Урок – презентація проекту :«Тварини України».
Тема. Світ тварин.
Мета : Дати поняття про різноманітність тварин, показати залежність їх життя від рослин, неживої природи. Ознайомити учнів з Червоною книгою України; чинниками, що впливають на життя рослин, засобами збереження й охорони тварин і рослин. Учні повинні засвоїти поняття «екологія», «екологічні чинники», «довкілля», знати рідкісні види рослин свого регіону, що занесено до Червоної книги України. Сформувати поняття тварини рослиноїдні, тварини хижі, тварини, всеїдні, уміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюги живлення, уміння складати їх та аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Розкрити цінність тварин для людини; розповісти, що люди отримують від тварин; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу. Навчати дітей бачити красу навколишнього світу.
Розвивати спостережливість, уяву, кмітливість, логічне мислення через завдання на порівняння, доведення, вилучення зайвого, встановлення взаємозв'язків між тваринами і рослинами, між тваринами.
Виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання. Ілюстрації, таблиці, картки оперативного контролю, опорні схеми, цікаві завдання з природознавства, кросворди, творчі роботи учнів. Плакат «Хто поруч живе», демонстраційні матеріали «Свійські тварини і птахи», «Продукти харчування», «Одяг. Взуття». Ілюстрації тварин різних класів і різних груп за способом живлення, таблиця «Ланцюги живлення».Таблиці із зображенням рідкісних та зникаючих рослин, що занесено до Червоної книги України; Червона книга України. Диски: записи голосів птахів на фоні музики, відео фільм «Світ тварин».
Підготовка до уроку. Учні заздалегідь готують доповіді, вірші, малюнки, загадки, цікаві факти.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Слово учителя. Подумайте і скажіть, як ви розумієте такі слова:
«Все на землі потрібно берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку,
Бо, врешті, ти — лише його частинка».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
(Звучить лірична музика. Учні, слухаючи музику уявлять, що вони в лісі)
Учитель.
- Кого ви побачили у своїх мріях?
- Послухайте вірш «Дві богині» і скажіть як називають рослин, а як тварин?
- Від кого ми повинні їх захищати?
Були у Матері-Природи
Дві донечки такої вроди:
Хто їх побачив хоч на мить, —
Не міг забуть і розлюбить.
Голубооку звали Флора,
У неї очі, наче зорі.
Завжди замріяна, тендітна,
Ласкава, ніжна та привітна.
А Фауна — швидка, як вітер,
Могла за птахами летіти
І за оленями стрибати
Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили,
Відтак його боготворили.
То ж вирішила мудра мати
На посаг їм дарунки дати:
Мрійливій Флорі — світ рослинний,
А жвавій Фауні — тваринний,
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині.
Учитель. Чого очікуєте від уроку?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів .Оголошення теми і мети заходу
Фронтальна бесіда.
- Чому тварин відносимо до живої природи?
- Назвіть групи, на які вчені поділяють тварин.
Плазуни Земноводні
Учитель. Отже, тема нашого уроку - презентації друзів природи :
Учитель. Наша природа — це таємнича не прочитана до кінця книга. В ній багато цікавого і невідомого.
VІ. Робота за темою уроку
Учитель . Діти, подивіться на дошку. Вам знайомі ці тварини? Спробуйте зібрати їх у групки.
1.Складання асоціативного куща «Тварини»
Презентація роботи учнів за групами тварин
Координатор групи «Звірі»
Це тварини, тіло яких вкрите волоссям. Шерсть захищає їх від холоду. Всі звірі народжують малят живими і вигодовують їх молоком. В Україні живе 108 видів звірів. Вони лазять по деревах (білки, куниці), бігають по землі (зайці, козулі), плавають у воді (видри, дельфіни), літають (кажани) та живуть під землею (миші, кроти).
2. Загадки
- Тварина рогата і рогів багато. (Олень, лось)
- По полю та лісу гасає, овечок хапає та всіх лякає. (Вовк)
- Бігають, з гілки на гілку стрибають, всі дерева вони знають. (Білки)
-Живуть у кущах, відігнати хочуть страх. (Зайці)
3. Доклади учнів групи за рефератами
4. Інформація для допитливих
А ви знаєте, що найдавнішими звірами є кажани, яких називають ще летючими мишами. На території України трапляється 24 види кажанів. У цих тварин передні кінцівки перетворилися на крила. Поміж пальцями, плечем і боками є шкіряна літальна перетинка. Найчастіше на горищах старих будівель живуть вухані та нічниці.
Координатор групи «Птахи»
1. Птахи — це група тварин, добре пристосованих до польоту. Тіло вкрите пір'- ям, яке захищає від холоду. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу. Живуть в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Живляться різноманітною їжею.
Рослиноїдні птахи — плодами і насінням (щиглики, шишкарі, чижі).
Хижі — їдять комах, їх личинок, риб, жаб, мишей (ластівки, сови, чайки, чаплі).
Всеїдні — (граки, горобці, сороки).
Птахи — дуже корисні тварини.
2. Загадки
- Біла латка, чорна латка — по дереву скаче. (Сорока)
- Уночі гуляє, а вдень спочиває, Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
- Малинова сорочка та чорний капелюшок. (Снігур)
- Рухливий, меткий, кумедний, жвавий, моторний, верткий. (Горобець)
3.Інформація для допитливих
А ви знаєте, що найвищий птах в Україні - журавель сірий. Зріст його досягає 120 см, а маса близько 7 кг. Прилітає до України в другій половині березня. Улюблені його місця - глухі зарості берегів рік та болота.
4. Доклади дітей за рефератами
Координатор групи «Комахи»
1. Комахи — невеликі за розмірами тварини. Тіло поділене на три частини: голова, груди і черевце; комахи мають шість ніг. Комахи живуть всюди: у воді, у грунті, у траві й на деревах, будинках, на тілі тварин і людини. Без комах природа дуже б збідніла, адже вони запилюють квіти, є кормом для багатьох тварин. Проте комарі, мухи є переносниками тяжких хвороб; є багато комах — шкідників поля, саду, городу. Та все ж користь від комах зна- чно більша, ніж шкода.
2. Загадки.
*Лазить над нами догори ногами.
Завжди мандрує,все покуштує.(Муха)
*Хижі істоти працюють цілий день.
Є санітарами лісу. (Мурашки)
*З'їдає за день 50 попелиць.
Природний регулятор чисельності попелиць. (Сонечко)
*Чайну ложку меду 200 комах збирають за добу.
За хвилину може облітати 30—40 квіток. (Бджола)
*Не звір, а птиця, а ніс - як спиця (Комар)
*Летить - виє, сяде - риє (Жук)
*Повний пень черешень (Бджоли у вулику)
3. Доклади дітей за рефератами
4. Народні прислів’я
- Де багато пташок, там нема комашок
- У жука меду не добудеш.
- Комар, як ворон: де сяде, там і клюнє.
- Блоха кусає, а за що – не знає.
Віде – ролік про тварин
Координатор групи «Риби»
1. Риби — це тварини, що живуть у різних водоймах: морях, річках, озерах, ставках. Тіло риб складається з голови, тулуба, хвоста. Вкрите лускою і сплюснуте з боків. Дихають зябрами. Живляться різноманітною їжею.
- Рослиноїдні (товстолобик), хижі (щука, окунь, сом), всеїдні (карась, короп).
- Риби — багатство наших водойм, м'ясо та ікра риб — корисні продукти харчування для людини.
2. Загадки
*Голова є, а шиї немає;
рот є, а мовчить; без ніг, а далеко ходить. (Риба)
*Які тварини ростуть протягом усього життя? (Риби)
3. Жарт
Чому водойми міліють улітку? Бо спекотно і риби багато п'ють.
4. Доклади дітей за рефератами
Координатор групи «Земноводні»
1.Земноводні — це жаби, ропухи, тритони. Називають їх так тому, що частину свого життя вони проводять у воді, а частину на суші. Тіло жаб, тритонів вкрите м'якою, вологою шкірою. Якщо шкіра пересохне, то тварина загине. Земноводні — корисні тварини. Часто вони живляться комахами – шкідниками.
2.Загадка *У воді сидить охоче,
Та не риба і не рак, Вистромля великі очі
І співає: кум-квак. (Жаба)
*По дорозі стрибає,а у воді плаває. (Жаба)
3. Доклади дітей за рефератами
Координатор групи «Плазуни»
Це - корисні тварини: ящірки і змії, поїдаючи комах, мишей, слимаків, знищують багато шкідників.
Отруту змій використовують для виготовлення ліків.
2.Загадки
*У кого кам'яна сорочка? (У черепахи)
*Живе спокійно, не спішить.
Вона ніколи не біжить,
Під панциром без страху
Гуляє... (черепаха)
*Хто хвіст залишає, як від ворога тікає? (Ящірка)
*В'ється вірьовка, на кінці голівка (Змія)
3. Доклади дітей за рефератами.
Учитель. Дякую діти, ви розумникиі, дуже багато корисної інформації надали за своїми проектними групами.
Фізкультхвилинка : «Покажіть тварину»
Учитель. Рослиноїдні тварини — це такі, які живляться нектаром квітів (метелики, бджоли), травою, листками, гілками (колорадський жук, сарана, заєць, лось). Багато тварин їдять зерно, насіння, плоди. Це — ховрахи, миші, білки, сойки, шишкарі.
Хижі тварини живляться іншими тваринами, попередньо вбиваючи їх: жаби, ящірки, кажани, ластівки; їдять комах та їх личинок.
До всеїдних тварин, тобто тих, що живляться і рослинною, і тваринною їжею, належать: ведмідь, борсук, горобець, короп, рак річковий. Подумайте, що це за загадковий звір? (Інсценівка)
1. «УГАДАЙ, ХТО Я»
Ведучий. Кіт ловить мишей, чайка їсть рибу, мухоловка — мух.
Загадковий звір. Угадай, хто я? Я їм жуків і мурашок.
Учень. Ти — дятел.
-А от і не вгадав! Ще я їм ос і джмелів.
Учень. Ага! Ти птах осоїд.
-Не осоїд! Ще я їм гусениць і личинок.
Учень. Гусениць і личинок люблять дрозди.
-А я не дрізд! Ще я гризу скинуті лосями роги.
Учень. Тоді ти, певно, лісова миша.
-І зовсім не миша. Трапляється, я й сама навіть їм мишей.
Учень. Мишей? Тоді ти, звичайно, кіт.
-То мишка, то кіт! І зовсім ти не вгадав. Здаєшся?
Учень. Рано.
-Іноді я їм ящірок. І зрідка їм рибу.
Учень. Може, ти чапля?
-Не чапля, їм я ще бруньки, насіння ялин і сосен, ягоди й гриби.
Учень. Ти — дикий кабан.
-Знову не вгадав! Допоможу тобі: я — білка.
Учитель. Запам'ятайте, друзі: коти їдять не тільки мишей, мухоловки ковтають не самих лише мух. А білки гризуть не тільки горішки.
2. Гра. Розподіли тварин на групи за способом живлення: рослиноїдні, хижі, всеїдні.(Орел, курка мурашка, лось, гадюка, ведмідь, колорадський жук ,кіт, бджола…тощо)
а) « Подумай, обери» – кожен учень іде до дошки, несе свій малюнок тварини і прикріплює його під групою, до якої належить за способом живлення; спочатку виходять школярі, у яких зображені звірі, далі – птахи, комахи, земноводні, риби, плазуни)
б) Як результат роботи:
рослиноїдні хижі всеїдні
заєць вовк ведмідь
олень лисиця білка
голуб сова дятел
колорадський жук бабка тарган, мураха
жаба, саламандра
Учитель. Який висновок можна зробити із даного завдання? ( у кожній групі тварин є рослиноїдні, хижі, всеїдні).
- Саме тому говорять: хижі звірі, хижі птахи, хижі земноводні…Запам’ятайте, що всі плазуни і земноводні – хижі, хоча черепаха – рослиноїдна тварина.
3. Проблемне питання
- Поміркуйте, чи зможуть жити лисиці, якщо не стане мишей?
- Чи зможуть існувати миші, якщо зникнуть рослини?
Отже, тварини живляться рослинами, або іншими тваринами, тобто пов’язані між собою, тому вчені кажуть, що живі організми з’єднані у ланцюги живлення.
- Спробуйте пояснити, як розумієте значення слова ланцюг.
Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок. Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми.
4. Гра. «Складіть ланцюги живлення» за картками
- Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць).
- Гризе все: шишки, горішки, корінці, горіхи, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових птахів, поїдати яйця і пташенят. (Білка).
- Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрічається йому бджолине дупло або кущ малини – не омине, поласує. (Ведмідь).
- Живиться цей звір надземними і підземними частинами рослин, цибулинами, бульбами, молодим корінням та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, черв’яками, комахами та їх личинками. Поїдає і ящірок, змій, риб, жаб, яйця птахів, які будують свої гнізда на землі. Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки стануть поживою для цієї тварини. (Кабан).
- А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій і тільки зрідка їсть плоди. Це тому його так малюють, що жуків, личи- нок він часто шукає під плодовими деревами саду або в лісі. І яблука, що впа ли на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому. Деякі зоологи навіть вважають, що цей звір навмисно чіпляє плоди, з яких поступово витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів, особливо кліщів.(Їжак).
5. Червона книга України
1. Ділова гра "Увійди в природу другом"
2. Вірш Світ прекрасний навколо тебе -
Сонце ясне і синє небо, Птахи і звірі, гори і ріки -
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить -
Бо світ навколо любові просить. (Алла Потапова)
Учитель. Як ви гадаєте, про що зараз піде мова? (Про охорону тварин)
- А для чого треба охороняти тварин?
-Тварини запилюють рослини (бджола)
-Тварини знищують шкідників рослин (птахи)
-Тварини-санітари, знищують трупи тварин (вовк)
-Тварини приносять велику користь людині: як джерело харчування (м'ясо, молоко, яйця); як джерело естетичної насолоди (метелики, співучі птахи, риб ки); джерело для наукових досліджень; джерело для народної медицини.
- З кожним роком тварин стає все менше і їх обов'язково треба охороняти.
Природа рідна - наша втіха,
То ж нехай вона не знає лиха! А що таке Червона книга
Для чого вона потрібна
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний, Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Ми всі господарі природи,
Тож збережемо її вроду.
Учитель. А зараз проведемо ділову гру, де розглянемо екологічні проблеми та їх наслідки.
Діти. Сьогодні гостро постав перед людством ряд екологічних проблем:
- забруднення ґрунтів і повітря;
- забруднення водойм токсичними речовинами;
- вимирання десятків видів рослин і тварин;
- озонові діри та інші.
Учитель. Проблема забруднення повітря і водойм є у кожному місці, де діють фабрики і заводи. Як часто показують у новинах, як зливають у водойми відходи, як з труб підприємства відходять стовпи диму. Автомобіль став найтихішим ворогом природи та самої людини. Автомобіль посідає перше місце з викидів шкідливих речовин. Рухаючись транспорт відлякує диких тварин і вони змушені лишати звичні місця проживання. А скільки необереж них тварин гине під колеса ми автомашин.
- Сьогодні не в кожному місці можна побачити метелика, який живе тільки там, де чисте повітря.
- Жаби теж живуть тільки у чистих водоймах, який тепер не скрізь побачиш. І тому збільшується кількість комарів, яких поїдали жабки.
- У наш час стали дуже часто використовувати отрутохімікати для знищення комах, бур'янів. Ці речовини згубно впливають на структуру ґрунту, повітря й води на планеті.
Діти. А чи має людина великий вплив на те, що відбувається на планеті?
Учитель. Так, саме людина є причиною різких екологічних криз. Наприклад. Донедавна багато хто вважав болота "хворобливим лишаями" землі. І взялися їх осушувати. Ні до чого доброго це не призвело: почали пересихати річки. Все це призвело до зруйнування місць проживання багатьох рослин і тварин, деякі з них зникають і тому занесені до Червоної книги.
"Червона книга України" - основний документ, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів тварин і рослин, на підставі якого розробляються наукові і практичні заходи, спрямовані на їх охорону, відтворення і раціональне використання. Для кожного виду тварин і рослин наведено малюнок і карту-схему поширення, а також відомості про чисельність, розмноження, вжиті заходи охорони.
Червона книга складається з чорних, червоних, жовтих і зелених сторінок.
На чорних сторінках знаходяться ті тварини, які зникли з лиця землі: європейський тур (останній зник у зоопарку під Польщею), кінь Тарпан, птах стерв'ятник (поїдав падаль, гніздився в Криму).
*На червоних сторінках - тварини, що перебувають на грані зникнення: ропуха очеретяна, кіт лісовий, вусач альпійський і т. д.
*На жовтих сторінках книги - тварини, які мають обмежену територію: перев'язка звичайна (родич тхора).
*На зелених сторінках Червоної книги - тварини, яких вдалося врятувати. Це зубри, соболі і т.д.
Учитель. Хоча люди і завдають деякої шкоди землі, але ж і створюють орга- нізації, партії із захисту навколишнього середовища.
- В Україні прийнято закон про Червону книгу, до якої занесено понад 800 видів рослин і тварин.
- Ще в Україні існують спеціальні території - заповідники, заказники, ботаніч ні сади. Такий заповідник є в нашій області - Асканія-Нова.
Учитель. Природа - це джерело краси, природа викликає в нас різні почуття - радість, здивованість, а іноді печаль. Коли ви бачите взимку голодних пташок, зламану гілку, поранену тваринку, які виникають почуття? (сум, жаль, біль).
7.Цікаві факти
Учитель. За що встановлено пам'ятники тваринам? (Пам'ятники тваринам встановлено «За допомогу і службу, за вірність і дружбу» )
Верблюду в Монголії Верблюд дає людям вовну, молоко, м'ясо і є надійним й швидкохідним транспортним засобом у пустелі.
Корові в Голландії Голландці написали «Ісмем» —1 «Наша мета». Тут корову називають годувальницею, матінкою, адже здавна ця країна сла виться молочними продуктами.
Собаці Болто в Нью-Йорку Пам'ятник вожакові їздових собак!
Горобцям у Бостоні У місті Бостон в американському штаті Масачусетс за врятування від гусені, яка загрожувала людям голодомором.
Гусям у Римі За те, що колись врятували місто від ворога, зчинивши галас і попередивши цим мешканців.
Голубу в Парижі За те, що приніс звістку про аварію англійського підводного човна під час другої світової війни.
Дельфіну вСША За відмінне виконання обов'язків зв'язківця між глибоководною і наземною станціями.
Слону в Кенії На знак поваги до доброго, надійного, працелюбного помічника людини.
Рисі в Іспанії Символ вільного звіра.
Сенбернару Баррі
в Парижі За розшук і врятування 40 чоловік, загублених у горах.
V. Узагальнення знань про тварин
Учитель. Якої погоди чекати, якщо:
- Кіт шкребе кігтями підлогу - Вітер
- Кіт згортається клубочком - Мороз
- Собака качається по землі - Дощ, сніг
- Кінь фиркає - До тепла
- Кінь трясе головою, закидаючи догори - Дощ
- Корова ввечері жадібно їсть траву - Дощ
-Павук сидить в середині павутиння - Дощ
-Чайки вранці відлітають далеко у море - Ясний день
2. Хвилинка ерудита
- Куди зайцю зручніше бігти — з гори чи під гору? (Під гору, бо у зайця передні ноги коротші, а задні довші)
- Хто з лісових звірів розвішує гриби для сушіння на деревах і з якою метою? (Білка, що запасається на зиму сушеними грибами)
- Товстим чи худим залягає ведмідь у барліг і чому? (Товстим. Жир обігріває і годує ведмедя)
- Що буде з бджолою, коли вона вкусить? (Бджола гине)
- Чиї пташенята не знають своєї матері? (Пташенята зозулі)
- Назвіть найменшу пташку? (Колібрі )
- Скільки років живе щука? (Щука може жити 100—200 років)
- Назвіть найбільшу рибу в світі? (Китова акула. Довжина її — близько 30 метрів)
- Яка риба без луски? (Сом )
- Хто з птахів найшвидше літає? (Сокіл, сапсан — 3001 км/год., стриж — швидкість| — 185 км/год )
- Хто з птахів найрозумніший? (Ворон, за ним ідуть папуги, а третє місце — посідають гуси)
- Якого птаха підтримує хвіст, коли він сидить на дереві? (Дятла)
- Чому сову вважають корисним птахом? (Бо вона знищує гризунів мишей, ховрахів)
- Які птахи влаштовують по кілька гнізд на одному дереві? (Граки)
- Чому качки і гуси не тонуть у воді? (Їхнє пір'я, змащене жиром, не намокає)
3. А зараз буде цікаве завдання. Спробуйте розгадати ці ребуси
4. Гра "Шифрувальник'
5. Вікторина
Учитель. Пропоную перевірити ваші знання про птахів за допомогою вікторини.
1. Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)
2. У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)
3. Який птах вигодовує пташенят навіть узимку? (Шишкар)
4. У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
5. Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)
6. Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, бо він знищує шкідників дерев)
7. Які птахи прилітають до нас з настанням зими? (Снігурі, омелюхи)
8. Який птах будує собі гніздо з риб'ячих кісток? (Зимородок)
9. Який птах будує собі гніздо за допомогою слини? (Синиця-ремес)
10. Назвіть рідкісних птахів нашого краю. (Зимородок, трач, лелека чорна, куріпка сіра)
11. Яких птахів людина використовує на полюванні? (Орлів-беркутів)
6. Народ скаже як зав'яже
Учитель. А хто пам'ятає прислів'я, приказки, прикмети про птахів?
Що означають тварини в житті людини?
Тварини — це вовна та шовк для виробництва тканин, хутро для пошиття одягу, шкіра для взуття.
Тварини — це помічники людини у важкій роботі: коні, осли, верблюди.
Тварини — це наші вірні друзі: собаки, кішки, папуги.
Тварини — це чудовий настрій, коли ми чуємо спів солов'я, чи спостерігаємо в лісі за білкою.
Тварини — це ліки, якими лікують хвороби людини: зміїна та бджолина отрути, мед, борсучий жир.
VІ. Рефлексія.
Учитель. Що потрібно тваринам для того, щоб жити? (Повітря, тепло, вода, світло, грунт, їжа…тощо)
- Чиї очікування від уроку не справдились?
- Як ви будете відноситися до тварин тепер?Обгрунтуйте.
ХІІ. Підсумки.
Учитель. У природі всі тварини потрібні. Кожна займає своє місце і має певне значення. Щоб зберігся світ, у якому ми живемо, потрібно зберегти всю різнома -нітність тварин і рослин.
Прошу вас тільки не забувати:
Кожна тварина варта любові. Кожного дня і кожну хвилинку
Оберігайте всяку звіринку.
Тільки добра їм потрібно бажати .
Дякую за старання та співпрацю на уроці. По праці і нагорода
.