Професійне самовизначення. Професійні цінності та якості особистості

Про матеріал
Мета розробки дати учням поняття про фактори, які впливають на вибір людиною професії, тобто самовизначення професійної діяльності; довести, що будь-яка професійна діяльність реалізується на базі системи професійних якостей. Основні поняття: профорієнтація, професійне самовизначення, професійні якості, професійні цінності
Перегляд файлу

 Професійне самовизначення.

Професійні цінності та якості особистості

Мета: дати учням поняття про фактори, які впливають на вибір людиною професії, тобто самовизначення професійної діяльності; довести, що будь-яка професійна діяльність реалізується на базі системи професійних якостей.

Основні поняття: профорієнтація, професійне самовизначення, професійні якості, професійні цінності.

Базова інформація для вчителя

Вибір професії. Яким глибоким змістом переповнене це, здавалося б, звичне словосполучення, скільки в ньому приховано емоцій,тривог, сподівань. Адже це не лише вдале чи невдале рішення юності, а й подальша доля людини, активне, творче, радісне життя або ж пасивне збайдужіле існування; насамкінець, вдалий вибір професії – одна з головних складових і умов людського щастя, усвідомлення своєї потрібності в соціумі. Слід зазначити, що процес професійного самовизначення є досить складним, на нього здійснюють вплив різні фактори. Російський              вчений Євгеній Олександрович Климов, котрий зробив великий внесок у дослідження світу професій та професійного самовизначення людей, пропонує вісім основних факторів, які впливають на вибір людиною професії:

  1. позиція батьків,старших членів сім'ї.Дуже часто батьки надають дитині повну свободу вибору, вимагаючи тим самим від неї самостійності, відповідальності, ініціативи. Трапляється, що батьки не згодні з вибором дитини і пропонують переглянути свої плани й зробити інший вибір.

Правильному вибору професії часто заважають установки батьків, які прагнуть, щоб діти компенсували їхні недоліки в майбутньому, у тій діяльності, у якій вони не змогли себе повністю виявити в свій час.

Спостереження показують, що в більшості випадків діти погоджуються з вибором батьків, розраховуючи на їхню допомогу при вступі в який-небудь навчальний заклад;

  1. позиція друзів. Дружні відносини старшокласників є досить міцними і вплив їх на вибір професії не виключено. Позиція мікрогрупи може навіть стати вирішальною у професійному самовизначенні. Особливо це актуально

для людей зі стандартизованим мисленням, схильних до наслідування та стереотипів,не спроможних чітко сформулювати власну життєву позицію. Споживачів а не творців (якщо такий умовний поділ доречний). Звісно, в межах розумного, почуття групи, орієнтація на однолітків – позитивні особливості молоді. Вони потрібні для освоєння норм поводження в суспільстві, формування образу "Я" і самооцінки. Але оглядатися на інших слід щоб побачити спільне і відмінне, краще взнати свої індивідуальні особливості, а не сліпо повторювати, чи переносити захоплення якоюсь людиною на професію, котрою та володіє;

  1. позиція шкільних педагогів. Кожен учитель, спостерігаючи за поводженням учня під час навчального процесу, аналізує його інтереси, схильності, напрямки мислення і звісно може дати дуже цінну пораду, до того ж, досвідчений педагог здатен запобігти такій розповсюдженій помилці при виборі професії,як ототожнення шкільного предмета і певної, спорідненої з ним професії. Він допоможе чітко розрізняти ці поняття;
  2. особисті професійні плани. Під планами у цьому випадку маються на увазі уявлення про етапи освоєння професії,засоби потрібні для цього. Плани формуються залежно від складу розуму й характеру людини. Якщо виникають ускладнення, розумно звернутися до спеціаліста, який допоможе побудувати професійний план;
  3. здібності. Це індивідуальні психологічні особливості людини, що проявляються в трудовій або іншій діяльності та є умовою успішності її здійснення. Від здібностей залежить швидкість, глибина, легкість і міцність процесу оволодіння знаннями, набуття умінь і навичок. Але самі здібності не зводяться до знань й умінь. Розвиток здібностей має відбуватись протягом всього життя. Про своєрідність своїх здібностей треба судити не тільки по успіхах у навчанні, але й по досягненнях у найрізноманітніших видах діяльності. Об’єктивне уявлення про них формується також за допомогою спеціальних досліджень, тестувань, спрямованих на активізацію самопізнання. Це запобігає навішуванню ярлика про здібності людини;
  4. рівень домагань на суспільне визнання. Плануючи власний трудовий шлях, дуже              важливо подбати про реалістичність своїх домагань. Невідповідність внутрішніх образів людини життєвим реаліям неминуче призведе до розчарування;
  5. інформованість про професії. Важливо подбати про те, щоб відомості, які здобуваються людиною, про              ту або іншу професію не виявилися перекрученими, неповними, однобічними. Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь приватною стороною професії може призвести до серйозних помилок і розчарувань. Наприклад, за легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах – частіше вони обробляють масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей, перш, ніж підготують 10-ти хвилинне повідомлення, яке, до того ж, озвучить інша людина (диктор на телебаченні). Щоб точно знати, чим саме займається людина певної професії треба розібратись по яким класам, типам, відділам, групам класифікуються

існуючі професії і які ставляться до них вимоги. Допомогти в отриманні достовірної інформації молоді можуть батьки, педагоги, а більш за все психологи-профконсультанти. Вони проводять низку діагностичних заходів по вивченню особистості людини, яка обирає професію, а також можуть детально розповісти про вимоги до професії, котра цікавить саме Вас;

  1. схильності. Схильності проявляються в улюблених заняттях, на які витрачається більша частина вільного часу. Це – інтереси, підкріплені певними здібностями.

Значну роль у виборі професії відіграє темперамент. Від нього залежить вплив на діяльність різних психічних станів, викликаних неприємною обстановкою, емоційними факторами. Можна образно описати, що люди холеричного темпераменту більше придатні для активної ризикованої діяльності, сангвініки – для організаторської діяльності, меланхоліки – для творчої діяльності в науці й мистецтві, флегматики – для планомірної, неквапливої й плідної діяльності. Далеко не останню позицію у професійному самовизначенні займають характер та самооцінка особистості.

Для успішного виконання професійної діяльності людина повинна володіти низкою характеристик. У науці вони одержали назву – професійні якості особистості. Важливим підсумком сучасних досліджень з'явилося встановлення того, що будь-яка професійна діяльність реалізується на базі системи професійних якостей.

По-перше, професійні якості – це успішність в оволодінні та здійсненні фахівцем певних видів професійної діяльності. За функцією професійні якості можуть виступати не тільки психічні та особистісні але й непсихологічні властивості              суб'єкта діяльності              (соматичні, біологічні, морфологічні, конституційні,типологічні, нейродинамічні та ін).

По-друге, професійні якості це соціально обумовлені й соціально значущі якості, яких вимагає сучасність від фахівця тієї чи іншої професії.

По-третє, професійні якості  динамічне явище; вони формуються поступово, знаходяться в постійному розвитку, неоднакові й різнорівневі на різних етапах досягнення фахівцем професійної досконалості.

Методичні матеріали:

Тест на визначення професійних цінностей і установок. Ділова гра «Кадрові питання».

Цілі:

  • формування інформаційного простору.
  • знайомство з новими професіями на ринку праці;
  • знайомство з конкурентоспроможними професіями;
  • розвиток навичок цілепокладання і планування.

Сьогодні на занятті вашій увазі пропонується ділова гра «Кадрове питання». Мова піде про створення свого бізнесу.

Вам необхідно об’єднатися на групи по 3-4 людини. Кожна група отримує завдання скласти список з коротким описом професій, затребуваних на ринку


праці та професій, які не користуються попитом, а також конкурентоспроможних професій у даний час на ринку праці.

Час роботи – 25хвилин.

Обладнання: ватман, кольорові маркери

Інструкція:

  1. Складіть список професій,які відносяться до фармацевтичного бізнесу та необхідні для вирішення завдань бізнесу. Ваш бізнес:фармацевтичне виробництво і продаж ліків.

Підказка: завдання вибору спрощується, якщо ви для початку ознайомитеся з інформацією про професії,а потім вибудуєте схему «руху товару» (Від виробника до споживача. Пам'ятайте, ви реалізуєте товар!)

На аркуші запишіть вибрані професії.

  1. Придумайте «бренд» (торгову марку і кредо) своєї компанії.
  2. Вакансії обраних вами професій повинні бути заповнені конкретними людьми. Нехай це будуть ваші однокласники, особистісні якості яких відповідають вимогам обраних професій.

Підказка:для того щоб зробити вибір,необхідно оцінити вимоги,які пред'являє професія до особистості людини, і зіставити з його можливостями.

  1. Не забудьте про «інформаційне поле»  вашій справі потрібна

«розкрутка»! Розробіть програму рекламної акції.

  1. Захист проектів.

Ведучий: Час вийшов. Давайте послухаємо першу команду.

При обговоренні учні говорять про те, що нового вони дізналися з сьогоднішнього заняття, діляться своїми враженнями від роботи. Ведучий підтримує дискусію учасників.

Коментар та рекомендації:

Заняття більш схоже на автономний ігровий тренінг з розвитку навичок цілепокладання та планування. Проходить в атмосфері творчого і емоційного підйому та викликає щирий інтерес учасників. Крім того учні знайомляться як з маловідомими професіями, так і з традиційними професіями, які користуються попитом, але затребуваними. Учні співвідносять вимоги, які пред'являє професія з можливостями людини.

Інформація про професії дана в різних ключах. Це зроблено для того, щоб учні мали можливість робити усвідомлений вибір, зіставляючи інформацію про професії. Для цього учням роздають дві картки: одна – з деталізованою характеристикою професії              (наприклад, кухар-кондитер), а інша              – з узагальненою (наприклад, піар-менеджер). Учасникам необхідно виділити вимоги, які пред'являє ця професія до особистості кандидата.

Для того щоб заняття не було затягнутим, учителю необхідно бути гранично лаконічним і зібраним. На цьому занятті ви              повинні бути

«командиром», який віддає «накази», суворо стежить за грою, дисципліною, а також жорстко нормує час роботи. У ході обговорення необхідно звернути увагу на вимоги професії до особистості кандидата. Вибір однокласниками один одного повинен бути мотивованим (обгрунтованим).


Запитання та завдання для обговорення

  1. Склади список факторів, які в майбутньому вплинуть на вибір твоєї професії.
  2. Чому важливо діагностувати професійні якості особистості?
  3. Що таке професійні цінності? Як вони проявляються в окремих професіях.

 

docx
Додано
30 березня 2021
Переглядів
2392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку