Профілактика емоційного вигорання викладачів

Про матеріал
Численні дослідження показують, що педагогічна професія - одна з тих, яка великою мірою схильна до «емоційного вигорання». Це пов'язано з тим, що професійна праця педагога пов’язана з високою емоційністю. Синдром емоційного вигорання (СЕВ) є свого роду відповіддю на хронічне еоційне напруження, яке виникає від тісної взаємодії з людьми.
Перегляд файлу

Профілактика емоційного вигорання викладачів

Пон, 03/02/2020 - 16:40

Термін «burnout» - «вигорання»,  запропонував  Г.Фрейденбергер  в 1974 році для опису деморалізації, розчарування і крайньої втоми, які  спостерігаються у фахівців, які  працюють в системі професій  «людина -людина».

Численні дослідження показують, що педагогічна професія - одна з тих, яка  великою  мірою схильна  до  «емоційного вигорання».  Це пов'язано з тим, що професійна  праця педагога  пов’язана з  високою  емоційністю.  Синдром емоційного вигорання (СЕВ) є свого роду відповіддю на хронічне еоційне напруження,  яке виникає  від тісної  взаємодії з людьми.

http://tec.in.ua/sites/default/files/%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C.jpg

Визначають  три основні стадії синдрому професійного вигорання педагога

- На першій початковій стадії у педагога спостерігаються окремі збої на рівні виконання функцій, довільної поведінки: забування  окремих  моментів. Через  побоювання помилитися, це супроводжується підвищеним контролем  і  багаторазової  перевіркою  виконання  робочих  дій на тлі відчуття нервово - психічної напруженості.

- На другій стадії спостерігається  зниження інтересу до роботи,  потреби  в спілкуванні (в тому числі, і вдома, з друзями):  «не хочеться нікого бачити», «в четвер відчуття, що вже п'ятниця»,  «тиждень триває нескінченно», наростання апатії до кінця тижня, поява стійких соматичних симптомів (немає сил, енергії;  головні болі по вечорах;  «глибокий  сон без сновидінь» , збільшення числа простудних захворювань);  підвищена дратівливість.

- Третя стадія - власне особистісне вигоряння. Характерна повна втрата інтересу до роботи і життя  взагалі,  емоційна  байдужість, небажання  бачити людей і спілкуватися з ними, відчуття постійної відсутності сил. Особливо небезпечно вигоряння на початку свого розвитку в професії, так як «вигораючий»  педагог,  як правило,  не усвідомлює його симптоми  і зміни в цей період легше помітити з боку.

http://tec.in.ua/sites/default/files/%D1%81%D0%BF%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%B0.jpg

Рекомендації:

Фіізіологчний рівень регуляції психофізичного стану (вплив на фізичне тіло):

- достатньо тривалий і якісний сон (важливо провітрювати приміщення перед сном, дотримуватися режиму сна: засипати і прокидатись в один і той самий час)

- збалансоване, насичене вітамінами і мінералами харчування (особливо протистресовими вважаються мінерал магній і вітамін Е, який міститься у кукурудзі, моркві, ожині, горіхах, зернах соняшника, сої (до речі, плитка темного шоколаду швидко покращить ваш настрій))

- достатнє фізичне навантаження, заняття спортом, ранкова гімнастика

- танці (танцювальні рухи під ритмічну музику сприяють звільненню від негативних емоцій, так само, як і будь-яка хатня робота)

- фітотерапія, гомеопатія (сприяє заспокоєнню чай з м'яти, настоянка з кореню валеріани; підвищує життєвий тонус настоянка елеутерококу, женьшеню, родіоли рожевої)

- масаж (допоможе як класичний масаж, так і масаж біологічно активних точок на руках і ногах людини; корисно просто походити босоніж по землі, або по насипаним у коробку камінчикам)

- терапія кольором (зелений та синій колір допомагають заспокоїтись, червоний та жовтий надають енергію і бадьорість)

- ароматерапія (запахи апельсину, бергамоту діють на нервову систему збуджуючи, з'являється відчуття приливу сил; запахи лаванди, анісу, шавлії діють заспокійливо, допомагають зняти нервове напруження)

- дихальні вправи (заспокійливе з подовженим видихом дихання зменшує надлишкове збудження і нервове напруження; мобілізуюче дихання з збільшеним вдихом допомагає подолати в'ялість, сонливість)

- баня і водні процедури (контрастний душ перед сном допоможе зняти втому дня, а зранку додасть бадьорості; взагалі, вода чудово змиває будь-який негатив)

Емоційно-вольова регуляція психофізичного стану (вплив на емоційний стан):

- гумор (сміх позитивно впливає на імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові; у відповідь на вашу усмішку організм продукуватиме бажані гормони радості; гумор чудово «перезаряджає» негатив)

- музика (найкраще сприяє гармонізації психоемоційного стану прослуховування класичної музики, хоча у малих дозах рок теж буває корисним, він допомагає вивільнитись від негативних емоцій)

- спілкування з сім’єю, друзями

- заняття улюбленою справою, хобі (комп’ютер, книжки, фільми, в’язання, садівництво, рибальство, туризм… )

- спілкування з природою (природа завжди дає людині відчуття приливу сил, відновлення енергії)

- спілкування з тваринами

- медитації, візуалізації (існують цілеспрямовані, задані на певну тему візуалізації – уявно побувати у квітучому саду, відвідати улюблений куточок природи і т.д.)

Якщо ж користуватися настановою «Не можеш робити те, що любиш, – навчись любити те, що робиш», то ніяке професійне вигорання нам не загрожуватиме.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
13 червня 2020
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку