Проєкт
«Створення інклюзивного середовища
в загальноосвітньому навчальному закладі»
Паспорт
Назва |
Створення інклюзивного простору в загальноосвітньому навчальному закладі |
Нормативна база |
У розділі І «Загальні положення» надається визначення понять «інклюзивне освітнє середовище», «особа з особливими освітніми потребами», «індивідуальна програма розвитку». Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту. Інклюзивне освітнє середовище - сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей. Індивідуальна програма розвитку - документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання. Стаття 19 «Освіта осіб з особливими освітніми потребами». Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх її рівнях з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів. Стаття 20 «Інклюзивне навчання». Заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов’язковому порядку. Поняття «інклюзивне навчання», яке визначене у Законі України «Про освіту» можна представити як багатогранник, де кожна грань – це аспект поняття в межах системи. 2. Закон України «Про загальну середню освіту». Стаття 16 «Інклюзивне навчання». Для навчання дітей з особливими освітніми потребами заклади загальної середньої освіти на підставі звернення батьків дитини або осіб, які їх замінюють, утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи. Інклюзивне навчання - система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Організація інклюзивного навчання у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти здійснюється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. 3. Нормативні документи: - Постанова Кабінету Міністрів України від 09.08.2017 № 588 «Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» - Постанова Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88 «Про порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами» - Постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 № 872 «Про порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» - Лист МОН України від 12.07.2017 № 1/9-385 «Про організацйно-методичні засади забезпечення навчально – виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами». - Лист МОН України від 05.08.2019 № 1/9-498 «Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти у 2019/2020 навчальному році» - Наказ МОН України від 08.06.2018 № 609 «Пpo затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти» - Наказ МОН України від 12.07.2017 № 545 «Про затвердження положення про інклюзивно – ресурсний центр. |
Розробник |
Кузьменко В.П. |
Цільова аудиторія |
Діти з особливими освітніми потребами, що навчаються в гімназії, та їх батьки. |
Виконавці |
Педагогічна спільнота гімназії, робоча група |
Часові параметри |
10.01.17 – 30.05.20 |
Мета |
Забезпечення рівного доступу до отримання освітніх послуг, організація простору для досягнення успіхів дітей, незалежно від індивідуальних особливостей, стану здоров’я, психічних і фізичних якостей. |
Основні заходи |
Початковий етап:
Основний етап:
Заключний (рефлексивний) етап
|
Джерело фінансування |
Здійснюється в межах субвенції, передбаченої на галузь освіти, яка щороку передбачається у місцевому бюджеті на розвиток інклюзивного навчання, а також за рахунок коштів місцевих громад, коштів громадських, благодійних організацій. |
Пояснювальна записка
За статистикою більше 5 процентів дітей в Україні мають обмежені можливості, причиною чого є проблеми зі здоров’ям. Саме ця категорія потребує додаткових освітніх послуг, які відповідатимуть їх освітнім потребам.
Згідно Конституції України (стаття 53) кожний громадянин держави має право на освіту. Це означає, що діти з обмеженими можливостями мають право обирати не тільки форму її отримання, але й заклад.
Першочерговими завданнями загальноосвітніх закладів, що впроваджують інклюзію, мають бути:
Проект «Створення інклюзивного середовища в загальноосвітньому навчальному закладі» призначений вирішувати проблеми навчання і соціалізації учнів з ООП.
Мета і завдання проєкту
Мета – надання освітніх послуг та соціалізація дітей з особливими освітніми потребами, кваліфікована педагогічна допомога їх батькам.
Завдання:
На виході із гімназії потенційний випускник класу з інклюзивною формою навчання повинен мати адекватний запас знань, бути обізнаною людиною щодо ринку праці, адекватно оцінювати власні можливості.
Етапи реалізації проекту
Робота в цьому напрямку складається із етапів:
Етапи |
Завдання |
Термін |
Початковий (І етап) |
|
10.01.17-01.09.17 |
Основний (2 етап) |
|
01.09.17-01.09.19 |
Рефлексивний |
|
01.09.19-31.05.20 |
Очікувані результати:
У разі успішної реалізації проекту ми плануємо отримати наступні результати:
Можливі ризики
Впровадження інклюзивної освіти в навчальному закладі передбачає врахування потенціалу кожного з учасників навчально-виховного процесу. У зв’язку з цим можуть виникати певні ризики, а саме:
Критерії оцінювання реалізації проекту:
Критерії |
Об’єктивні показники |
Джерела перевірки |
|
1.2. Сформовані нормативно-правова та навчально-методична база
|
1.1.Наявність публікацій
1.2.комплект нормативно-правової бази, навчально-методичних матеріалів.
1.3. Анкетування всіх учасників навчально-виховного процесу. |
|
|
2.1.Результати психологічної діагностики. 2.2.Результати діагностик.
|
|
|
3.1. Результати атестації.
3.2. Документація про проходження курсів.
3.3. Протоколи засідань, анкетування, візуальні підтвердження. |
|
|
|
|
|
|
Заходи щодо реалізації проєкту
№ |
Найменування заходів |
Термін виконання |
Виконавці |
|
|||
1.1. |
Організація діяльності педколективу, створення робочої групи |
10.01.17-10.02.17 |
Адміністрація
|
1.2. |
Формування нормативно-правової бази, затвердження наказів, коригування нормативно-правової бази гімназії (за потребою). |
10.01.17-10.02.17 |
Адміністрація, робоча група. |
1.3. |
Формування методичної, освітньої, психолого-медико-соціальної баз. |
10.02.17 10.09.17 |
Адміністрація, робоча група |
1.4. |
Формування банку даних про дітей, що потребують особливих умов. |
Серпень, 2017 Серпень 2018 Серпень 2019 |
Адміністрація, робоча група |
1.5 |
Адаптація змісту освітніх програм. |
Серпень, 2017 Серпень 2018 Серпень 2019 |
педагоги |
1.6. |
Формування банку даних передового досвіту, який має відношення до інклюзивної освіти. |
Травень-Вересень 2017 |
Адміністрація, робоча група. |
1.7. |
Діагностика з метою виявлення обізнаності педколективу з даного питання, організація курсової перепідготовки вчителів. |
Вересень 2017 Вересень 2018 Вересень 2019 |
Психолог, адміністрація. |
1.8. |
Консультування учасників реалізації проекту – вчителів, класних керівників, спеціалістів, їх батьків. |
Жовтень 2017 Жовтень 2018 Жовтень 2019 |
Адміністрація, психолог, залучені спеціалісти. |
1.9. |
Контроль і аналіз результатів діяльності учнів з ООП з інклюзивної освіти. |
Травень 2017, 2018, 2019 |
Адміністрація |
1.10 |
Узагальнення результатів і побудова системи трансляції досвіду з питань інклюзивної освіти. |
В кінці кожного семестру |
Адміністрація. |
1.11 |
Коригування плану майбутньої роботи. |
За потребою |
Адміністрація |
|
|||
2.1. |
Забезпечення гімназії необхідним обладнанням для створення «безбарʼєрного» середовища:
|
Вересень 2017 |
Адміністрація |
|
|||
3.1. |
Діагностика, анкетування. |
Листопад 2017,2018,2019 |
Психолог, адміністрація |
3.2. |
Організація батьків в батьківському клубі «Педагогічна вітальня». |
Січень 2018 |
Психолог, соціальний педагог |
3.3. |
Складання/корекція плану роботи батьківського клубу «Педагогічна вітальня». |
Грудень 2017 |
Психолог, соціальний педагог |
3.4 |
Тренінги, консультації. |
За планом |
Психолог, соціальний педагог |
3.5 |
Батьківські збори, конференції. |
У кінці кожного семестру |
Класні керівники, адміністрація |
3.6 |
Позаурочні заходи. |
Згідно календарного планування |
Класні керівники, асистенти |
|
|||
4.1 |
Формування банку даних про дітей, які потребують додаткових освітніх послуг. |
Жовтень кожного року |
Адміністрація |
4.2 |
Діагностика, анкетування. |
Листопад кожного року |
Психолог |
4.3 |
Розробка індивідуальних освітніх маршрутів |
Серпень кожного року |
Психолог, педагоги, адміністрація, батьки, логопед, дефектолог |
4.4 |
Корекційно-розвиваюча робота. |
Протягом року згідно графіка |
Психолог, соціальний педагог, логопед, дефектолог, асистенти |
4.5 |
Додаткові заняття. |
Протягом року згідно графіка |
Педагоги, вузькі спеціалісти |
4.6 |
Позаурочні заходи. |
Згідно календарного плану |
Педагоги, асистенти |
|
|||
5.1 |
Формування банку даних передового досвіду, участь в позашкільних заходах. |
Серпень, протягом року |
Адміністрація |
5.2 |
Діагностика з метою виявлення рівня досвідченості щодо питань інклюзії, проходження курсів переатестації, тренінгів. |
Жовтень кожного року та за потребою |
Адміністрація, психолог |
5.3 |
Організація психолого-педагогічних тренінгів для педагогів та асистентів педагога. |
Згідно річного плану |
Психолог |
5.4 |
Адаптування змісту освітніх програм з урахуванням індивідуальних можливостей учнів з ООП. |
Серпень кожного року |
Адміністрація, психолог згідно заключення ІРЦ |
5.5 |
Складання індивідуальних планів педагогів. |
Серпень кожного року |
Педагоги |
5.6 |
Обмін досвіду серед педагогів гімназії, відвідування відкритих уроків та позаурочних заходів. |
Згідно плану |
Адміністрація, психолог, педагоги |
5.7 |
Виконання плану роботи щодо наступності між початковою та основною школою. |
Квітень кожного року |
Адміністрація, педагоги початкової та основної школи |
5.8 |
Розробка та реалізація індивідуальних маршрутів. |
Вересень, за потребою |
Адміністрація, педагоги згідно нозології |
5.9 |
Забезпечення необхідним обладнанням, програмами, наочними посібниками. |
Серпень кожного року |
Адміністрація |
5.10 |
Організація та проведення консультативно-просвітницької роботи за участю батьків, вчителів, вузьких спеціалістів. |
Згідно плану |
Педагоги, психолог, батьки, вузькі спеціалісти |
5.11 |
Індивідуальне планування роботи класних керівників, вчителів, які задіяні в роботі стосовно інклюзивній освіті. |
Серпень кожного року |
Педагоги |
5.12 |
Організація позакласних заходів в класах з інклюзивною формою навчання. |
Згідно календарного плану |
Педагоги, асистенти |
5.13 |
Узагальнення результатів та побудова системи трансляції досвіду гімназії щодо впровадження інклюзивної освіти. |
Травень 2020 |
Адміністрація, вчителі, психолог, соціальний педагог, вузькі спеціалісти. |