ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ - ВАЖЛИВИЙ АСПЕКТ У ВИЗНАЧЕННІ РІВНЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ
Імідж закладу освіти значно залежить від інноваційного
потенціалу навчального процесу, складовою якого є ефективність контролю
та визначення рівня професійної компетентності учнів з робітничих професій
закладів ресторанного господарства.
Навчальні предмети професійно-теоретичної підготовки «Організація
обслуговування в ресторанах», «Організація виробництва та обслуговування» є спеціальними предметами, які формують кваліфікованих робітників закладів
ресторанного господарства, тобто компетентних робітників.
До обсягу професійної компетентності входять дві різноспрямовані
складові:
а) здатність до ефективної інтерперсональної взаємодії, що реалізується
у сфері професійної діяльності;
б) сукупність знань, вмінь та навичок, що стосується безпосередньо
виконання функціональних обов’язків.
Тож визначення в учнів професійної компетенції є головним завданням
вихідного контролю.
У цій роботі розкриті поняття тесту та тестового контролю, надані
методичні рекомендації щодо складання тестових завдань.
Головною частиною даної роботи є збірник тестових завдань для учнів,
які навчаються з робітничих професій "Офіціант", "Бармен", «Кухар».
Тестові завдання розроблені згідно з навчальною програмою предметів
«Організація обслуговування в ресторанах» і «Технологія приготування
коктейлів та напоїв», «Організація виробництва та обслуговування» зміст і структура яких визначена Державними стандартами професійно-технічної освіти з професії "Офіціант, "Бармен", «Кухар».
Методичні рекомендації охоплюють усі теми з навчальних програм
вищевказаних предметів і розраховані на повну кількість навчальних годин,
передбачених Державними стандартами професійно-технічної освіти, а також
навчальними планами з підготовки кваліфікованих робітників з професій:
"Офіціант", "Бармен», «Кухар».
Тестові завдання цієї роботи можуть бути використані викладачами та
майстрами виробничого навчання закладів освіти для
вихідного контролю знань з робітничих професій "Офіціант", "Бармен", «Кухар» та оцінки професійної компетентності випускників. Окремі теми збірника тестових завдань можуть бути також використані для тематичного,
проміжного і семестрового контролю знань учнів, для самостійної роботи
учнів з удосконалення, закріплення знань з професійно-теоретичної та
професійно-практичної підготовок з робітничих професій "Офіціант",
"Бармен", «Кухар».
Тестовий контроль є одним із головних засобів діагностики рівня освітньо-професійної підготовки учнів для сфери торгівлі та ресторанного
сервісу, і саме використання тестів - це професійна компетентність як
викладача, так і учня.
Вираз «компетентний фахівець», тобто такий, що має достатні знання у
галузі своєї діяльності, пов'язаний не тільки з терміном «компетенція», а і з
поняттям «компетентність». Якщо компетенція - це наявність встановлених
прав, обов'язків та відповідальності, тобто це щось, притаманне самій
характеристиці професії чи посади, то компетентність - це характеристика з
професійної точки зору особистісних та ділових якостей фахівця, який
наділений компетенцією.
Синонімами поняття «компетентний фахівець» є:
висококваліфікований, досвідчений і навіть талановитий. У словнику
практичного психолога знаходимо таке визначення: «Компетентність - це
психосоціальна якість, що означає силу та впевненість, які дає людині
усвідомлення своєї здатності ефективно взаємодіяти з оточенням». Таким
чином, не слід порівнювати, яке з понять ширше, а яке вужче, адже
«компетенція» - це функціональна характеристика професії, посади, а
«компетентність» - характеристика ділових та особистісних якостей індивіда,
серед яких можна виокремити наявність певних знань, відповідних умінь та
практичного досвіду.
До поняття компетентності включаються, крім загальної сукупності
знань, ще й знання можливих наслідків конкретного способу впливу, рівень
умінь та досвід практичного використання знань.
Ключові компетентності - це група базових цінностей, від яких
залежить успішність життя особистості в майбутньому і які збігаються з
принципами головних теорій моралі сучасного суспільства: досягнення
успіху, вибір власного напрямку самореалізації в житті, розуміння себе й
власного внутрішнього світу, глибокі особистісні стосунки.
Аналізуючи проблеми визначення сутності компетентності, слід
оперувати такими категоріями, як «готовність», «здатність», а також такими
психологічними якостями, як «відповідальність», «упевненість» і розглядати
компетентність як можливість установлення зв'язку між знаннями й
ситуацією, як здатність знайти, виявити знання й дію (процедуру), які можна
застосувати до розв'язання проблеми (соціальної ситуації).
Отже, компетентність розглядається як інтегральна характеристика
особистості, що одночасно поєднує мобілізацію знань, умінь, поведінкових
аспектів. Поняття компетентності включає в себе не тільки когнітивну
складову, а й мотиваційну, етичну, поведінкову і соціальну сторони ціннісних
орієнтацій.
Компетентність - це підхід до знання як інструмента розв'язання
життєвих проблем, прийняття ефективних рішень у різних сферах
життєдіяльності людини.
У науковій літературі поняття «компетентність» частіше зустрічається у
поєднанні з такими прикметниками, як «соціальна», «соціальнопсихологічна», «професійна», «комунікативна».
Поняття «соціальна компетентність» тісно пов'язане з терміном
«соціальний інтелект», розкривається як здатність розуміти людей і
взаємодіяти з ними. Соціальний інтелект - це особлива здатність правильно
думати про людей, прогнозувати їхню поведінку і забезпечувати адекватне
пристосування у міжособистісних взаємодіях. Основними змістовими
компонентами соціального інтелекту є здатність до розв'язання практичних
завдань, вербальні здібності та соціальна компетентність. Тут соціальний
інтелект розуміється як здатність до раціональних операцій мислення,
об'єктом яких є процеси міжособистісної взаємодії.
Суттєвий інтерес становить визначення співвідношення між соціальнопсихологічною та професійною компетентністю. Ці поняття є
порівнюваними, оскільки у їх змісті та обсязі є дещо спільне, адже
професійна діяльність індивіда не знаходиться за межами соціальної
взаємодії. Разом з тим, деякі елементи професійної компетентності носять
вузько професійний, «виробничий» характер. Тому до обсягу професійної
компетентності особистості входять дві різноспрямовані складові:
1) здатність до ефективної інтерперсональної взаємодії, що реалізується
у сфері професійної діяльності;
2) сукупність знань, вмінь та навичок, що стосуються безпосередньо
виконання функціональних обов'язків.
Залежно від того, у якій системі («людина - людина», «людина - машина»
тощо) працює особа, її професійна компетентність у більшій або меншій мірі
співвідноситься із соціально-психологічною. У професіях «Офіціант», «Бармен» та «Кухар» професійна компетентність перетинається і значною мірою співпадає з соціально-психологічною компетентністю, що показано на схемі.
Схема співвідношення між обсягами понять соціально-психологічної
компетентності та професійної компетентності
Як показано на схемі, соціально-психологічна і професійна
компетентність частково співпадають, а саме - в частині встановлення
міжособистісних стосунків, але лише тих, які виникають у зв'язку з
професійною діяльністю. Сюди належать вміння ефективно взаємодіяти з
керівництвом, співробітниками чи клієнтами, вміння правильно сприймати
їхні емоції та належно на них реагувати відповідно до свого, статусу й
компетенції, а також вміння вести ділову розмову тощо.
Отже, ступінь перехрещення обсягів соціально-психологічної та
професійної компетентності фахівця певного виду діяльності тим більший,
чим більше його діяльність пов'язана із взаємодією з людьми, необхідністю
обмінюватись з ними інформацією та впливати на них з певною метою. І тому
для професій «Офіціант», «Бармен», «Кухар» для яких вид діяльності тісно
пов'язаний з спілкуванням та сферою надання послуг, обсяг соціальнопсихологічної компетентності перехрещується з обсягом професійної компетентності майже до повного їх накладання.
За межею перехрещення обсягів соціально-психологічної та
професійної компетентності залишається, з одного боку, здатність до
спілкування, інтерперсональної взаємодії між людьми, а з іншого боку - набір
знань, умінь і навичок, що стосуються здійснення професійних повноважень,
але не пов'язаних із взаємодією з іншими людьми.
Тому можна зробити висновок, що професійна компетентність - це
єдність знань, необхідних для успішного здійснення професійної діяльності,
та досвіду, який передбачає володіння необхідними практичними вміннями і
техніками. Професійна компетентність містить такі складові: когнітивну,
операційну та комунікативну компетентність. З цією тезою можна
погодитись, якщо визнати, що комунікативна компетентність є складовою
частиною соціально-психологічної компетентності, а зміст останньої, своєю
чергою, частково співпадає зі змістом професійної компетентності .
Таким чином, термін «компетенція» характеризує певну професію чи
вид діяльності, описує коло повноважень і визначається нормативними
документами. Натомість при окресленні набору якостей, знань, умінь і
навичок індивіда слід користуватись терміном «компетентність».