ПРОФІЛАКТИКА ЗАХВОРЮВАНЬ ОРГАНІВ ДИХАННЯ

Про матеріал

ПРОФІЛАКТИКА ЗАХВОРЮВАНЬ ОРГАНІВ ДИХАННЯ

Мета:

поглибити і систематизувати знання про хвороби органів дихання;

розкрити шляхи передачі;

познайомитись з профілактикою, режимом під час хвороби;

розвивати пам'ять, мову і мислення, уміння аналізувати;

виховувати санітарно-гігієнічну культуру, уміння спілкуватися.

Перегляд файлу

1

 

Тема “ ПРОФІЛАКТИКА ЗАХВОРЮВАНЬ ОРГАНІВ ДИХАННЯ ”

Мета: 

  • поглибити і систематизувати знання про хвороби органів дихання;
  • розкрити шляхи передачі;
  • познайомитись з профілактикою, режимом під час хвороби;
  • розвивати память, мову і мислення, уміння аналізувати;
  • виховувати санітарно-гігієнічну культуру, уміння спілкуватися.

 Тип уроку: комбінований.

 Обладнання: підручники, зошити, ватман, маркери, лікарські трави, спеціальний електричний чайник для заварювання фіточаю, одноразовий посуд, мед, презентація, комп’ютер.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Відгайте  загадки

На обличчі живе гора

В ній – глибокая нора,

В тій норі – два довгих ходу:

Просто повітряноходи

Ти дай відповідь на питання:моє

 «Що за важливий орган цей?». (Ніс)

 

У трубці короткій – багато хрящів,

Зверху лежить щитовидка на ній,

Всередині розташовані зв'язки і складки,

Нашого багатоголосся загадки.

 (Гортань)

 

Трубка коротка після гортані,

В стінки її хрящики вставлені,

Хрящики хитрі, напівкільцями

Трубочку тримають відкритою вічно.

 (Трахея)

 

Вони від трахеї початок беруть,

Їх два, і в їх стінках кільця живуть,

А далі в легенях вони розгалужуються

На дрібні гілочки, ти подивися,

Кінцевий відділ їх звуть альвеолою

Дві трубочки ці назвати ти спробуй.

 (Бронхи)

 

Цей м'яз відділяє  у нас щохвилини

Груди від черевної порожнини.

 (Діафрагма)

 

М'язи скорочуються, ребра піднімаються,

Діафрагма наша відразу ущільнюється,

Вгадати процес ти зміг?

Ну, звичайно, це ... .

 (Вдих)

 

М'язи розслаблюються, ребра опускаються,

Діафрагма наша в купол перетворюється.

 (Видих)

 

У аценус злилися всі альвеоли,

Далі вибудувати часточки допоможуть,

Часточки скласти сегменти повинні,

Які в цих органах дуже важливі. (Легені)

 

Цікава інформація про дихання

Доросла людина робить приблизно 23 000 вдихів (і видихів) за день.

Якщо зібрати все повітря, що бере участь у газообміні в однієї людини, то ним можна наповнити 50 надувних човнів, кожний із яких витримав би масу в 140 кг.

Швидкість повітря під час чихання може досягати 150 кілометрів за годину.

Під час звичайного дихання людина вдихає 500 кубічних сантиметрів, під час гри на духовому інструменті – 3500.

У спокійному стані, лежачи, людина споживає за добу 400 л кисню, роблячи 12–20 вдихів і видихів за хвилину (для порівняння: частота дихання коня – 12 дихальних рухів за хвилину, пацюка – 60, канарки – 108).

Людина без дихання може прожити до 5 – 7 хвилин, навіть менше. Після такого проміжку часу відмирають невідновлювані клітини мозку.

Залежно від інтенсивності обміну речовин людина виділяє через легені в середньому близько 5 – 18 літрів вуглекислого газу (СО2), і 50 грам води на годину.

