Матеріал "Проектна технологія навчання як засіб успішної соціалізації майбутнього випускника" містить опис досвіду роботи вчителя. Інформація буде корисною молодим вчителям. Бажаю успіхів!
Проектна технологія навчання
як засіб успішної соціалізації майбутнього випускника
опис досвіду роботи вчителя трудового навчання НВК №9
м. ХМЕЛЬНИЦЬКОГО
ШТЕЛЬМАХ СВІТЛАНИ ЮЛІАНІВНИ
« У дитини є сонце……. Тільки не треба його гасити» - цей Сократів вислів є основною метою викладання трудового навчання.
Вчителі покликані робити все, щоб це сонце радісно сяяло, щоб не згасло бажання дітей пізнавати нове, усвідомлювати себе творцем, творити красу своїми руками. Адже краса є одним із струмочків, що живлять, добро, сердечність та любов.
На мою думку, серцевиною трудового навчання є проектна діяльність. Виконання проектів це шлях до практичного втілення знань та вмінь, до творчого розвитку школярів.
Проектно – технологічна діяльність вчить учнів добувати потрібну інформацію самостійно, розвиває основні види мислення, творчі здібності, сприяє розвитку інтелектуальних здібностей, навчає мислити від абстрактного до конкретного, розвиває уяву, формує комунікативні навички, креативне та критичне мислення - а це все є запорукою успішної соціалізації майбутнього випускника.
Дійсно, якщо учень добре знає певний предмет, скажімо математику, хімію, біологію чи літературу, захоплюється ними, то це багато в чому визначає його подальший життєвий шлях і впливає на вибір професії.
Психологи стверджують, що захоплення певним предметом, галуззю науки робить життя дитини цікавішим, більш розмаїтим, розвиває потяг до пізнання, цілеспрямованість, наполегливість та працьовитість.
Але ніщо не робить людину такою самодостатньою, не виховує почуття гордості, самоповаги, впевненості у своїх можливостях, як уміння зробити будь - яку потрібну річ власними руками, відчуття того, що ти багато вмієш, знаєш і можеш. Тому роль трудового навчання у вихованні учнів, формуванні їх як особистості та успішної соціалізації надзвичайно велика.
Трудове навчання як важливих шкільний предмет має належне втілення у Законі «Про загальну середню освіту» та інших освітянських документах.
На початку своєї педагогічної діяльності я поставила собі за мету створити в школі майстерню з обробки тканини яка б мала належну матеріально – технічну базу. Розпочала із наочного матеріалу: інструкційні та технологічні картки, зразки виробів, дидактична та додаткова, методична література, посібники, цікавий матеріал з досвіду роботи кращих вчителів трудового навчання. Це дає змогу ефективно і цілеспрямовано проводити викладання предмету згідно із сучасними вимогами.
Правильна організація проектної діяльності на уроках є необхідною умовою педагогічного процесу. Модель педагогічного проектування вчителя щодо розробки й керівництва навчальним проектуванням школярів можна представити у вигляді схеми алгоритму, що містить три етапи:
1 – проектувальний, 2 – реалізація проекту, 3 – аналітичний. Кожен з цих етапів включає ряд послідовних дій вчителя, завдання якого полягає у створенні ним системи планових і реалізованих дій, необхідних умов і засобів для досягнення визначених цілей.
Тому діяльність учнів під час виконання проекту повинна відповідати загальній структурі проектування.
З метою підвищення навчально – виховного процесу я, як вчитель намагаюсь знайти оптимальні шляхи його удосконалення. А допомагає мені у цьому проектна технологія навчання.
Вважаю, що навчити виконувати проект та виготовляти відповідний виріб – не самоціль. Учні повинні навчатись мислити творчо, здійснювати вибір серед декількох можливих варіантів, планувати власну діяльність, працювати з інформаційними джерелами та знаходити потрібну на даний момент інформацію, здійснювати рефлексію своєї діяльності, застосовувати знання з основ наук і власний досвід та свідомо реалізовувати їх у практичних умовах.
Знайомство учнів із проектною діяльністю я розпочинаю з 5 – го класу як і передбачено навчальною програмою. Учні працюють над короткочасним проектом, який триває лише 20 хвилин. Перед ним ставиться проблемне завдання. Наприклад: «Яку модель фартуха ви б хотіли пошити для своєї мами? Чому? Зобразіть модель фартуха для своєї матусі». В процесі уроку я спостерігаю за роботою учнів, як вони мислять, ведуть пошуки інформації, обґрунтовують свої ідеї та презентують модель.
Я оглядово подаю інформацію про проектну діяльність, демонструю творчі роботи учнів, що були виконані протягом минулих років.
Тому учні із задоволенням працюють над творчими завданнями: «Спідниця про яку я мрію», «Виготовлення чохла для мобільного телефону», «Великодня серветка», «Гольниця», «Органайзер», «Прикраса для волосся». Саме таким чином у своїй діяльності я використовую принцип наступності. А перебуваючи вже у 8 – му класі учні теоретично і практично підготовлені до проектної діяльності, тому для них робота над проектом не є чимось новим та складним. Дівчата самі пропонують теми проектів, створюють банк ідей та втілюють свої творчі задуми у життя. Так сталось і з роботою над проектом «Українська народна лялька – лялька оберіг».
Саме за ініціативою учнів нашої школи було впроваджено доброчинну акцію «Подаруй свій виріб малечі». За результатами захисту творчих проектів кращі роботи стають подарунками дітям сиротам з дитячих будинків нашого міста.
Робота над проектами не припиняється і у 9 – му класі. Дуже вдало учні презентували проекти з теми: „Естетичне оформлення класної кімнати”, „Естетичне оформлення власної кімнати”, „Озеленення шкільної території” та інші, під час захисту яких дівчата відчули себе справжніми дизайнерами приміщень та ландшафту і створили у школі фотозону.
На моє переконання, сучасний вчитель має бути мобільним, готовим до змін у змісті технологічної підготовки, здатним швидко переорієнтовуватись на викладання будь – якого нового профілю трудового навчання.
Розробляючи поурочні плани, я дотримуюсь принципу: кожен наступний урок повинен бути складнішим за попередній. Така послідовність відповідає важливому принципу дидактики – від простого до складного, що дає можливість створити атмосферу зацікавленості, творчого пошуку, сприяє удосконаленню навичок під час виконання навчальних завдань.
Наприклад, при опрацюванні теми «Проект», я використовую таку форму роботи, як захист творчих проектів, що сприяє послідовному переходу від організаційно – підготовчого етапу до завершального, демонструючи знання вміння та навички.
Значне місце у своїй роботі приділяю інтерактивним технологіям навчання: вправи «мікрофон», «бліц – турнір», «інтерв’ю», «продовжи речення», «третє зайве», «знайди правильну відповідь», «дерево вражень», «береги очікувань», випереджувальні завдання, ділові та рольові ігри, які дають змогу ефективно проводити роботу в групах, парах, надаючи перевагу роботі консультативних осередків серед учнів із високим рівнем знань, вмінь та навичок.
Переконана, що велике значення є передбачення рефлексії – усвідомлення учнями результатів власної діяльності на уроці, можливість її використання в подальшій діяльності. Порівнюючи досягнуте на уроці, учні самостійно можуть зробити висновок, що потрібно змінити, щоб отримати кращий результат. Наприклад, «Я активний у роботі над проектом…», «Я вносив власні пропозиції щодо проекту…», «Я допомагав іншим членам групи…», «Я узагальнював думки інших…».
Контроль за рівнем навчальних досягнень учнів здійснюється на основі тестових завдань, що дає право на впровадження диференційованого підходу у навчанні.
Під час виконання проектів я враховую індивідуальні можливості учня. Вважаю, що доцільною є розробка творчих проектів групами або парами, якщо учень не може справитись із завданням самостійно.
Отже, в процесі проектування на уроках трудового навчання я, як учитель вирішую такі завдання: формування проектних вмінь, розвиток творчих, художньо – конструкторських здібностей, оволодіння дослідницькими уміннями, засвоєння знань на творчому рівні, що передбачені розділом «Проект».
У процесі проектування учні набувають нових знань, дій, досвіду, що дає змогу вважати проектне навчання методом розвивального навчання.
За проектного методу навчання відбувається формування навчально – дослідницьких умінь учнів, яке здійснюється шляхом їх залучення до процесів проектування і реалізації. Тому метод проектів виступає як елемент наукової творчості.
Часто робота над короткотривалим проектом переростає навіть у науково – дослідницьку роботу учнів, що теж прияє їх соціалізації та професійному самовизначенню.
Протягом останніх 3 років 19 учениць нашої школи здобувають фах спеціалістів легкої промисловості. Вони є студентами факультету технології і дизайну ХНУ, інституту конструювання моделювання одягу та ліцею побутового обслуговування.
На уроках трудового навчання, я, насамперед як вчитель, знайомлю із професіями під час вивчення різних тем, передбаченими навчальною програмою.
Уся моя робота спрямована на професійне самовизначення, вибір майбутньої професійної діяльності.
За результатами опитування старшокласників, 89% випускників школи мають чітке уявлення про свою майбутню професійну кар’єру, і в цьому сприяє профорієнтаційна робота серед молоді як під час навчального процесу, так і позакласної діяльності.
На уроках трудового навчання частими гостями є представники різних навчальних закладів, центру зайнятості міста. Зазвичай ці заходи проводяться в рамках предметного тижня.
Одним із напрямків моєї роботи, як вчителя трудового навчання стала участь в олімпіадах, конкурсі – захисті робіт МАН та організації гурткової роботи.
Щоб знайти ту дитину, яка зможе показати результат, я спостерігаю за дитиною з 5 – го класу. Перше запитання, яке я ставлю дитині: „А ти маєш бажання? Ти хочеш бути першою?”.
Якщо дитина засумнівалась у своїх силах, - це для мене не є причиною моментальної відмови. Є певний випробовувальний термін: 2 – 3 тижні. Якщо я бачу, що учень виявляє зацікавленість, прагне щось зрозуміти, чомусь навчитись, десь подискутувати зі мною – це саме та дитина, з якої можна зробити переможця. Зазвичай, цей відбір я роблю заздалегідь, починаючи з 7 – го класу.
Позаурочний час займає значне місце в житті учня. Тому необхідно допомогти правильно його організувати, щоб він був розумно використаний для відпочинку і заняття улюбленою справою. Такою цікавою справою є студія «Дизайн», керівником якого є я.
Я плідно співпрацюю із кафедрою дисциплін природничого циклу та разом з учнями беру участь у екологічному фестивалі «Свіжий вітер».
Гуртківці на заняттях, опанувавши нові техніки і технології декоративно – ужиткового мистецтва, виготовляють моделі одягу та оздоблення для нього. Підсумок нашої роботи – це участь у фестивалі та показ моделей. Кожного року ми займаємо призові місця.
Результативність моєї роботи представлено в таблиці:
Навчальний рік |
П.І.П учня |
Клас |
Вид діяльності |
Результативність
|
2006 – 2007 |
Золотарьова Олена |
9 – А |
олімпіада |
ІІІ місце, ІІ тур
|
|
Білик Лілія |
9 – А |
МАН |
ІІІ місце |
2007 – 2008 |
Золотарьова Олена |
10 – А |
олімпіада |
ІІ місце, ІІ тур
|
|
Ткачук Тетяна |
7 – А |
олімпіада |
ІІІ місце, ІІ тур
|
2008 – 2009 |
Золотарьова Олена |
11 – А |
олімпіада |
І місце, ІІ тур ІІ місце, ІІІ тур |
|
Ткачук Тетяна |
8 – А |
олімпіада |
І місце, ІІ тур
|
|
Зикіна Анастасія |
9 – А |
МАН |
ІV місце
|
2017 - 2018 |
Сташевська Аліна |
8 - А |
олімпіада |
ІІ місце, ІІ тур
|
|
Слівінська Марія |
9 – А |
МАН |
ІV місце
|
|
Лещик Анна - Марія |
8 - А |
конференція |
учасник |
Велику увагу приділяю своєму педагогічному зростанню, а саме відвідую курси підвищення кваліфікації, семінари, конференції, майстер – класи, слухаю вебінари, знайомлюсь передовим педагогічним досвідом учителів міста, області та всієї України. Це все дає великий поштовх та надихає на виконання нових проектів як учнівських так і педагогічних.
Використовуючи проектний метод навчання, я вважаю, що він є актуальним, перспективним не тільки у світлі розбудови національної системи освіти, але й запорукою успішної соціалізації майбутнього випускника.