Розширити уявлення учнів про свійських тварин; формувати соціальну та інформаційну компетентності, вміння порівнювати, групувати; розвивати пізнавальний інтерес, увагу, уяву, мовлення; виховувати шанобливе ставлення до тварин, бажання їх охороняти.
Урок-мандрівка НАВКОЛИШНІЙ СВІТ
(за педагогічною технологією «Росток»)
Клас: 2-Б
Тема. Свійські тварини. Охорона тварин. Турбота людей про них.
Мета: розширити уявлення учнів про свійських тварин; формувати соціальну та інформаційну компетентності, вміння порівнювати, групувати; розвивати пізнавальний інтерес, увагу, уяву, мовлення; виховувати шанобливе ставлення до тварин, бажання їх охороняти.
Очікувані результати: учні повинні знати про охорону тварин; вміти розрізняти свійських тварин.
Обладнання: ілюстрації свійських тварин, презентація, таблиця
Тип уроку: урок відкриття нових знань.
Хід уроку
І. Мотивація до навчальної діяльності
- Діти, у нас сьогодні гості. Привітайтеся і подаруйте їм посмішку і гарний настрій протягом уроку.
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий?.. Молодці!
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
Не базікать на уроках,
Як папуга чи сорока.
- Зараз у нас урок.. навколишнього світу і ми продовжимо по ньому подорожувати. Слайд 1
А щоб ми змогли досягнути певних результатів на уроці доторкніться один до одного долоньками і подаруйте впевненість, підтримку сусідові.
- А що ти подарувала? ( частинку серця, радість, впевненість, вдачу).
А тепер до роботи.
ІІ. Актуалізація і пробна навчальна дія
1. Підсумок фенологічних спостережень Фронтальна робота
Завжди вирушаючи в мандрівку необхідно дізнатися про погоду.
- Які зміни ви помітили в живій природі?
2.Повторення вивченого про тварини.
- Розташуйте букви в певному порядку. Яке слово вийшло? ( тварини) Слайд 2
- Зараз ми з вами сплетемо мереживо із знань набутих на попередніх уроках
Вправа «Мереживо»
Тварини
комахи риби птахи звірі
Тварини це – живі організми, що населяють нашу Землю, бо вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і помирають. Тварини живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла. Тварини розподіляються на групи за певними ознаками.
Комахи. Їх тіло складається з трьох частин: голова, груди, черевце. Вони мають 6 ніг.
Риби. Водні тварини з обтічною формою тіла. Тіло складається з голови, тулуба, хвоста. Дихають зябрами.
Птахи. Тіло вкрите пір’ям, є крила, на голові дзьоб.
Звірі. Тіло вкрите шерстю, дитинчат вигодовують молоком.
ІІІ. Виявлення місця і причини утруднення
Постановка навчальної задачі.
1.Відгадування загадок. Слайд 3,4,5,6,7
●Я великий, я красивий, як біжу, то в'ється грива.
Хвіст у мене довгий-довгий, хвіст у мене, мов шовковий. (Кінь)
● Ой, великий упертюх цей сіренький капловух.
Кличе «І-а», називається…... (Осел)
Ходять пастись на луках. Хто? Вгадайте....(Кози)
Вуха гострі, наче стрілки, у стрибунки…… (Білки)
- Що спільного у цих тварин? ( це звірі бо їх тіло вкрите шерстю)
-Чим вони відрізняються? ( білка- дика, а кінь, осел, коза – свійські)
Постановка навчальної проблеми. Метод Кейс - створення проблемної ситуації на основі фактів із реального життя.
IV. Цілепокладання та побудова проекту виходу з утруднення ( мета уроку узгоджується з учнями)
-Я хотіла б, що б ми якомога більше дізналися про свійських тварин.
-А що вас цікавить?(фіксуємо на дошці)
- Чому ці тварини так називаються?
- Їх роль у житті людини?
- Цікавинки
- Вчитися розпізнавати
1.Бесіда.
2.Дослідницька робота (фіксуємо в таблицю)
-Де живуть дикі тварини? Тварини живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла.
а) Чия домівка? Наочність
дупло нора гніздо барліг хатка
лисиця ведмідь бобер дятел сорока
- А свійські? Слайд 8
Конюшня,свинарник, корівник вівчарня, курник
|
Дикі (ліс) |
Свійські (будинок) |
Домівка |
Будують самі |
Будує людина |
Харчування |
Добувають самі |
Дає людина |
Потомство |
Піклуються, самі |
Допомагає людина |
Висновок |
Не залежать від людини |
Залежать від людини. |
-Хто будує?
б).Де добувають їжу дикі тварини?
-А свійські?
в).Хто піклується про потомство?
г). Висновок за таблицею
3. Гра «Чиє дитинча?» з м’ячем
— Людина постійно піклується про свійських тварин: годує, чистить, стежить за їх здоров'ям. Улітку для свійських тварин заготовлює корми, до настання холодів утепляє житла. Узимку і навесні у свійських тварин народжуються дитинчата. Чи знаєте ви, які у кого дитинчата?
1)Учитель називає дорослу тварину, а діти — дитинчат цієї тварини.
Свиня — (поросята)
Корова — (телята)
Качка — (каченята)
Гусак — (гусенята)
Кінь — (лошата)
Собака (цуценя)
Вівця — (ягнята)
Кішка — (кошенята)
Фізкультхвилинка
Сірий котик міцно спав, навіть пісню не співав.
Та нарешті пробудився і довкола обдивився.
Став смачненько потягатись і чистенько умиватись.
Порозчісував він вуса: довгі, довгі, русі, русі.
Зубки, кігті погострив і до комірчини він побрів.
Буде мишку полювати і добро оберігати.
А ми як котик відпочили і на місце тихо сіли.
ІV. Реалізація побудованого проекту
1.Робота в парах Виконання завдання 1, с. 85.
-Обведи зеленим олівцем свійських тварин. Користуючись алгоритмом доведіть свою думку.
— Дикі тварини живуть у природі самостійно: добувають собі їжу, будують житло, доглядають за своїм потомством.
Звідки з'явилися свійські тварини? Передбачаєш мої думки
2.Технологія «Навчаючи вчуся» в групах «Як з'явилися свійські тварини»
—Дуже давно, коли ще не було міст, машин і книг, люди мешкали в печерах. Вони боялися величезних страшних хижаків. Нашим пращурам постійно хотілося їсти, дуже рідко вони знаходили собі їжу.
Одного разу одна розумна людина почала підгодовувати вовків, які ходили біля її житла. Поступово вовки стали добрішими, а їх дитинчата звикли до людини, почали жити поряд із нею. Вони стали вже не дикими, а свійськими.Так з'явилися собаки.
Вони навчились охороняти людину від ворогів, допомагали їй шукати і добувати собі їжу. Минав Час. Кількість друзів людини поміж тварин зростала. Тепер людина вже не могла жити без своїх свійських друзів і помічників.
3.Вікторина
— Чим вони платять людям за їх любов, ласку, увагу?
V.Первинне закріплення з коментуванням
1) Робота за малюнками. Слайд 9
Учитель відкриває на дошці малюнки із зображенням тварин:
миша, собака, кішка, корова, качка.
— Яка тварина тут «зайва»? Поясніть чому. (Миша не свійська тварина, оскільки вона не є корисною людини)
2.Поміркуй, дай відповідь.
- Якщо корова опиниться у дрімучому лісі, чи стане вона дикою?
- Миші живуть в оселі людей. Колорадський жук їсть картоплю на городі. Павуки живуть у хаті. До якої групи їх віднести? Чому?
— Розкажіть, яку користь приносять свійські тварини.
3.Гра «Відповідності» Розкажіть про роль тварин у житті людини.
1) З'єднайте назви свійських тварин і те, що від них отримує людина.
корова яйця
кури молоко, сир, масло
вівці мед
бджоли шерсть
кінь віск,
собака ліки,
шовкопряд охорона житла,
пух, пір'я
транспортний засіб
спілкування
шовк
Слайд 10
VІ. Включення в систему знань і повторення
1. Пояснення вчителя про диких і свійських тварин.
Люди приручили тварин і зробили своїми надійними помічниками і друзями.
Їх не так багато. Посудіть самі. На землі проживає близько 1,5 млн. видів тварин, а люди приручили лише декілька десятків. Найдавнішими і найвідданішими домашніми тваринами є собаки. Другою - стала свиня. Домашні тварини не можуть жити без допомоги людини, їх потрібно своєчасно годувати, утримувати в чистоті і теплі, лікувати… Для людини вони стали джерелом їжі, матеріалів, робочою силою та просто друзями.
2.Робота в зошитах з друкованою основою. (с. 85)
- Виконайте завдання, «заховане» у вірші.
Зранку паслись біля сосен
На травиці Ме та Му.
Вигрівався Няв на сонці,
Бе перешкоджав йому.
Поруч Кря в ставку купався,
Рох під кущиком дрімав.
А тепер ти мусиш друже,
Кожного ім’я назвати,
Я вважаю, їх не дуже
Важко буде розпізнати. Т.Литвинова
3. Робота в парах. (11)
- Яким тваринам диким чи свійським складніше живеться?
- Як люди можуть полегшити життя диких тварин?
4.Рубрика «Додаткове бюро»
Хвилинка-цікавинка.
⃰ Качки і гуси не бояться морозу. Вони можуть витримувати t - 110 ̊ C.
⃰ Бджола, повертаючись з «роботи», може нести стільки нектару, скільки важить сама.
У житті тварин є безліч невивченого й цікавого. Що цікавого про тварин знаєте ви або спостерігали?
(Учні виступають з короткими повідомленнями.)
Свиня рохкає, хоч і сита, - на мороз.
Пес на снігу згортається калачиком – на мороз.
Кіт шкрябає підлогу – на вітер, завірюху.
Гуска стоїть на одній нозі чи ховає голову під крило - на холод.
Якщо в морозяний день заспіває півень – потеплішає.
Кінь лягає на землю – перед снігопадом.
VІI. Рефлексія знань
-Чи справдилися ваші очікування?
Д/з диференційовано
1.Прочитати статтю с85,відповідати на запитання
2.Підготувати цікаву інформацію про свійських тварин
3.Скласти ребуси, кросворд