Проектна робота. "Креативний пiдхiд до вивчення творчостi Лесi Украiнки"

Про матеріал

ПЛАН РОБОТИ

І. Інформаційна частина. Комп'ютерні технології

на уроках української літератури. (ст. 1-2)

ІІ. Проектна робота. «Креативний підхід до

вивчення творчості Лесі Українки в школі».

(ст. 3-17)

ІІІ. Висновок проектної роботи. Творчість

Лесі Українки – видатне явище світової

культури. (ст. 18)

І. Інформаційна частина. Комп'ютерні технології на уроках української літератури.

Сучасне світове суспільство базується на інформаційних технологіях. Інформаційна культура стає частиною повсякденного життя. Активне запровадження технологій інформатизації безпосередньо стосується освітньої системи.

Комп'ютерна освіта є невід'ємною складовою креативної освіти, адже вона покликана формувати у підростаючого покоління власний імпульс до розвитку. Комп'ютерна освіта стає особистісно орієнтованою, адже провідна мета такої освіти це самостійний пошук сенсів, створення нової системи цінностей, формування активності в комп'ютерному середовищі. Інформатизація освіти забезпечує гарні умови для саморозвитку особистості тільки в тому випадку, коли вона охоплює не тільки окремі дисципліни або форми проведення занять, але є органічно вписаною до контексту креативного освітнього середовища.

Креативна індивідуалізована освіта надає можливість кожному учневі не тільки розвинути власний творчий потенціал, але також викликає потребу в подальшому пізнанні та творчому саморозвитку.

Таким чином, креативна освіта являє собою багатовимірну індивідуалізовану цінність, покликану створювати гарні умови для розвитку творчих здібностей учнів, а також їх самореалізації.

Креативна освіта створює умови для формування та прояву особистісних якостей в учнів, сприяє розвитку мислення, індивідуального підходу, ініціативності та самостійності. Особистісно орієнтована освіта передбачає необхідність диференціації навчання, орієнтації на особистість учня, його інтелектуальний та моральний розвиток.

Цінностями креативної освіти є: духовна культура, творчість як засіб повноцінного життя та розвитку особистості та культури. На перший план виходить спілкування як засіб особистісного зростання. Тут учень виступає як суб'єкт життя, що має потребу в самореалізації. Креативна освіта за таких обставин – це засіб розвитку індивідуальності та створення умов для розвитку особистості учнів. Сенс такої освіти у визнанні індивідуальності та неповторності кожної людини та її розвитку. Креативна освіта передбачає індивідуальний підхід до навчання з урахуванням рівня інтелектуального розвитку учнів.

Здійснюючи індивідуальний підхід відбувається навчання учнів з урахуванням особливостей темпераменту, характеру, здібностей, мотивів та інтересів. В основі індивідуального підходу лежать наступні педагогічні технології:

структурно-логічні технології навчання, які являють собою поетапну організацію постановки дидактичних задач, вибору способу їх розв'язання,

діагностики оцінки одержаних результатів;

інтеграційні технології – це дидактичні системи, які забезпечують інтеграцію знань і вмінь, різних видів діяльності, навчальних тем, навчальних проблем та інших форм організації навчання;

ігрові технології – ігрова форма взаємодії педагога і дітей, яка сприяє формуванню вмінь вирішувати завдання на основі компетентного вибору альтернативних варіантів через реалізацію певного сюжету;

комп'ютерні технології;

діалогові технології, які пов'язані зі створенням комунікативного середовища;

тренінгові технології – це система діяльності по відпрацюванню певних алгоритмів навчально-пізнавальних дій і способів розв'язання типових задач у ході навчання (тести, розв'язання задач).

Індивідуальний підхід робить позитивний вплив на формування особи кожної дитини при умові, якщо він здійснюється в певній послідовності і системі, як безперервний, чітко організований процес. Прийоми і методи індивідуального підходу не є специфічними, вони загальнопедагогічні.

Творча задача вчителя – відібрати із загального арсеналу засобів ті, які найбільш дієві в конкретній ситуації, відповідають індивідуальним особливостям дитини. При проведенні індивідуальної роботи в процесі різної дитячої діяльності педагог постійно повинен спиратися на колектив, на колективні зв'язки дітей у середині групи. Колектив є тією силою, яка укріплює в дитині суспільні початки.

Неможливо виховати зовні спілкування з колективом такі якості, як доброзичливість, відчуття взаємодопомоги, відповідальності за загальну справу. Важливе значення в навчальній та виховній діяльності вчителя мають методи та форми роботи з дітьми, які мають різні особливості розумового розвитку, типи нервової системи та вищої нервової діяльності. Відмінностями у властивостях нервової системи в значній мірі зумовлюється те, що одні й ті ж прийоми навчання та виховні заходи неоднаково впливають на різних дітей.

Зустрічаються, наприклад, діти з "уповільненим розумінням", "важкодуми". Вони не встигають схоплювати матеріал, який подається у швидкому темпі, не можуть швидко перейти від однієї думки до іншої, відповідають повільно, зі значними паузами. Причина цього – не в незнанні навчального матеріалу, не у відсутності здібностей до навчання, а в малій рухливості, інертності їх нервових процесів. Нетямущими вважати таких дітей зовсім безпідставно. Створюючи для їх навчальної діяльності сприятливі умови, не підганяючи, не нагороджуючи образливими прізвиськами, можна помітити у них і неабиякі здібності та інші позитивні якості.

Отже, на мою думку правильно організована навчально-пізнавальна діяльність, зокрема використання індивідуального підходу до учнів на уроках, виявляє і закріплює творче начало учня.

ІІ. Мета проекту: розширити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів любов до Батьківщини, гордість за славетні місця, де ми народилися.

Див.дод.1

Актуальність проекту: робота над проектом сприяє розкриттю здібностей, талантів дітей, виховує любов до української літератури, почуття патріотизму. У зібранні матеріалів приймали участь учні 6-7 класів. Матеріали можна використовувати в роботі учителям української мови та літератури, бібліотекарям, класним керівникам.

Див.дод.2

У системі педагогічної освіти урокам літератури належать особлива роль, бо вони відтворюють духовний світ української людини і тим самим сприяють активному становленню особистості. Засобами мистецтва слова література допомагає впливати на учнів, формувати й збагачувати їх внутрішній світ, розвивати інтелект та творчі здібності, адже література передає загальнолюдські цінності від покоління до покоління.

Завдання щодо виховання людей із високим творчим потенціалом постає не лише як актуальна проблема сучасної педагогічної науки та практики, але й як соціальна необхідність.

Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування й використання нових ідей, задумів, підходів та рішень.

Тому своє завдання я вбачаю в створенні умов для утвердження атмосфери творчості, допомозі учневі знайти себе в житті, навчально-виховну діяльність спрямовую на створення такої системи співпраці, головна мета якої — максимальний розвиток творчих здібностей дитини.

Шлях до розвитку творчого мислення я розділила на кілька етапів:

спостерігаємо асоціативне

мислення

Розвиток

уяви уміння

говорити нове

Розвивати творчий потенціал можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, удосконалити їх до рівня творчих.

Але для розвитку творчого потенціалу більшості школярів важливою є саме роль учителя. Урахування стилів навчання є так само необхідним, як і вибір видів навчальної діяльності.

Аналізуючи види діяльності, я визначила і рівень активності учнів на уроці, від якої залежать розвиток творчого потенціалу.

Вважаю, що сучасному педагогу необхідно вибрати те «зерно», що дасть змогу створити свою міні-методику. У своїй педагогічній практиці випробовую способи

інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій:

проектне навчання;

інтерактивна технологія;

використання комп'ютерних технологій.

Комп'ютерні технології на уроках української літератури

Метою школи ХХІ ст. є формування індивіда, здатного вийти за межі отриманих знань, відкритого до інновацій, саморозвитку та безперервної освіти протягом усього життя. Сучасні освітні парадигми розвивального, креативного навчання ставлять на перший план не передачу учням готового соціального досвіду, а підготовку їх до самостійного здобування знань та творчої праці в будь-якій сфері людської діяльності.

Неабияку роль у цих процесах відіграє впровадження в систему роботи вчителя української літератури інноваційних і педагогічних технологій.

Комп'ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик, надають кожному школяреві, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб'єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.

Досвід роботи з використанням комп'ютерних технологій на уроках української літератури пропонує оптимальний вибір форм і методів навчання, важливим фактором яких є можливість учнів самостійно працювати, навчитись і творити, відчувати себе активним діячем і рушійною силою освітньої діяльності, а отже, через самореалізацію прагнути самовдосконалення.

Для себе, як для вчителя української мови і літератури, я виділила ряд проблем, які вирішую в процесі підготовки до уроків.

1. Створення комп'ютерних засобів навчання на основі їх впливу на навчально-пізнавальну діяльність.

2. Визначення видів навчальної діяльності із застосуванням комп'ютера в межах типових для загальноосвітнього навчального закладу організаційних форм.

3. Встановлення етапів залучення комп'ютерних технологій на уроках української літератури:

І етап — концептуальний (визначення дидактичної мети).

ІІ етап — технологічний (підбір електронних засобів навчання).

ІІІ етап — операційний (виділення елементів уроку).

IV етап — педагогічна реалізація (урок, результативність).

Використовуючи комп'ютерні технології, провела невеликий експеримент «Дослідження ролі та місця комп'ютерних технологій у навчанні».

Останнім часом я активно впроваджую в систему своєї роботи джигсоу — презентації на основі технології нової життєвої естетики, бо вважаю, що це дає можливість дитині розкритися, проявити себе, самоствердитись та самовдосконалитись.

Яким же чином я, як словесник, відстежую процес формування креативної, неординарної особистості через джигсоу?

Джигсоу — вивчення інформації з подальшим складанням схеми або проекту і презентую його перед учнями. Це спільний пошук кращих рішень життєво важливих завдань, які супроводжуються організацією, задумом, виконанням, спільною оцінкою.

Структура джигсоу


За допомогою джигсоу розв'язуємо ряд важливих педагогічних завдань, забезпечуємо розвиток самостійності та ініціативності дітей, самоуправління, формування особистісних якостей.

Місія вчителя полягає в тому, щоб спрямувати роботу на збагачення особистості соціально цінним досвідом, виховання свідомої життєвої ситуації.

Я вважаю, що для розв'язання цього завдання особливі можливості має українська література (як предмет), оскільки:

üзміст курсу спирається на роботу з різними носіями інформації, кінцева мета якої — ідеалізація художнього образу, збагачення дитини життєвим досвідом;

üвивчення літератури передбачає дослідження різних, деколи діаметрально протилежних точок зору стосовно одного і того ж явища;

üцей вид діяльності полягає в забезпеченні оптимальної побудови процесу навчання у тісній взаємодії «учитель – учень».

В своїй роботі використовую такі типи уроків:

Øурок-дослідження фрейм-проблеми;

Øурок-моделювання;

Øурок-демонстраційний експеримент.

Урок-дослiдження фрейм-проблеми

Урок-дослідження фрейм-проблеми (від англ. frame — рамка, структура) передбачає організацію міркування над певною проблемою з подальшою джигсоу-презентацією.

Фрейм-проблема складається, як правило, з п'яти основних частин, логічно пов'язаних між собою:

* формулювання проблеми;

* матеріалу для спостереження і спонукання до самостійного її розв'язання;

* побудови плану розв'язання;

* формулювання розв'язку або пояснення проблеми;

* практичного застосування сформульованих положень (джигсоу-презентація).


Урок-моделювання

Урок-моделювання передбачає аналіз матеріалу шляхом побудови й вивчення джигсоу-моделей.

Життєво важливі пріоритети:

* упроваджуючи дану методику, створюємо соціально-педагогічні умови для самоствердження, самореалізації, самовдосконалення кожної особистості;

* широко практикуємо пообразний та проблемно-тематичний літературні аналізи, а відповідно до їхніх вимог накопичується цитатний матеріал, відкриваючи широке поле для творчої діяльності;

* стимулювання школярів до самостійного творчого мислення через аспект «моделювання-презентація»;

* аналізуючи художній твір, звертаємо увагу на його самобутність, особливість творчого почерку письменника, влучне майстерне використання засобів творення літературних образів;

* учитель ненав'язливо пропонує школярам теми, які б вони бажали презентувати, враховуючи позитивний вплив «світу тексту» на «світ читача».


Урок-демонстраційний експеримент

Урок-демонстраційний експеримент — це організація навчально-пізнавальної діяльності учнів у процесі засвоєння знань шляхом сприймання їх в умовах проблемної ситуації. Даний вид діяльності передбачає активний розвиток мислення учнів: вони засвоюють не лише результати наукового пізнання, а й безпосередньо власне процес здобуття цих результатів (джигсоу).

Етапи проведення подібного уроку


«Кожен учитель повинен знати, що будь-яка винайдена методика є лише сходинкою, на котрій треба зупинитися для того, аби йти далі» (Л. Толстой).

Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, цікаво і захоплено працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.

Інтеграція педагогічних технологій на уроках української літератури: активізація творчого потенціалу учнів

Інтеграція педагогічних технологій на уроках української літератури: активізація творчого потенціалу учнів.

Одним із головних завдань, визначених у Законі України «Про загальну середню освіту» є формування освіченої, творчої особистості, що вміє самостійно креативно мислити, працювати в різних ситуаціях й створювати умови для реалізації цих дій. Кожна дитина здатна по-своєму виявити творчий потенціал, завдання вчителя — активізувати ці ресурси, спрямувати їх у духовно й інтелектуально вартісне річище.

Як і багато моїх колег, я намагаюся створювати оприлюднені дидактичні й психологічні умови для всебічної реалізації потенціальних можливостей вихованців, їх здібностей і талантів, а за основу визначення методів і прийомів навчання беру способи пізнавальної діяльності. Переконана, що пріоритетним напрямком є формування інтелектуальних, емпатичних умінь творчої діяльності.

У своїй педагогічній практиці апробую інтеграцію окремих елементів таких сучасних технологій навчання, як проектна робота, творчі ігри, комп'ютерні технології. В основі уроків — творче співробітництво, формування в учня особистого аналітичного судження, ініціативи, розвиток уяви, фантазії через виконання ролі режисера, поета, художника, аналітика, історика.

Свої уроки моделюю так, щоб кожен з видів робіт на уроці виконував свою роль. Але яким би не були тип і форма сучасного уроку складно його уявити без креативних методів навчання.

Креативні методи навчання — це асоціативний кущ, схема, малюнок.

Асоціативний кущ (тезаурус)

Добір якнайбільшої кількості слів, асоціативно пов'язаних із запропонованим учителем. Перемагає той, чий асоціативний ряд буде найдовшим, окремо можна відзначити тих, чиє завдання якісніше, тобто слова є художнішими, образнішими, асоціативний зв'язок є оригінальнішим. Оголошуючи слова, учні мають пояснити зв'язок між ними. Час обмежений (1-3 хв).

Асоціативні схеми

Традиційно вважається, що новий матеріал краще запам'ятовується, коли він занотований. Але сучасні дослідження вчених доводять, що звичайне нотування — слово за словом, речення за реченням, тобто інформація, яка розташована лінійно або стовпчиком, не зберігається у мозку. Він запам'ятовує інформацію тоді, коли вона має вигляд певних моделей, асоціативних схем. Тому не записуйте, а малюйте такі асоціативні схеми.

Уявіть, що мозкові клітини — наче деревця, на гілках яких зберігається тематично споріднена інформація. На аркуші паперу спробуйте накреслити основні моменти будь-якої теми у формі дерева.

Основні принципи створення асоціативних схем такі:

1. Починайте схему в центрі аркуша з головного елемента, найкраще — символу, від якого розгалужуються інші елементи.

2. Записуйте тільки одне слово чи символ на позначення одного пункту, який хочете запам'ятати, одну головну тему для кожної гілки.

3. На ту саму гілку помістіть споріднені пункти, наче промені сонця.

4. Для подібних тем беріть олівці чи маркери одного кольору.

5. Малюйте стільки символів, скільки зможете.

6. Коли закінчите малювати одну розгалужену гілку, обмалюйте її різнокольо­ровою лінією.

Регулярно доповнюйте кожну схему. Легше починати із загального, а далі побудувати асоціативну схему, переходячи до конкретного, коли довідаєтесь щось нове з теми.

Сміливо малюйте, користуйтеся кольоровими олівцями — і ви побачите результат. Влаштуйте конкурс на кращу схему в номінаціях: «Найяскравіша», «Найактуальніша», «Міс суперсхема», але тільки для себе чітко розставте пріоритети: основне — знання, а конкурс тільки для того, «щоб примусити коня пити».

Асоціативний малюнок

Речення, зашифроване в малюнку, допомагає запам'ятати слова, у яких апостроф не вживається.

Малюнок-«розшифровка» має до певної міри сюжетний характер, тому запам'ятовується досить легко: «На свято мавпа (мавпячий) пила духмяний, медвяний, тьмяний, морквяний сік, дзвякаючи цвяхом об склянку».

Прикметники, які потрібно запам'ятати, дійсно «плавають» у склянці із соком. Така яскрава зорова опора є гарантом того, що ця важлива інформація буде закладена в довготривалу пам'ять. Адже «витягти» необхідні слова з цього речення значно простіше, ніж заучувати їх напам'ять.

Асоціативні пари

Евристичний метод вивчення орфографії — це асоціативні пари.

Він ефективний для запам'ятовування складних випадків написання під час вивчення таких тем, як «Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом», «Уподібнення приголосних звуків».

В основу сприймання й запам'ятовування відповідних орфограм покладено принцип асоціативних пар (це словосполучення або навіть речення). При цьому сумнівний голосний у слові-відповіднику повинен бути під наголосом, а з приголосного, що уподібнюється, починатиметься асоціативний відповідник.

Для запам'ятовування слів з приголосними, що уподібнюються, можна використати такі асоціативні пари:

* екзамен — Коля на екзамені,

* футбол — турнір з футболу.

Форми роботи з розвитку асоціативного мислення:

* асоціативний ланцюжок,

* асоціативний диктант,

* ґронування,

* творча робота асоціативного характеру — сенкан,

* «вільне письмо» — творча робота асоціативного характеру під ніжну ліричну мелодію,

* кубування,

* дослідження асоціативних зв'язків і співвідношень між словами,

* асоціативні пари,

* асоціативні розминки,

* асоціативні задачі.

Асоціативний диктант

Записати у колонки слова, що асоціюються із певними предметами, явищами, особами.

Ґронування

Назвати учням головне слово або фразу. Запропонувати їм записувати (у формі виноградного ґрона чи асоціативного куща) ті слова та фрази, які спадуть на думку з обраної теми. Строго регламентувати час (5-10 хв.) і рекомендувати учням установити, де

потрібно, зв'язки між поняттями.

Сенкан

Це неримований вірш з п'яти рядків, мета якого — спонукати учня до розмірковування над темою. Він складається за схемою:

* 1-й рядок — одне слово — тема (іменник),

* 2-й рядок — два слова — означення (прикметники),

* 3-й рядок — три слова — активність, дія (дієслово),

* 4-й рядок — фраза з чотирьох слів, яка виражає ставлення до теми,

* 5-й рядок — одне слово — асоціація до теми (іменник).

«Вільне письмо»

Невеликий твір-асоціація за висловом, фразою, епіграфом, цитатою.

Кубування

Розгляньте предмет, явище різнобічно (із позицій шести граней куба) за такими вказівками:

1. Опишіть це.

2. Порівняйте це.

3. Встановіть асоціації.

4. Проаналізуйте це.

5. Знайдіть застосування цьому.

6. Запропонуйте аргументи «за» і «проти».

Креативні методи навчання дають змогу створити на уроці атмосферу творчості, неординарності. Це один із способів зробити дитину розкутою, активувати її впевненість у свої силах, налаштувати на успіх, розвивати творчі здібності. Впливаючи на сферу дитини, стимулюю бажання співпереживати з героєм, глибше пізнати твір, разом з цим вводжу дітей у малознане наукове поле, де потрібен пошук, дослідження. Сьогодні дуже важко зацікавити учня, «примусити» його вийти за рамки буденного, звичайного. Тому будую заняття нетрадиційно за змістом, формою, організацією навальної діяльності.

Особливий інтерес викликає інтерактивне, або взаємодіюче навчання. Я не буду зупинятися на характеристиці технологій інтерактивного навчання, а поділюся своїми надбаннями щодо методів і технологій, які дозволяють продуктивніше реалізувати інтерактивне навчання.

Досвід роботи переконує, що найефективнішою є тренінгова технологія, яка є одним зі шляхів формування навчальної компетентності учнів. Тренінг — це запланований процес модифікації (зміни) відношення, знання чи поведінкових навичок того, хто навчається, через набуття навчального досвіду з тим, щоб досягти ефективного виконання в одному виді діяльності або в певній галузі.

Тренінг сприяє виникненню умов для створення неформального, невимушеного спілкування, яке відкриває перед учнями безліч варіантів розвитку та розв'язання проблеми, яку потрібно вирішити.

1. В своїй практиці використовую мотиваційні тренінгові вправи, наприклад:

«Незакінчені речення»

Мета: визначення своїх очікувань від заняття.

Час — до 5 хв.

Кожному учневі пропоную записати такі незакінчені речення:

а) від уроку я чекаю…

б) від однокласників я очікую…

в) від себе я очікую…

г) мета, яку я маю намір досягти сьогодні.

Це завдання допоможе провести й рефлексію мислення в кінці уроку, якщо використати такі запитання:

а) цікавим на уроці виявився…

б) мені було легко…

в) труднощі виникали…

2. Креативні тренінгові вправи:

«Перетворення»

Мета: надати можливість самовираження; розвиток творчого мислення.

Час — 5 хв.

Пропоную учням завершити кілька речень на зразок:

«Як би я був, …. то», «Чому я не хотів би бути ….».

«Моє послання у світ»

Мета: розвиток творчого мислення, уяви.

Час — 5 хв.

Інструкція щодо виконання вправи

1. Сформулюйте та запишіть коротке повідомлення, гасло, з яким би ви хотіли б звернутися до людей.

2. Визначте, хто з відомих персонажів найбільшою мірою відповідає вашим вимогам для оприлюднення цього посилання перед усім світом.

3. Складіть п'ятихвилинне повідомлення від імені цього персонажа, щоб якомога повніше відобразити в ньому суть вашого посилання в світ.

Проводячи тренінгові вправи, потрібно дотримуватися принципів активності, творчої позиції, усвідомлення своєї поведінки.

Щоб школярі глибоко і свідомо засвоїли базові знання, визначені стандартом освіти, на уроках також використовую різноманітні методи і прийоми.

Метод «Мікрофон» допомагає мені під час підбиття підсумків уроку, проведення інтерв'ю-опитування після закінчення вивченої теми.

Робота в малих групах. Використовую, коли складаємо та розігруємо діалоги, виконуємо ситуативні вправи.

«Мозковий штурм» допомагає учням проявляти свою уяву і творчість, чого досягаємо шляхом вільного вираження думок всіх учасників, актуалізації навчання та інші.

Своєрідними загадками є шаради, логогрифи, криптограми. Їх учні не тільки відгадують, а й складають, що позитивно позначається на знаннях, творчості учнів.

Технології викладання, які існують у сучасній науці, треба знати кожному вчителеві, а вибирати методи, форми організації, засоби та прийоми навчання, створювати свою дидактичну скриньку може кожен по-своєму.

Вважаю, що головне завдання кожного педагога — навчити учнів високого життєвого злету, а для цього учитель має бути творчим, цілеспрямованим.

Пропоную розробку уроку та презентацію. Тема «Леся Українка. Життєпис».

Див.дод.3

Тема. Леся Українка. Життєпис.

Мета:

- допомогти учням глибше познайомитися з життям і творчістю письменниці, зацікавити та спонукати до читання поезій Лесі Українки;

- розвивати навички образного мислення, сприйняття інформації на слух та засвоєння її, вміти виділяти головне й деталі, коментувати й оцінювати їх; - виховувати на прикладі життя поетеси силу волі, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти, активну громадянську позицію, патріотизм, творче мислення.

Тип уроку: опрацювання нового матеріалу.

Обладнання: фотографії, виставка художніх творів Л.Українки, портрет, збірки.

Епіграф:

Я честь віддам титану Прометею,

Що не творив своїх людей рабами,

Що просвітив не словом, а вогнем,

Боровся не в покорі, а завзято.

Леся Українка

Хід уроку

I.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель. У нашій літературі є імена, що не потребують ані пишних шат, ані високих означень та епітетів, бо вони входять у свідомість кожного з нас змалечку, як голос матері, як сонечко, як Батьківщина. До них належить ім'я безсмертної поетеси Лесі Українки.

Вона свідомо поставила свою творчість на служіння знедоленому народу. Її слова стали “ зброєю”, “ полум'ям”.

Саме Лариса Петрівна Косач, прагнучи ознайомити українського читача з перлинами європейської поезії, перекладала Байрона, Данте, Шекспіра, Гюго, Гейне, Міцкевича, Надсона.

Українська поетеса вважала, що справжні митці зобов'язані освоїти художні здобутки людства. Її драматичні поеми “Одержима“, “Касандра“, “Осіння драма“, “Оргія“, “Камінний господар” та інші стоять серед інших найвищих зразків європейського красного письменства.

А такі оригінальні твори, як “Лісова пісня”, поема “Бояриня” збагатили українську та світову літератури новими темами та неповторними образами, відкрили людству чарівний світ українського духовного життя – міфологію, природу, історію, традиції. Літературні шедеври Лесі Українки давали наснагу, віру в майбутнє, збагачували духовно не тільки сучасників того часу, а й хвилюють і нині.

З біографією та творчістю великої дочки українського народу ви познайомитесь сьогодні на уроці, тема якого: “Леся Українка. Життєвий і творчий шлях. Неоромантизм як основа естетичної позиції. Вірші “І все – таки до тебе думка лине “, “Contra spem spero!”, “ І ти колись боролась, мов Ізраїль”.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Випереджувальні завдання:

-індивідуальна робота: прочитати та вивчити поезії Лесі Українки “Contra spem spero!”, “І все – таки до тебе думка лине… “, “І ти колись боролась, мов Ізраїль…”,

-групова робота:

-Біографам підготувати презентацію про дитинство, родину, освіту поетеси;

-Дослідникам створити на уроці генеологічне дерево Лесі Українки на основі почутого матеріалу; знайти відомості про особисте життя;

-Літературознавці характеризують літературну діяльність лірика, створюють словничок літературознавчих термінів;

-Критики визначають тему та ідею віршів, аналізують поезії, звертаючи увагу на художні засоби, строфи.

-Декламатори розказують вірші напам'ять.

Оскільки клас був поділений на групи, кожна з яких отримала завдання дослідити ту чи іншу грань життя Л. Українки, то працюємо таким чином: одна група представляє свої матеріали – дослідження, всі інші записують у зошити почуту інформацію на уроці з життєвого та творчого шляху Лесі Українки.

Ш. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Міні – дискусія вчителя з елементами бесіди.

Вчитель:

-Що ви вже знаєте, чули про Ларису Петрівну Косач?

-Які твори читали, яка їх тематика?

-Як би ви охарактеризували поезію Лесі Українки за читацьким сприйняттям?

Про видатну поетесу написано багато наукових розвідок, художніх творів, але загадка її геніальності та сили духу залишається. Тому сьогодні ми будемо говорити про талановитого автора, про Ларису Петрівну Косач. Це буде для вас зустріч з чудовою лірикою видатної поетеси. Ви помітили, що на уроці присутні “Біографи“, “Літературознавці“, “Критики“, “Декламатори”, “Дослідники”. Всі вони отримали випереджувальні завдання. І першими розпочнуть свою розповідь про Л.Українку наші “Біографи”. Вони розкажуть про дитинство, родину та освіту поетеси.

Демонструється учнями презентація.

Кожна група по черзі розповідає про виконану роботу.

Презентує свою роботу група “Дослідників”, які підготували повідомлення про родину Косачів – Драгоманових, про особисте життя письменниці. Результат роботи оформлюється у формі генеологічного дерева родини Лариси Петрівни Косач.

Вчитель. Свій перший вірш Лариса Петрівна Косач написала в дев'ятнадцятирічному віці. Мати підтримала спроби дочки й надіслала Лесині вірші до Львівського журналу ”Зоря”, де вони й вийшли друком під псевдонімом Леся Українка. Так засвітилася нова зірка на українському літературному небосхилі, яка розгорялася все яскравіше.

Вчитель. Читає вірш. Вся ти трепет, вогонь, ідея.

Вся ти – вірна єдина струна,

І хто знає співця Антея,

Той тебе у ньому пізна, -

І чи краще знайду ім'я

Тій, що радістю в муках сіяла,

Як отчизна – твоя і моя, -

писав М. Рильський про видатну поетесу, про її полум'яну поезію, про яку ми й будемо говорити.

Розкажуть про літературну діяльність лірика Літературознавці”.

Вчитель. Літературне становлення Л. Українки припало на кінець 80-х початок 90 - х років. Наслідком тривалої творчої праці стали її збірки “На крилах пісень” (1893), “Думи і мрії” (1899), “Відгуки” (1902), що були високо оцінені критикою. Частина поезій лірика не ввійшла до збірок і побачила світ уже тоді, коли авторки не стало. Висока культурна думка, емоційна наснага і разом з тим стриманість, свіжість образів – це риси, притаманні поезіям Л.Українки. Для самої поетеси визначальним є неоромантизм. Світогляд, у центрі якого людина, її творчі здібності, активність не лише в творчості, а й у суспільній сфері, утвердження свободи особистості. Дуже важливим для неоромантизму є принцип гармонії ідеалу й дійсності. Тому в центрі поезій Лесі Українки – образ сильної, вольової людини, борця, якому протистоять люди із рабською психологією, настроями розпачу, зневіри.

Вірш “Contra spem spero..!” написаний 19- річною дівчиною 2 травня 1890 року, але його сміливо можна взяти за епіграф до всієї творчості поетеси.

2. Виразне читання “Декламаторами” вірша напам'ять “Contra spem spero..!”

3. Словникова робота, пояснення значення назви, обмін враженнями. Критики аналізують вірш.

4. Коментар вчителя. Цей вірш захоплював тогочасну молодь, яка вважала його виявом громадянської позиції автора, а не тільки фактом автобіографії. Твір не втратив свою силу та поетичну привабливість і для наших сучасників.

5. Виразне читання вірша Лесі Українки “І все – таки до тебе думка лине…”. Словникова робота, обмін враженнями від прочитаного.

6. Коментар вчителя.

Поезія “І все – таки до тебе думка лине …” виявляє характерну рису громадянської лірики Л. Українки – контраст сліз і дії, активності. Ця подія є справжньою перлиною, безпосередньо зверненою до рідного “занапащеного, нещасного краю”. В поезії відчувається перегук з тими Шевченковими образами, в яких було чути біль генія за рідну Україну. Леся Українка, звертаючись до рідного краю з словом туги і жалю, зазначала, що бачила лихо і кривди в різних куточках землі, однак страшнішого гніту, який терпить український люд, ніде не було. Віршеві властива афористичність. Інтонацію роздуму відтворює ритм п'ятистопного ямбу (“Критики” намагаються відтворити на дошці віршовий розмір поезії).

7. Виразне читання вірша “ І ти колись боролась, мов Ізраїль…”. Словникова робота, обмін враженнями.

8. Коментар вчителя.

Цей вірш довгий час не був відомий широкому колу читачів, не друкувався. Він є одним із найяскравіших зразків громадянської лірики поетеси початку XX століття. У творі присутні біблійні мотиви й образи як засіб алегоричного відображення історії України: визвольної війни під керівництвом Б.Хмельницького, національного гноблення з боку царизму. Дослідники відзначають, що в поезії об'єднані мотиви єгипетського і вавилонського полонів, які є символом страждання гнобленої нації. Кінцева частина твору побудована як роздум, як осмислення причин підневільного становища України і пошук шляхів національного визволення.

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

1. Визначення рис поетичної творчості Лесі Українки за вивченими віршами.

Інтелектуальна афористична емоційна стоїстична

Поезія Лесі Українки

Громадянськи активна філософська патріотична лірична

2. Інтерактивна вправа. “ Мікрофон”.

Продовжити речення.

-З поезій мене найбільше вразила….

-Для сучасних читачів….

-Я отримала естетичне задоволення від….

-Якою у вашій уяві постала Л. Українка?

3. Скласти “психологічний портрет” Лесі Українки. Свої думки обґрунтуйте, вибравши п'ять найважливіших (на ваш погляд) крилатих висловів, які є промінчиками душі поетеси.

Учні переносять промінчики – думки схематично, утворюючи сонце.

Промені душі

1. Освітити світлом правди.

2. Любіть волю, честь і славу.

3.Я честь віддам титану Прометею.

4. Крилате слово – ото моя стріла.

5. Хай сяє над людьми правда і надія.

6. Веселкою моя надія грала.

7. Горда, ясна, огнистая мова.

8. Мій дім – мій храм.

9. Буду жити! Геть думи сумні!

10.Слово, моя ти єдиная зброя!

VІ. Підсумок уроку.

Вчитель. Бути світлим променем для інших, самому випромінювати світло - ось найвище щастя для Лесі Українки, бо в ньому скільки ніжності та світла, світло, що потужно пробилося до нас із минулого.

Виходить підготовлена учениця в образі Лесі Українки і читає :

Горить моє серце,

Чуєте люди!

Його запалила іскра палкої любові до вас.

Пісням і плачам, добру навчили і злу,

Радощам і стражданням.

Спасибі вам, люди.

Я не гніваюсь за свої муки,

Не нарікаю на долю.

Вони дали мені сил Прометеєвих,

Терпіння народного,

Я ними житиму!

Я в серці маю т

Перегляд файлу

   ПЛАН РОБОТИ

І. Інформаційна частина. Комп'ютерні технології 

   на уроках української літератури. (ст. 1-2)

ІІ. Проектна робота. «Креативний підхід до 

     вивчення творчості Лесі Українки в школі».

     (ст.  3-17)

ІІІ. Висновок проектної роботи. Творчість

      Лесі   Українки – видатне явище світової

      культури. (ст. 18)

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Інформаційна частина. Комп'ютерні технології на уроках української літератури.

         Сучасне світове суспільство базується на інформаційних технологіях. Інформаційна культура стає частиною повсякденного життя. Активне запровадження технологій інформатизації безпосередньо стосується освітньої системи.

     Комп’ютерна освіта є невід’ємною складовою креативної освіти, адже вона покликана формувати у підростаючого покоління власний імпульс до розвитку. Комп’ютерна освіта стає особистісно орієнтованою, адже провідна мета такої освіти це самостійний пошук сенсів, створення нової системи цінностей, формування активності в комп’ютерному середовищі. Інформатизація освіти забезпечує гарні умови для саморозвитку особистості тільки в тому випадку, коли вона охоплює не тільки окремі дисципліни або форми проведення занять, але є органічно вписаною до контексту креативного освітнього середовища.

      Креативна індивідуалізована освіта надає можливість кожному учневі не тільки розвинути власний творчий потенціал, але також викликає потребу в подальшому пізнанні та творчому саморозвитку.

    Таким чином,  креативна освіта являє собою багатовимірну  індивідуалізовану цінність, покликану створювати гарні умови для розвитку творчих здібностей учнів, а також їх самореалізації.

Креативна освіта створює умови для формування та прояву особистісних якостей в учнів, сприяє розвитку мислення, індивідуального підходу, ініціативності та самостійності. Особистісно орієнтована освіта передбачає необхідність диференціації навчання, орієнтації на особистість учня, його інтелектуальний та моральний розвиток.

Цінностями креативної освіти є: духовна культура, творчість як засіб повноцінного життя та розвитку особистості та культури. На перший план виходить спілкування як засіб особистісного зростання. Тут учень виступає як суб’єкт життя, що має потребу в самореалізації. Креативна освіта за таких обставин – це засіб розвитку індивідуальності та створення умов для розвитку особистості учнів. Сенс такої освіти у визнанні індивідуальності та неповторності кожної людини та її розвитку. Креативна освіта передбачає індивідуальний підхід до навчання з урахуванням рівня інтелектуального розвитку учнів.

Здійснюючи індивідуальний підхід відбувається навчання учнів з урахуванням особливостей темпераменту, характеру, здібностей, мотивів та інтересів. В основі індивідуального підходу лежать наступні педагогічні технології:

·         структурно-логічні технології навчання, які являють собою поетапну організацію постановки дидактичних задач, вибору способу їх розв’язання,

діагностики оцінки одержаних результатів;

·         інтеграційні технології – це дидактичні системи, які забезпечують інтеграцію знань і вмінь, різних видів діяльності, навчальних тем, навчальних проблем та інших форм організації навчання;                           

·         ігрові технології – ігрова форма взаємодії педагога і дітей, яка сприяє формуванню вмінь вирішувати завдання на основі компетентного вибору альтернативних варіантів через реалізацію певного сюжету;

·         комп’ютерні технології;

·         діалогові технології, які пов’язані зі створенням комунікативного середовища;

·         тренінгові технології – це система діяльності по відпрацюванню певних алгоритмів навчально-пізнавальних дій і способів розв’язання типових задач у ході навчання (тести, розв’язання задач).

    Індивідуальний підхід робить позитивний вплив на формування особи кожної дитини при умові, якщо він здійснюється в певній послідовності і системі, як безперервний, чітко організований процес. Прийоми і методи індивідуального підходу не є специфічними, вони загальнопедагогічні.

    Творча задача вчителя – відібрати із загального арсеналу засобів ті, які найбільш дієві в конкретній ситуації, відповідають індивідуальним особливостям дитини. При проведенні індивідуальної роботи в процесі різної дитячої діяльності педагог постійно повинен спиратися на колектив, на колективні зв'язки дітей у середині групи. Колектив є тією силою, яка укріплює в дитині суспільні початки.

     Неможливо виховати зовні спілкування з колективом такі якості, як доброзичливість, відчуття взаємодопомоги, відповідальності за загальну справу. Важливе значення в навчальній та виховній діяльності вчителя мають методи та форми роботи з дітьми, які мають різні особливості розумового розвитку, типи нервової системи та вищої нервової діяльності. Відмінностями у властивостях нервової системи в значній мірі зумовлюється те, що одні й ті ж прийоми навчання та виховні заходи неоднаково впливають на різних дітей.

    Зустрічаються, наприклад, діти з "уповільненим розумінням", "важкодуми". Вони не встигають схоплювати матеріал, який подається у швидкому темпі, не можуть швидко перейти від однієї думки до іншої, відповідають повільно, зі значними паузами. Причина цього – не в незнанні навчального матеріалу, не у відсутності здібностей до навчання, а в малій рухливості, інертності їх нервових процесів. Нетямущими вважати таких дітей зовсім безпідставно. Створюючи для їх навчальної діяльності сприятливі умови, не підганяючи, не нагороджуючи образливими прізвиськами, можна помітити у них і неабиякі здібності та інші позитивні якості.

Отже, на мою думку правильно організована навчально-пізнавальна діяльність, зокрема використання індивідуального підходу до учнів на уроках, виявляє і закріплює творче начало учня.

ІІ. Мета проекту: розширити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів любов до Батьківщини, гордість за славетні місця, де ми народилися.

                                                                       Див.дод.1

Актуальність проекту: робота над проектом сприяє розкриттю здібностей, талантів дітей, виховує любов до української літератури, почуття патріотизму. У зібранні матеріалів приймали участь учні 6-7 класів. Матеріали можна використовувати в роботі учителям української мови та літератури, бібліотекарям, класним керівникам.

                                              Див.дод.2

У системі педагогічної освіти урокам літератури належать особлива роль, бо вони відтворюють духовний світ української людини і тим самим сприяють активному становленню особистості. Засобами мистецтва слова література допомагає впливати на учнів, формувати й збагачувати їх внутрішній світ, розвивати інтелект та творчі здібності, адже література передає загальнолюдські цінності від покоління до покоління.

Завдання щодо виховання людей із високим творчим потенціалом постає не лише як актуальна  проблема сучасної педагогічної науки та практики, але й як соціальна необхідність.

Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування й використання нових ідей, задумів, підходів та рішень.

Тому своє завдання я вбачаю в створенні умов для утвердження атмосфери творчості, допомозі учневі знайти себе в житті, навчально-виховну діяльність спрямовую на створення такої системи співпраці, головна мета якої — максимальний розвиток творчих здібностей дитини.

Шлях до розвитку творчого мислення я розділила на кілька етапів:

 

            спостерігаємо      асоціативне

                             мислення

 

 

         Розвиток

 

           уяви             уміння

                  говорити нове

 

Розвивати творчий потенціал можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, удосконалити їх до рівня творчих.

Але для розвитку творчого потенціалу більшості школярів важливою є саме роль учителя. Урахування стилів навчання є так само необхідним, як і вибір видів навчальної діяльності.

Аналізуючи види діяльності, я визначила і рівень активності учнів на уроці, від якої залежать розвиток творчого потенціалу.

      Вважаю, що сучасному педагогу необхідно вибрати те «зерно», що дасть змогу створити свою міні-методику. У своїй педагогічній практиці випробовую способи

інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій:

  •             проектне навчання;

 

  •             інтерактивна технологія;

 

  •             використання комп’ютерних технологій.

 

 Комп’ютерні технології  на уроках української літератури

Метою школи ХХІ ст. є формування індивіда, здатного вийти за межі отриманих знань, відкритого до інновацій, саморозвитку та безперервної освіти протягом усього життя. Сучасні освітні парадигми розвивального, креативного навчання ставлять на перший план не передачу учням готового соціального досвіду, а підготовку  їх до самостійного здобування знань та творчої праці в будь-якій сфері людської діяльності.

Неабияку роль у цих процесах відіграє впровадження в систему роботи вчителя української літератури інноваційних і педагогічних технологій.

Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик, надають кожному школяреві, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.

Досвід роботи з використанням комп’ютерних технологій на уроках української літератури пропонує оптимальний вибір форм і методів навчання, важливим фактором яких є можливість учнів самостійно працювати, навчитись і творити, відчувати себе активним діячем і рушійною силою освітньої діяльності, а отже, через  самореалізацію прагнути самовдосконалення.

Для себе, як для вчителя української мови і літератури, я виділила ряд проблем, які вирішую в процесі підготовки до уроків.

1. Створення комп’ютерних засобів навчання на основі їх впливу на навчально-пізнавальну діяльність.

2.  Визначення видів навчальної діяльності із застосуванням комп’ютера в межах типових для загальноосвітнього навчального закладу організаційних форм.

3. Встановлення етапів залучення комп’ютерних технологій на уроках української літератури:

І етап — концептуальний (визначення дидактичної мети).

ІІ етап — технологічний (підбір електронних засобів навчання).

ІІІ етап — операційний (виділення елементів уроку).

IV етап — педагогічна реалізація (урок, результативність).

Використовуючи комп’ютерні технології, провела невеликий експеримент «Дослідження ролі та місця комп’ютерних технологій у навчанні».

Останнім часом я активно впроваджую в систему своєї роботи джигсоу — презентації на основі технології нової життєвої естетики, бо вважаю, що це дає можливість дитині розкритися, проявити себе, самоствердитись та самовдосконалитись.

Яким же чином я, як словесник, відстежую процес формування креативної, неординарної особистості через джигсоу?

Джигсоу  — вивчення інформації з подальшим складанням схеми або проекту і презентую його перед учнями. Це спільний пошук кращих рішень життєво важливих завдань, які супроводжуються організацією, задумом, виконанням, спільною оцінкою.

 

 

Структура джигсоу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

За допомогою джигсоу розв’язуємо ряд важливих педагогічних завдань, забезпечуємо розвиток самостійності та ініціативності дітей, самоуправління, формування особистісних  якостей.

Місія вчителя полягає в тому, щоб спрямувати роботу на збагачення особистості соціально цінним досвідом, виховання свідомої життєвої ситуації.

Я вважаю, що для розв’язання цього завдання особливі можливості має українська література (як предмет), оскільки:

  • зміст курсу спирається на роботу з різними носіями інформації, кінцева мета якої — ідеалізація художнього образу, збагачення дитини життєвим досвідом;
  • вивчення літератури передбачає дослідження різних, деколи діаметрально протилежних точок зору стосовно одного і того ж явища;
  • цей вид діяльності полягає в забезпеченні оптимальної побудови процесу навчання у тісній взаємодії «учитель – учень».

В своїй роботі використовую такі типи уроків:

  • урок-дослідження фрейм-проблеми;
  • урок-моделювання;
  • урок-демонстраційний експеримент.

 

Урок-дослiдження фрейм-проблеми

Урок-дослідження фрейм-проблеми (від англ. frame — рамка, структура) передбачає організацію міркування над певною проблемою з подальшою джигсоу-презентацією.

Фрейм-проблема складається, як правило, з п'яти основних частин, логічно пов'язаних між собою:

* формулювання проблеми;

* матеріалу для спостереження і спонукання до самостійного її розв’язання;

* побудови плану розв’язання;

* формулювання розв’язку або пояснення проблеми;

      

* практичного застосування сформульованих положень (джигсоу-презентація).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-моделювання

 

Урок-моделювання передбачає аналіз матеріалу шляхом побудови й вивчення джигсоу-моделей.

Життєво важливі пріоритети:

* упроваджуючи дану методику, створюємо соціально-педагогічні умови для самоствердження, самореалізації, самовдосконалення кожної особистості;

* широко практикуємо пообразний та проблемно-тематичний літературні аналізи, а відповідно до їхніх вимог накопичується цитатний матеріал, відкриваючи широке поле для творчої діяльності;

* стимулювання школярів до самостійного творчого мислення через аспект «моделювання-презентація»;

* аналізуючи художній твір, звертаємо увагу на його самобутність, особливість творчого почерку письменника, влучне майстерне використання засобів творення літературних образів;

* учитель ненав’язливо пропонує школярам теми, які б вони бажали презентувати, враховуючи позитивний вплив «світу тексту» на «світ читача».

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-демонстраційний експеримент

Урок-демонстраційний експеримент — це організація навчально-пізнавальної діяльності учнів у процесі засвоєння знань шляхом сприймання їх в умовах проблемної ситуації. Даний вид діяльності передбачає активний розвиток мислення учнів: вони засвоюють не лише результати наукового пізнання, а й безпосередньо власне процес здобуття цих результатів (джигсоу).

Етапи проведення подібного уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 «Кожен учитель повинен знати, що будь-яка винайдена методика є лише сходинкою, на котрій треба зупинитися для того, аби йти далі» (Л. Толстой).

Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, цікаво і захоплено працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.

 

Інтеграція педагогічних технологій на уроках української літератури: активізація творчого потенціалу учнів

Інтеграція педагогічних технологій на уроках української літератури: активізація творчого потенціалу учнів.

Одним із головних завдань, визначених у Законі України «Про загальну середню освіту» є формування освіченої, творчої особистості, що вміє самостійно креативно мислити, працювати в різних ситуаціях й створювати умови для реалізації цих дій. Кожна дитина здатна по-своєму виявити творчий потенціал, завдання вчителя — активізувати ці ресурси, спрямувати їх у духовно й інтелектуально вартісне річище.

Як і багато моїх колег, я намагаюся створювати оприлюднені дидактичні й психологічні умови для всебічної реалізації потенціальних можливостей вихованців, їх здібностей і талантів, а за основу визначення методів і прийомів навчання беру способи пізнавальної діяльності. Переконана, що пріоритетним напрямком є формування інтелектуальних, емпатичних умінь творчої діяльності.

У своїй педагогічній практиці апробую інтеграцію окремих елементів таких сучасних технологій навчання, як проектна робота, творчі ігри, комп’ютерні технології. В основі уроків — творче співробітництво, формування в учня особистого аналітичного судження, ініціативи, розвиток уяви, фантазії через виконання ролі режисера, поета, художника, аналітика, історика.

Свої уроки моделюю так, щоб кожен з видів робіт на уроці виконував свою роль. Але яким би не були тип і форма сучасного уроку складно його уявити без креативних методів навчання.

Креативні методи навчання — це асоціативний кущ, схема, малюнок.

Асоціативний кущ (тезаурус)

Добір якнайбільшої кількості слів, асоціативно пов’язаних із запропонованим учителем. Перемагає той, чий асоціативний ряд буде найдовшим, окремо можна відзначити тих, чиє завдання якісніше, тобто слова є художнішими, образнішими, асоціативний зв’язок є оригінальнішим. Оголошуючи слова, учні мають пояснити зв’язок між ними. Час обмежений (1-3 хв).

Асоціативні схеми

Традиційно вважається, що новий матеріал краще запам’ятовується, коли він занотований. Але сучасні дослідження вчених доводять, що звичайне нотування — слово за словом, речення за реченням, тобто інформація, яка розташована лінійно або стовпчиком, не зберігається у мозку. Він запам’ятовує інформацію тоді, коли вона має вигляд певних моделей, асоціативних схем. Тому не записуйте, а малюйте такі асоціативні схеми.

Уявіть, що мозкові клітини — наче деревця, на гілках яких зберігається тематично споріднена інформація. На аркуші паперу спробуйте накреслити основні моменти будь-якої теми у формі дерева.

Основні принципи створення асоціативних схем такі:

1. Починайте схему в центрі аркуша з головного елемента, найкраще — символу, від якого розгалужуються інші елементи.

2. Записуйте тільки одне слово чи символ на позначення одного пункту, який хочете запам’ятати, одну головну тему для кожної гілки.

3. На ту саму гілку помістіть споріднені пункти, наче промені сонця.

4. Для подібних тем беріть олівці чи маркери одного кольору.

      

5. Малюйте стільки символів, скільки зможете.

6. Коли закінчите малювати одну розгалужену гілку, обмалюйте її різнокольо­ровою лінією.

Регулярно доповнюйте кожну схему. Легше починати із загального, а далі побудувати асоціативну схему, переходячи до конкретного, коли довідаєтесь щось нове з теми.

Сміливо малюйте, користуйтеся кольоровими олівцями — і ви побачите результат. Влаштуйте конкурс на кращу схему в номінаціях: «Найяскравіша», «Найактуальніша», «Міс суперсхема», але тільки для себе чітко розставте пріоритети: основне — знання, а конкурс тільки для того, «щоб примусити коня пити».

Асоціативний малюнок

Речення, зашифроване в малюнку, допомагає запам’ятати слова, у яких апостроф не вживається.

Малюнок-«розшифровка» має до певної міри сюжетний характер, тому запам’ятовується досить легко: «На свято мавпа (мавпячий) пила духмяний, медвяний, тьмяний, морквяний сік, дзвякаючи цвяхом об склянку».

Прикметники, які потрібно запам’ятати, дійсно «плавають» у склянці із соком. Така яскрава зорова опора є гарантом того, що ця важлива інформація буде закладена в довготривалу пам’ять. Адже «витягти» необхідні слова з цього речення значно простіше, ніж заучувати їх напам’ять.

     Асоціативні пари

Евристичний метод вивчення орфографії — це асоціативні пари.

Він ефективний для запам’ятовування складних випадків написання під час вивчення таких тем, як «Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом», «Уподібнення приголосних звуків».

В основу сприймання й запам’ятовування відповідних орфограм покладено принцип асоціативних пар (це словосполучення або навіть речення). При цьому сумнівний голосний у слові-відповіднику повинен бути під наголосом, а з приголосного, що уподібнюється, починатиметься асоціативний відповідник.

Для запам’ятовування слів з приголосними, що уподібнюються, можна використати такі асоціативні пари:

* екзамен — Коля на екзамені,

* футбол — турнір з футболу.

Форми роботи з розвитку асоціативного мислення:

* асоціативний ланцюжок,

* асоціативний диктант,

* ґронування,

* творча робота асоціативного характеру — сенкан,

* «вільне письмо» — творча робота асоціативного характеру під ніжну ліричну мелодію,

* кубування,

* дослідження асоціативних зв’язків і співвідношень між словами,

* асоціативні пари,

* асоціативні розминки,

* асоціативні задачі.

Асоціативний диктант

Записати у колонки слова, що асоціюються із певними предметами, явищами, особами.

Ґронування

Назвати учням головне слово або фразу. Запропонувати їм записувати (у формі виноградного ґрона чи асоціативного куща) ті слова та фрази, які спадуть на думку з обраної теми. Строго регламентувати час (5-10 хв.) і рекомендувати учням установити, де

      

 

потрібно, зв’язки між поняттями.

Сенкан

Це неримований вірш з п'яти рядків, мета якого — спонукати учня до розмірковування над темою. Він складається за схемою:

* 1-й рядок — одне слово — тема (іменник),

* 2-й рядок — два слова — означення (прикметники),

* 3-й рядок — три слова — активність, дія (дієслово),

* 4-й рядок — фраза з чотирьох слів, яка виражає ставлення до теми,

* 5-й рядок — одне слово — асоціація до теми (іменник).

«Вільне письмо»

Невеликий твір-асоціація за висловом, фразою, епіграфом, цитатою.

Кубування

Розгляньте предмет, явище різнобічно (із позицій шести граней куба) за такими вказівками:

1. Опишіть це.

2. Порівняйте це.

3. Встановіть асоціації.

4. Проаналізуйте це.

5. Знайдіть застосування цьому.

6. Запропонуйте аргументи «за» і «проти».

Креативні методи навчання дають змогу створити на уроці атмосферу творчості, неординарності. Це один із способів зробити дитину розкутою, активувати її впевненість у свої силах, налаштувати на успіх, розвивати творчі здібності. Впливаючи на сферу дитини, стимулюю бажання співпереживати з героєм, глибше пізнати твір, разом з цим вводжу дітей у малознане наукове поле, де потрібен пошук, дослідження. Сьогодні дуже важко зацікавити учня, «примусити» його вийти за рамки буденного, звичайного. Тому будую заняття нетрадиційно за змістом, формою, організацією навальної діяльності.

Особливий інтерес викликає інтерактивне, або взаємодіюче навчання. Я не буду зупинятися на характеристиці технологій інтерактивного навчання, а поділюся своїми надбаннями щодо методів  і технологій, які дозволяють продуктивніше реалізувати інтерактивне навчання.

Досвід роботи переконує, що найефективнішою є тренінгова технологія, яка є одним зі шляхів формування навчальної компетентності учнів. Тренінг — це запланований процес модифікації (зміни) відношення, знання чи поведінкових навичок того, хто навчається, через набуття навчального досвіду з тим, щоб досягти ефективного виконання в одному виді діяльності або в певній галузі.

Тренінг сприяє виникненню умов для створення неформального, невимушеного спілкування, яке відкриває перед учнями безліч варіантів розвитку та розв’язання проблеми, яку потрібно вирішити.

1. В своїй практиці використовую мотиваційні тренінгові вправи, наприклад:

«Незакінчені речення»

Мета: визначення своїх очікувань від заняття.

Час — до 5 хв.

Кожному учневі пропоную записати такі незакінчені речення:

а) від уроку я чекаю…

б) від однокласників я очікую…

в) від себе я очікую…

г) мета, яку я маю намір досягти сьогодні.

Це завдання допоможе провести й рефлексію мислення в кінці уроку, якщо використати такі запитання:

а) цікавим на уроці виявився…

     

б) мені було легко…

 

в) труднощі виникали…

2. Креативні тренінгові вправи:

«Перетворення»

Мета: надати можливість самовираження; розвиток творчого мислення.

Час — 5 хв.

Пропоную учням завершити кілька речень на зразок:

«Як би я був, …. то», «Чому я не хотів би бути ….».

«Моє послання у світ»

Мета: розвиток творчого мислення, уяви.

Час — 5 хв. 

Інструкція щодо виконання вправи

1. Сформулюйте та запишіть коротке повідомлення, гасло, з яким би ви хотіли б звернутися до людей.

2. Визначте, хто з відомих персонажів найбільшою мірою відповідає вашим вимогам для оприлюднення цього посилання перед усім світом.

3. Складіть п’ятихвилинне повідомлення від імені цього персонажа, щоб якомога повніше відобразити в ньому суть вашого посилання в світ.

Проводячи тренінгові вправи, потрібно дотримуватися принципів активності, творчої позиції, усвідомлення своєї поведінки.

Щоб школярі глибоко і свідомо засвоїли базові знання, визначені стандартом освіти, на уроках також  використовую різноманітні методи і прийоми.

Метод «Мікрофон» допомагає мені під час підбиття підсумків уроку, проведення інтерв’ю-опитування після закінчення вивченої теми.

Робота в малих групах. Використовую, коли складаємо та розігруємо діалоги, виконуємо ситуативні вправи.

«Мозковий штурм» допомагає учням проявляти свою уяву і творчість, чого досягаємо шляхом вільного вираження думок всіх учасників, актуалізації навчання та інші.

Своєрідними загадками є шаради, логогрифи, криптограми. Їх учні не тільки відгадують, а й складають, що позитивно позначається на знаннях, творчості учнів.

Технології викладання, які існують у сучасній науці, треба знати кожному вчителеві, а вибирати методи, форми організації, засоби та прийоми навчання, створювати свою дидактичну скриньку може кожен по-своєму.

Вважаю, що головне завдання кожного педагога — навчити учнів високого життєвого злету, а для цього учитель має бути творчим, цілеспрямованим.

Пропоную розробку уроку та презентацію.  Тема «Леся Українка. Життєпис».

         Див.дод.3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 Тема. Леся Українка. Життєпис.

 

Мета:

      - допомогти учням глибше познайомитися з життям і творчістю письменниці, зацікавити та спонукати до читання поезій Лесі Українки; 

- розвивати навички образного мислення,  сприйняття інформації на слух та засвоєння її, вміти виділяти  головне й деталі,  коментувати й оцінювати їх;   - виховувати на прикладі життя поетеси силу волі, цілеспрямованість, прагнення до самоосвіти, активну громадянську позицію, патріотизм, творче мислення.

Тип уроку:  опрацювання нового  матеріалу.

Обладнання: фотографії, виставка художніх творів Л.Українки, портрет, збірки.

 

Епіграф:

                Я честь віддам титану Прометею,

                 Що не  творив своїх людей рабами,

                 Що просвітив не словом, а вогнем,

                 Боровся не в покорі, а завзято.

 

Леся Українка

                                                         Хід  уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель. У нашій літературі є імена,  що не потребують  ані пишних  шат, ані високих  означень та  епітетів,  бо  вони входять у свідомість кожного з нас змалечку, як голос матері, як сонечко, як  Батьківщина.  До них належить ім’я безсмертної поетеси  Лесі  Українки.

     Вона  свідомо поставила свою творчість на служіння знедоленому народу. Її слова стали “ зброєю”, “ полум’ям”.

     Саме  Лариса Петрівна Косач, прагнучи ознайомити українського читача з перлинами європейської поезії, перекладала Байрона, Данте, Шекспіра, Гюго, Гейне, Міцкевича, Надсона.

      Українська поетеса вважала, що справжні митці зобов’язані освоїти художні здобутки людства. Її драматичні поеми “Одержима“, “Касандра“, “Осіння драма“, “Оргія“,  “Камінний господар” та інші стоять серед  інших  найвищих зразків європейського красного письменства.

     А такі оригінальні твори, як  “Лісова пісня”, поема  “Бояриня”  збагатили українську та світову літератури новими темами та неповторними образами, відкрили людству чарівний світ українського духовного життя – міфологію, природу, історію, традиції. Літературні шедеври Лесі Українки давали наснагу, віру в майбутнє, збагачували духовно не тільки сучасників  того часу,  а й хвилюють і нині.

     З біографією та творчістю великої дочки українського народу ви познайомитесь сьогодні на уроці,  тема якого: Леся Українка. Життєвий і творчий шлях. Неоромантизм як основа естетичної позиції. Вірші “І все – таки до тебе думка лине “,  Contra spem spero!”, “ І ти колись боролась, мов Ізраїль”.

  ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

          Випереджувальні завдання:

  • індивідуальна робота: прочитати та вивчити поезії Лесі Українки  Contra spem spero!”, І все – таки до тебе думка лине… ,  І ти   колись боролась, мов Ізраїль…,
  • групова робота:
  • Біографам підготувати презентацію про дитинство, родину, освіту поетеси;
  • Дослідникам створити на уроці генеологічне дерево Лесі Українки на основі почутого матеріалу;  знайти відомості  про особисте життя;
  • Літературознавці  характеризують літературну діяльність  лірика, створюють словничок літературознавчих  термінів;
  • Критики визначають тему та ідею віршів, аналізують поезії, звертаючи увагу  на художні засоби, строфи.
  • Декламатори  розказують вірші напам'ять.

 

     Оскільки клас був поділений  на групи, кожна з яких отримала завдання дослідити ту чи іншу грань життя Л. Українки, то працюємо таким чином: одна група представляє  свої матеріали – дослідження, всі інші записують у зошити почуту інформацію на уроці  з життєвого та творчого шляху  Лесі Українки.

Ш. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Міні – дискусія вчителя з елементами  бесіди.

Вчитель:

  • Що ви вже знаєте, чули про Ларису Петрівну Косач?
  • Які  твори читали, яка їх тематика?

 

  • Як би ви  охарактеризували  поезію Лесі Українки за читацьким сприйняттям?

      Про  видатну поетесу написано багато наукових розвідок, художніх творів, але загадка її геніальності та сили духу  залишається. Тому сьогодні ми будемо говорити про  талановитого автора, про Ларису Петрівну Косач. Це буде   для вас зустріч з чудовою лірикою видатної поетеси.  Ви помітили,  що на уроці присутні “Біографи“,  “Літературознавці“,  “Критики“, “Декламатори, “Дослідники”.  Всі вони отримали випереджувальні завдання.  І першими  розпочнуть свою розповідь про Л.Українку  наші Біографи. Вони розкажуть про дитинство, родину та освіту поетеси.

      Демонструється  учнями презентація.

     Кожна група  по черзі розповідає про виконану роботу.

     Презентує свою роботу група Дослідників, які підготували повідомлення про родину Косачів – Драгоманових, про особисте життя письменниці. Результат роботи  оформлюється у формі генеологічного дерева родини Лариси Петрівни Косач.

Вчитель. Свій перший вірш Лариса Петрівна Косач написала в дев’ятнадцятирічному віці. Мати підтримала спроби дочки й надіслала Лесині вірші до Львівського журналу ”Зоря”, де вони й вийшли друком під псевдонімом Леся Українка. Так засвітилася нова зірка на українському літературному небосхилі, яка розгорялася все яскравіше.

Вчитель. Читає вірш.    Вся ти трепет, вогонь, ідея.

 

                                               Вся ти – вірна єдина струна,

                                                І хто знає співця Антея,

                                                Той тебе у ньому пізна, -

                                                І чи краще знайду імя

                                                Тій, що радістю в муках сіяла,

                                                Як отчизна – твоя і моя, -

писав  М. Рильський про видатну поетесу, про її полум’яну поезію, про яку ми й будемо говорити.

    Розкажуть про літературну  діяльність лірика  Літературознавці.

Вчитель.    Літературне становлення Л. Українки припало на кінець 80-х початок 90 - х  років. Наслідком тривалої творчої праці стали її збірки “На крилах пісень” (1893),  “Думи і мрії” (1899), “Відгуки” (1902), що були високо  оцінені критикою. Частина поезій  лірика не ввійшла до збірок і побачила світ уже тоді, коли авторки не стало. Висока культурна думка, емоційна наснага і разом з тим стриманість, свіжість образів – це  риси, притаманні поезіям Л.Українки.  Для самої поетеси визначальним є неоромантизм. Світогляд, у центрі якого людина, її творчі здібності, активність не лише в творчості, а й у суспільній сфері, утвердження свободи особистості. Дуже важливим для неоромантизму є принцип гармонії ідеалу й дійсності. Тому в центрі поезій Лесі Українки – образ сильної, вольової людини, борця, якому протистоять люди із рабською психологією, настроями розпачу, зневіри.

Вірш “Contra spem spero..!”  написаний 19- річною дівчиною 2 травня 1890 року, але його  сміливо можна взяти за епіграф до всієї творчості поетеси.

2. Виразне читання “Декламаторами” вірша напамять Contra spem  spero..!”

3. Словникова робота, пояснення значення назви, обмін враженнями. Критики аналізують вірш.

4. Коментар вчителя. Цей вірш захоплював тогочасну молодь, яка вважала його виявом громадянської  позиції автора, а не тільки фактом автобіографії. Твір не втратив свою силу та поетичну привабливість і для наших сучасників.

5. Виразне читання вірша Лесі Українки І все – таки до тебе думка лине…. Словникова робота, обмін враженнями від прочитаного.

6. Коментар вчителя.

     Поезія  І все – таки до тебе думка лине … виявляє характерну рису громадянської лірики Л. Українки – контраст сліз і дії, активності. Ця подія є справжньою перлиною, безпосередньо зверненою до рідного занапащеного, нещасного краю. В поезії відчувається перегук з тими Шевченковими образами, в яких було чути біль генія за рідну Україну. Леся Українка, звертаючись до рідного краю з словом туги і жалю, зазначала, що бачила лихо  і кривди в різних куточках землі, однак  страшнішого гніту, який терпить  український люд, ніде не було.  Віршеві властива афористичність. Інтонацію роздуму відтворює ритм п’ятистопного ямбу (“Критики” намагаються відтворити на дошці віршовий розмір поезії).

7. Виразне  читання  вірша “ І ти колись боролась, мов Ізраїль…. Словникова робота, обмін враженнями.

8. Коментар вчителя.

Цей вірш довгий час не був  відомий широкому  колу читачів, не друкувався. Він є одним із найяскравіших зразків громадянської лірики поетеси початку XX століття. У творі присутні біблійні мотиви й образи як засіб  алегоричного відображення  історії України: визвольної війни під керівництвом  Б.Хмельницького, національного гноблення з боку царизму. Дослідники відзначають, що в поезії об’єднані мотиви єгипетського і вавилонського полонів,  які є символом страждання гнобленої  нації. Кінцева частина твору побудована як роздум, як осмислення причин підневільного становища України і пошук шляхів  національного  визволення.

V.  Узагальнення вивченого матеріалу.

      

1. Визначення рис поетичної творчості Лесі Українки за вивченими  віршами.

Інтелектуальна     афористична        емоційна        стоїстична

 

                                           Поезія Лесі Українки

 

Громадянськи активна       філософська       патріотична         лірична

2. Інтерактивна  вправа.   Мікрофон.

   Продовжити  речення.

  • З поезій мене найбільше вразила….
  • Для сучасних читачів….
  • Я отримала естетичне  задоволення від….
  • Якою у вашій уяві постала Л. Українка?

3. Скласти психологічний портрет Лесі Українки. Свої думки обґрунтуйте, вибравши п’ять найважливіших (на ваш погляд) крилатих висловів, які є  промінчиками душі поетеси.

Учні переносять промінчики – думки схематично, утворюючи сонце.

Промені  душі

1. Освітити  світлом правди.

2. Любіть волю, честь  і  славу.

3.Я честь віддам титану Прометею.

4. Крилате слово – ото моя стріла.

5. Хай сяє над людьми правда і надія.

6. Веселкою моя надія грала.

7. Горда, ясна,  огнистая мова.

8. Мій дім – мій храм.

9. Буду  жити!  Геть думи сумні!

10.Слово, моя ти єдиная  зброя!

 

 

VІ. Підсумок  уроку.

Вчитель. Бути світлим променем для  інших, самому  випромінювати світло -  ось  найвище щастя для  Лесі Українки, бо в ньому скільки  ніжності та світла, світло, що  потужно пробилося до нас із  минулого.

Виходить  підготовлена  учениця в образі Лесі Українки і читає :

      Горить моє серце,     

      Чуєте люди!

      Його запалила іскра палкої любові до вас.

      Пісням і плачам, добру навчили і злу,

      Радощам і стражданням.

      Спасибі вам, люди.

      Я  не гніваюсь за свої муки,

       Не нарікаю на долю.

       Вони дали мені сил Прометеєвих,

       Терпіння народного,

       Я ними  житиму! 

       Я в серці маю те, що не вмирає!      

                                                             Леся Українка

 

Вчитель.  Леся так жила і так творила:  заради людей, в імя їхнього щастя. Це справді так. Леся  Українка, мов  легендарний Прометей,

 ось  уже сто сорок років, як запалила вогонь свого життєдайного Слова і  понесла його людям, так  само, як  нескорений титан,  віддала його  тим, хто страждав; приймала жорстоку покуту і так само не  корилася немилосердній долі. Думаю, що Леся Українка, як особистість може бути взірцем і для вас, і для сучасної молоді. Тому що справдилась її мрія про незалежну вільну Україну, бо ось уже двадцять років наша держава незалежна. І весь український народ може говорити рідною мовою, висловлювати думки, не боятись переслідувань, розвивати свої творчі здібності, бути активними у розбудові рідної Батьківщини.

     Отож, сьогодні наша робота була плідною. Ваші дослідження і виступи заслуговують  відповідної нагороди.

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів. Коментоване оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Упорядкувати конспект з теми.
  2. Вміти виразно читати, аналізувати поезії; вірш  Contra spem spero..!“ вивчити напам’ять.
  3. Написати лист до  Лесі Українки: лист – захоплення,   лист – подяку, лист -дискусію. 

      

ІІІ. Висновок проектної роботи

Творчість Лесі Українки - видатне явище світової культури

Творчість Лесі Українки - видатне явище світової культури.
Геній Лесі Українки розкрився перед світом насамперед у високохудожньому звучанні національної ідеї, гарячій любові до рідіюго краю, яка полягала в обороні прав народу до незалежною національного і державного життя. Свої думки і свої ідеї вона зуміла ввести у високу мистецьку форму, шо чарує багатством поетичних образів і музикою поетичного слова. Поетеса вийшла за межі традиційних тем. ЇЇ творчість охоплювала широке поле світових мотивів, тому стала вагомим художнім здобутком світової культури.
Леся Українка зростала під впливом казкової волинської природи, рідного слова, пісні, народної традиції, любов до якої була прищеплена насамперед матір'ю Оленою Пчілкою. Духовне збагачення поетеси відбувалося під впливом висококультурних родин Старицьких, Лисенків, дядька по матері М. Драгома-нова. Її талант розвивався завдяки природній спостережливості та глибокому потягу до знань. Усі ці чинники допомогли їй сягнути мистецьких вершин, стати письменницею європейського і світового масштабу. Дух поетеси гартувала хвороба. Вона спонукала до аналізу конкретних життєвих ситуацій та осмислення суті буття людини. Звідси власне нескореність, прометеїзм Лесі Українки, до якого вона, фізично квола, потягнулася ще на початку своєї творчості: "Я вийду сама проти бурі І стану - поміряєм силу"
Поезія Лесі Українки носить переважно патріотичний характер. Це твори громадянського і політичного характеру. Навіть особистий біль, туга, тривога у її віршах переплітаються Із проблемами всієї України. Щиро і зворушливо звучить її поетичне зізнання.
Приклад сильної волі, бажання боротьби знаходимо у відомих поезіях "Слово, чому ти не твердая криця..." та "Contra Spem Spero". Мужні, енергійні акорди громадянської лірики Лесі Українки високо оцінив І. Франко "Від часу Шевченкового "Поховайте та вставайте" Україна не чула такого сильного, гаря-чого поетичного слова, як із уст цієї слабосильної, хворої дівчини...". Поезія Лесі Українки, тавруючи рабську покору відсутність національної гідності, дух вірно підданості, засвідчувала перед світом, що в літературі поневоленого народу на стику двох століть з'явився талант, здатний протистояти всій ницості життя, Талант, що мріє допомогти нащадкам Прометея визволитися від сну і запалити вогонь справедливості. Добре ознайомлена з літературами народів світу, письмен-ниця нерідко шукала в історії й літературі інших народів, "у номерках віків і далеких підсоннях" розв'язки проблем сучасного їй українського громадянського й національного життя. Біль і тривога за рідний край неодноразово переплітаються її всенародним горем ("Напис в руїні", "Дим").
Своїми творами "Слово, чому ти не твердая криця..." та "Давня казка" поетеса порушила проблему, що хвилювала митців усіх народів роль поета у житті суспільства. Справжніми шедеврами світового мистецтва можна вважати інтимну та пейзажну лірику поетеси. Природа Волині, Поділля, морські хвилі під місячним світлом справляють незабутнє враження. Велику мистецьку цінність у творах Лесі Українки становить уміле використання фольклорних мотивів та образів, творення символів ("зірка провідна", "темна ніч", "гора крута, крем'яна, "досвітні огні", "весела весна").
З особливою силою проявився талант Лесі Українки у творах останніх років життя - поемах, драмах. Поеми "Русалка", "Самсон", "Місячна легенда". "Роберт Брюс, король шотландський", "Ізольда Білорука" та інші твори, засвідчують обізнаність авторки зі світовою класичною літературою, історією, зокрема творчістю Байрона, Вальтера Скотта.
Висока духовна культура письменниці засвідчена у драматичних творах "Блакитна троянда", "У пущі", "Одержима", "Бояриня", "Кассандра".

 

     

1

 

doc
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
3893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку