Проєктна діяльність учнів на уроках фізики та
у позакласній роботі
Позднякова В.О., вчитель фізики СШ№ 3
м.Маріуполя Донецької області
Ефективним засобом формування предметної й ключових компетентностей учнів у процесі навчання фізики є навчальні проєкти. Тому практично в кожному розділі програми запропоновано орієнтовні теми навчальних проєктів і зазначено кількість навчальних годин, яка виділяється на цей вид навчальної діяльності учнів на уроці.
Історія розвитку методу проєктів свідчить про його значущість для різних поколінь та різних країн. Не є винятком і наша країна, й Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 3 з поглибленим вивченням окремих предметів міста Маріуполя. Звернемося до історичних джерел:
1.1590-1765 рр. - початок проєктної роботи в архітектурних школах Європи;
2.1765-1880 рр. - проєкт як звичайний методичний прийом та його прийняття в Америці;
3.1880-1915 рр. - робота за проєктами в трудових загальноосвітніх школах;
4. 1915-1965 рр. - нове тлумачення методу проєктів та його повернення з Америки до Європи;
5.1965-2011 рр. - переоцінка проєктної ідеї та нова (третя) хвиля його розповсюдження.
Останнім часом цьому методу приділяється пильна увага в багатьох країнах світу: Україні, Великій Британії, США, Німеччині, Фінляндії, Італії, Бразилії, Японії.
Виконання навчальних проєктів передбачає інтегровану дослідницьку, творчу діяльність наших учнів, спрямовану на отримання самостійних результатів за консультативної допомоги вчителя. Намагаюсь здійснювати управління роботою учнів і спонукати їх до пошукової діяльності, допомагаю у визначенні мети та завдань навчального проєкту, орієнтовних прийомів та способів обробки інформації для розв’язання окремих задач.
За вимогами програми форму подання проєкту учень обирає самостійно. Він готує презентацію отриманих результатів і здійснює захист свого навчального проєкту. Навчальні проєкти розробляють окремі учні або групи учнів нашої школи упродовж певного часу (урок, 2-7днів, місяць) у процесі вивчення того чи іншого розділу фізики. Захист навчальних проєктів, обговорення та узагальнення отриманих результатів відбувається на спеціально відведених уроках або у позакласний час. Оцінювання навчальних проєктів здійснюється індивідуально, за самостійно виконане учнем завдання.
Кожен із нас розуміє сутність навчального проєкту по-своєму. Спробуємо дати визначення цього поняття. Одне з багатьох визначень проекту свідчить про його популярність та сучасність завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань і можливостей їх практичного застосування:
Проєкт – спеціально організований вчителем і самостійно виконуваний учнями комплекс дій, що завершується створенням творчого продукту. У широкому розумінні метод проєктів (з грецької проєкт – «дослідження») – це система навчання, за якої учні набувають знань в процесі планування та виконання завдань-проєктів, які поступово ускладнюються.
Думаю, що основною тезою сучасного розуміння методу проєктів можна вважати таке висловлювання: "Все, що я пізнаю, я знаю, навіщо це мені потрібно, де і як я можу ці знання застосовувати".
Серед основних вимог до проектів учнів визначаю наступні:
- наявність значущої в дослідницькому або творчому плані проблеми чи задачі;
- практична, теоретична, пізнавальна значущість результатів;
- самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів;
- визначення кінцевої мети проєктів;
- визначення базових знань з різних галузей;
- використання дослідницьких методів;
- результати виконаних проєктів мають бути певним чином оформлені (відеофільм, комп'ютерна газета, анімаційний мультфільм то що).
Учні нашої школи під керівництвом учителя розробляють на уроках фізики та у позакласній діяльності такі типи проєктів:
• За складом учасників проектної діяльності: індивідуальні, колективні (парні, групові);
• За характером партнерських взаємодій між учасниками проектної діяльності: кооперативні, змагальні, конкурсні;
• За рівнем реалізації міжпредметних зв'язків: моно-предметні, міжпредметні,
• За тривалістю: короткі, середньої тривалості, тривалі;
• За метою і характером проектної діяльності: інформаційні, ознайомлювальні, пригодницькі, науково-пошукові.
При застосуванні методу проєктів для вирішення різноманітних завдань з використанням комп'ютера можна виділити основні етапи, які представлені в таблиці:
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
1. Етап Початок |
|
Визначення теми, уточнення цілей, вибір робочої групи. Аналіз проблеми, визначення джерел інформації, постановка завдань і вибір критеріїв оцінки результатів.
Мотивує учнів, пояснює мету проєкту, спостерігає розподіл ролей у команді
|
Уточнюють інформацію, обговорюють завдання
|
2. Етап. Планування |
|
Формує завдання, уточнює інформацію (джерела). Допомагає в аналізі та синтезі (на прохання),спостерігає |
обгрунтовують свої критерії успіху. Збір і уточнення інформації, обговорення альтернатив («мозковий штурм»), вибір оптимального варіанту, уточнення планів діяльності |
3 Етап. Прийняття рішення |
|
Спостерігає, консультує |
Працюють з інформацією, проводять синтез і аналіз ідей. |
4 Етап. Виконання проекту. |
|
Радить (на прохання), спостерігає |
Виконують дослідження і працюють над проєктом, оформляють проєкт |
5.Етап . Оцінка результатів |
|
Аналіз виконання проєкту, досягнутих результатів (успіхів та невдач) і причин цього, аналіз досягнення поставленої мети. Спостерігає, спрямовує процес аналізу (якщо це необхідно) |
Беруть участь у колективному самоаналізі проекту і самооцінці
|
6 Етап . Захист проєкту |
|
Підготовка доповіді, обгрунтування процесу проектування, пояснення отриманих результатів, колективний захист проєкту, оцінка. Бере участь у колективному аналізі та оцінці результатів проєкту. |
Захищають проєкт, беруть участь у колективної оцінки результатів проєкту.
|
Приклади тем навчальних проєктів за новою програмою:
7 клас
1.Визначення середньої швидкості нерівномірного руху.
2.Розвиток судно- та повітроплавання.
3.Становлення і розвиток знань про фізичні основи машин і механізмів.
8 клас
1.Вимірювання температури.
2.Екологічні проблеми теплоенергетики та теплокористування. Енергозбережувальні технології.
3.Унікальні фізичні властивості води.
3. Електрика в житті людини.
4.«Вічний двигун: міф чи реальність?»,
5.Сучасні побутові та промислові електричні прилади.
9 клас
1. Магнітні матеріали та їх використання
2. Складання найпростішого оптичного приладу
3. Звуки в житті людини. Застосування інфра- та ультразвуків у техніці.
4.Людина і Всесвіт.
5.Фізика в житті сучасної людини.
6.Сучасний стан фізичних досліджень в Україні та світі.
10 клас .
1.Визначення прискорення тіла за допомогою сучасних пристріїв вимірювання часу та положення тіла у просторі.
2.Закон збереження енергії вмеханіці.
3. Властивості кристалів та їх вирощування.
4.Фізика та хімія в побуті( позакласне заняття)
11 клас
Напівпровідникові матеріали у сучаснихєлектроних пристроях.
Радіомовлення та телебачення.
Властивості ЕМ Хвиль.
Сучасний стан фізичних досліджень в Україні та світі.
Нашими учнями створено багато проєктів. Ця робота їм подобається, і вони із захопленням і цікавістю створюють проєкти різних типів. Теми проєктів поточного навчального року: «Вплив шуму на живі організми», «Застосування інфра- та ультразвуків у техніці», «Напівпровідникові прилади», «Нанотехнології».
Проєкти учнів презентувалися на міському турнірі юних фізиків, у якому команда школи третій рік поспіль посідає друге місце.
Таким чином, використання проєктної технології дає можливість для пошуку нових форм і методів роботи, для навчання вчителя разом з учнями. Результатом таких уроків є не тільки зростання інтересу учнів до вивчення фізики, а й формування ключових компетентностей, як і зазначено в Державному стандарті.