Проект «Впровадження технологічного профілю у нвачально – виховний процес старшої школи»

Про матеріал
Проблема профілізації старшої школи полягає в наступних аспектах: Успішна реалізація Концепції Профільного навчання в ста-ршій школі потребує розробки ефективних механізмів упровадження; Зміна поглядів сучасної молоді, яка сприймає професію як засіб досягнення бажаного способу життя, а не саме суттєве її змісту; Індивідуалізація і диференціація навчання як основа органі-зації профільного навчання. Одним із ланцюжків профільного навчання є технологічний про-філь. Досконально вивчивши запити професій у своєму освітньому ок-рузі та регіоні, правильно побудувавши концепцію розвитку у відповідності з потребами ринку праці, обравши технологічний профіль навчання, навча-льний заклад стане впевненим та вигідним партнером для всіх зацікавлених у поліпшені соціальної та економічної ситуації сторін.
Перегляд файлу

Сафронова Наталія Миколаївна – вчитель початкових класів, заступник директора з НВР  Навчально – виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Костянтинівської міської ради Донецької області

Проект «Впровадження технологічного профілю у нвачально – виховний процес старшої школи»

 

Анотація проекту

Проблема профілізації старшої школи полягає в наступних аспектах:

  •            Успішна реалізація Концепції Профільного навчання в старшій школі потребує розробки ефективних механізмів упровадження;

 

  •            Зміна поглядів сучасної молоді, яка сприймає професію як засіб досягнення бажаного способу життя, а не саме суттєве її змісту;

 

  •            Індивідуалізація і диференціація навчання як основа організації профільного навчання.

 

          Одним із ланцюжків профільного навчання є технологічний профіль.

         Досконально вивчивши запити професій  у своєму освітньому окрузі та регіоні, правильно побудувавши концепцію розвитку у відповідності з потребами ринку праці,  обравши технологічний профіль навчання, навчальний заклад стане впевненим та вигідним партнером для всіх зацікавлених у поліпшені соціальної та економічної ситуації сторін.

 

 

 

 

І.Обґрунтування актуальності проекту.

         Сьогодні існує протиріччя між суспільною потребою в організації системи безперервної освіти і відсутністю організаційного механізму її реалізації на регіональному рівні.

         Однією зі сходинок цієї освіти є організація навчання у ІІІ ступені навчального закладу, тобто профілізація.

        Актуальність цієї проблеми полягає в тому, що сучасна соціально-економічна ситуація, формування ринку праці в країні, зокрема в Донецькому регіоні,  потребує рішучого поліпшення професійного орієнтування та професійного навчання. Тобто професійне навчання  повинне стати важливішою умовою засвоєння життєво необхідних компетенції.

        Впровадження профільної освіти та технологічного профілю створює сприятливі умови для:

  1.              врахування індивідуальних особливостей, інтересів і потреб учнів;
  2.              формування у школярів орієнтації на чітко окреслене коло майбутньої професійної діяльності, пов’язаної з технологічним профілем.

        Кількість обов’язкових предметів на старшому ступені середньої школи набагато менша, ніж в основній. Профільна диференціація навчання здійснюється за рахунок поглибленого вивчення навчальних дисциплін технологічного профілю. Факультативи та куси за вибором відіграють допоміжну роль.

       Технологічний напрям може передбачати наступні серії:

 

               Аналіз мотивів вибору учнями технологічного профілю навчання показав, що:

  •          близько 47% керувались при цьому схильністю до вивчення циклу предметів технологічної спрямованості (математики, фізики, інформатики, креслення);

 

  •          38% віддали перевагу кадровому потенціалу вчителів;

 

  •          12% - наполяганню батьків;

 

  •          3% бажання бути разом із друзями тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Мета, завдання й  очікуванні результати проекту.

Мета: забезпечення можливостей для вільного доступу учнівської молоді до здобуття загальноосвітньої профільної та початкової допрофільної підготовки технологічної спрямованості.

Завдання:

  •            Створення умов для врахування і розвитку професійних інтересів, нахилів, здібностей і потреб учнів старшої школи в процесі їхньої загальноосвітньої підготовки;
  •            Виховання в учнів любові до праці, забезпечення умов для їхнього життєвого і професійного самовизначення, формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професію технологічного спрямування;
  •            Формування соціальної, комунікативної, інформаційної, технічної, технологічної компетенції учнів на допрофесійному рівні, спрямування молоді щодо майбутньої професійної діяльності;
  •            Забезпечення наступно- перспективних зв’язків між навчальним закладом та закладами професійної освіти технологічного напряму .

               Профільне навчання технологічної спрямованості ґрунтується на наступних     принципах:

 

 

Вони передбачають:

№1: розподіл учнів за рівнем освітньої підготовки, інтересами, потребами, здібностями і нахилами;

 

№2: альтернативне використання освітніх програм, технологій навчання і навчально-методичного забезпечення;

 

№3: тісний зв'язок між до профільною підготовкою, профільним навчанням та професійною підготовкою;

 

№4: гнучкість змісту і форм організації профільного навчання;

 

№5: виявлення здібностей учнів з метою їх обґрунтованою орієнтації на технологічний профіль.

 

Профіль навчання визначається з урахуванням наступних чинників:

 

 

 

Очікувані результати.

           Після впровадження технологічного профілю та навчання учнів за даною спрямованістю випускники повинні:

                Формування потреби і здатності до самовизначення відповідно до можливостей учня, підготовка випускників високої освіченості й культури та кваліфікованих спеціалістів сьогодні можливі завдяки переходу до профільного навчання (зокрема впровадженню технологічного профілю).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Зміст і порядок реалізації проекту.

  1.              Планування механізму впровадження технологічного профілю.

               Механізм впровадження технологічного профілю регламентує діяльність суб’єктів навчально-виховного процесу в системі загальноосвітнього навчального закладу і забезпечує умови для підготовки учнівської молоді до свідомого життєвого самовизначення, професійного вибору та професійної адаптації.

 

 

 

№1 – розробка індивідуальної програми, плану соціально-професійного саморозвитку, мета якого – допомогти школярам усвідомити свої можливості, визначити цілі, спланувати дії, необхідні для досягнення професійних намірів.

 

№2 – цей напрямок важливий тому, що приблизно 95% дітей виходять зі школи з відхиленням у здоров'ї. Поради лікарів повинні надаватись перед остаточним професіональним вибором підлітків. Повинна бути передбачена система заходів, спрямованих на корекцію здоров'я, на допомогу учням з відхиленням у здоров’ї в раціональному виборі професійного навчання.

 

№3 – навчання, спрямоване на виховання якостей майбутнього учасника виробничих відносин, індивідуально-особистісний підхід до учнів, побудування індивідуальних освітніх траєкторій, індивідуальної програми соціалізації, розвитку, професійного саморозвитку і так далі. Модернізація потребує привести в професійну підготовку у відповідність з потребами суспільства і школярів.

 

№4 – межшкільні навчальні комбінати і навчальні заклади додаткової освіти початковою професійної освіти, працедавці. Це розширює профорієнтаційний зміст навчання, багатство форм професійної діяльності (соціальні практики, професійні проби, елективні курси, гуртки, дослідницька та проектна діяльність).

 

  1.              Механізм впровадження технологічного профілю.

Для дієвого впровадження технологічного профілю необхідно:

  •            Подальша модернізація вищої педагогічної освіти і системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів.

 

  •            Створення нормативно-правової бази профільного навчання.

 

  •            Навчально-методичне забезпечення профільної школи.

 

  •            Створення психологічного супроводу навчального процесу у до профільних 8-9 класах та профільних 10-11 класах.

 

  •            Науковий супровід навчання в старшій школі.
  •            Вдосконалення системи фінансування профільного навчання.

 

             Технологічний профіль пов'язаний у подальшій професійній діяльності з матеріальними технологіями, технікою та технічним сервісом, а саме:

 

 

 

                        Значну роль під час впровадження технологічного профілю відіграє методична підготовка педагогічного колективу до цієї діяльності. Таку роботу можна спланувати наступним чином:

 

Зміст діяльності

Термін

Відповідальний

Контроль

1

Діагностична робота з учнями з метою виявлення здібностей для їх обґрунтованої орієнтації на технологічний профіль

Протягом року

Психолог

Розпорядження директора

2

Діагностична робота з вчителями, що будуть працювати у профільних класах

Серпень

Заступник

директора

з НВР

Розпорядження директора

3

Забезпечення своєчасної курсової перепідготовки вчителів, що працюватимуть у профільних класах (подання заявки до міського управління освіти)

До 01.10 поточного

 року

Заступник

директора

 з НВР

Розпорядження директора

4

Забезпечення підвищення кваліфікації вчителів школи ІІ ступеню з орієнтацією на профільне навчання

Згідно окремого плану

Заступник

директора

з НВР

Розпорядження директора

5

Ввести в план методичної ради навчального закладу питання стосовно впровадження та здійснення профільного навчання технологічної спрямованості

До 01.09 поточного

року

Заступник

директора

 з НВР

План

6

Проведення методичних оперативних нарад з питань:

1)планування роботи в профільних класах технологічного профілю;

2)моніторинг навчальних досягнень учнів з профільних предметів технологічної спрямованості;

3)робота з батьками щодо наступно- перспективних зв’язків під час навчально-виховного процесу.

4)психологічний супровід учнів профільних класів технологічної спрямованості

 

 

 

вересень 

 

 

 

грудень, травень      

 

 

 

жовтень     

 

 

 

 

січень                     

 

 

 

Заступник директора з НВР

 

Заступник директора з НВР

 

 

Заступник директора з НВР

 

 

Психолог

 

 

 

План

 

 

 

Довідка

 

 

 

 

Методичні рекомендації

 

 

 

Рекомендації

7

Укласти договори з вищими навчальними закладами про співробітництво з профорієнтаційної роботи

до 15.10 поточного року

Директор

Договори

8

Комплекс заходів щодо збереження і зміцнення здоров’я учнів під час впровадження технологічного профілю

протягом року

Заступники директора з НВР та ВР

План

9

Практикум тренінг «Психолого-педагогічні аспекти роботи в класах технологічного профілю»

березень

Заступники директора з НВР та ВР, психолог

Наказ

 

  1. План реалізації проекту

        Відповідальний за організацію та контроль навчально – виховним процесом полягає на директора навчального закладу  та його заступників. Саме їх головне завдання полягає у створені умов та механізмів щодо самореалізації учнів під час впровадження профільного навчання технологічної спрямованості.

         Перелік основних завдань управлінців на етапі впровадження профільного навчання, зокрема технологічного профілю виглядає наступним чином:

Етап

Зміст роботи

І. Нормативно-правове забезпечення

1) вивчення нормативних документів щодо організації та впровадження технологічного профілю;

2) внесення відповідних змін до статуту навчального закладу;

3) вибір та корекція робочого навчального плану технологічного профілю;

4)укладання угоди з вищими навчальними закладами, які мають безпосереднє відношення до впровадження технологічного профілю;

5)коригування діючих функціональних обов’язків управлінців навчального закладу;

ІІ. Кадрове забезпечення

1)проведення проблемного аналізу кадрового забезпечення навчального закладу;

2)замовлення і здійснення перепідготовки кадрів;

3)замовлення (при необхідності) у вищих навчальних закладах  фахівців з предметів технологічного профілю;

4)впровадити (при необхідності) дистанційну освіту фахівців з предметів технологічного профілю;

5)укласти договори за сумісництвом з фахівцями вищих навчальних закладів, що залучені до співробітництва

ІІІ. Науково-методичне забезпечення

1)визначення основних напрямків науково-методичного забезпечення профільного навчання технологічної спрямованості;

2)проведення у відповідність із завданням профільного особистісно орієнтованого навчання діяльність методичної  ради навчального закладу;

3)створення умов, що забезпечують педагогам професійний ріст через надання необхідної інформації  та залучення до професійного товариства.

4)аналіз відповідності існуючого забезпечення технологічного профілю сучасним вимогам і на його підставі розробити корекційні заходи.

5)спланувати участь у науково-методичних заходах з проблеми впровадження технологічного профілю;

6)провести круглий стіл з проблеми профільного навчання технологічного спрямованості.

ІV. Фінансові та матеріально-технічне забезпечення

1)Створення фонду навчального закладу розвитку технологічного профілю на підставі діючого законодавства

 

 

 

 

Етапи реалізації проекту.

Назва етапу

Зміст проведених заходів

1. Організаційно-підготовчий етап

  •            вивчення літератури з даної проблеми;
  •            індивідуальні консультації з фахівцями та методистами відділу освіти з даного питання;
  •            аналіз й узагальнення передовий досвід з цієї проблеми.

Технологічний етап

  •            систематизація й оформлення матеріалу;
  •            підготовка матеріалу до презентації.

Підсумковий етап

  •            показ результатів у формі звіту з демонстрацією матеріалів;
  •            самооцінка результатів дослідження;
  •            презентація проекту для колег.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Науково методичне та матеріально-технічне забезпечення проекту.

         Засвоєння змісту освіти у загальноосвітніх навчальних закладах з технологічним профілем навчання має:

по - перше: забезпечувати загальноосвітню підготовку учнів;

по - друге: забезпечувати підготовку до майбутньої професійної діяльності.

         Технологічний профіль навчання охоплює таку сукупність предметів:

                    Базові загальноосвітні предмети становлять інваріантну складову змісту середньої освіти і є обов’язковим для всіх профілів, в тому числі й технологічного.                 

                   Зміст навчання і вимоги до підготовки старшокласників визначаються державним загальноосвітнім стандартом.

                  Профільні загальноосвітні предмети – це цикл предметів, які реалізують цілі, завдання і зміст технологічного профілю. Профільні предмети є обов’язковими для учнів, що обрали даний профіль. Профільні предмети вивчаються поглиблено. Вони також забезпечують прикладну спрямованість навчання за рахунок інтеграції знань і методів пізнання та застосування їх в різних сферах діяльності, в тому числі і професійній, яка визначається специфікою технологічного профілю навчання.

                  Зміст профільних предметів реалізується за рахунок варіативної та інваріантної складової змісту загальної середню освіти.

                 Крім цього передбачається опанування змісту предметів на різних рівнях.

Рівень

Особливості

Стандарту

  •            обов’язковий мінімум змісту навчальних предметів, який не передбачає подальшого їх вивчення.

Академічний

  •            обсяг змісту достатній для подальшого вивчення предметів у вищих навальних закладах – визначається для навчальних предметів, які є непрофільними, але базовими або близькими до профільних.

Профільної підготовки

  •            зміст навчальних предметів, поглиблений, передбачає орієнтацію на майбутню професію;
  •            профільних предметів має бути не більше 2-3 з однієї або спорідненої галузей;
  •            зміст окремих навчальних предметів може інтегруватись.

 

               Курси за вибором – навчальні курси, які входять до складу технологічного профілю та сприяють поглибленню та розширенню змісту профільних предметів або забезпеченню профільної прикладної і початкової професійної спеціалізації навчання. Вони вводяться за рахунок варіативного компоненту змісту освіти.

             Типовий навчальний план профільної школи технологічного профілю враховує основні вимоги всіх нормативно-правових документів, предмети та курси за вибором визначаються адміністрацією навчального закладу, враховуючи інтереси та потреби учнів.

       

            Повноцінність загальної середньої профільної освіти забезпечується  реалізацією як інваріантної, так і варіативної частини навчального плану, які повинні обов’язково фінансуватися з відповідних бюджетних фондів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Моніторинг результативності проекту.

                         З метою від слідкування ефективності навчально-виховного процесу в умовах профільного навчання технологічної спрямованості пропонується відповідний план, розрахований на 5 років.

 

Напрями дослідження

Зміст  дослідження

Призначення

Предмети спостережень та досліджень

Перший рік

Вивчення інтересів учнів та їх потреб

Рівень мотивації діяльності учнів

Створення спец курсів, факультативів за вимогами учнів

Актуальні потреби замовників змісту НВП і учасників НВП

Думка учнів, учителів про технологічний профіль

Виявити потребу у технологічному профілі

Регулювання та корегування навчального плану

Актуальні потреби замовників змісту НВП і учасників НВП

Професійний ріст вчителя

 

Оптимізація та інтенсифікація НВП

Теоретичний, дидактичний, загальнокультурний рівень учителя

Другий рік

Якість знань учнів з профільних предметів

Виявити рівень підготовки учнів

Корегування навчальних планів у 9-11 класах

Навчальна діяльність 9-11 класів

Результативність навчальних навичок

Підсумки районних, обласних та інших конкурсів

Корегування НВП

Навчальні навички та пізнавальні здібності учнів

Третій рік

Аналіз результатів роботи начального закладу

Виявити стан і рівень сформованості загально навчальних навичок і вмінь

Корегування прийнятих раніше управлінських рішень

Результати навчальної діяльності

Аналіз стану здоров’я

Вивчити думку батьків про вплив шкільного режиму на здоров’я учнів

Запобігання перевантаженню учнів

Умови і фактори, що перешкоджають підвищенню рівня самопочуття і розвитку дітей

Моніторинг якості знань

Вивчити рівень якості знань з профільних дисциплін

Корегування НВП

Навчальна діяльність учнів 9-11 класів

Аналіз рівня готовності для подальшої діяльності

Виявити потреби профільних предметів для подальшого навчання і визначення професії

Корегування навчальних планів

Працевлаштування випускників

Четвертий рік

Нормалізація навчального навантаження учнів

Виявити рівень навчального навантаження учнів на 1 робочий день

Намітити рішення з регулювання і корекції навчального навантаження

Дозування навчального навантаження учнів на 1 день

Створення комфортних умов у навчальному закладі

Виявити стан і рівень комфортності учня і вчителя у навчальному закладі

Провести перерозподіл ресурсного забезпечення

Система матеріального і морального заохочення, матеріальна база взаємовідносини в системах керівник-учитель, учитель – учень

П’ятий рік

Удосконалення викладання профільних предметів технологічного профілю за новим навчальним планом

Виявити рівень ефективності впровадження технологічного профілю в навчальному закладі

Корегування недоліків НВП за новими навчальними планами

Комплексна система профільного навчання в навчальному закладі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Оцінка ефективності реалізації проекту.

                  Критерії оцінки ефективності реалізації проекту мають бути обговорені на різних рівнях в педагогічному колективі, на нараді у директора педагогічних нарадах, спільних засіданнях методичних об’єднань.

                 Від слідкування може проводитись за такими напрямками:

 

 

                      Дані слід заносити у відповідні моніторингові журнали. Після ретельно аналізу отриманих результатів проводиться корекційна робота з всіма учасниками проекту та плануються подальші перспективи роботи навчального закладу за даним профілем.

 

 

 

 

 

 

VІІ. Управління реалізацією проекту і контроль

 за ходом його виконання.

Контроль за впровадженням проекту може здійснюватись на різних рівнях:

  •                  Регіональному;
  •                  Обласному;
  •                  Міському;
  •                  Рівні навчального закладу.

Його здійснювати можуть адміністративні особи (інспектори, заступники, методисти і так далі). Це залежить від  того, на кого покладені обов’язки у відповідності із розпорядженням або наказом вище зазначеного органу управління освітою.

Проміжними формами контролю можуть бути:

  •                  Спостереження;
  •                  Діагностичні опитування;
  •                  Тестування;
  •                  Співбесіди з учасниками процесу;
  •                  Контроль за веденням відповідної документації.

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 травня 2019
Переглядів
2004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку