Проєкт з морально-етичного виховання "Азбука моралі. Людські чесноти. Відповідаоьність"

Про матеріал
Мета проекту: - сприяння оволодінню основами моралі, як сходинкою до осягнення моральної культури; - сприяти сформуванню у дітей вміння аналізувати свої дії, якості характеру; - формування світогляду учнівської особистості; - переконати учнів в тому, що людина, яка вміє нести відповідальність за свої дії, гідна поваги.
Перегляд файлу

 

 

ДОСЛІДНИЦЬКО-МИСТЕЦЬКИЙ

ПРОЕКТ З МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОГО

ВИХОВАННЯ

 

АЗБУКА МОРАЛІ. ЛЮДСЬКІ ЧЕСНОТИ.

 

« Відповідальність »

 

                           Керівник проекту: Цибулько Є.В.

              Виконавці проекту : учні 5-В класу

                                                  2017-2018 н.р.

 

 

2018р

 

 

 

 

гасло

«Важко бути людиною»

               В. Сухомлинський.

 

Картинки по запросу люди помогают друг другу

 

Актуальність теми.

 

Сам вислів “відповідальна людина” – це великий комплімент і ознака серйозних відносин.

Дехто вважає, що це характеристика дорослої і зрілої людини, бо лише зріла людина може дати відповідь. Тому, багато хто переконаний, що відповідальність можна покласти тільки на дорослих людей. Але чи це зовсім так?

Якщо пригадати, що кожний з нас переживає різні етапи розвитку і кожен досягає зрілості в залежності від його етапу, на якому він є, то можемо припустити існування різних рівнів відповідальності.

Таким чином, кожен з нас може бути відповідальним, починаючи від малої дитини, але на своєму рівні відповідальності. Кожен з нас може бути відповідальним, але  по-мірі своїх можливостей: фізичних (відносно фізичних навантажень), інтелектуальних (можливості розумового мислення), психологічних (віковий етап, сприйняття світу, внутрішня рівновага, гармонійна єдність), моральних (за вчинене добро і зло), релігійно-духовних (духовні потреби), культурних (культурні обмеження або вимоги).

Ми часто вживаємо вислів “відповідальна справа”. Саме цей вислів нас налаштовує на важливість того, що є перед нами. Відповідно до цього  ми починаємо ставитись до справи серйозно.

“Взяти відповідальність” – це взяти на себе обов’язок, що зa кожнє слово, справу, думку, річ . “Покласти відповідальність на плечі іншого” – зіпхнути, перекласти обов’язки на іншого, котрий має продовжити почату справу.

Відповідальність – це дати відповідь на подію, ситуацію, що сталась чи  cтaнетьcя з нами оcобиcто.

Відповідальними можна бути лише за себе самого і лише за свої вчинки. Дехто насмілюється взяти відповідальність за вчинки іншої людини. Це може бути з благородних почуттів: когось виручити, допомогти уникнути поганих наслідків.

Кожен роздум над собою і над своєю діяльністю має завершитись постановою, тобто відповіддю.  Відповідь може бути теоретична – це планування і стратегія до покращення, або практична, коли підкріплена конкретними діями. Словесна, як пояснення і бесловесна, як свідчення на ділі.

Приклад безсловесної відповідальності: дитина, котра приходить до школи  вчасно – цим самим говорить про своє відповідальне ставлення до навчання.

Словесна відповідальність: дитина зробила помилку і сама першою її визнає без зайвих оправдань, що ніби то  зменшують  її вину.

Коли в часі проведення будь-якого ділa ми зустрічаємо труднощі, у нас можуть виникнути запитання: чому є труднощі, чому не так, як думалось, в чому помилка, як можна її виправити? Ось, тут ми маємо дати відповідь найперше самому собі – від цього буде залежати рівень нашої відповідальності.

Люди, які не є відповідальними за справу, а лише думають про свою правоту ніколи не сприймають зауважень, бо цим ніби можуть підірвати свій “авторитет”. Натомість люди, котрі зацікавлені в успішному проведенні справи, будуть готові звернути увагу на все і, навіть, на свої недоліки.

Уникнення від відповідальності ми відчуваємо на собі ще з малих літ. Бували випадки, коли ми завдали шкоду і потім приховали наслідки, або просто. “Це не я зробив”, “це само сталось”, “у цьоми винен інший”, “я не хотів” – це ті виправдання, коли ми зі страху перед наслідками старались позбавитися нашої вини чи участі.

Вислови “як ти скажеш, так і буде”, “що ти хочеш від мене? зробив так, як ти хотів”, “моє діло тільки виконати” підкреслюють людину виконавця, котра не хоче взяти повну відповідальність. Якщо це окремі випадки, то можна зрозуміти, але якщо це постійно відбувається, то про цю людину може скластися думка, що вона байдужа, aбо безвідповідaльнa.

Ніколи не можна брати відповідальності за вибір людини. Коли інший не знає, що робити, яке прийняти рішення, то треба зробити все, щоб якомога більше наблизити його до рішення.

Безвідповідальні люди у більшості випадків є пасивними людьми у тому, що діється довкола них і в тому, до діється в середині них. Безвідповідальність несе з собою невпевненість, напругу у відносинах, сумнів, підозру.

Натомість відповідальність дає передовсім для самої людини відчуття зрілості, котра визнається іншими. Тебе кличуть на допомогу, з тобою радяться, тебе хочуть включити в команду, щоб разом з тобою зробити справу. Чому? – бо ти надійний.

 

Мета проекту:

 

-         сприяння оволодінню основами моралі, як сходинкою до осягнення моральної культури;

-         сприяти сформуванню у дітей вміння аналізувати свої дії, якості характеру;

-         формування світогляду учнівської особистості;

-         переконати учнів в тому, що людина, яка вміє нести відповідальність за свої дії, гідна поваги.

 

 

Завдання проекту:

 

- розкриття змісту поняття «відповідальність» та впровадження у класному колективі вміння усвідомлювати та відповідати за свої вчинки;

- створення умов для набуття дитиною індивідуального досвіду, самотворчості і посильної участі у творенні світу свого життя;

- Сприяння формуванню основ моральної  культури як сукупності принципів, вимог, норм, правил.   

-   Розвиток  пізнавальних інтересів учнів, їх творчої уяви  і здібностей, етичних почуттів та емоцій.   

- Виховання культури особистості: високоморальних якостей, способу поведінки, гуманного ставлення до інших людей.  

 

Учасники:          учні 5-В класу

 

Тривалість проекту –

                                 січень – квітень 2017 – 2018 навчальний рік.

 

 

Перелік заходів проекту

 

 

-         Анкетування «Чи маю я риси відповідальної людини»

-         Бесіда «Відповідальна людина – яка вона?»

-         Дослідження теми  «відповідальність» по вчинкам відомих людей.

-         Урок – роздум «Мої відповідальні вчинки»

-         Розробка правил відповідальності

-         Урок- захист проекту «Азбука моралі. Людські чесноти. Відповідальність.»

-         Тренінг для учнів  «Хто я: творець свого майбутнього чи самотній листок, який несе течія»

 

 

 

Похожее изображение

 

 

 

Очікувані результати

______________________________________________

 

Учні ознайомилися з поняттям «відповідальність».

 

Зрозуміли, що кожна людина повинна нести відповідальність за свої вчинки, якщо вона прагне бути творцем свого майбутнього.

 

Вказали, що цього можна досягти, якщо завжди відповідати за власну поведінку та власні вчинки.

 

Вивели формулу відповідальності на майбутнє для себе «Відповідати за свої вчинки – це постійна боротьба з самим собою».

 

 

 

Картинки по запросу ученик

Урок -   захист проекту «Азбука моралі - ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ».

 

Мета: утвердження загальнолюдських цінностей, сприяння оволодінню основами моралі, як сходинкою до осягнення моральної культури, формування світогляду учнівської особистості.

 

Хід заняття

 

Вчитель: Кажуть, що людиною не народжуються, а стають. Що ж потрібно для того,  щоб стати справжньою людиною? В.Сухомлинський, видатний український педагог, написав таке оповідання, послухайте -

 

Важко бути людиною.

 Діти поверталися з лісу. Вони сьогодні ходили в далекий похід. Шлях додому пролягав через невеликий хутірець, що лежав у долині за кілька кілометрів до села. Втомлені, знесилені діти ледве дійшли до хутірця. Зайшли в крайню хату, попросили води. З хати вийшла жінка, за нею вибіг маленький хлопчик. Жінка витягла з колодязя води, поставила на стіл серед двору, а сама пішла до хати. Діти напилися, відпочили на траві. Де й узялися сили. Відійшли на кілометр від хутірця, Марійка тут і згадала:
    А ми ж не подякували жінці за воду.
Діти зупинилися. Справді, забули подякувати.
    Що ж...— каже Роман,— це не велика біда. Жінка вже й забула, мабуть. Хіба варто повертатися через таку дрібницю?
    Варто,— наполягає Марійка.— Хіба тобі самому не соромно перед собою, Романе?
Роман усміхнувся. Видно, що йому не соромно.
    Ви як хочете,— каже Марійка,— а я повернуся й подякую...
    Чому? Скажи, чи ж обов’язково це зробити? — питає Роман.— Адже ми так потомилися.
    Бо ми люди. Якби ми були телята, можна було б і не вертатися.
Вона рушила до хутірця. За нею пішли всі.
Роман постояв хвилинку й, зітхнувши, теж поплівся за гуртом.
    Важко бути людиною.— сказав він.

 

Вчитель:  Кожна  людина дотримується певних моральних принципів, норм, правил, поглядів, переконань. Адже від цього залежить її життя, спілкування з людьми. Добрі слова і вчинки спрямовані на порозуміння  між людьми, взаємодопомогу, підтримку одне одного. Вони породжують радість, задоволення, повагу, любов між людьми.

 Ви повинні усвідомлювали свої вчинки, нести за них відповідальність, бо без відповідальності за них, не буде добра  і милосердя.

 

На дошці : «Мої відповідальні вчинки». На ньому п’ять хмаринок – п’ять принципів відповідальності.

 

Принципи відповідальності.   (плакат)

  1. Я несу відповідальність за свої дії.
  2. Я несу відповідальність за своє навчання.
  3. Я несу відповідальність за своє шанобливе ставлення до людей, до батьків.
  4. Я несу відповідальність за своє місто, країну і цілий світ.
  5. Я несу відповідальність за дбайливе ставлення до довкілля та збереження його для наступних поколінь.

 

Питання: Перед ким людина може відчувати відповідальність? (перед колективом, перед батьками, перед друзями,тваринами, рослинами, перед собою..)

 

Робота в групах.  На партах у вас є  хмаринки – поміркуйте і напишіть ваші приклади до кожного принципу відповідальності.

 

Вчитель: Дуже часто діти чують від дорослих «треба бути більш відповідальним!»  Коли ми  відповідальні, то у нас виробляються певні риси характеру. Розподіліть на 2 групи картки з прикладами, які відносяться до відповідальної людини і до безвідповідальної.

 (честність, мужність, легковажність, брехня, товариськість, боягузтво, доброта, жадібність, уважність, заздрість, працьовитість, балакучість, злість, лінь, активність,

 

Обмін думками.  Якщо порівняти, як плаває корабель та зірваний вітром листок.  Корабель сам вибирає плисти йому за течією чи проти. У нього є вибір. Осінній листок пливе за течією, вибору у нього нема.

У якій ситуації корабель може плисти як листок?  Отже: „Хто я: творець свого майбутнього чи самотній листок, який несе течія ”

Підведення підсумку

 

Дії, що демонструють прийняття відповідальності  (індивідуальна робота).

Вчитель: У кожного з вас є картка з якостями особистості. Поміркуйте, які якості відповідальної людини є у вас? Заповніть таблицю.

 

Якості особистості

Присутні  +

Відсутні  -

Під сумнівом  *

уважність

 

 

 

чесність

 

 

 

працьовитість

 

 

 

 активність

 

 

 

Вірність слову

 

 

 

товариськість

 

 

 

 

Підсумок:  А тепер дивлячись на свої результати, поміркуйте хто ви корабель чи осінній листок?

 

Вчитель:  Відповідати за свої вчинки – це постійна боротьба з самим собою.

 

Як король втратив свою вечерю.

Військо під проводом короля Альфреда зазнало поразки у кількох битвах з датськими загарбниками. Воїни, шукаючи порятунку, розбіглись у різні сторони. Сам Альфред переодягнувся пастухом і кілька днів блукав по лісу. Нарешті він дістався хатини, де мешкали лісоруб з дружиною. На той час Альфред дуже зголоднів. Він постукав у двері, попросив повечеряти і трохи перепочити. Дружина лісоруба не впізнала короля. Вона пошкодувала пастуха і погодилась нагодувати його. „Заходь, - сказала вона, - Я саме печу пироги. Зараз мені потрібно видоїти корову, ати доглянь за пирогами. Я повернуся і ми разом повечеряємо”. Альфред подякував жінці і погодився доглянути за пирогами. Дружина лісоруба пішла, а Альфред дивився на вогонь і згадував свою поразку на полі битви. Він заглибився в сумні роздуми і не помітив, як дим з печі наповнив хатину, а від пирогів залишились лише чорні вуглики.  Коли жінка повернулася, почала кричати: „Ледацюго, ти не доглянув пироги і ми усі залишилися без вечері! Ти хотів їсти, проте й пальцем не поворухнув, щоб вчасно витягти їх з печі!” Альфред мовчав. Йому було соромно. В той час з лісу повернувся  лісоруб. Він одразу впізнав короля і наказав дружині замовкнути. „Це ж сам король!” – вигукнув він. Бідна жінка страшенно перелякалася. Вона впала на коліна і благала прощення. Король попросив її підвестися і сказав: „Не треба вибачатися, ти все зробила правильно. Я пообіцяв доглянути пироги, а вони згоріли. Кожен, хто бере на себе відповідальність, повинен відповідати за свої дії незалежно від того, йдеться про велику чи малу справу. Я не впорався з цим, але даю слово, що більше таке не трапиться ніколи”. Альфред покинув хатину лісоруба, щоб почати збирати своє військо і невдозі звільнив Англію від датських загарбників.

 

Обговорення. Проаналізуйте поведінку короля. Коли саме він нагадував вам листок, що пливе за течією, а коли корабля? Чому однаково важливо приймати на себе відповідальність і за великі, і за малі справи?

 

Вчитель:  А тепер давайте разом складемо правила відповідальності

 

За свої вчинки треба ... відповідати.

За добрі вчинки добром ... відплатять.

Перш ніж зробити вчинок, ... подумай!

Аналізуйте свої ... вчинки.

Вчіться визнавати свої ... помилки.

 

Висновок.

Кожна людина від дитини до короля повинна нести відповідальність за свої вчинки, якщо вона прагне бути творцем свого майбутнього. Цього можна досягнути, якщо завжди відповідати за власну поведінку та власні вчинки. Тільки за таких умов ви можете зробити вільний вибір, досягти своєї мети і відкрити для себе нові можливості, замість того, щоб це за вас вирішував хтось інший.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\admin\Desktop\Viber Images\IMG-873862188de9a373bf12367b198dd28a-V.jpg

 

C:\Users\admin\Desktop\Viber Images\IMG-f17b55da54e945d4687a80fff8a69339-V.jpg

 

 

 

C:\Users\admin\Desktop\Новая папка (4)\IMG-6efbda08ab8526f204dcfce446471217-V.jpg

 

C:\Users\admin\Desktop\Новая папка (4)\IMG-f5feb00936f43c69c711c4ace803b019-V.jpg

 

 

C:\Users\admin\Desktop\Новая папка (4)\IMG-3e000a9196711d0e0ef972570bc8ff65-V.jpg

docx
Додано
3 грудня 2023
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку