Інтерактивне навчання сприяє: Формуванню загальнонавчальнихта предметних навичок. Вироблення життєвих цінностей. Максимальному використання своїх здібностей. Творчому підходу до розв'язання проблеми. Можливості проявити ініціативу, самостійність. Вмінню аргументувати свою точку зору. Опануванню нового матеріалу за короткий час. Формуванню навичок толерантного спілкування. Створенню атмосфери взаємодіїРозвитку комунікативних якостей. Формуванню доброзичливого ставлення до інших. Можливості відстоювати та пропонувати свою думку
{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}У роботі задіяні всі учні класу. Діти вчаться працювати у групі (команді)Формується доброзичливе ставлення до опонента. Кожна дитина має можливість пропонувати свою думку. Створюється ситуація успіху. За короткий час опановується багато нового матеріалу. Переваги інтерактивного навчання
Робота в парах. Учні працюють в парах, виконуючи завдання. Парна робота вимагає обміну думками і дозволяє швидко виконати певне завдання. ( Обговорити подію, інформацію,взяти інтерв'ю один в одного). Після цього один з партнерів доповідає перед класом про результати. Робота в трійках. По суті, це ускладнена робота в парах. Найкраще в трійках проводити обговорення, обмін думками, підведення підсумків чи навпаки). 2+2=4. Дві пари окремо працюють над завданням протягом декількох хвилин ( 2-3 хв.), обов'язково доходять до спільного рішення, потім об'єднуються і діляться набутим.
Знайди зайвого. Учитель дає три – чотири поняття ( терміни, назви творів, прізвища композиторів, художників тощо. Діти повинні визначити, яке з поданих понять зайве. Наприклад. Пісня – мелодія – лібрето – вірш. Кантата – оповідання – балада. Лисенко – Ревуцький – Гоголь – Гулак – Артемовський. Коло ідей. Залучає дітей д дискусії. Він добре спрацьовує коли учні слухають музику. Вчитель ділить учнів на групи, наприклад “ музичні критики”, “ художники”, “ журналісти”. Вони отримують свої завдання: “ журналісти” опрацьовують матеріал про композитора, “ музичні критики” характеризують прослухану музику, “ художники” малюють уявлену картину прослуханої музики. Потім обговорення. Блеф – турнір. Учні мають погодитись або заперечити твердження, відповівши “ так” або “ ні”, якщо не згідні мають пояснити своє твердження. Наприклад: Тема “ Основні правила композиції”. Графіка – це вид образотворчого мистецтва ( Так чи ні). З грецької слово “ графіка” перекладається як “ малюю” ( Так чи ні).
Гра «Музичний магазин» Мета: розвивати вміння визначати на слух тембри музичних інструментів. Методика проведення гри. Учитель по черзі вмикає записи звучання різних музичних інструментів, а учневі необхідно впізнати який музичний інструмент продається зараз в магазині (добре, якщо учень скаже й до якої групи відноситься цей інструмент).
Інопланетяни. При вивченні теми "Портрет" найбільшу складність у передачі характеру людини представляє міміка обличчя. Зображуючи обличчя мами, наприклад, дитина рідко може помітити і зобразити на папері особливості самої особи: посмішку, зморшки біля очей, губ. Як полегшити дітям це завдання? Це можна досягти за допомогою ігрової ситуації. Назвемо гру "Інопланетяни". Можна придумати історію про те, що в шкільній їдальні стали пропадати пиріжки. Працівники не встигли схопити злодіїв, але змогли скласти їхні словесні портрети. Свідки намалював ці портрети на аркушах паперу. Потім запросили вчителя образотворчого мистецтва. Він подивився на намальовані портрети і зробив висновок, що вони не відповідають дійсності, тому що не відображають суті. На дошці з'являються портрети злочинців. Основна особливість полягає в тому. що кожен портрет розділений на три складові частини, які підходять кожному з представлених осіб. Але при цьому чітко розділені по міміці - плаче, веселий, злий. Перед учнями з'являються три неправильно складених портрета з порушенням міміки обличчя. Завдання дітей шляхом перестановки складових частин зібрати правильні портрети.
Гра «Аукціон композиторів»Мета: закріплювати знання про біографію та творчість композиторів. Методика проведення гри. Учитель показує портрет композитора. Учні, щоб його «викупити», мають «роботи ставки» - називати відомості з життя, твори, характеризувати творчість, засоби виразності тощо. Хто назве більше – переможець.
Гра «Характер музичного твору»Мета: розширити словниковий запас школярів стосовно емоційно-образних характеристик музичних творів. Методика проведення гри. Після прослуховування твору учитель описує характер, спеціально називаючи неправильні слова. Учні повинні «зловити» правильні слова-характеристики до даного твору.
Гра «Який настрій?»Мета: розвивати вміння визначати настрій музичного твору, аналізувати твір. Методика проведення гри. Учитель роздає учням зображення зі смайликівами з різними емоціями. Діти слухають музичний твір, після слухання вчитель запитує, який настрій твору. Діти піднімають картки, які позначають відповідні емоції.
Гра «Луна»Мета: формування та розвиток ритмічного чуття. Методика проведення гри. Учитель виконує ритмічний малюнок на дитячому музичному інструменті, а учень повторює його за вчителем. Ритмічний малюнок можна подовжувати і ускладнювати. Є варіант цієї гри більш складний. Вчитель проплескує ритмічний малюнок, наприклад П І І І, а учень має проплескати цей малюнок навпаки: І І І П.
Програма з образотворчого мистецтва середньої школи має більш серйозні цілі і завдання, а й в ній можна знайти місце грі. "Натюрморт" При вивченні теми "Натюрморт" необхідно познайомити учнів з основними правилами побудови композиції. Краще таке, досить складне завдання теж виконувати в ігровій формі, тобто кожне правило обігравати тут же наочно. Наприклад: сказавши визначення поняття "натюрморт" можна скласти такий з віника, яблука і вази. При цьому запитати чи все влаштовує глядачів в даній постановці, і якщо немає, то що, і чому? Таким чином, переходячи від одного правила до іншого, педагог дає опорні зорові сигнали до запам’ятовування. В укладанні вчитель може запропонувати потренуватися у дошки учням, щоб закріпити отримані знання. Учень біля дошки складає композицію за допомогою різних намальованих предметів. Інші учні спостерігають за тим як дотримуються правила постановки натюрморту і виправляють по ходу уроку.
Мікрофон. Учні швидко по черзі висловлюються з приводу проблеми, передаючи один одному мікрофон. Відповідає той учень у якого в руці мікрофон, всі інші слухають. У 5 класі до теми “ Народні танці ” можна запропонувати такі питання. Що таке гопак? ( Учні відповідають по одному реченню, передаючи один одному мікрофон). Дати аналіз твору гопак із опери “ Сорочинський ярмарок ” М. Мусоргського. Продовжити речення: Модест Петрович Мусоргський написав такі твори… ( учні відповідають у мікрофон). Незакінчене речення. Вчитель читає речення учні завершують. Наприклад, вокаліз – це музичний твір для виконання … ( голосом без слів). Лібрето – літературний текст… ( опери). Оркестровий вступ до опери, балету називається … ( увертюрою). Мозковий штурм – розв'язання певної проблеми або завдання за допомогою активного розумового пошуку рішень певною групою учнів. Він може бути короткочасним або тривалим, письмовим або усним. Наприклад у 7 класі до теми “ Карнавал – свято музики ” учні відповідають ( веселе свято, пишні маски, розважальна музика, неймовірні кустюми у артистів, Ріо-де-Жанейро, неперевершені феєрверки…).
{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}Кожна думка важлива!Не бійся висловитися!Ми всі – партнери!Обдумав, сформулював висловив!Говори чітко, ясно, красиво!Вислухав, висловився, вислухав!Тільки обґрунтовані докази!Обговорюємо сказане, а не людину!Вмій погодитися і не погодитися!Важлива кожна роль!Правила для учнів під час використання інткрактивних методів
Висновок Використання інтерактивних методів на уроках мистецтва дає можливість доповнити уроки різноманітною інформацією, а різні види діяльності заохочують дітей до роботи. Кожен учень зацікавлений у правильності своєї думки. Те, що подобається, дитина робить із задоволенням і натхненням, а значить – навчається. Продуктивність уроків підвищується. Щоб виховати творчу особистість, самому вчителю треба бути творчою людиною, професіоналом у своїй справі.
Список використаної літератури: 1. Нові технології навчання: науково – методичний збірник, В.35 – К.: Н. М. Ц., 2003 2. Божко Л. Н., Полякова Г. А. Методика викладання образотворчого мистецтва в школі. 5-7 кл.- К.: Скорпіон,2004 3. Семенюк О. В. Використання інтерактивних технологій навчання на уроках музичного мистецтва / О. В. Семенюк //Мистецтво в школі ( Музика. Образотворче мистецтво. Художня культура). – 2012 № 1. 4. Ніколаєнко Л. Нова українська школа: інтеграційний підхід у початковій загальній освіті // Початкова освіта. – 2018. - № 12.