ТЕМА. ЯВИЩА ПРИРОДИ
Оповідання-казка Євгена Шима "СЛІПИЙ ДОЩИК"
МЕТА. Продовжити знайомство з природними явищами - дощиком та веселкою. Удосконалювати навички читання, вчити дітей формувати власну думку, дискутувати, аналізувати та порівнювати об'єкти, визначаючи спільне та відмінне, виховувати любов до природи.
ХІД УРОКУ
I. Привітання.
II. Актуалізація.
Прогноз погоди на сьогоднішній день
- Які ви знаєте явища природи?
вітер злива завірюха
гроза дощ
іній роса сніг
Прийом "Зацікав"
Мета. Стимулювати інтерес, пізнавальну активність.
- Сьогодні на уроці ми поговоримо про одне з явищ природи. А про яке, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку. (Па магнітній дошці слово дощик, закрите макетом хмарки. А на краплинках дощу записані слова).
Завдання: зібрати краплинки-слова та скласти загадку про одне з явищ природи.
Діти знімають краплинки, читають слова зі зворотної сторони і складають загадку
- Так, сьогодні на уроці ми прочитаємо оповідання-казку про дощик.
- Що таке дощик?
Прийом "На ваш погляд?"
Мета: продемонструвати існуюче протиріччя - одне й те саме явище природи
водночас є і добрим, і поганим залежно від точки зору: для кого чи для чого.
- Як, діти, на ваш погляд, коли йде дощ, це добре чи погано? Починайте
відповідь словами: "На мій погляд", коли йде дощик це добре, (погано).
Гра "Оптимісти", "Песимісти"
(Робота в групах).
Мета: сформувати власне ставлення до об'єкта, сприяти виникненню дискусії в класі, виявленню різних думок у ставленні учнів до певної проблеми
"Оптимісти" |
"Песимісти" |
Коли йде дощик - це добре, тому що починає рости трава, все оживає в природі. Коли йде дощик - це добре, тому що повітря стає чистим і свіжим. Коли йде дощик - це добре, тому що.............. |
Коли йде дощик - це погано, тому що надворі холодно, зябко, мокро, брудно. Коли йде дощик - це погано, тому що вода може затопити підвал будинку. Коли йде дощик - це погано, тому що............... |
Учитель обов'язково пропонує учням (з протилежними поглядами на проблему) пояснити свою думку, наводячи аргументи, що спонукали оцінити своє ставлення саме так.
Висновок робить вчитель.
- Дощ - це природне явище, і ставлення до нього різних людей може бути різним залежно від ситуації.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.
- Сьогодні ми прочитаємо казку про пригоду одного дощика, який ніяк не міг зрозуміти, хороший він чи поганий.
У казці дощик зображено як живу істоту. Він розмовляє, думає, співає, як людина. (Даний текст представлений в частинках).
ІV. УСВІДОМЛЕННЯ ЗМІСТУ.
(Читання частинами із зупинками ("кероване читання") з використанням багаторівневого опитування).
Мета: стимулювати залученість школярів до читання, активізувати їхнє мислення у процесі читання. Сприяти усвідомленню тексту та його розумінню під час читання, вчити "взаємодіяти" з прочитаним.
(Учні читають текст до зупинки. Після кожної зупинки вчитель ставить запитання багаторівневого характеру, які спрямовують процес осмислення прочитаного).
Читання першої частини оповідання Євгена Шима "Сліпий дощик" учнями. (Вид читання "Дощик")
"Літній веселий дощик прибіг до лісу і почав танцювати. То по березових листочках поцокотів, то по круглому осиновому листочку побарабанив. І тихесенько наспівує пісеньку:
по землі пострибав
мої ніжки малесенькі
цокотять помаленьку.
Стоп-кадр
(Перша зупинка)
- Про що ви дізналися з першої частини оповідання?
- Яким був дощик? Чому ви так думаєте?
- Як ви думаєте, хто назвав дощик хорошим? Чому?
Відповіді дітей … … … … … … … … … … … …
Читання другої частини оповідання Євгена Шима "Сліпий дощик" учнями
Читають самостійно (Метод «Біжуча стрічка»)
«Це раділи водомірки. Вони жили у маленькому лісовому озерці і зараз стали біля берега, ніби маленькі човники біля пристані».
Словникова робота
Водомірки — водяні комахи.
Читання в особах.
Слова дощика - чигають хлопці.
Слова водомірок - дівчата.
Слова автора - вчитель.
Останнє речення читають діти самостійно.
" - Отже, я вам подобаюсь? - запитав дощик.
І дощик зацокотів ще сильніше і заспівав ще голосніше.
Стоп - кадр
(друга зупинка).
Читання третьої частинки оповідання
(Вид читання: Хвилька", «Блискавка", "Оплески").
" - Кому ти потрібен, дурний дощику?.. Тільки заважаєш! Я трудився, я старався, павутинку свою плів. Між гілками її розтягував, чекаю, коли здобич потрапить! А твої краплі павутинку намочили і розірвали її. Забирайся геть із лісу!
- Молодець, дощику! - сказав мокрий, але дуже задоволений лось. Ти ґедзів розігнав, мух перелякав, бо життя від них не було!"
Словникова робота.
Ґедзь - велика муха, що живиться кров'ю тварин і соком рослин.
(читають видом "Я тобі - ти мені")
" - Тьфу! — розсердився борсук, - я нірку чистив, підстилку міняв, а тут як хлюпне! Неподобство! Зовсім ти невчасно, дощику. Слухав дощик, слухав. Нічого не второпав.
- Ви тут без мене розберіться: потрібний я чи ні. А я поки що в село збігаю ".
Стоп-кадр.
Класифікація героїв, з якими зустрівся дощик, залежно від ставлення до нього. Вказати причину такого ставлення.
Погано
Водомірки Павук
Сироїжка Суничка
Лось Борсук
Робота в групах
І група
Скласти розмову-діалог між дітьми та дощиком.
II група. (Передбачення).
Уявіть себе на місці дощика. Пофантазуйте та продовжіть казочку "Дощик в селі".
(Дітям можна дати підказки: малюнки, ілюстрації героїв, яких би міг зустріти дощик в селі. Відповідь, за бажанням, можна продемонструвати у формі інтерактивного театру).
III група (Вид читання: "Маятник", "Відлуння").
"Прибіг дощику село. То по дахах постукає, то в жолобках побулькас, співає:
- Я з хмаринки упав, У селі мене чекають
По землі пострибав. І у місті мене ждуть.
Мої ніжки тоненькі, Тут і там я потрібний,
Цокотять помаленьку. Усі люблять мене!
- Це справді так! — сказали огірки, які росли на городі. Ми справді на тебе чекали! Ох і нап 'емся зараз.
- Ще б пак, відгукнулися вередливі помідори.
Словникова робота
Люпин - трав'яниста рослина родини бобових, яку вирощують на зелене добриво, на корм худобі та як декоративну.
Робота з класом.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Використати слова української народної пісні "Іди, іди, дощику"
Проблемно-інтерактивне запитання
- Чим закінчиться оповідання?
- Чи зрозуміє дощик, який він, хороший чи поганий?
Читання останньої частини оповідання
"Не встигли квіти договорити, як на вулиці хтось закричав і засміявся. Босі хлопчаки бігли по калюжах, бризкалися та просили:
І тільки він зібрався припуститися, як почув гуркіт коліс.
- Ех, - зітхнули селяни. - Не дасть най дощик сіно косити... Хоч би вгамувався трішки...
Дощик зовсім розгубився. Він навіть співати перестав і переплутав слова своєї пісеньки:
Я з землі прибіг,
Мої ніжки товстенькі.
Тупотять помаленьку... А тут із-за хмар виглянуло сонечко. Воно так заблищало, засяяло, що дощик відразу осліп. І тепер уже він не обирав дорогу, а йшов навмання. І більше на нього ніхто не сердився. Усі зрозуміли, коли дощик прийшов невчасно, то зробив він це ненавмисно ".
Словникова робота
Ненавмисно - непередбачено, випадково, несподівано.
V. РЕФЛЕКСІЯ
Мета: дати можливість учням оцінити нову інформацію, трансформувати
Дискусія із застосуванням "Т-схеми"
Т-схема
Ні
Чи добре, коли йде дощ?
Інтерактивна вправа. Прес- метод.
ПОЗИЦІЯ
Ми вважаємо, що _______________________
ОБГРУНТУВАННЯ
___________тому, що _______________
НАПРИКЛАД ______________________
ВИСНОВОК
_____________тому___________________
ВИСНОВОК:
Словникова робота
Сліпий дощик - краплистий короткочасний дощ у сонячний день.
Робота в групах
І група.
Виберіть ту частинку тексту, яку б ви хотіли інсценізувати. Розподіліть ролі. Подумайте, як використати міміку, жести, щоб відтворити прочитане. Зіграйте обрану частинку казки.
II група. Малюнковий переказ
Озвучте діафільм
IІI група. "Взяти інтерв'ю".
Для цього вивішують плакат-опору із запитаннями:
Хто...? Що...? Про що...? Про кого...? Чому...? Від чого...? Як....? Чим...? Для чого...? Де....? Коли...? Звідки...?
Діаграма Венна
Мета: порівняти дощик і сонечко.
Гра "Веселкові кольори"
(На партах у дітей смужечки кольорового паперу. Зобразити веселку, користуючись порядком названих кольорів).
(сині)
А останній колір - фіолетовий.
Перевірте, чи правильно ви зобразили веселку.
Червоний — оранжевий — жовтий — зелений — голубий — синій — фіолетовий.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