Конспект заняття з соціально-побутового орієнтування 7 клас, на тему "Магазин". Можна використовувати для вивчення нового та закріплення раніше вивченого матеріалу.
Види магазинів та їх призначення
соціально-побутове орієнтування
урок-екскурсія
7 клас
Мета: Формувати уміння користуватися послугами закладів торгівлі
Цілі: уточнювати і розширювати знання дитини про види магазинів (продуктові і промислові, спеціалізовані та універсальні), знайомити з атрибутами магазину: вивіскою-назвою, вітриною, умовним позначенням і режимом роботи магазину, з професіями людей, що працюють в магазині, обладнання магазину, дії покупця, розширювати словниковий запас по даній темі, розвивати комунікативні здібності, виховувати самостійність, вчити виконувати правила поведінки в магазині
Обладнання: список покупок.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
1. Налаштування на роботу:
Провести бесіду щодо правил поведінки в магазині.
Вибір магазину та маршруту поїздки
ІІ. Основна частина
Бесіда з ученицею на тему:
- звернути увагу на:
- строк придатності,
- дата виробництва,
- фасування та вага продуктів,
5. Розрахунок на касі.
- Визначення функцій каси та особливості роботи касира.
ІІІ. Заключна частина.
Підведення підсумків екскурсії
Додаток №1
Види магазинів
1.Поняття традиційного обслуговування через прилавок.
2. Метод продажу – самообслуговування.
3. Магазини типу "магазин -склад".
4.Торгівля товарами по каталогам.
1. Торгова мережа є найбільш поширеною, включає в себе як великі сучасні, технічно обладнані магазини, так і ларьки, намети, торгові автомати.
Існує багато видів магазинів , серед них:
- Традиційне обслуговування через прилавок .
Торгівля через прилавок обслуговування включає виконання наступних операцій:
1) зустріч покупця і виявлення його намірів;
2) пропозиція і показ товарів;
3) допомога у виборі товарів і консультація;
4) пропозиція супутніх і нових товарів;
5)проведення технологічних операцій, пов’язаних з нарізкою, зважуванням, відмірюванням;
6) розрахункові операції;
7) упаковка і видача покупок.
2 Магазини самообслуговування, у яких покупець має вільний доступ до товарів. Самообслуговування належить до одного із зручних для покупців методів продажу товарів з відкритим доступом. Це система продажу без продавця. Самообслуговування дозволяє:
• прискорити операції з продажу товарів;
• збільшити пропускну спроможність магазинів;
• розширити обсяг реалізації товарів.
Цей метод передбачає вільний доступ покупців до викладених у торговому залі товарів, можливість самостійно оглядати і відбирати їх без допомоги продавця, що дозволяє раціональніше розподіляти функції між працівниками магазину.
Оплата за відібрані товари здійснюється у вузлах розрахунку, що обслуговуються контролерами-касирами. При самообслуговуванні змінюються:
• технологічне планування торгового залу та інших приміщень магазину;
• організація матеріальної відповідальності і товаропоста-чання;
• функції працівників магазину.
Метод самообслуговування застосовується при продажу більшості продовольчих і непродовольчих товарів. Виняток становлять побутові електроприлади і машини, холодильники, килими і килимові вироби, сервізи і кришталь, велосипеди, мотоцикли, човни, мотори, телевізійна і радіоапаратура, ювелірні вироби, годинники, сувеніри та деякі інші товари, оскільки при їхньому виборі покупці, як правило, потребують допомоги продавців. Ці товари, а також товари, що вимагають нарізки, упаковки тощо продають у магазинах самообслуговування через прилавок індивідуального обслуговування.
Перший магазин самообслуговування був відкритий у 1915 р. у Мемфісі (США). Магазин називався »Сіlа», а сама система одержала назву »cash and carry »,
3.Магазини типу "магазин -склад" , в яких товар не викладається на вітрини , полки , що значно знижує витрати з навантаження, розвантаження, укладанні , тому продаж здійснюється за більш низькими цінами ;
4. Магазини, що торгують по каталогах. Каталоги можуть бути видані потенційним покупцям , що відвідали даний магазин , або розіслані їм поштою . Покупець , вивчивши каталог , відібравши товар , спрямовує замовлення з указівкою своїх реквізитів у магазин поштою . При торгівлі за попередніми замовленнями оплата може бути різна: при отриманні товару , у формі передоплати або шляхом поштового переказу ; виконання замовлення часто супроводжується доставкою товару безпосередньо за адресою покупця
- Продаж через торгові автомати. Торгові автомати зручні тим , що можуть працювати цілодобово , без торгового персоналу . Їх встановлюють усередині магазина або на вулицях , вокзалах , в кафе і т.д. . Через автомати продається широкий асортимент товарів, включаючи як товари імпульсної покупки, необхідні в найрізноманітніших ситуаціях (сигарети, прохолодні та гарячі напої, цукерки, газети), так і інші продукти (колготки, косметика, різні легкі продукти харчування, гарячі супи, музичні альбоми, фільми, футболки, страхові поліси). Максимальний розвиток торгові автомати одержали в Японії, де з їх допомогою розповсюджуються ювелірні вироби, заморожене м’ясо, живі квіти, спиртні напої. Торгові автомати можна знайти на будь-якій фабриці, в офісах, великих магазинах роздрібної торгівлі, на автозаправних станціях, у готелях та ресторанах.
З точки зору покупців такі автомати мають наступні переваги:
• працюють 24 години на добу;
• надають можливість повного самообслуговування і »чистий» товар, який практично ніхто до цього не тримав у руках.
Класифікація магазинів роздрібної торгівлі
Класифіка-ційна ознака |
Тип магазина |
Характеристика |
Обсяг послуг |
Самообслуго-вування |
Універсами, супер- та мегамаркети, пропонують товари широкого асортименту, задовольняють потреби людей у продовольчих та непродовольчих товарах |
Обмежене обслуговування |
Відносно невеликі магазини, пропонують товари повсякденного попиту |
|
Повне обслуговування |
Фешенебельні універмаги, спеціалізовані магазини елітних товарів |
|
Асортимент пропонованих товарів |
Спеціалізовані |
Пропонують обмежену групу товарів зі значною глибиною асортименту: магазини одягу, спортивних товарів, будівельних матеріалів |
Вузькоспеціалізовані |
Магазини з обмеженим асортиментом однотипної продукції, наприклад чоловічого одягу, електроінструментів тощо |
|
Універсальні, торговельні центри (комплекси) |
Пропонують широкий асортимент різноманітних товарів, поєднують функції універсаму та магазину, який торгує зі знижками |
|
Товарна |
Продовольчих товарів |
Обслуговують мешканців мікрорайону, в якому розташований магазин |
Непродовольчих товарів |
Як правило, невеликі магазини, пропонують широкий асортимент непродовольчих товарів |
|
Змішані |
Комбіновані магазини, які пропонують дуже широкий асортимент товарів |
|
Рівень цін |
Елітні товари з високими цінами |
Магазини, які пропонують товари високої якості з повним набором послуг |
Магазини звичайних цін |
Торгують стандартними товарами за нижчими цінами завдяки меншим націнкам та більшому товарообігу |
|
Магазини, які торгують за заниженими цінами |
Магазини уцінених товарів, пропонують широку номенклатуру товарів. Це вироби, що вийшли з моди, некондиційні або залежалі товари. Роздрібна торгівля товарами типу «секонд хенд», тобто товарами, які були у вжитку та пропонуються для ного використання |
|
Форма |
Магазини звичайного типу |
Обслуговують покупців з прилавку |
Магазини самообслуговування |
Вільний доступ покупців до товару, самостійний вибір товарів |
|
Магазини торгівлі за зразками |
У торговельній (демонстраційній) залі виставлені зразки товарів у повному асортименті, після придбання покупець отримує товар, якій відповідає зразку |
|
Торгівля за попередніми замовленнями |
Товари описуються в каталогах, на підставі яких покупець здійснює попереднє замовлення й отримує товар, що відповідає опису |
|
Дрібнооптові магазини |
Відпускають товари дитячим закладам, лікувальним та іншим закритим закладам за безготівковим розрахунком |
|
Фірмові магазини |
Створюються товаровиробниками з метою просування на ринок нових товарів, вивчення попиту, проведення маркетингових досліджень |
Додаток № 2
Правила поведінки в магазині
Додаток № 3
Правила поведінки в громадському транспорті