Поверхня легенів становить близько 100 квадратних метрів.

Площа поверхні людських легенів приблизно дорівнює площі тенісного корту.

Права легеня людини вміщує в себе більше повітря, ніж ліва.

1.  Гра «Розгадай ребус»

2. Графічний диктант

  1. В носовій порожнині повітря зволожується.
  2. Коли людина говорить, голосова щілина має вигляд рівнобедреного трикутника.
  3. Тиск СО2 у венозній крові вищий ніж в альвеолярному повітрі.
  4. Молекули кисню, що взаємодіють з гемоглобіном еритроцитів, утворюють оксигемоглобін.
  5. По легеневих венах артеріальна кров надходить у права передсердя.
  6. У тканинах органів артеріальна кров перетворюється на венозну.
  7. Дихальні рухи (вдих – видих) регулюються дихальним центром.
  8. Коли міжреберні м’язи скорочуються, грудна порожнина розширюється.
  9. Якщо концентрація СО2 у крові збільшується, частота і глибина дихальних рухів – теж збільшується.
  10. Чхання – сильний і дуже швидкий рефлекторний видих через рот.

 

+ - + + - + + + + -

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

“+”  - так

“-“ - ні

Взаємоперевірка і взаємооцінювання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Це цікаво!

У стані спокою людина здійснює за хвилину 12–16 дихальних циклів, під час сну 10–12, а при фізичному навантаженні, тяжкій хворобі — 30–35. У немовлят та осіб похилого віку частота дихання в спокої дорівнює 20–25.

Повідомлення теми і мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. 

Хвороби органів дихання та їх профілактика.

  • Постановка проблемного питання «Мозковий штурм»

Природа якнайкраще подбала про захист людського організму від інфекційних хвороб. Вона створила імунітет. Однак дуже часто система самозахисту не спрацьовує, і органи дихання піддаються впливу інфекції. 70 % захворювань у дітей — це захворювання органів дихання. Ця проблема дуже актуальна й варта нашої уваги.

Проекція зображення на екран

Органи дихання просять допомоги!!! Ми можемо їм допомогти тільки своїми знаннями про причини захворювання та їх профілактику.

Запитання до учнів

 Як ви вважаєте, яким шляхом відбувається зараження органів дихання?

( інфекції від мікроорганізмів: бактерії (аденоїдити, гайморит, кашлюк, дифтерія, туберкульоз тощо), віруси (грип), спори грибів;

• фізичні й хімічні чинники (сухе, холодне, гаряче повітря; оксиди Нітрогену;  чадний газ, хронічні професійні отруєння, побутовий пил, пилок рослин, вплив радіації тощо, адже тверді пилові частинки, занурюючись в епітеліальні клітини дихальних шляхів, травмують їх, їдкі речовини легко проникають крізь слизові оболонки і відкривають шлях для проникнення збудників хвороб);

• шкідливі звички (куріння);

• переохолодження сприяє розмноженню бактерій і вірусів у організмі;

• інші хвороби;

• дихання ротом, особливо у холодну пору року; 

• алергія на домішки повітря, пилок рослин, пил (бронхіальна астма);

• авітаміноз, білкове та вуглеводне голодування;

• переохолодження організму сприяє розмноженню бактерій та вірусів)

А чи знаєте ви, що у вдихуваному повітрі класної кімнати міститься близько 30 тисяч мікроорганізмів на 1 м3, а у видихуваному — значно менше? Отже, частина мікроорганізмів, які потрапляють в органи дихання, можуть викликати різні хвороби.

 Які захворювання органів дихання ви знаєте?

Очікувані відповіді учнів: грип, ангіна, бронхіт, пневмонія тощо.

 

  • Складання опорної схеми

Класифікація захворювань органів дихання.


Інфекційні Неінфекційні

Грип, туберку­льоз, риніт, ларингіт, фарингіт, брон­хіт,трахеїт, пневмонія, ангіна, кір, краснуха тощо   

 

 

 

Неінфекційні

Пневмоторакс (унаслідок механічних пошкоджень);

силікози (під дією цементного пилу);

антракози (під дією вугільного пилу);

азбестози (під дією азбестових часточок повітря);

бронхіальна астма та алергічний риніт (алергічні);

рак легень (онкологічні).

 


За місцем розташування осередку запалення розрізняють хвороби:

• горла (ларингіт, фарингіт);

• трахеї (трахеїт);

• бронхів (бронхіт);

• легенів (пневмонія)

  • Робота в групах «Ажурна  пилка» (5-6  хвилин)

Завдання для опрацювання

Охарактеризуйте захворювання органів дихання за таким планом:

 назва захворювання;

 збудник;

 що вражає в організмі людини;

 симптоми хвороби

1 група — Інфекійні захворювання органів дихання

2 група — Туберкульоз

3 група — Захворювання органів дихання, що спричиняють алергени

4 група — Вплив тютюну на органи дихання

 

Фізкультхвилинка.

Тепер трошки відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.

Підведіться і відреагуйте:

  1. якщо ви згодні, що вдих і видих – це дихальні рухи – сплесніть у долоні 5 раз;
  2. якщо ви згодні – що після першого уроку в класній кімнаті кисню більше ніж після п’ятого уроку, зробіть глибокий вдих і видих 5 раз;
  3. Якщо вважаєте, що чхання – це швидкий і сильний видих через ніздрі – підстрибніть 10 раз.

А тепер переходимо до обговорення ...

  1. Прийом «Санбюлетень»

Оформлення санбюлетня на магнітній дошці за результатами роботи з підручником

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Інкубаційний період – період від моменту зараження до моменту перих проявів хвороби

Про епідемії грипу людство знає ще із Середньовіччя. Під час епі-

демії 1918 р. відомої як «іспанський грип», або «іспанка», у світі за три місяці перехворіло приблизно 500 млн осіб, з яких померло 20 млн.

  • Це цікаво
  • Банки, гірчичники, різні компреси тепер у лікуванні пневмонії не використовують. Доведено, що вони ускладнюють запальний процес, оскільки сприяють поширенню його по легенях, а потім із кров’ю та лімфою по всьому організму.
  • Жити й працювати в приміщеннях, на стінах, підлозі та стелі яких є «грибок», не можна, оскільки мікроскопічні грибки та їхні спори є алергенами.
  • Прийом «Вузлики з бабусиної скрині»
  • При «су­хому» кашлі, ефективний сік редь­ки. Цей сік можна приготувати: нарізану редьку (6—8 шт.) доб­ре посипати цукром і залишити для виділення соку за кімнатної температури на 8—12 годин. Потім сік процідити і вживати по одній столовій ложці через кожні 1—2 години. Сік редьки можна змішати із соком моркви і медом.
  • Хворому на бронхіт  рекомендую парову інгаляцію (дихати під рушником або ковд­рою над каструлею з вареною кар­топлею). Крім цього, корисним буде відвар з трав, який пом'якшує кашель і полегшує дихання (аніс звичайний, мати-й-мачуха, фіалка триколірна, мальва, корінь солод­ки та ін.).Найкраще робити відвар із суміші трав: евкаліпта, шавлії, бруньок сосни.
  • Слід пам’ятати, що одні настоянки трав посилюють виділення харкотиння, розріджують його, інші пом’якшують і послаблюють кашель.
  • При запаленні верхніх дихальних шляхів необхідно полоскати горло відварами ромашки лікарської, шавлії або розчином питної соди. (Заварювання фіточаю)

IV. Узагальнення вивченого з теми «Органи дихання»

  • Завдання учням

Складіть пам’ятку «Профілактика захворювання органів дихання».

Зразок пам’ятки

Профілактика хвороб органів дихання. 

  • • вакцинація (щеплення) проти туберкульозу, грипу, дифтерії;
  • • систематичний медичний огляд (флюорографічні обстеження);
  • • карантин (уникнення контактів із хворими);
  • • вчасне лікування хвороб;
  • • калорійне збалансоване харчування для підвищення опірності організму інфекційним хворобам (споживання, особливо в зимово–весняний період, овочів та фруктів з високим умістом вітаміну С; вживати часник і цибулю, фітонциди яких пригнічують діяльність мікроорганізмів; пити лише кип'ячене молоко, м'ясо споживати добре термічно обробленим);
  • • дотримування правил особистої гігієни;
  • • загартування організму з метою зробити його менш сприйнятливим до зовнішніх впливів;
  • • тепло замотувати шию шарфом у холодну погоду;
  • • не дихати через рот;
  • • дотримання режиму праці та відпочинку;
  • • уникнення шкідливих звичок, зокрема відмова від куріння тощо;
  • • фізіопрофілактичні заходи при появі ознак застуди, утрудненого носового дихання; 
  • • дихання розвивати фізичними вправами, спортом, спеціальними дихальними  вправами (сприяють укріпленню дихальних м'язів, відновленню правильного механізму носового дихання, і позбавлення звички дихати через рот);
  • • регулярні прогулянки на свіжому повітрі найменше по 2 години щодня, особливо взимку (у чистому житловому приміщенні в 1 м3 повітря 15-20 тисяч бактерій, тоді як на подвір'ї — лише 5 тисяч);
  • • уникати використання алергенних речовин;
  • • санітарно-гігієнічні заходи (провітрювати приміщення, вологе прибирання,  дихати носом, мити руки, при кашлі прикривати рот);
  • • соціальна профілактика (у час епідемії уникати людних місць, одівати марлеві  пов'язки, збільшувати зелені насадження).
  • Найважливіші заходи профілактики – це здоровий спосіб життя та позбавляння шкідливих звичок.

 

  • ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ
  1. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Що у людини може осипнуть? (Голос.)
  2. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Що сильно утруднено при ангіні?  (Ковтання.)
  3. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Захисник дихання від ковтання - це??(Надгортанник.)
  4. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Як називається застуда носа?(Нежить.)
  5. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Як називаються зовнішні отвори носової порожнини?(Ніздрі.)
  6. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Ніс кондиціонує повітря і є резонатором для голосу, але головними його функціями залишаються ці дві. Які?(Дихальна і нюхова.)
  7. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Який м'язовий орган, через особливості розташування волокон, ніколи не втомлюється?(Язик.)
  8. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Як називається сукупність процесів, що забезпечують надходження в організм кисню і видалення вуглекислого газу?(Дихання.)
  9. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Який ковток легені наповнює?(Вдих - ковток повітря.)
  10. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Всі, хто живуть на Землі люди роблять одночасно?(Дихають.)
  11. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gifСаме так називається дихальне горло.(Трахея.)
  12. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif На скільки головних бронхів трахея розділяється?(Дві.)
  13. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Як називають легеневі пухирці в бронхіолах?(Альвеоли.)
  14. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Яке з легенів людини складається з трьох часток?(Праве.)
  15. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Як називається наука про здоров'я та профілактику захворювань?(Валеологія.)
  16. http://metodichka.com.ua/Znak_voprosa1_mini.gif Від чого страждають не тільки комп'ютери, але і людина?(Вірус.)

 

V. ОБГОВОРЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

VI. Д/З

 

§16,тренувальні тести на ст.81,  підготуватися до КР №1

На перерві – дегустація фіточаю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані матеріали:

  1. http://pandia.ru/text/78/336/1730.php
  2. Безручкова С.В. Біологія 9 клас. Конструктор уроку. Диск для вчителя. Видавництво «Ранок», Харків. Урок 33.
  3. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&enter=1
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кабанюк Надія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
26 квітня 2018
Переглядів
4101
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку