Пооект "Виготовлення вишитого сувеніра"
Мета проекту — створення оригінального сувеніра, який здатний задовільнити попит кожної жінки. Завжди приємно, коли твоєю роботою милуються, захоплюються, звертають на неї увагу. Саме таким і повинен бути виріб, аби заінтригувати, вразити оточуючих.
ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ
1. Сувенір — незамінна річ для кожної людини, особливо для туриста, бо в ньому відчувається давнина, сьогодення, фольклор, ментальність народу тощо.
2. Сувенірів існує безліч, у народі кажуть: «І до кольору, і до вибору». Та, на жаль, не всі вони є відображенням національного характеру, народних традицій, поглядів, вірувань. Не всі варті уваги. Сувенір цінний тоді, коли змушує замислитися над його походженням, історією створення та автентичністю. Кожна жінка в більшій чи меншій мірі займається рукоділлям і серед її інструментів обов’язково є чимала кількість різних голок, шпильок, булавок, а вони вимагають особливого ставлення й догляду. Тому дуже доречною тут буде вишуканий гольник для їх зберігання
Мета проекту — створення оригінального сувеніра, який здатний задовільнити попит кожної жінки. Завжди приємно, коли твоєю роботою милуються, захоплюються, звертають на неї увагу. Саме таким і повинен бути виріб, аби заінтригувати, вразити оточуючих.
План роботи з виконання проекту
1. Обрати тему проекту.
2. Обговорити тему з батьками (родиною) на предмет необхідності такого виробу, його практичного застосування, виділення коштів на придбання матеріалів.
3. Вивчити найбільш можливу кількість літератури з обраної теми.
4. Знайти цікавий історичний матеріал про сувеніри.
5. Розглянути різні варіанти виконання практичної частини проекту.
6. Розробити власну конструкцію виробу.
7. Виготовити виріб.
8. Оформити портфоліо (пояснювальну записку).
9. Захистити проект.
ІІ. Основна частина
1. Історичні відомості
У невичерпній скарбниці культури нашого народу є винятково важлива її частина — декоративно-ужиткове мистецтво. З ним пов’язана історія українського народу, його творчі надбання та пошуки. У глибинах свідомості українських людей живе і передається від покоління до покоління інформація про найбільш прекрасне й доцільне. Зберігаючи та розвиваючи традиції минулого, сучасні майстри виготовляють предмети декоративного призначення з урахуванням нових естетичних вимог. Використовуючи надбання декоративно-ужиткового мистецтва, можна виготовити багато красивих та корисних речей. Наші бабусі прикрашали свої домівки вишитими та гаптованими виробами: рушниками, фіранками, скатертинами, серветками. Чи можна уявити українську оселю без чогось оригінального та самобутнього? Кожна сучасна господиня прагне прикрасити домашній інтер’єр красивими, вишуканими речами. Тому декоративно-ужиткове мистецтво у наш час все більше входить у побут, бо є найбільш поширеним видом оформлення речей і невід’ємною частиною задоволення естетичних потреб людини. Одним із видів декоративно-ужиткового мистецтва є вишивка. Вишивка відбиває живописну, графічну й орнаментально-композиційну культуру народу. Разом з тим вона є результатом як матеріально-практичної, так і духовної діяльності людини. У ній міститься інформація про орнамент, композицію, колорит, вона охоплює і сферу знань, естетичні погляди, смаки, звичає-обрядові аспекти, етичні переконання. Українській народній вишивці притаманні мініатюрність, чистота виконання, ювелірний характер. Дуже часто вишивки мають однаковий вигляд як з лицьового, так із виворітного боку, вирізняючись цікавими акцентами дзеркальної симетрії
Об’єктом проекту є декоративна подушечка для голок (може використовуватись також як брелок, сувенір-підвіска, ялинкова прикраса, ароматичний мішечок), оздоблена вишивкою, бісером. До виготовлення гольника ми ставимо такі вимоги:
1) відповідність форми виробу;
2) відповідність оздоблення виробу;
3) гармонійне поєднання кольорової гами;
4) простота та оригінальність оформлення.
Наш виріб необхідно оздобити так, щоб надати йому святкового вигляду, неповторності, адже він має бути не лише пристосуванням для зберігання голок і шпильок, а й милувати око, бути прикрасою інтер’єру.
2. Аналіз моделей-аналогів
Розглянемо кілька виробів-аналогів, виготовлених різними способами.
табл. 1
Модель 1
|
Білосніжний гольник може надати святково- го настрою. Верх оздоблений декоративним бантом, низ – китицею, а бічні шви – бісером.
|
Модель 2 |
Основа – скляна банка Оздоблена квіткою, зв’язаною гачком. Для виготовлення використані рожеві та білі нитки
|
Модель 3 |
Дитячий сувенір круглої форми, Обшита рюшами рожевого і салатового кольору, оздоблена нашитою аплікацією з тканини.
|
Модель 3 |
Гольник, виготовлений у вигляді мякої іграшки
|
Виріб, що проектується, має задовольняти такі вимоги:
• функціональні — призначений для домашнього інтер’єру;
• естетичні — виріб має бути красивим, сучасним, виразним;
• ергономічні — виріб має бути зручним у використанні;
• технологічні — виріб має бути не занадто складний у виготовленні, способи обробки — раціональні, матеріали — легкі в обробці, а інструменти — правильно вибрані;
• економічні — матеріали мають бути недорогі та доступні.
Порівняльна характеристика виробів-аналогів
табл. 2
Вимоги до виробу |
Модель 1 |
Модель 2
|
Модель 3 |
Модель 4 |
Відповідність призначенню |
+ Відповідає |
+ Відповідає |
+ Відповідає |
+ Відповідає |
Сучасність |
+ Сучасна |
+ Сучасна |
+ Сучасна |
+ Сучасна |
Відповідність кольорової гами |
+ На білому фоні ніжні кольори
|
+ Рожевий та білий колір |
+ - На рожевому фоні рожеві, салатові, жовті кольори |
+ - Хроматична гама кольорів (червоний, рожевий, зелений)
|
Композиційне вирішення оздоблення |
Геометрич- ний орнамент |
Рослинний мотив |
Тваринний мотив |
Казковий мотив |
Техніка виконання виробу |
Вишивка+ шиття |
В’язання гачком |
Аплікація+шиття |
Вишивка+аплікація+шиття |
Матеріал |
Канва+бі- сер+нитки для вишивання |
В’язальні нитки |
Тканина |
Тканина+нитки для вишивання |
Гармонійність з іміджем власника |
+ |
+ |
- |
- |
Зручність у користуванні |
+ |
+ |
+ |
+ |
Універсальність |
+ |
- |
+ |
+ - |
Економічність |
Недорога |
Не дуже дорога |
Помірно дорога |
Дорога |
Кількість позитивних якостей |
10 |
8 |
6 |
5 |
Примітки:
«+» — відповідає вимогам;
«–» — повністю не відповідає вимогам
«+ -»— частково відповідає вимогам
Проаналізувавши вироби-аналоги (табл. 1, 2), за основу ми обираємо модель-аналог 1, яка виготовлена з недорогого матеріалу, є нескладною у виконанні, відповідає національним особливостям. На відміну від них модель 2 виготовлена з використанням скла і не є безпечною у користуванні. Моделі 3 та 4 виконані в надто яскравих тонах і більше підходять для дитячого використання. Після аналізу і ретельних досліджень моделей-аналогів ми створили модель, яка буде оздоблена, вишивкою, декоративною фурнітурою і відповідає вимогам до виробу, викладеним вище.
3. Конструювання виробу
Переглянувши моделі-аналоги, розроблено ескіз та креслення гольника
4. Добір матеріалів та інструментів
Для роботи над необхідні такі матеріали та інструменти:
матеріали:
• канва розміром 90х90 клітинок;
• нитки вовняні;
• нитки швейні;
• бісер;
• вата або синтепон;
• стрічки;
• китиця.
інструменти: голки, п’яльця, ножиці, олівець, лінійка чи сантиметрова стрічка.
5. Технологічна послідовність виготовлення виробу
Крок 1. Вишиваємо мотиви, які нам сподобалися за будь-якою схемою і довільною технікою. Розмір вишивки 80х80 клітинок. Вишивкою заповнюємо два діаметрально протилежних кути. Один з кутів заповнюємо вишивкою майже повністю,це буде лицевою стороною. В іншому куті розташовуємо елементи вишивки меншого розміру – це зворотна сторона. Бажано вишити рамку, таким чином виріб буде мати більш естетичний та закінчений вигляд.
Крок 2. Зшиваємо краї виробу швом «голка назад». Тут слід бути дуже акуратним. Оскільки необережно виконане з’єднання країв може зіпсувати вигляд виробу. Кількість швів має бути однаковою з обох сторін.
З’єднуємо вишиті кути відповідно до рисунка.
Під час зшивання додаємо бісер – такий виріб буде більш естетичним.
Крок 3. Трохи не дошиваємо одну із сторін. Через отвір всередину вкладаємо синтепон або вату, розміщуючи його тільки в центральній частині. Крайні кути залишаємо пустими.
Крок 4. Зашиваємо отвір та зшиваємо між собою куточки трикутника. Пришиваємо петлю та бант, прикрашаємо китицею.
Розрахунок матеріальних витрат (Вм)
№ п/п |
Матеріали |
Ціна одиниці виміру, грн |
Витрата матеріалів |
Вартість витрат, грн
|
1 |
канва |
10 |
20 см |
2 |
2 |
нитки вовняні |
1 |
1 моток |
1 |
3 |
нитки швейні |
3 |
2 м |
0.1 |
4 |
бісер |
1 |
1 пакет |
1 |
5 |
вата або синтепон |
2 |
5 г |
0.4 |
6 |
стрічки |
1 |
50 см |
0.5 |
7 |
китиця |
0.5 |
1 шт |
0.5 |
РАЗОМ |
5.5 |
Закінчення
Час виготовлення сувеніра (t) становить 16 год. Умовно оплата праці за 1 год (О) становить 3,5 грн. Тому затрати на оплату праці (З) визначимо за формулою:
З = t *О= 16 * 3,5 = 56 грн
Податок на заробітну плату (П) становить 13 %, отже,
П = З *13 % : 100 % = 56 *13 :100 = 7,28 грн
Собівартість (С) визначили за формулою:
С = Вм + З + П;
С = 5.5 + 56 + 7, 28 = 68,78 грн.
Отже, собівартість становить — 68,78 грн.
Проаналізувавши інформацію, ми підбили підсумки і визначили, що аналогічна продукція реалізується у промислових магазинах і на промислових ринках. Ціни їхні залежать від виду оздоблення, від матеріалу, з якого виготовлено виріб, якості та обсягу роботи і коливається від 60 до 150 грн. Отже, ураховуючи те, що наш сувенір оздоблений ручним способом і є оригінальним, ціна його становить 68,78грн.
ІІІ. Висновки
Розроблений проект дав нам змогу створити оригінальний і неповторний гольник ручної роботи, який буде гарною прикрасою для інтер’єру, слугуватиме для зберігання голок і шпильок, а також (за бажанням) його можна використовувати як брелок, сувенір-підвіску, ялинкову прикрасу, ароматичний мішечок. Робота над проектом та кінцевий результат (готовий сувенір) принесе не лише задоволення, а й допоможе усвідомити свій рівень підготовки. Своєрідність виробу полягає у виборі тканини, кольору нитки та в поєднанні видів оздоблення. Такий гольник-сувенір може бути окрасою домівки, необхідним атрибутом кабінету трудового навчання, важливим предметом для кожної господині.
Учнівські роботи
ІV. Список використаних джерел