Мета та завдання. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність людських думок, поглядів, вчинків тощо; розвивати критичне мислення; виховувати толерантне ставлення до поведінки та вчинків інших людей.
Проект виховної години
«Ми різні – і в цьому наша сила»
Мета та завдання. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність людських думок, поглядів, вчинків тощо; розвивати критичне мислення; виховувати толерантне ставлення до поведінки та вчинків інших людей.
Завдання.
Форми і методи роботи. Обговорення, робота в малих групах, робота у парах, ігри та вправи.
Обладнання. Картоплини, роздруковані аркуші з намальованими кільцями на кожну пару учасників, ручки для кодного учня, надруковані на аркушах таблиці, паперові серветки.
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя. Доброго дня, шановні учні! Напевно, ви дуже часто чуєте вислів: «Всі люди різні». Іноді він звучить позитивно, іноді – як виправдання помилок або осуд. Ми живемо в суспільстві людей, де кожна людина унікальна, не подібна одна до одної. Але нам потрібно жити разом, домовлятись про щось, будувати своє майбутнє. Якими ж якостями ми маємо володіти, щоб були почуті іншими? Поговоримо про це сьогодні, ви не проти? Тоді починаємо.
ІІ. Мотивація виховної діяльності.
Вправа «Картопля»
Учитель. Сьогодні кожен/кожна з вас принесли по одній картоплині та поклали їх у цей гарний кошик. Дуже дякую вам за це.
А зараз попрошу підійти до мене та нехай кожен/кожна з вас візьме з кошика по одній картоплині. Уважно придивіться до неї, зясуйте її «особливі прикмети» та спробуйте «подружитися». На виконання цього завдання у вас є 1 хвилина.
За бажання ви можете представити свого «друга» класові, розповісти щось цікаве про нього.
Тепер покладіть картоплини знову у кошик.
А зараз я перемішаю їх та викладу на стіл. Ваше завдання: спробувати знайти серед усіх картоплин саме свого «друга».
Запитання для обговорення з учнями.
Учитель. Часто буває так, що ми сприймаємо будь-яку групу, наприклад етнічну, як ціле і не замислюємося про те, що кожний її представник – це унікальна і неповторна особистість. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», що всі німці педанти, а фіни – мовчазні. Однак, якщо ми ближче познайомимось з конкретною людиною, яка належить до цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть для нас очевидними.
Вправа «Усі ми різні, але маємо багато спільного»
Пояснення та опис вправи. Учасники об’єднуються у пари й отримують аркуші з двома колами, що перетинаються і мають спільний сектор (додаток 1).
Пропонується кожному заповнити «своє» коло, давши відповіді на запитання «Хто я?» (7-8 записів). Далі пропонується прочитати в парах власні характеристики та знайти спільні ознаки, вписати їх у спільний сектор. Бажаючі пари учасників зачитують зроблені записи – спочатку відмінності, а потім – спільне.
Запитання для обговорення з учнями.
Далі необхідно продемонструвати, що у більшості пар є спільні записи.
Вправа «Скарби нашого класу»
Учитель. Прочитайте опис ситуації: «Віталій переїхав навчатися до іншого міста. У школі, де він навчається, з-поміж інших учнів навчаються представники різних національностей. Віталій вирішив створити мовний клуб, де можна було б збиратися у вільний час і спілкуватися. По-перше, це цікаво – дізнаватися про інше життя, а по-друге, можна покращити навички спілкування іноземною мовою та навчати одне одного. Віталій знайшов однодумців, але з’ясувалося, що це справа непроста: пошук кабінету, домовитися з адміністрацією школи, реклама, байдужість інших…»
Пояснення та опис вправи. Обєднаймося у групи по чотири-пять осіб (наприклад: зима, весна, осінь, літо). Уявімо себе на місці Віталія та його друзів. Отже, у вас є спільна мета – мовний клуб у школі. Щоб досягти її швидше, ефективно використовувати потенціал кожного. У кожної людини є щось, що може стати скарбом для всієї команди, наприклад здатність переконувати чи вміння малювати, хороша фізична форма або знання кількох мов. Нехай кожен із вашої групи по черзі назве те, чим він володіє якнайкраще. Складіть список скарбів вашої групи, заповнивши таблицю (додаток 2). Після виступу всіх груп обговоріть у загальному колі.
Запитання для обговорення з учнями.
Учитель. Послухайте думку польського педагога Я.Корчака: «Я помітив, що тільки нерозумні люди хочуть, щоб усі були однакові. Розумні раді з того, що є день і ніч, літо та зима, молоді та стврі, що є метелики та птахи, різнобарвні квіти й різного кольору очі, що є дівчатка й хлопчики. А хто не любить думати, того розмаїття, що змушує думку працювати, дратує».
Запитання для обговорення з учнями.
Вправа «Як вчинити?»
Пояснення та опис вправи. Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його. Учасники об’єднуються у групи і досліджують конкретні ситуації, з якими вони можуть зустрітися повсякденному житті, та можливі засоби реагування на такі ситуації. В кожній ситуації група має обрати найбільш і найменш придатний спосіб поведінки, після чого учасники по колу роблять презентацію своєї ситуації. Розповідають про можливі варіанти та варіанти, які було обрано. Решта дає свої коментарі.
Запитання для обговорення з учнями.
Ситуація 1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
Варіанти.
Ситуація 2. У компанії, де ви проводите свій вільний час, прийнято називати друзів на прізвисько. Хтось маж приємні прізвиська, хтось – не дуже. Одного з хлопців називають «Товстий», хоча він кілька разів просив не називати його так. Насправді його звуть Сашком. Ви називаєте його на ім’я, але всі кричать: «Який він Сашко, він – Товстий!».
Варіанти.
Ситуація 3. у вашому дворі живе хлопчик. Його батько – з Нігерії. Ви з ним товаришуєте. Але ваш батько дізнався про це і не хоче, щоб ви спілкувалися з «чорношкірим», оскільки це, на його погляд, небезпечно.
Варіанти.
Вправа «Сніжинка».
Пояснення та опис вправи. Присутнім роздаються паперові серветки. Необхідно попередити, щоб кожна особа робила вправу самостійно, швидко виконуючи інструкції без перепитувань. Далі групі пропонується:
Запитання для обговорення з учнями.
Рефлексія. Підбиття підсумків.
Учитель. А тепер давайте обміняємося думками та враженнями від заняття, закінчивши речення: «Сьогодні для мене було важливо…»
Отже, шановні дівчатка й хлопчики, ми з вами сьогодні говорили про те, що всі різняться за віком, політичними поглядами, етнічними, мовними, релігійними ознаками, у нас можуть бути різні традиції, різна історія походження, різні уявлення про майбутнє, різні цінності, всі ми різні, проте жодна людина не є більш або менш людиною, ніж будь-хто інший. Наша різноманітність може бути чинником розвитку й зміцнення суспільства. Наше заняття добігло кінця. Всім дякую за активну участь!