тупніть ногою.

- Якщо ви не кидаєте сміття на вулиці,-  підморгніть.

- Якщо ви завжди вимикаєте світло, коли виходите з кімнати, -  затуліть праве око долонею.

- Якщо до вашої кімнати залетів джміль і ви намагаєтесь випустити його, а не вбити,- змахніть руками.

- Якщо ви переконані, що кожен повинен піклуватись про збереження навколишнього середовища,- простягніть обидві руки своїм сусідам.

 

V. Ознайомлення учнів з властивостями води (9-10хв)

Практична робота

    - Аби більше дізнатися про воду, проведемо досліди.

Дослід 1. На кожній парті стоять дві склянки: одна порожня, інша- наповнена водою. За завданням учителя діти переливають воду в порожню склянку. Роблять висновок: воду можна переливати з однієї посудини  в іншу, отже, вода – це рідина, вона текуча.

Дослід 2. Учитель проводить демонстраційний дослід. Спочатку наливає воду на скло. Діти на основі спостереження роблять висновок: що відбулося з водою, чи має вона форму. Далі педагог бере різні за формою посудини (скляну вазу, колбу) і кожну наповнює водою. Висновок: вода не має форми – вона набуває форму тієї посудини, у яку її наливають.

Дослід 3. У склянки з водою, які стоять на партах, діти опускають різні дрібні предмети: ложку, деталі від конструктора «Лего», монети тощо. Роблять висновок, що вода безбарвна, прозора.

Дослід 4. За завданням учителя діти підносять склянку з водою до обличчя і принюхуються. Висновок: вода не має запаху.

 

 

 

ІІ частина

VІ. Розвиток математичних умінь (25-27хв)

 

Королева  Вода  підготувала для вас цікаві математичні  завдання.

  1. Розв’язування задачі екологічного змісту.

Вправляння в усній лічбі

     У країні    Недбалії    жило  9 жителів.  Кожен житель  невеличкої країни мав джерело чистої питної води. Кожне джерело давало щодня 10 л води.                                                    -        Яку загальну кількість води давали всі джерела разом?        

  • 90 л

 Але жителі цієї країни були екологічно неграмотними і не берегли своїх джерел.  Так, поблизу джерел № 5 та № 9  вони влаштували сміттєзвалище.  Учням  роздаються пронумеровані пластикові стакани чи пляшки з водою (умовні джерела води), фарби, олія, пензлі, дрібне сміття. У  джерела  все частіше  потрапляла велика кількість сміття.  У пляшки № 5 та № 9  діти накидають  сміття.                           

      Через декілька років вода у них стала гіркою і непридатною для пиття.

  •  Що змінилося?  Що залишилось незмінним?  Скільки залишилося 

          придатної води для пиття? 

  • Загальна кількість води не змінилася, а кількість питної зменшилась.

    Пройшло кілька років.  Жителі цієї країни побудували  автомобільну   дорогу. Поблизу  цієї дороги опинилися джерела № 2 і № 3.

Пил, бруд, шкідливі   речовини від автомобілів почали потрапляти у ці джерела.    І   води в джерелах № 2 і № 3 стали гіркими, отруйними. Окрім того, водії та туристи, які зупинялися напитися води із  джерел, залишали всяке сміття, мили автомобілі, зливали поблизу відпрацьоване машинне  масло. На місці джерел утворилося засмічене болото з брудною незрозумілого кольору водою з масними плямами на поверхні. ( Пляшки № 2 і № 3  теж забруднюються, можна влити трішки олії).

  • Що залишилось незмінним?  Що змінилося? Скільки залишилося  питної води  у країні?

    Пройшло ще кілька років, і жителі країни вирішили побудувати хімічний завод та теплову електростанцію, яка працювала на вугіллі. Їх розташували так, що відходи з цього хімічного заводу забруднили джерела № 6 та № 7.             (У пляшки під цими номерами  додають грудочки землі). Відходи електростанції засипали джерела № 1 і № 4.

           Ці  всі хімічні речовини з дощовими водами потрапляли у підземні води, а

        разом з ними у джерела, з яких пили воду жителі країни Недбалії.                            

  • Що змінилося?  Скільки  питної води лишилося жителям цієї країни?

Яке джерело залишилось чистим?   

 -       Джерело №8. 

 - Скільки питної води тепер припадає на одного мешканця країни?

Діти, зробіть висновок, що чекає  далі на жителів країни Недбаліїі?

-        Що ж робити, жителям цієї країни?  Адже  без води немає життя? Дайте поради жителям цієї країни.

2. Розвязування задачі на кмітливість

(колективна робота)

- А от ще одна задача, повязана з водою.

    Двоє чоловіків підійшли до річки. Біля берега погойдувався на хвильках  човен, у який міг поміститись тільки один чоловік.  Та все ж таки обидва туристи без жодних проблем переправились на цьому човні через річку і продовжили свій шлях. За яких умов вони могли це зробити?

Відповідь. Двоє підійшли до різних берегів. Тому спочатку через річку переправився один з них, а потім у тому самому човні інший.                                          

       


3.Виконання завдань геометричного змісту

Вправа «Юні будівельники»

Королева Вода пропонує нам помандрувати човном.

  • Назвіть казку, герой якої плавав на човнику.

(«Івасик Телесик»)

 Педагог демонструє зображення човна.

 

lxAVPZWY

- За допомогою лічильних  паличок  викладіть модель  човна у себе на партах..

- Скільки паличок ви використали?

- Якого розміру палички?  Виміряйте їх довжину.

- Накресліть у зошиті відрізок такої самої довжини.  Над відрізком запишіть його довжину в сантиметрах.

4. Фізкультхвилинка

Учні імітують рухи, про які йдеться у вірші.

Надимаючи вітрила,

(діти набирають у легені повітря й повільно випускають.)

Морем наш човен  мчав.

(імітація плавання.)

А за ним сопів щосили

(біг на місці.)

Кількатонний пароплав.

(нахили тулуба ліворуч-праворуч.)

Пливе поважно пароплав

(імітація плавання.)

Туди, де він ще не бував.

(нахили тулуба вперед-назад.)

Морські долає милі,

(стрибки на обох ногах.)

Перемагає хвилі.

(відновлення дихання.)

  1. Розв’язування задачі на знаходження суми

Орієнтовний зміст задачі

У міжнародній вітрильній регаті брали участь представники кількох країн.  З Німеччини прибуло 9 учасників, з Польщі – 7, з України – 4, з Болгарії – 6, Італії – 8. Скільки всього спортсменів взяли участь у змаганнях?

  1. Додавання і віднімання чисел з переходом через десяток у межах 100. Порівняння величин.
  • У загальному заліку спортсмени різних країн продемонстрували такі результати:

 

Назва країни

Результати спортсменів(м)

1-го

2-го

3-го

4-го

Німеччина

15

28

19

    17

Польща

23

28

    16

18

Україна

19

14

29

31

Болгарія

24

17

15

25

Італія

18

    16

     27

    15

 

  • Обчисліть відстань, яку подолали спортсмени кожної команди гуртом.              Яка команда перемогла у груповому запливі?

 

VІІ. Розповідь учителя про виникнення човнів

 

  • Чи знаєте ви, як з’явилися перші човни?

Учні висловлюють припущення.

  • Як ви гадаєте, для  чого використовуються  човни? Де?

         (Засіб для переправи з одного берега річки на інший, для риболовлі,

          тощо).

  • Поміркуйте в групах і запропонуйте  свій метод   майстрування човна.

Учні обговорюють завдання у групах,  після чого висловлюють свої пропозиції.

Орієнтовний зміст розповіді вчителя

    «Колись давно,  люди помітили, що деревяна  колода тримається на поверхні води і навіть може на собі тримати людину. А додуматись до того, щоб видовбати в колоді серцевину і отримати човник, виявилося куди складнішим.

     Поступово водний транспорт удосконалювався,   майстри – корабели почали складати корпуси суден з дерев’яних дошок і створювати вітрила.

Пізніше навчились робити корпуси з металу, міцного пластику, встановлювали на них двигуни. Почали будувати не лише швидкі, надійні кораблі, але і дивовижні судна.»

   Українське козацтво надзвичайно цікаве та важливе явище в історії як країни так і світу. Козаки дивували та захоплювали, надихали митців на створення своїх шедеврів, берегли рідну культуру та звичаї. Згадки про козаків зустрічаються й в зарубіжних джерелах. Однак козаки були не просто вояками, адже поряд силою, мужністю, розумом, хитрістю повсякчас зустрічається елемент загадковості та містики.

    Не можна не згадати про унікальні та оригінальні козацькі човни, що використовувалися для походів. Як це не дивно, але козацькі судна можна сміливо назвати праобразом сучасних підводних човнів, адже вони були побудовані особливим чином, з використанням подвійного дна. Між двома днищами човна розміщували вантаж-баласт, завдяки якому судно занурювалося в воду, це давало можливість непомітно підпливти до недругів. Перед боєм же цей баласт викидався, а човен несподівано для ворога виринав на поверхню, це ставало справжнім шоком для ворогів, адже ніхто навіть не думав що човен з козаками може виринути з морських глибин. Задля досягнення такого ж ефекту несподіванки часто використовували й інший метод, а саме перевертали чайки догори дном. Козацькі чайки були і лишаються неперевершеними зразками суднобудування. Ці човни були надзвичайно міцні, але в той же час легкі та маневрені.

На екрані  - зображення козацької чайки.

 

Завдання. Який з цих видів транспорту належить до пасажирського, а який до вантажного?

                                        

                            

 

ІІІ частина

 

VІІІ. Розвиток звязного мовлення (10-12хв)

 (Розгляд слайдів морського транспорту — лайнера, баржі, катера, байдарки, підводного човна, теплохода) 

  1. Складання зв’язного висловлювання про певний вид човна.                   Вправа «Кубування»

(робота в групах)

   Педагог роздає учням картки із зображеннями різних видів човнів: катера, пароплава, баржі, деревяного човна, військового корабля. 

  • Човни бувають різних видів. Пропоную кожній групі описати той з них, що зображений на вашій картці  за планом.
  • Записи на гранях
  1. Назва човна
  2. Якого він розміру?
  3. За рахунок чого пересувається?
  4. Чим обладнаний?
  5. Як люди використовують цей транспортний засіб?
  6. Для пересування по яких водоймах доцільно його використовувати?
  1. Складання речення на задану тему

(робота в групах)

  • На основі характеристик, які ви дали певному човну, складіть і запишіть речення за схемою.
  • …(назва човна) використовують для …(назвати призначення засобу).

ІX.Створення найпростіших виробів з пластиліну (20-22хв)

Творча робота «Неймовірні ідеї»

             (робота в групах)

 - Сьогодні кожен з вас може відчути себе суднобудівником, адже зараз ви створите власні човники!

 - Пофантазуйте і запропонуйте свої методи майстрування човнів.

   Учні обговорюють завдання у групах, після чого висловлюють свої пропозиції.

1. Емоційне налаштування на роботу

Учитель читає історію, а діти вставляють слова.

                Орієнтовний зміст історії

   Швидкісний  човен  зібрався в далеке плавання. За штурвалом стояв хвацький... (капітан). Палубу мили молоді... (матроси). Смачно пахло,  обід готував червонощокий... (кок). Раптом пролунав свисток. Це старий... (боцман) побачив  пораненого дельфіна. Пораненого дельфіна витяг... (водолаз) і оглянув ... (лікар). Згодом, коли... (дельфін) одужав,   його  випустити  (в море). Довго ще вдячна істота проводжала... (човен) із добрими людьми.

 -  Діти, а чи хотіли б ви мати такий самий човен? Коли виростете, ви зможете стати човнобудівниками,  кораблебудівниками або моряками. Зараз ми можемо виготовити  власний  човник і відпустити його плавати струмками.

2.  Розминка для рук «Качалочка»                                                                Учитель просить дітей узяти качалки й повторювати за ним дії:

«розкачувати тісто»;

розкручувати качалку дзиґою;

тримати качалку вказівними пальцями обох рук;

тримати качалку середніми пальцями обох рук;

тримати качалку безіменними пальцями обох рук;

качати качалку ребрами долонь;

качати качалку зовнішнім боком долонь.

 

 

 

  1. Ліплення човника ( практична робота)

Інструктаж

  • Скачайте ковбаску зі шматка коричневого пластиліну завбільшки з

           волоський горіх. Покладіть готову ковбаску на дошку й прокачайте  

           качалкою.

  • Прикладіть шаблон прямокутника до плескача й відітніть зайве.

           Утворився пластиліновий прямокутник.

  •  З’єднайте дві короткі сторони прямокутника куточок до куточка.

           Утворилася основа човника.

  •  Аналогічно зробіть плескач із синього пластиліну розміром із лісовий

            горіх.

  • Відщипніть від жовтого шматка пластиліну три «рисових зернятка» й

           скачайте їх у джгутики. 

  • На плескачик із  синього пластиліну приліпіть три жовтих джгутики та

          качайте по них качалкою.

  • Прикладіть шаблон трикутника до плескача й відітніть зайве.         

          Утворилося трикутне вітрило.

  • Візьміть сірник або зубочистку й прикріпіть з одного боку вітрило, а з

          іншого — основу кораблика.

 

 

 

 

  1. Виготовлення паперового човника  у техніці  оригамі

 

  1. Виставка робіт учнів

Учні розміщують свої вироби на класній виставці, розглядають, діляться враженнями, визначають роботи, які їм найбільше сподобалися.

X. Підбиття підсумків заняття (5-6хв)

1. Рефлексія

-  Ось і закінчилась наше заняття.

-  Чи сподобалось вам ?

-  Чи справдилися ваші очікування?

-  Що  нового ви сьогодні дізналися?

 

2. Заключне слово вчителя

    Королева  Вода дякує вам за співпрацю і пропонує вашій увазі прослухати вірш.

Учитель читає вірш «Вода» Надії Красоткіної

Вода

А вода це справжнє диво!

Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі,

З нею в нас нема біди.

Є вода — ростуть рослини:

Ліс, сади, рясні поля.

Це чудово для людини

І радіє вся Земля.

Плавають в водичці діти,

Риби у воді живуть.

Розцвітають в лузі квіти.

І рясні дощі ідуть.

Кругообіг повсякчасно

На Землі вода веде.

Тож з водою всім прекрасно

 І біди нема ніде!

 

 

 

 

1

 

Завантаження...
docx
Додано
22 січня 2019
Переглядів
3209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку