Профілактика неінфекційних, інфекційних захворювань людини

Про матеріал
Конспект уроку з теми "Профілактика неінфекційних, інфекційних захворювань людини"
Перегляд файлу

Тема уроку:

Профілактика неінфекційних,  інфекційних захворювань людини

Мета уроку:

сформувати предметні компетентності:

-   знання учнів про інфекційні та неінфекційні захворювання, про попередження цих захворювань; необхідність дотримуватися профілактики захворювань, зміцнення організму;

-   уміння запобігати захворюванням, уникати чинника захворювання, зміцнювати організм; відстоювати активну позицію щодо зміцнення та збереження здоров'я;

-   виховувати інтерес до вивчення біології;

сформувати ключові компетентності:

-   спілкування державною мовою;

-   самостійність та дисциплінованість;

-   уміння вчитися впродовж життя;

-   уміння застосувати інформаційно-комунікаційні технологій для пошуку, обробки, обміну інформацією у навчальній діяльності.

Тип уроку:

формування компетентностей.

Методи і форми проведення:

онлайн-вправи (веб-ресурс Google Forms: біологічний диктант «Імунокорекція. Імунотерапія», розповідь, інтерактивні онлайн-вправи (веб-ресурси:  liveworksheets.com інтерактивний лист-конспект; learningapps.org пазл «Класифікація хвороб», завдання на розділення за категоріями «Причини хвороб»; wordwall.net завдання «Профілактика захворювань та її види»; onlinetestpad.com тестування «Профілактика неінфекційних,  інфекційних захворювань людини»

Дидактичне та матеріально- технічне забезпечення:

мультимедійна презентація, ноутбук, підручник «Біологія і екологія» 11 клас Соболь

Очікувані результати:

оперує термінами: хвороба, інфекційні захворювання;

називає: науку, що вивчає хвороби; шляхи зараження інфекційними хворобами;

наводить приклади: профілактичних заходів щодо хвороб людини;

пояснює: заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних);

виявляє власне ставлення: до особистої та громадської профілактики захворювань; робить висновки: особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань.

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня! Вітаю на уроці біології і екології, з вами викладачка хімії, біології і екології ДНЗ «Херсонського вищого професійного училища сервісу та дизайну» Кулікова Ірина Олегівна.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Перед тим як перейти до вивчення теми пропоную вам виконати завдання біологічного диктанту, та повторити матеріал уроку теми: «Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія». Ці знання вам потрібні для вивчення нової теми, тому пропоную уважно поставитись до виконання біологічного диктанту, який ви можете знайти за посиланням https://forms.gle/93s7NGYewBitewPJ9 або відсканувавши QR-код. У завданнях біологічного диктанту Вам необхідно доповнити речення пропущеними словами.

Біологічний диктант

  1. Сукупність молекул, клітин, тканин й органів, які захищають організм від генетично чужорідних клітин або речовин, що надходять із середовища або утворюються в організмі це - ……. (імунна система)
  2. Цей рівень організації імунної системи має обмежений доступ до деяких органів - ……. (системний)
  3. На цьому рівні елементи імунної системи здатні до рециркуляції  -  …. (клітинний)
  4. До центральних органів імунної системи відносять ….. (кістковий мозок і тимус)
  5. На цьому рівні елементи імунної системи секретуються її клітинами і можуть функціонувати як самостійні агенти ….. (молекулярний)
  6. Цей вид імунітету має спадковий видовий характер і позбавлений імунологічної пам'яті …  (неспецифічний або вроджений)
  7. Цей вид імунітету має неспадковий набутий індивідуальний характер і характеризується наявністю імунологічної пам'яті (специфічний або адаптивний)
  8. Молекули білків чи полісахаридів, здатні спричиняти імунну відповідь, що виявляється в утворенні антитіл називають ….. (антигенами)
  9. Білкові молекули, що утворюються в організмі у відповідь на дію антигенів і мають властивість вступати з ними у взаємодію називають …. (антитілами)
  10. Сукупність засобів і методів, спрямованих на нормалізацію функцій імунної системи називають ….(імунокорекцією)
  11. Сукупність методів лікування, що мають цільовий вплив на клітини, тканини та органи імунної системи називають…. (імунотерапією)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

На попередніх уроках ми вже обговорювали питання: що таке здоров’я? І дійшли висновку, що це – стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя людини. А що таке хвороба? Як можна її попередити? Саме про це ми поговоримо, якими вони бувають, чому виникають і як можна їх уникнути. Отже, тема нашого уроку «Профілактика неінфекційних,  інфекційних захворювань людини». Мета цього уроку полягає в тому, щоб ви  розширили свої знання про інфекційні та неінфекційні захворювання, їх попередження; дізнаєтесь про необхідність дотримуватися профілактики захворювань, зміцнення організму; набудете уміння запобігати захворюванням, уникати чинників захворювання, дізнаєтесь про те як зміцнювати організм. Якщо ви будете уважні на уроці ви зможете: оперувати термінами: хвороба, інфекційні захворювання; називати: науку, що вивчає хвороби; шляхи зараження інфекційними хворобами; наводити приклади профілактичних заходів щодо хвороб людини; пояснювати заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних); виявляти власне ставлення: до особистої та громадської профілактики захворювань; робити висновки щодо того, що особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань.

 

ІV. Актуалізація знань:

Але перед початком розгляду нової теми, пропоную вам згадати, що ви вже знаєте з теми «Біологічні основи здорового способу життя» та дати відповіді на запитання, попередньо поставивши відео на паузу:

  1. Які основні компоненти здоров’я (фізичне, психічне, соціальне здоров’я).
  2. Чому здоров’я людини вивчають різні науки? (здоров’я людини є складним явищем, його можна розглядати як філософську, соціальну, економічну, біологічну, медичну категорію, як об’єкт споживання та залучення фінансів. Така багатоаспектність стану здоров’я потребує дослідження з погляду різних теоретичних й природничих наукових галузей).
  3. Назвіть основні принципи здорового способу життя (принципи здорового способу життя: єдність складових здоров’я, активність, ритмічність, адаптивність, відповідність, самоорганізованість, індивідуальність).

Якщо в процесі відповідей на запитання виникли труднощі, то ви завжди можете звернутись до підручника Біологія і екологія, 11 клас, Соболь і повторити матеріал параграфів 19, 20.

 

V. Формування нових знань:

Отже, тема нашого уроку «Профілактика неінфекційних, інфекційних захворювань людини.

Матеріал уроку будемо вивчати за планом:

1. Хвороба: поняття, класифікація та причини

2. Основна мета й види профілактики захворювань

3. Основні заходи профілактики неінфекційних захворювань

4. Інфекційні захворювання: поняття, ознаки, класифікація.

5. Механізми й шляхи зараження інфекційними хворобами.

6. Основні заходи профілактики інфекційних захворювань людини

В процесі перегляду відео пропоную вам заповнити інтерактивний лист-аркуш, для кращого запам’ятовування матеріалу. Посилання https://www.liveworksheets.com/xm3397081xn.

 

Переходимо до розгляду першого питання плану.

  1. Хвороба: поняття, класифікація та причини

Хвороба, захворювання (лат. morbus) – це порушення нормальної життєдіяльності організму, внаслідок чого знижуються його пристосувальні можливості. Наука, що вивчає хвороби, називається нозологією.

 Класифікація хвороб:

* за причинами виникненняспадкові (генні, хромосомні, хвороби зі спадковою схильністю), набуті (цукровий діабет, гастрит), інфекційні (вірусні, бактеріальні), паразитарні (дизентерія, малярія), неінфекційні (харчові отруєння, травми);

*за анатомо-фізіологічними системамихвороби органів травлення, дихання, кровообігу та ін.;

*за ознаками статі та вікужіночі, дитячі хвороби, хвороби старості та ін.;

* за екологічним принципом – ендемічні, тропічні тощо.

ПРИЧИНИ ЗАХВОРЮВАНЬ ЛЮДИНИ

Категорія

Приклади

Спосіб життя

Шкідливі звички. Неправильне харчування. Дистрес. Нестача сну. Шкідливі умови праці. Гіподинамія. Зловживання ліками. Низький рівень культури

Навколишнє середовище

Ксенобіотики. Кліматичні зміни. Шумові впливи. Сонячна активність. Шкідливий вплив випромінювання. Хвороботворні організми

Спадковість

Спадкові зміни. Спадкова схильність до певних захворювань

Охорона здоров'я

Неефективність профілактичних заходів. Низька якість медичних послуг

 

Для закріплення першого питання, а саме «Класифікації хвороб» виконайте завдання за посиланням  https://learningapps.org/watch?v=px4ixqhaj23.

Для перевірки засвоєння причин хвороб, пропоную завдання https://learningapps.org/watch?v=pbfx0ape523.

 

  Переходимо до розгляду другого пункту плану.

 2. Основна мета й види профілактики захворювань

 Профілактика захворювань (від грец. профілактикос – запобіжний) – це система заходів, спрямованих на виявлення хвороботворних умов і чинників ризику, запобігання розвитку захворювань та зміцнення здоров'я. Найважливішим складником усіх профілактичних заходів є формування в людини активності й установок на здоровий спосіб життя.

 Класифікація профілактики здоров’я

 Первинна профілактикаце сукупність заходів, що запобігають виникненню захворювання, усуваючи його причини. Цей вид профілактики є найбільш ефективним і включає низку заходів, серед яких вакцинація, раціональний режим праці й відпочинку, раціональне харчування, фізична активність, оздоровлення довкілля тощо.

 Вторинна профілактикаце сукупність заходів, що уможливлюють виявлення захворювання на ранніх стадіях розвитку, коли воно перебігає без симптомів, і своєчасне лікування може його зупинити. Ефективним методом цієї профілактики є також диспансеризація як комплексний спосіб раннього виявлення хвороби, спостереження, лікування та оздоровлення хворих.

 Третинна профілактикаце сукупність заходів, що запобігають погіршенню або ускладненням захворювання після того, як його було виявлено. Прикладом заходів третинної профілактики є запобігання контактам з алергеном для хворих на бронхіальну астму.

Для перевірки розуміння цього питання, виконайте завдання (на встановлення відповідності між поняттям і його дефеніцією) за посиланням https://wordwall.net/ru/resource/54973295.

 

Розглядаємо третій пункт плану. І нагадую про те, що необхідно заповнювати інтерактивний лист-конспект.

3. Основні заходи профілактики неінфекційних захворювань

 Неінфекційні захворюванняце хворобливі стани, що не передаються від людини до людини, мають тривалий перебіг і повільно прогресуючий характер.

 Існують основні чотири типи неінфекційних захворювань:

1. серцево-судинні (інфаркт, інсульт, вроджені вади серця, ендокардит);  2. рак; 3. хронічні респіраторні захворювання (хронічна обструктивна хвороба легень, астма); 4. діабет.

 Загальнодержавними заходами профілактики неінфекційних захворювань є: економічні (підвищення акцизу на тютюнові вироби, алкоголь), організаційні (заборона реклами цигарок та алкоголю, створення пунктів здорового харчування в школах, ВНЗ), інформаційні (популяризація активного відпочинку, інформаційні заходи проти шкідливих звичок). До заходів індивідуальної загальної профілактики неінфекційних захворювань належать відмова від шкідливих звичок, раціональне харчування, активний спосіб життя, заняття фізкультурою й спортом.

Зупиніть відео, подумайте і запропонуйте свої заходи профілактики неінфекційних захворювань.

 

 

Наступне питання, яке ми розглядатимемо сьогодні:

  1. Інфекційні захворювання: поняття, ознаки, класифікація

Інфекційні захворювання (від лат. infectio – зараження) – це захворювання, що його спричиняє й підтримує наявний в організмі хвороботворний чужорідний збудник. Наука, що вивчає джерела зараження, механізм і шляхи передачі інфекції, а також способи профілактики інфекційних захворювань, називається епідеміологією (від грец. eпi – над, демос– народ, логос – вчення).

Ознаки інфекційних захворювань:

1. Наявність патогенного мікроскопічного збудника

2. Схильність до широкого епідемічного поширення

3. Циклічність перебігу (послідовна зміна періодів)

4. Ймовірність розвитку затяжних і хронічних форм

5. Формування імунітету в макроорганізмів

6. Властивість передаватися від хворого до здорового

Особливо небезпечні інфекції -  це група захворювань людини, що можуть раптово виникнути, швидко поширитись у вигляді епідемій або пандемій і масово охопити населення, а також характеризуються тяжким перебігом і високою смертністю. Належать: 1) чума, холера, натуральна віспа, жовта гарячка, гарячка Денге, хвороби, які спричиняють віруси Ебола, Зіка, Марбурга (це т. зв. конвенційні хвороби, що підлягають дії Міжнародних санітарних правил); 2) висипний і поворотний тифи, грип, поліомієліт (хвороби, що підлягають міжнародному нагляду); 3) СНІД, сибірська виразка, сап, туляремія, орнітоз, ботулізм та ін. (хвороби, що підлягають регіональному або національному нагляду).

 За природою збудників розрізняють: вірусні (кір, грип, СНІД, вірусні гепатити А, В, С, D, Е), пріонні (фатальне сімейне безсоння, губчаста енцефалопатія), бактеріальні (холера, чума, дизентерія, стафілококова і стрептококова інфекції, сальмонельоз), грибкові (епідермофітія, аспергільоз, кандидоз, мукоромікоз) захворювання.

 Отже, головна відмінність інфекційних захворювань полягає в тому, що безпосередньою причиною їх виникнення є потрапляння патогенних збудників до макроорганізму, який при цьому стає джерелом зараження і поширення інфекції.

 

Плавно ми підійшли до розгляду п’ятого питання.

  1. Механізми й шляхи зараження інфекційними хворобами

Нагадую вам про необхідність заповнення інтерактивного листа-конспекта.

Механізми й шляхи зараження

Механізм передачі (і система, що поширює збудники в організмі)

Шлях передачі інфекції

1. Фекально-оральний (травна)

Аліментарний (через їжу), водний

2. Аерогенний (респіраторний) (дихальна)

Повітряно-крапельний і повітряно-пиловий

3. Кров'яний (трансмісивний) (кровоносна)

Через укуси переносників, гемоконтактний і контактно-статевий

4. Кров'яний (нетрансмісивний) (кровоносна)

Гемоконтактний і контактно-статевий

5. Контактний (покриви)

Контактно-побутовий

 Шляхи передачі інфекції – це чинники, що забезпечують перенесення інфекційного агента від хворого організму або від організма-носія до здорового.

 

Останнє питання, яке ми розлядатимемо на нашому уроці – це:

 6. Основні заходи профілактики інфекційних захворювань людини

 Інфекційні захворювання залишаються актуальною проблемою в усіх без винятку країнах світу. Ці хвороби становлять загрозу розвитку людства, оскільки є причиною третини загальної щорічної кількості смертей у світі.

 Для профілактики інфекційних захворювань застосовують різні групи заходів. Першою і найдавнішою у застосуванні людиною є ізоляція хворих людей. Хворих ізолюють від здорових до моменту одужання (карантин), щоб запобігти поширенню збудників й захворювання.

 Друга група заходів спрямована на розрив механізму передачі хвороби. Наприклад, для запобігання передачі вірусів грипу використовують ватно-марлеві пов’язки. Знижують вірогідність інфекційних хвороб і такі заходи, як кип’ятіння води, термічна обробка харчових продуктів, особиста гігієна, дезінфекція (знищення збудників захворювання), дератизація (боротьба з гризунами-переносниками), дезінсекція (боротьба з членистоногими-переносниками).

 Третя група заходів – формування несприйнятливості людини до захворювань. Застосовуються вакцини під час щеплення для формування штучного активного імунітету. Часто необхідно терміново попередити розвиток захворювання в людини, яка була в контакті з джерелом інфекції. Такого захисту досягають введенням готових антитіл у складі імунних сироваток.

 А зараз я пропоную вам переглянути коротке відео «Як запобігати поширенню інфекційних хвороб і місцях скупчення людей», яке стосується нашої теми уроку  і, яке є дуже актуальним в теперішній час (https://www.youtube.com/watch?v=FI4mLq6UVl0).

Отже, профілактика інфекційних захворювань – це сукупність заходів, спрямованих на ізоляцію хворих, розрив механізму передачі хвороби та формування несприйнятливості до збудників захворювання.

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань

Ми з вами розглянули усі питання плану тож пропоную вам подумати, застосовуючи отримані знання на сьогоднішньому уроці, над ситуативною задачею: «Узимку в школі дуже багато учнів занедужало на грип і які дії, на вашу думку, слід застосувати, щоб зупинити цей процес?»

 А тепер пропоную вам перевірити себе наскільки добре ви оволоділи темою уроку. Тож перейдіть за посиланням та виконайте тест: http://surl.li/gexpj.

VІI. Підбиття підсумків уроку

Отже,  якщо ви були уважними та виконували всі завдання сьогодні, то ви:

- розширили свої знання про неінфекційні захворювання, їх причини; класифікацію;

- знаєте основні ознаки інфекційних хвороб, їх класифікацію; механізми та шляхи поширення; заходи попередження цих захворювань;

- будете дотримуватися профілактики захворювань, зміцнювати організм;

- вмієте запобігати захворюванням, уникати чинника захворювання;

-  сподіваюсь, що після цього уроку ви будете з повагою ставитися до свого здоров’я та здоров’я інших людей.

 

VІІІ. Домашнє завдання

Для того  щоб ваші знання з даної теми були міцними і сформувалися такі компетенції: знання про інфекційні та неінфекційні захворювання, про попередження цих захворювань; про необхідність дотримуватися профілактики захворювань, зміцнення організму; уміння запобігати захворюванням, уникати чинника захворювання, зміцнювати організм; відстоювати активну позицію щодо зміцнення та збереження здоров'я пропоную вам виконати домашнє завдання вивчити матеріал параграфів § 29, 30. Виконати письмово завдання на сторінці 110 (використайте запропоновану ілюстрацію та напишіть 12 способів профілактики раку).

В якості творчого завдання, пропоную вам скласти 8 тестів (з них: 2 з однією правильною відповіддю, 2 з кількома правильними відповідями, 2 на відповідність та 2 на послідовність) за матеріалом параграфа 30.

Для виконання домашнього завдання вам стане у нагоді підручник Біологія і екологія 11 клас, Соболь, також пропоную ознайомитися зі статтею «Основні стратегії профілактики неінфекційних захворювань в Україні», яка розміщена за посиланням http://surl.li/bedjy.

На цьому наш урок закінчено дякую за увагу та бажаю успіхів!

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
3 лютого
Переглядів
492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку