Профілактика захворювань дихальної системи.

Про матеріал

Тема. Профілактика захворювань дихальної системи.

Мета. Познайомити учнів з основними захворюваннями дихальної системи; визначити основні профілактичні заходи; розкрити учням суть деяких способів лікування цих захворювань; продовжити формування самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу, самооцінки, вміння працювати в групах; сприяти санітарно – гігієнічному вихованню, формуванню почуття відповідальності за збереження свого здоров'я.

Перегляд файлу

Розробка уроку з біологія 8 клас                                                               

 

Тема. Профілактика захворювань дихальної системи.

Мета. Познайомити учнів з основними захворюваннями дихальної системи; визначити основні профілактичні заходи; розкрити учням суть деяких способів лікування цих захворювань; продовжити формування самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу, самооцінки, вміння працювати в групах; сприяти санітарно – гігієнічному вихованню, формуванню почуття відповідальності за збереження свого здоров’я.

 

Основні поняття і терміни: туберкульоз, дифтерія, трахеїт, бронхіт, бронхіальна астма, грип, пневмонія.

 

Обладнання: таблиці «Гігієна дихання», «Повітряно – крапельні інфекції», слайди презентації.

Концепція уроку

Описати найбільш поширені захворювання дихальної системи; розглянути причини їх виникнення і способи лікування; звернути увагу на значення повітряно-крапельних інфекцій; обговорити профілактику захворювань органів дихання.

 

Форма проведення: урок – конференція.

 

Структура уроку.

 

І. Актуалізація опорних знань.

1.Постановка проблемного питання.

  - Хто знає, як правильно дихати?

Йоги – фанати дихання. Вони розробили цілу систему дихальної гімнастики. Вони переконані, що вміючи контролювати своє дихання, можна не тільки лікувати недугу, але й перемогти в собі страх, будь - які  «низькі емоції».

2. Дихальні вправи.

Дихальна медитація. Сядьте прямо. Закрийте очі. Уявіть, що ви вдихаєте аромат кітки. Намагайтеся вдихати й видихати не тільки носом, але й усім тілом. Вдих, видих. Тіло перетворюється на губку: на видиху воно всмоктує крізь пори шкіри повітря, а на видиху просочується на зовні. Вдих. Видих.

3. Розгадування кросворда.

Дихання – це життя. Без повітря людина гине через кілька хвилин. Видатний лікар стародавності Гіппократ назвав повітря «пасовищем життя».

А приказка «це нам потрібно» виражає особливу потребу організму людини в повітрі. (див. таблицю «Будова дихальної системи».)

Якою є будова дихальної системи ? Давайте згадаємо це, розгадавши кросворд.

 

Питання.

  1. Орган, який складається із хрящових півкілець. (трахея)
  2. Газ, який входить до складу повітря. (вуглекислий)
  3. У ній перетинаються дихальні та травні шляхи. (глотка)
  4. Орган, у якому розташовані голосові зв’язки . (гортань)
  5. Ходи, що «починають» повітряності шляхи. (носові)
  6. Ділянка повітреносного шляху. (бронхи)
  7. Легеневий пухирець. (альвеола)

1

 

 

Х

 

 

2В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

О

 

 

 

4

 

Р

 

 

 

 

5

О

 

 

 

 

6Б

 

 

 

 

 

7А

 

 

 

 

 

 

 

 

  • По вертикалі у нас вийшло ключове слово «ХВОРОБА». Здогадалися, про що ми сьогодні будемо говорити на уроці ? (про хвороби органів дихання).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Система органів дихання відіграє важливу роль у забезпеченні процесів життєдіяльності організму людини. Але органи, які забезпечують дихальну функцію більшою мірою, ніж інші, піддаються впливу інфекцій. Особливо яскраво це виявляється в дітей: у них 70% від всіх захворювань – це захворювання органів дихання.

 - Які ж захворювання органів дихання найбільш поширені і в чому причина їх виникнення?

На ці запитання ми знайдемо відповіді на сьогоднішньому уроці. Сьогодні ми з вами зібралися для проведення конференції, присвяченої захворюванням органів дихання і їх профілактики. Ви разом з групою і, звичайно, кожен окремо досліджували це питання і підготувалися до виступів.

 

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку. (Слайд презентації)

 

Учитель. Органи дихання – наш перший і постійний фільтр, через який кожну хвилину проходить 10 літрів повітря і 8 літрів крові. Легені мають найбільшу площу стикання з навколишнім середовищем і тому вони найбільше страждають від контакту з шкідливими речовинами, хвороботворними організмами.

Природа якнайкраще подбала про самозахист людського організму.

 - Які вам відомо захисні реакції людського організму?

 

                             (Слайд презентації.)

   Захисні реакції:

- війчастий епітелій, що вистилає дихальні шляхи, сприяє видаленню пилу;

- слиз знешкоджує мікроорганізми;

- повітря, проходячи через повітроносні шляхи, нагрівається, зволожується;

- речовини плівки легеневих пухирців знешкоджують мікроорганізми;

- захисне значення мають кашель і чхання.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

Учитель. Дуже часто система самозахисту не спрацьовує. Це відбувається з різних причин. І тут людина сама повинна прийти собі на допомогу, знаючи основні правила гігієни органів дихання.

Проблемне запитання: як ви вважаєте, яким шляхом відбувається зараження органів дихання?    

(Слайд  презентації.)

  У вдихуваному повітрі класної кімнати знаходиться близько 30 тис. мікробів на 1м. куб., а у видихуваному значно менше. Отже, частина мікроорганізмів, які потрапляють в органи дихання, можуть викликати різні хвороби.

 - Які вам відомі захворювання органів дихання?

На сьогоднішньому уроці у нас будуть працювати групи лікарів і їх консультантів, які займаються проблемами  захворювань органів дихання:

1 група – терапевти;

2 група – пульмонологи;

3 група – фтизіатри;

4 група – алергологи;

5 група – фітотерапевти.

Вони допоможуть вам розкрити причини захворювань органів дихання, дадуть поради і рекомендації, як їм запобігти. Кожна група підготувала презентації своїх досліджень і продемонструє їх.

 

Виступ терапевта.   (Терапевт демонструє слайди презентації).

 

 Грип – гостре інфекційне захворювання. Воно спричинюється мікроскопічно малими вірусами, які містяться в слизу, який виділяється з носової порожнини хворого. Під час чхання і кашлю мільйони невидимих для ока краплинок з вірусами грипу потрапляють у повітря. Якщо вони проникають у дихальні шляхи здорової людини, вона може заразитися грипом. Отже, грип – крапельна інфекція. Епідемії грипу були відомі вже в ранньому середньовіччі. Найбільші епідемії грипу спостерігалися в 1889 – 1892рр. і 1918 – 1920рр. Під час епідемії грипу у 1918 році, відомої під назвою « іспанський грип», або

 « іспанка», протягом трьох місяців захворіло близько 500 млн. людей, з яких 20 млн. померли. Грип не можна вважати простим триденним нездужанням. Він небезпечний своїми ускладненнями. Людині, спілкуючись із хворими на грип, треба прикривати рот і ніс марлевою пов’язкою складеною вчетверо. Вона пропускає повітря, але затримує краплини, в яких є збудник хвороби.

 

 

Група лікарів -  пульманологів презентують свою роботу.

                                 Демонстрація слайдів.

 

Бронхіт — запалення бронхів з переважним ураженням слизо¬вої оболонки. Одне з найпоширеніших захворювань органів дихан¬ня. Для бронхіту характерні кашель (при гострому бронхіті довготривалий, страждальний) частіше з виділенням слизового чи слизистогнійного харкотиння, задишка, біль у грудях, підвищення температури, хрипи в легенях.

 

Пневмонія, або запалення легень, - гостре інфекційне захво¬рювання. Пневмонія може бути самостійним захворюванням або ускладненням інших хронічних хвороб (наприклад, бронхіту). Пнев¬монію можуть спричинити стафілококи, стрептококи, що потрапи¬ли в дихальні шляхи, а також різні хімічні й фізичні чинники.

Для пневмонії характерні раптове підвищення температури тіла (38—39°С і вище), погіршення загального стану, поява задишки, силь¬ний біль у боку, потім з'являється кашель із слизовими виділення¬ми.

Незважаючи на постійне впровадження нових і ефективних лікарських засобів, захворюваність на гостру пневмонію залишається високою. Особливо вона частішає в період епідемії грипу та інших респіраторних інфекцій.

 

Трахеїт — запалення слизової оболонки трахеї. Ознаки: дертя у горлі, сухий кашель у поєднанні з відчуттям болю в зіві та за груди¬ною, голос стає хрипкий.

 

Дифтерія - це тяжке інфекційне захворювання. Збудник диф¬терії — дифтерійна паличка — уражає слизову оболонку зіва, гортані, трахеї і навіть носа, а її отрута, що розноситься кров'ю по всьому організмові, спричинює тяжке його отруєння. Хвороба перебігає дуже швидко, багато смертельних випадків реєструється не лише серед дітей, а й серед дорослого населення. Лікувати дифтерію важко, тому, щоб запобігти цьому захворюванню, людям вводять протидифтер¬ійну вакцину.

 

Фтизіатр.        Демонстрація слайдів.

 

 Туберкульоз – небезпечне інфекційне захворювання. Збудник туберкульозу - туберкульозна паличка найчастіше уражає легені. Вона може перебувати у вдихуваному повітрі, краплинках харкотиння, на посуді, одязі, рушниках та інших предметах, якими користувався хворий на туберкульоз.

У вологих місцях, не освітлюваних сонцем, збудник туберкульозу довго зберігає свою життєздатність.

Туберкульозні палички, що потрапили в організм людини, не обо¬в'язково спричинюють захворювання. Багато з них гине, а деякі збе¬рігаються в тканині легень людини, вкрившись захисною оболонкою і тривалий час не викликають захворювання. За несприятливих умов (погане харчування, переохолодження організму) збудники тубер¬кульозу можуть активізуватися, і людина захворює. У тяжких ви¬падках збудник туберкульозу руйнує тканини легень, що може при¬звести до смерті людини.

У сухих, добре освітлених місцях туберкульозні палички швидко гинуть. Особливо згубно діє на збудників туберкульозу сонячне світло.

На сьогодні медицина досягла успіхів у профілактиці туберку¬льозу та лікуванні хворих. Медики регулярно проводять обстеження дорослого й дитячого населення. Хворих лікують у спеціальних ту¬беркульозних диспансерах і санаторіях.

Запобіганню захворюванню сприяє чистота житлових будинків, на вулицях міст, у громадських приміщеннях. Велике значення для очищення повітря в населених пунктах мають зелені насадження.

 

Алергологи.    Демонстрація слайдів.

 

 Існують захворювання, що спричиняються алергенами. Ці хвороби мають статус алергічних захворювань. Алергенами можуть бути пил, шерсть тварин, цвітіння окремих рослин, хімічні речовини, різні косметичні засоби, медикаменти тощо. В основному вони вражають дихальні шляхи. Одним з таких поширених захворювань вважаєть¬ся астма бронхіальна.

Астма бронхіальна — алергічне захворювання. Дуже пошире¬не в Україні, особливо серед дітей. Характеризується періодичними нападами ядухи і кашлю, пов'язаними з гострим порушенням брон¬хіальної прохідності. Ці порушення спричинюються накопиченням у крові та тканинах алергенів, що призводять до спазмів м'язів брон¬хіол, посилюють секрецію слизу. Внаслідок цього в просвіті бронхів збирається в'язка речовина, виникає набряк, що порушує рухову функцію бронхіол. Людині важко дихати.

За останні десятиліття перебіг бронхіальної астми істотно усклад¬нився (особливо у дітей). Напади мають важкий і затяжний харак¬тер. До брон¬хіальної астми є спадкова схильність. Лікують астму в спеціальних санаторіях, розташованих в екологічно чистих зонах.

 

Алергічний риніт є самостійним захворюванням, що спричи¬нюється алергенами, які потрапляють на слизову оболонку носа. Вони викликають набряк слизової оболонки, сухість і свербіння в порожнині носа, що супроводжуються чханням і слизовиділенням. Для хворих на алергічний риніт характерні ранішні приступи нежиті. У дітей алергічний риніт може викликати ускладнення, наприклад, отит – запалення вуха. Головним засобом лікування є усунення контакту з алергеном, заспокійливі засоби.

 

Фітотерапевти.  Демонстрація слайдів.

 

При «сухому» кашлі, ефективний сік редьки. Цей сік можна приготувати: нарізану редьку (6—8 шт.) доб¬ре посипати цукром і залишити для виділення соку за кімнатної температури на 8—12 годин. Потім сік процідити і вживати по одній столовій ложці через кожні 1—2 години. Сік редьки можна змішати із соком моркви і медом.

 

Хворому на бронхіт  рекомендую парову інгаляцію (дихати під рушником або ковд¬рою над каструлею з вареною кар¬топлею). Крім цього, корисним буде відвар з трав, який пом'якшує кашель і полегшує дихання (аніс звичайний, мати-й-мачуха, фіалка триколірна, мальва, корінь солод¬ки та ін.).Найкраще робити відвар із суміші трав: евкаліпта, шавлії, бруньок сосни.

Слід пам’ятати, що одні настоянки трав посилюють виділення харкотиння, розріджують його, інші пом’якшують і послаблюють кашель.

При запаленні верхніх дихальних шляхів необхідно полоскати горло відварами ромашки лікарської, шавлії або розчином питної соди. Цим хворим можна призначити гірчичники, банки, компреси.

 

(Після виступів учитель пропонує учням розробити систему заходів щодо профілактики органів дихання).

 

1. Необхідно проводити вакцинацію.

2.Припинити активні контакти між людьми.

3.Дотримуватися правил особистої гігієни.

4.Не ухилятися від диспансерного обстеження.

5.Підвищувати опір організму шляхом вітамінізації харчування, загартовування організму.

 

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.

 

Учитель. Теоретична частина нашої конференції завершилася. Я дякую вам за цікаву і корисну інформацію про захворювання дихальної системи. Але для того, щоб надати близькій нам людині, яка захворіла, допомогу, нам необхідно опанувати техніку накладання компресів і гірчичників, що полегшують стан хворого.

 

Ділова гра

Припустимо, ви лікарі, і вам необхідно визначити захворювання й дати рекомендації з його лікування.

 

Картка №1

Симптоми: руйнування тканин легень або інших органів.

Причини виникнення: потрапляння в організм людини палички Коха.

Питання. Визначте це захворювання.

 

  Картка №2

Симптоми: кашель, нежить, чихання, підвищена температура.

Причини виникнення: потрапляння в дихальну систему вірусів грипу.

Питання. Визначте це захворювання.

 

Картка №3

Симптоми: загальне нездужання, м’язові болі, нежить, запальні ураження глотки, сильний кашель.

Причини виникнення: запалення бронхів у результаті розвитку інфекційних захворювань або впливу деяких речовин (отруйних,алергенів тощо).

Питання. Визначте це захворювання.

 

2. Техніка використання гірчичників і накладання компресів.

 

Послідовність дій під час використання гірчичників.

1. Намочіть гірчичники в теплій воді.

2. Прикладіть гірчичники до потрібної ділянки шкіри тією стороною, на якій розташований шар гірчиці.

3. Накрийте ділянку тіла з гірчичниками й залиште на 15 хвилин.

4. Зніміть гірчичники і змастіть шкіру вазеліном.

 

  3.   Послідовність дії під час накладання компресів.

1. Для постановки компресу намочіть шматок марлі або тканини в блюдці з теплою водою і відіжміть.

2. Намочіть цю марлю спиртом і покладіть на місце компресу в розгорненому вигляді.

3. Зверху на марлю покладіть компресний папір, закрийте його ватою й обв’яжіть бинтом, а зовні накрийте теплою хусткою.

 

Учні, що виявляють бажання, виходять до лабораторного столу і проводять демонстрацію досліду накладання компресів і гірчичників. Учитель коригує їх дії та допомагає. Решта учнів роблять відповідні висновки, записують їх у зошити.

 

4.Перевірте себе.

1. Укажіть причини виникнення й основні ознаки грипу.

2. Укажіть причини виникнення й основні ознаки туберкульозу.

3. Укажіть причини виникнення й основні ознаки дифтерії.

4. Укажіть причини виникнення й основні ознаки бронхіальної астми.

5.Укажіть причини виникнення й основні ознаки пневмонії.

6. Як запобігти захворюванням органів дихання?

 

5. Поміркуйте:

 

1.Чому туберкульозні диспансери розташовані в місцевостях, де ростуть хвойні дерева?

2.Чому хворим на астму рекомендують дихати морським повітрям або рекомендують спускатися в соляні шахти?

3. Які чинники сприяють виникненню захворювань органів дихання?

4. Чому дуже часто виникають епідемії повітряно – крапельних інфекцій?

 

VІ. Рефлексія.

Я вважаю, що сьогоднішню розмову ви запам’ятаємо надовго, і вона допоможе зберегти й зміцнити ваше здоровя. Бажаю вам залишатися здоровими й життєрадісними.

 - Що вам найбільше запам’яталося на уроці?

 - Що вам сподобалося, а що – ні?

 - Що нового ви дізналися на уроці?

 - Де ви можете застосувати отримані на уроці знання?

 

Оцінювання. Учні самі себе оцінюють, консультанти груп відзначають їхню активність, внесок кожного учня у загальну роботу групи, вчитель узагальнює й коригує оцінки.

 

Домашнє завдання. Підібрати рецепти  народних способів лікування захворювань дихальної системи.

 

 

doc
Додано
19 вересня 2018
Переглядів
4936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку