Проект "Я - людина, громадянин, патріот"

Про матеріал
Виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнані проблемами загальнодержавного масштабу.
Перегляд файлу

                                                               9 клас

Проект

 «Я – ЛЮДИНА, ГРОМАДЯНИН, ПАТРІОТ»

 

 

АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОЕКТУ

Виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнані проблемами загальнодержавного масштабу.

У державних нормативно-правових документах національних як стратегічні визначаються завдання виховання в особистості любові до  Батьківщини,  усвідомлення нею свого громадянського обов’язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей, утвердження якостей громадянина-патріота України як світоглядного чинника.

Патріотизм покликаний дати новий імпульс духовному оздоровленню народу, формуванню в Україні громадянського суспільства, яке передбачає трансформацію громадянської свідомості, моральної, правової культури особистості, розквіту національної самосвідомості і ґрунтується на визнанні пріоритету прав людини.

Виходячи з цього, патріотизм на даний час є нагальною потребою і держави, якій необхідно, щоб усі діти стали національно свідомими громадянами – патріотами,  здатними забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі,  і особистості, яка своєю діяльнісною любов’ю до Батьківщини прагне досягти взаємності з метою створення умов для  вільного саморозвитку і збереження індивідуальності; і суспільства, яке зацікавлене в тому, щоб саморозвиток особистості, становлення її патріотичної самосвідомості здійснювався на моральній основі.

Актуальність патріотичного виховання зумовлюється водночас процесом становлення України як єдиної нації. В умовах поліетнічної держави, воно покликане сприяти цілісності, соборності України, що є серцевиною української національної ідеї.  При цьому важливо, щоб об’єднання різних етносів і регіонів України задля національного відродження, розбудови й вдосконалення суверенної правової держави і громадянського суспільства здійснювалось саме на базі демократичних цінностей, які в свою чергу мають лежати в основі патріотичного виховання.

Оскільки патріотизм набуває нині особливого значення, відтак виникає гостра потреба у розробці Проекту патріотичного виховання, який би визначив стратегію цілеспрямованого і ефективного процесу розвитку суб’єкта громадянського суспільства, громадянина – патріота України в межах загальноосвітнього навчального закладу.

 

ПРАВОВІ АСПЕКТИ:

  • Закон України «Про державні цільові програми»;
  • Закон України «Про освіту»;
  • Закон України «Про загальну середню освіту»;
  • Закон України «Про Загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на період до 2016 року»;
  • Закон України «Про увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років».

МЕТА ПРОЕКТУ:

виховання у дітей та учнівської молоді громадянськості, патріотизму як найважливіших духовно-моральних і соціальних цінностей, готовності до активного прояву в різних сферах життя суспільства; формування духовно і фізично здорової, інтелектуально та культурно розвиненої особистості, що нерозривно пов'язує свою долю з майбутнім рідного міста, краю й України.

 

ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ:

  1. підвищити статус патріотичного виховання в українському суспільстві загалом та школі зокрема;
  2. зміцнювати й розвивати виховні функції навчального закладу, розширити склад суб’єктів патріотичного виховання, посилити координацію їхніх зусиль;
  3. ефективніше використовувати національні традиції, сучасний світовий та вітчизняний педагогічний досвід та дослідження психолого-педагогічної науки у сфері патріотичного виховання;
  4. зорієнтувати виховну систему школи на визнання пріоритету патріотичного виховання особистості;
  5. забезпечити взаємодію виховної системи школи з усіма соціальними інститутами щодо інтенсифікації процесу патріотичного виховання особистості;
  6. формувати шанобливе ставлення до зростаючої особистості у відповідності з Конвенцією ООН про права дитини;
  7. посилити роль сім’ї у патріотичному дітей, зміцнити її взаємодію з навчальним закладом;
  8. відродити на нових теоретико-технологічних засадах систему позакласного та патріотичного виховання дітей;
  9. сприяти розвитку дитячих і молодіжних громадських організацій як центрів становлення патріотів України;
  10. активізувати форми масової патріотичної діяльності(пошукова робота, тематичні заходи, повязані зі знаменними й пам’ятними датами);
  11. сприяти подальшій демократизації управління процесом патріотичного виховання підростаючого покоління.

 

ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМКИ У СФЕРІ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ:

1) духовно-моральний «Я – патріот»;

2) культурно-історичний «Мала Батьківщина»;

3) громадянсько-правовий «Я – громадянин»;

4) військово-патріотичний «Дні військової слави»;

5) спортивно-патріотичний;

6) культурно-патріотичний.

 

Духовно-моральний напрямок включає в себе:

  • формування морально стійкої цільної особистості, яка має такі моральні якості, як сумлінність, чесність, колективізм, прагнення дотримуватися правил поведінки, повагу до старшого покоління, мужність, любов до Батьківщини та свого народу;
  • виховання поваги до сім'ї, батьків, сімейних традицій;
  • формування позитивного ставлення до здорового способу життя, виховання активної життєвої позиції щодо власного здоров'я, неприйняття асоціальних явищ, котрі підривають фізичне і духовне здоров'я нації.

 

Культурно-історичний напрямок передбачає: 

  • виховання в учнів любові до своєї «малої» батьківщини, рідного краю;
  • залучення учнів до роботи по збереженню культурних та історичних пам'яток бойової та трудової слави;
  • формування почуття національної гордості, національної самосвідомості, здатності жити поряд з людьми інших культур, мов і релігій.

 

Цивільно-правовий напрямок орієнтоване на:

  • вивчення державної системи України, її Конституції, Гімну, державної символіки, прав і обов'язків громадянина України;
  • формування глибокого розуміння громадянського обов'язку, ціннісного ставлення до національних інтересів України, її суверенітету, незалежності та цілісності;
  • формування культури правових відносин, прагнення до дотримання законодавчих норм;
  • розвиток дієвого шкільного самоврядування.

 

Військово-патріотичний напрямок включає в себе:

вивчення військової історії та традицій України, знання дат військової слави, бойових і трудових подвигів жителів області в роки Великої Вітчизняної війни;

збереження військових традицій, зв'язку поколінь захисників Батьківщини, організація зустрічей учнів з ветеранами війни та праці, учасниками локальних військових конфліктів та антитерористичних операцій;

формування позитивного образу Збройних Сил України, готовності до виконання військового обов'язку.

 

Спортивно-патріотичний напрямок. Направлений на розвиток морально-вольових якостей, виховання витривалості, стійкості, мужності, дисциплінованості в процесі занять фізичною культурою і спортом, формування досвіду служіння Вітчизні і готовності до захисту Батьківщини.

 

Культурно-патріотичний напрямок. Направлений на розвиток творчих здібностей учнів через залучення їх до музичного фольклору, усної народної творчості, народних свят, знайомство зі звичаями і традиціями українського народу.

 

 

ОСНОВНІ ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ, ЩО ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ РЕАЛІЗАЦІЮ ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМКІВ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ ШКОЛИ

 

Класно-урочна діяльність:

-          уроки-практикуми;

-          ігрові форми навчання та виховання;

-          інтегровані уроки;

-          колективне взаємонавчання.

 

Позаурочна діяльність: 

-          проведення свят, заходів, спортивних змагань, творчих конкурсів;

-          вікторини, олімпіади, конференції;

-          пізнавальні класні години.

 

Творчо-пошукова діяльність:

-          організація роботи шкільного музею, екскурсійна робота;

-          навчальні та виховні проекти, соціальне проектування, пошуково-дослідницька діяльність; творчі роботи;

-          театралізація.

Діагностична діяльність:

-          анкетування учнів;

-          визначення рівня вихованості;

-          діагностика рівня розвитку пізнавальних інтересів школярів;

-          опис і фіксація даних на паперових та електронних носіях;

-          аналіз анкет, опитувальників, проведених заходів тощо;

-          порівняння і зіставлення з очікуваним результатом проекту, з уже досягнутими показниками.

 

Взаємодія з громадськими організаціями:

-          проведення заходів патріотичної спрямованості спільно з громадськими організаціями, міськими бібліотеками, радою ветеранів, спілками тощо;

-          участь у конкурсах патріотичної спрямованості, що проводяться громадськими організаціями села, району, області.

 

МЕТОДИ, ЗАСОБИ І ФОРМИ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Ефективність патріотичного виховання в позакласній діяльності значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, форм та методів його організації. Серед методів і форм патріотичного виховання пріоритетна роль належить активним методам, що грунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості. До таких методів належать: соціально-проектна діяльність, ситуаційно-рольові ігри, соціодрама, метод відкритої трибуни, соціально-психологічні тренінги, інтелектуальні аукціони, «мозкові атаки», метод аналізу соціальних ситуацій з морально-етичним характером, ігри-драматизації, створення проблемних ситуацій, ситуацій успіху, аналіз конфліктів, моделей, стилів поведінки, прийняття рішень, демократичний діалог, педагогічне керівництво лідером і культивування його авторитету, використання засобів масової комунікації, методики колективних творчих справ, традицій, символіки, ритуалів, засобів народної педагогіки. Крім названих можна застосовувати також традиційні методи: бесіди, диспути, лекції, семінари, різні форми роботи з книгою, періодичною пресою, самостійне рецензування тощо. А саме:

- бесіди – «Моя рідна Україна», «Знати і поважати Герб своєї Вітчизни, її прапор і гімн», «Наша вітчизна Україна», «Державна символіка Батьківщини», «Твої права і обов’язки», «Що таке воля», «Рід, родина, рідня», «Патріотизм – нагальна потреба України»;

- огляди періодичної преси – «Що, де, коли?», «За текстами газет», «Цікаві хвилинки», «Пульс планети»;

- засоби, які виховують любов до української мови – «Свято рідної мови», «Мужай прекрасна наша мово», «Шевченківське слово», «Літературні вечорниці», «Тиждень української мови» – конкурс на кращий мовний плакат, конкурс декламаторів, конкурс на кращу розповідь української народної казки, вечір українських загадок, прислів’їв, приказок, повір’їв, легенд, народних прикмет; екскурсії до країни Мови; філологічні мікроекспедиції – записати назви окремих предметів давнини, зібрати прислів’я, приказки, загадки, поширені в даній місцевості з наступним обговоренням їх в класі.

- форми роботи, пов’язані з вивченням історії рідного краю і народу – історичне краєзнавство: вивчення літератури, збирання документів та матеріальних пам’яток, замальовування чи фотографування історично цінних об’єктів, макетів, влаштування виставок, заочна подорож «Україно ти моя прекрасна», складання історії свого роду, участь в роботі шкільних гуртків, фольклорного ансамблю, святкування Дня Конституції, Дня незалежності України;

- форми роботи військово-патріотичного виховання: святкування Дня перемоги, Дня збройних сил України,  захисника Вітчизни, дня пам’яті Героїв Крут; змагання з військово-прикладних видів спорту, літні військово-спортивні табори, участь у військово-спортивних іграх, участь у фізкультурно-оздоровчому патріотичній грі «Джура»; інтелектуальні вікторини «Гордимося подвигами предків»;

- архівно-пошукова робота, екскурсії до музеїв, зустрічі з ветеранами ВВв,  родичами загиблих захисників Батьківщини, випуск плакатів, буклетів, газет за матеріалами пошукової діяльності;

- участь у «Вахтах пам’яті», акціях «Збережемо пам’ять про подвиг», «Ветеран мого двору», «Школа – госпіталь», «Солдатські вдови»;

- вивчення обов'язкового предмету «Людина і світ»;

- проведення семінарів, конференцій, «круглих столів»: «Партизанський рух в Україні у спогадах учасників, мовою документів, нових досліджень», «У пам’яті світ врятований», «Утверджувати ідеали культури миру – служити миру», «Діячі руху Опору в Україні в роки Великої Вітчизняної війни»;

- уроки пам’яті, уроки мужності: «Їх славні імена в літописі Великої Вітчизняної», «Зростаємо громадянами-патріотами землі, що Україною зоветься», «Діти, молодь у підпіллі в роки минулої війни», «Імена фронтовиків на обеліску братської могили у моєму населеному пункті»;

- виховання бережливого  ставлення до природи – створення учнівських проектів, вироби учнів з природних матеріалів, проведення конкурсів на кращий плакат «Бережи довкілля», «Парад костюмів з побутових відходів», операцій «Парк», «Листя», «Шпаки прилетіли», «Посаджу я деревце», екологічні екскурсії, акція допомоги зимуючим птахам, олімпіади, свята, конкурси,;

- засоби виховання правосвідомості – вивчення Конституції України, зустріч з депутатами, працівниками правоохоронних органів, дискусії: «Чи варто завжди дотримуватись букви закону?», «Що значить бути патріотом?», «Свобода чи вседозволеність?», теоретичні конференції:

- виховання засобами праці –ярмарки, індивідуальна трудова діяльність, розширення зеленої зони біля школи, впорядкування та догляд за подвір’ям, проведення операцій «Турбота», «Милосердя», «Біля мого будинку» та ін.

 

ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ

 

  1.  

Ознайомлення з нормативно-правовою базою у сфері патріотичного виховання

постійно

  1.  

Розробка плану заходів патріотичного виховання

серпень

  1.  

Забезпечення вивчення та використання державної символіки України у навчально-виховному процесі

постійно

  1.  

Забезпечення висвітлення заходів національно-патріотичної спрямованості, які реалізуються в місті та школі в засобах масової інформації, на сайтах управління освіти і науки та школи

систематично

  1.  

Проведення заходів (тематичних екскурсій, вечорів, наукових конференцій, циклу історичних читань) з вивчення історії України

відповідно до планів роботи

  1.  

Участь у проведенні військово-патріотичної спортивної гри «Джура»

відповідно до плану управління освіти і науки

  1.  

Участь у Всеукраїнських туристсько-краєзнавчих експедиціях, конференціях: «Моя Батьківщина – Україна», «Історія міст і сіл України»

відповідно до плану

  1.  

Проведення конкурсів плакатів, мультимедійних презентацій, буклетів на патріотичну тематику

відповідно до плану роботи школи

  1.  

Організація тематичних фотовиставок, присвячених визначним подіям в історії українського народу (перемога у Великій Вітчизняній війні, здобуття державної незалежності, річниця бою під Крутами і т. ін.)

до державних свят

  1.  

Організація заходів з відзначення найбільших духовних свят українського народу (Різдво Христове,  Великдень, Трійця)

відповідно до календаря свят

  1.  

Участь у заходах з нагоди річниці визволення села Біляївки від нацистських окупантів

відповідно до плану роботи

  1.  

Участь у заходах до Дня соборності України

 

До 22 січня

  1.  

Участь у заходах до Дня пам’яті героїв Крутів

До 29 січня

  1.  

Участь у заходах до річниці виведення радянських  військ з Республіки Афганістан та до Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав

лютий

  1.  

Участь у заходах, присвячених відзначенню Міжнародного дня рідної мови

лютий

  1.  

Участь у заходах до Шевченківських днів

березень

  1.  

Участь у заходах до Дня пам’яті Чорнобильської трагедії

26 квітня

  1.  

Участь у заходах до До Дня Перемоги:

          Проведення тематичних уроків;

          зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної війни, «дітьми війни»;

          святкові концерти, присвячені річниці Перемоги;

 

1-9 травня

  1.  

Виконання робіт з упорядкування братських захоронень та могил загиблих воїнів, благоустрою території навколо пам’ятників воїнам-інтернаціоналістам

квітень, вересень

  1.  

Проведення заходів до Дня слов'янської писемності і культури

24 травня

  1.  

Проведення заходів до Дня пам’яті жертв політичних репресій

червень

  1.  

Проведення заходів до Дня скорботи і вшанування  пам’яті жертв ІІ-ої Світової війни:

-          урок-реквієм «Вічна пам’ять героям»;

-          участь у мітингу вшанування пам’яті жертв війни в Україні та покладання квітів до вічного вогню в парку Слави

червень

  1.  

Участь у заходах з нагоди святкування Дня Конституції України

28 червня

  1.  

Участь у заходах до Дня Державного Прапора та до Дня Незалежності України

23 та 24 серпня

  1.  

Участь у заходах до дня села

жовтень

  1.  

Проведення заходів до Дня партизанської слави

          зустрічі з ветеранами, учасниками партизанського руху в період Великої Вітчизняної війни;

          перегляд відеофільмів

вересень

  1.  

Проведення заходів до річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників

жовтень

  1.  

Проведення заходів до Дня українського козацтва та

свята Покрови

жовтень

  1.  

Проведення заходів до Дня скорботи і пам'яті жертв Голодомору в Україні

          уроки-реквієми;

          участь у Всеукраїнській акції «Запали свічу пам’яті»

листопад

  1.  

Проведення заходів до Дня Збройних Сил України

 

грудень

  1.  

Проведення акції «Чудо творить Миколай»

грудень

 

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

 

-          забезпечення утвердження гуманістичної моралі та формування поваги до таких цінностей як свобода, рівність, справедливість;

-          забезпечення утвердження в учнівському середовищі толерантного світогляду, сприйнятливості до культурного плюралізму, загальнолюдських цінностей, толерантного ставлення до інших культур і традицій;

-          забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості в Україні відповідно до її інтересів та можливостей; для розвитку професіоналізму, високої мотивації до праці як основи конкурентоспроможної особистості;

-          підвищення рівня громадянської ідентичності, відчуття належності до рідної землі, народу; визнання духовної єдності поколінь та спільності культурної спадщини; утвердження почуття патріотизму, відданості у служінні Батьківщині;

-          підвищення рівень соціальної активності особистості: готовності до участі у процесах державотворення, здатності до спільного життя та співпраці у громадянському суспільстві, готовності взяти на себе відповідальність; здатності розв’язувати конфлікти у відповідності з демократичними принципами, здатності до самостійного життєвого вибору;

-          підвищення рівня психологічної та фізичної готовності учнівської молоді до виконання громадянського та конституційного обов'язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності держави, престижу і розвитку мотивації громадян до державної та військової служби; гуманістичних цінностей;

-          підвищення загального рівня політичної та правової культури, знань про політичні системи та владу на всіх рівнях суспільного життя, про закони та законодавчі системи; утвердження поваги до Конституції України, законодавства, державної символіки, державної мови;

-          підвищення рівня уміння визначати форми та способи своєї участі в житті суспільства, спілкування з демократичними інститутами, органами влади, захисту і підтримки законів та прав людини, обізнаності зі способами соціального захисту.

 

docx
Додано
4 листопада 2023
Переглядів
624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку