23 вересня о 18:00Вебінар: Математика на дотик: формати роботи та ідеї завдань для дітей із порушеннями зору

ЯВЩА ПРИРОДИ Оповідання-казка Євгена Шима "СЛІПИЙ ДОЩИК"

Про матеріал
Продовжити знайомство з природними явищами - дощиком та веселкою. Удосконалювати навички читання, вчити дітей формувати власну думку, дискутувати, аналізувати та порівнювати об'єкти, визначаючи спільне та відмінне, виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

ТЕМА. ЯВИЩА ПРИРОДИ

Оповідання-казка Євгена Шима "СЛІПИЙ ДОЩИК"

МЕТА. Продовжити знайомство з природними явищами - дощиком та веселкою. Удосконалювати навички читання, вчити дітей формувати власну думку, дискутувати, аналізувати та порівнювати об'єкти, визначаючи спільне та відмінне, виховувати любов до природи.

                          ХІД УРОКУ

I. Привітання.

II. Актуалізація.

   Прогноз погоди на сьогоднішній день

-   Які ви знаєте явища природи?


                       вітер       злива      завірюха


                     

 

               гроза                                      дощ


      

 


                             іній        роса          сніг


Прийом "Зацікав"

Мета. Стимулювати інтерес, пізнавальну активність.

-   Сьогодні на уроці ми поговоримо про одне з явищ природи. А про яке, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку. (Па магнітній дошці слово дощик, закрите макетом хмарки. А на краплинках дощу записані слова).

Завдання: зібрати краплинки-слова та скласти загадку про одне з явищ природи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти знімають краплинки, читають слова зі зворотної сторони і складають загадку


  - Так, сьогодні на уроці ми прочитаємо оповідання-казку про дощик.

- Що таке дощик?

Прийом "На ваш погляд?"

Мета: продемонструвати існуюче протиріччя - одне й те саме явище природи

водночас є і добрим, і поганим залежно від точки зору: для кого чи для чого.

- Як, діти, на ваш погляд, коли йде дощ, це добре чи погано? Починайте
відповідь словами: "На мій погляд", коли йде дощик це добре, (погано).

Гра   "Оптимісти", "Песимісти"

(Робота в групах).

Мета: сформувати власне ставлення до об'єкта, сприяти виникненню дискусії в класі, виявленню різних думок у ставленні учнів до певної проблеми

"Оптимісти"

"Песимісти"

Коли йде дощик - це добре, тому що починає рости трава, все оживає в природі.

Коли йде дощик - це добре, тому що повітря стає чистим і свіжим.

Коли йде дощик - це добре, тому

що..............

Коли йде дощик - це погано, тому що надворі холодно, зябко, мокро, брудно.

Коли йде дощик - це погано, тому що вода може затопити підвал будинку.

Коли йде дощик - це погано, тому

що...............

Учитель обов'язково пропонує учням протилежними поглядами на проблему) пояснити свою думку, наводячи аргументи, що спонукали оцінити своє ставлення саме так.

Висновок робить вчитель.

- Дощ - це природне явище, і ставлення до нього різних людей може бути різним залежно від ситуації.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

- Сьогодні ми прочитаємо казку про пригоду одного дощика, який ніяк не міг зрозуміти, хороший він чи поганий.

У казці дощик зображено як живу істоту. Він розмовляє, думає, співає, як людина. (Даний текст представлений в частинках).

ІV. УСВІДОМЛЕННЯ ЗМІСТУ.

(Читання частинами із зупинками ("кероване читання") з використанням багаторівневого опитування).

Мета: стимулювати залученість школярів до читання, активізувати їхнє мислення у процесі читання. Сприяти усвідомленню тексту та його розумінню під час читання, вчити "взаємодіяти" з прочитаним.

(Учні читають текст до зупинки. Після кожної зупинки вчитель ставить запитання багаторівневого характеру, які спрямовують процес осмислення прочитаного).

Читання першої частини оповідання Євгена Шима "Сліпий дощик" учнями. (Вид читання "Дощик")

"Літній веселий дощик прибіг до лісу і почав танцювати. То по березових листочках поцокотів, то по круглому осиновому листочку побарабанив. І тихесенько наспівує пісеньку:

  • Я із-за хмари впав,

по землі пострибав

         мої ніжки малесенькі

         цокотять помаленьку.

  • Яка чудова пісня! - почулися тоненькі голосочки
  • Який хороший дощик!"

Стоп-кадр

(Перша зупинка)

-  Про що ви дізналися з першої частини оповідання?
- Яким був дощик? Чому ви так думаєте?
- Як ви думаєте, хто назвав дощик хорошим? Чому?
Відповіді дітей … … … … … … … … … … … … 

Читання другої частини оповідання Євгена Шима "Сліпий дощик" учнями

Читають самостійно (Метод «Біжуча стрічка»)

«Це раділи водомірки. Вони жили у маленькому лісовому озерці і зараз стали біля берега, ніби маленькі човники біля пристані».

 

Словникова робота

Водомірки — водяні комахи.

Читання в особах.

Слова дощика - чигають хлопці.

Слова водомірок - дівчата.

Слова автора - вчитель.

Останнє речення читають діти самостійно.

     " -  Отже, я вам подобаюсь? - запитав дощик.

  • Звичайно, - відповіли водомірки.
  • Ми тебе так чекали! Наше озерце майже зовсім висохло, і ми не знали, що робити далі... А тепер просторо... Лийся, дощику, лийся!

    І дощик зацокотів ще сильніше і заспівав ще голосніше.

  • Під кущем мене чекають, під кущем звірі, птахи, всі чекають день-дзелень.
  • Ще б пак! - почувся злий рипучий голос павука ".

Стоп - кадр

(друга зупинка).

  •      Хто зустрівся дощику?
  •      Як водомірки зустріли дощик? Чому?
  •      Як до дощика поставився павук? Чому ви так вважаєте? Що буде далі?

 

Читання третьої частинки оповідання

(Вид читання: Хвилька", «Блискавка", "Оплески").

" - Кому ти потрібен, дурний дощику?.. Тільки заважаєш! Я трудився, я старався, павутинку свою плів. Між гілками її розтягував, чекаю, коли здобич потрапить! А твої краплі павутинку намочили і розірвали її. Забирайся геть із лісу!

  •      От тобі й маєш! - сказав дощик. Одні мене хвалять, а інші мене проганяють. Цікаво, чи потрібен я тут чи ні?
  •      Звісно, потрібен, - сказала сироїжка. Вона щойно визирнула з-під землі, і на її круглому фіолетовому капелюшку ще лежав сучок та соснові гілочки.
  •      Іди, іди, дощику, ми - гриби - без тебе рости не можемо!
  •      Ні-ні, - закричала лісова суниця у білій хустиночці.
  •      Ти зараз зовсім не потрібний. Я вся мокра, і в мене не буде ягід!

- Молодець, дощику! - сказав мокрий, але дуже задоволений лось. Ти ґедзів розігнав, мух перелякав, бо життя від них не було!"

 

Словникова робота.

 Ґедзь - велика муха, що живиться кров'ю тварин і соком рослин.

(читають видом тобі - ти мені")

" - Тьфу! — розсердився борсук, - я нірку чистив, підстилку міняв, а тут як хлюпне! Неподобство! Зовсім ти невчасно, дощику. Слухав дощик, слухав. Нічого не второпав.

- Ви тут без мене розберіться: потрібний я чи ні. А я поки що в село збігаю ".

 

Стоп-кадр.

  •       Про що ви дізналися з цієї частини тексту?
  •       Кого зустрів дощик у лісі?
  • Як поставилися лісові мешканці до дощика? Чому? Доведіть свою думку рядками тексту.

 

Класифікація героїв, з якими зустрівся дощик, залежно від ставлення до нього. Вказати причину такого ставлення.

 

   Погано

 


 


Водомірки            Павук

Сироїжка            Суничка

Лось                                             Борсук

 


 

 


  •      Куди відправився дощик? Чому?
  •      Як ви думаєте, чи засмутився дощик від того, що його проганяють? Чому?
  •      Кого може він зустріти в селі?
  •      Як поставляться до нього в селі? Чому ви так думаєте?
  •      А що б зробили ви, якби зустріли дощик? Що б ви йому сказали?

Робота в групах

І група

Скласти розмову-діалог між дітьми та дощиком.

  II група. (Передбачення).

Уявіть себе на місці дощика. Пофантазуйте та продовжіть казочку "Дощик в селі".

(Дітям можна дати підказки: малюнки, ілюстрації героїв, яких би міг зустріти дощик в селі. Відповідь, за бажанням, можна продемонструвати у формі інтерактивного театру).

      III група (Вид читання: "Маятник", "Відлуння").

"Прибіг дощику село. То по дахах постукає, то в жолобках побулькас, співає:

- Я з хмаринки упав, У селі мене чекають
По землі пострибав. І у місті мене ждуть.
Мої ніжки тоненькі, Тут і там я потрібний,
Цокотять помаленьку. Усі люблять мене!

- Це справді так! — сказали огірки, які росли на городі. Ми справді на тебе чекали! Ох і нап 'емся зараз.

- Ще б пак, відгукнулися вередливі помідори.

  •     Дощик пішов! То й не буде вам червоних помідорів. Щоб нам достигнути, потрібна спека і сухе повітря. А волога для нас шкідлива, розумієте?
  •     Нічого, нічого, - весело відгукнулася оранжева лілія, що росла у квітнику перед будинком. - Дощик - це добре, це корисно. Після нього я так розквітну, що моя господиня буде дуже задоволена.
  •     Ми дуже ніжні квіти - зарюмсали сині люпини. У нас такі ніжні капелюшки, що коли вони намокнуть, ми не витримаємо і зламаємося... "

Словникова робота

Люпин - трав'яниста рослина родини бобових, яку вирощують на зелене добриво, на корм худобі та як декоративну.

Робота з класом.

  • Чи справдились ваші передбачення?
  • Чому?
  • Кого ж зустрів дощик у селі?
  • Як поставилися до нього огірки, помідори, квіти? Чому?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

Використати слова української народної пісні "Іди, іди, дощику"

 

Проблемно-інтерактивне запитання

 

- Чим закінчиться оповідання?
- Чи зрозуміє дощик, який він, хороший чи поганий?

 

Читання останньої частини оповідання

"Не встигли квіти договорити, як на вулиці хтось закричав і засміявся. Босі хлопчаки бігли по калюжах, бризкалися та просили:

  •     Дощику, дощику, припустися!
  • Ага, - зрадів дощик, - люди краще знають, потрібний я чи ні. Припустися, припустися!

І тільки він зібрався припуститися, як почув гуркіт коліс.

- Ех, - зітхнули селяни. - Не дасть най дощик сіно косити... Хоч би вгамувався трішки...

 

Дощик зовсім розгубився. Він навіть співати перестав і переплутав слова своєї пісеньки:

  •       Я на хмарку впав,

Я з землі прибіг,

Мої ніжки товстенькі.

Тупотять помаленьку... А тут із-за хмар виглянуло сонечко. Воно так заблищало, засяяло, що дощик відразу осліп. І тепер уже він не обирав дорогу, а йшов навмання. І більше на нього ніхто не сердився. Усі зрозуміли, коли дощик прийшов невчасно, то зробив він це ненавмисно ".

Словникова робота

Ненавмисно - непередбачено, випадково, несподівано.

 

V. РЕФЛЕКСІЯ

Мета: дати можливість учням оцінити нову інформацію, трансформувати

Дискусія із застосуванням "Т-схеми"

Т-схема

Ні

Чи добре, коли йде дощ?

 

 

Інтерактивна вправа. Прес- метод.

  • Чи можете ви сказати про дощик, що він хороший чи поганий" (Сформулюйте відповідь у групках і висловіть свою думку.)

ПОЗИЦІЯ

    Ми вважаємо, що _______________________

ОБГРУНТУВАННЯ

     ___________тому, що _______________

НАПРИКЛАД ______________________

ВИСНОВОК

      _____________тому___________________

ВИСНОВОК:

  • Яким був дощик? (Дощик був сліпим)
  • Який дощик ми називаємо сліпим?

Словникова робота

Сліпий дощик - краплистий короткочасний дощ у сонячний день.

Робота в групах

І група.

Виберіть ту частинку тексту, яку б ви хотіли інсценізувати. Розподіліть ролі. Подумайте, як використати міміку, жести, щоб відтворити прочитане. Зіграйте обрану частинку казки.

II група. Малюнковий переказ

D:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\AutoShap\BD18207_.wmf

 

Озвучте діафільм

 

IІI група. "Взяти інтерв'ю".

Для цього вивішують плакат-опору із запитаннями:

Хто...? Що...? Про що...? Про кого...? Чому...? Від чого...? Як....? Чим...? Для чого...? Де....? Коли...? Звідки...?

 

 Діаграма Венна

Мета: порівняти дощик і сонечко.

  • Чим схожі дощик і сонечко?
  • Чим вони відрізняються?
  • А коли одночасно йде дощик і світить сонечко, яке природне явище з'являється ?(Веселка).

Гра "Веселкові кольори"

(На партах у дітей смужечки кольорового паперу. Зобразити веселку, користуючись порядком названих кольорів).


  •        Яка?   ...  суничка засмутилася, коли пішов дощик (червона)
  •        Які?    ... лілії весело зустріли дощик (оранжеві)
  •        Яке? ... сонечко осліпило дощик (жовте)
  •        Які?    ... огірки дуже чекали дощик (зелені)
  •        У якому? ...  озерці раділи дощику водомірки (голубому)
  • Які?    ... люпини хвилювалися, що дощик намочив їхні важкі капелюшки

(сині)

А останній колір - фіолетовий.

Перевірте, чи правильно ви зобразили веселку.

Червоний — оранжевий — жовтий — зелений — голубий — синій — фіолетовий.

  •                                                                       Які почуття у вас викликає веселка?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Яке оповідання ми читали на уроці?
  • Чому дощик назвали сліпим?
  • Чому дощик не зміг з'ясувати, хороший він чи поганий?
  • Що вас здивувало на уроці?
  • Що зацікавило?
  • Про що ви хотіли б дізнатися ще?

 

 

 

 

docx
Додано
3 лютого
Переглядів
421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку