Професійна орієнтація - система навчально-виховної роботи, спрямованої на засвоєння учнями знань про соціально-економічні й психофізіологічні умови правильного вибору професії, формування в них уміння аналізувати вимоги різних професій до психологічної структури особистості, а також свої професійно значущі якості, шляхи й засоби їх розвитку. Правильний вибір професії зумовлює моральне задоволення, позитивну самооцінку, високу продуктивність праці, якість продукції. Він є точкою, в якій сходяться інтереси особистості та суспільства, поєднання особистих і загальних інтересів.
Завдання профорієнтації полягає в ознайомленні учнів з професіями та правилами їх вибору, вихованні спрямованості на самопізнання як основу професійного самовизначення; формування вміння зіставляти свої здібності з вимогами щодо набуття конкретної професії, складати на цій основі реальний план оволодіння професією, а також забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості. Компонентами профорієнтаційної роботи є професійна інформація, професійна діагностика, професійна консультація, професійний відбір, професійна адаптація.
Аспекти профорієнтаційної роботи: Соціальний аспект полягає у формуванні ціннісних орієнтацій молоді в професійному самовизначенні, де робиться акцент на вивченні вимог до кваліфікації працівника тієї чи іншої сфери. Економічний аспект - це процес управління вибором професії молоді відповідно до потреб суспільства та можливостями особистості (вивчення ринку праці).
Психологічний аспект полягає у вивченні структури особистості, формуванні професійної спрямованості (здатність до усвідомленого вибору). Педагогічний аспект пов'язаний з формуванням суспільно значущих мотивів вибору професії та професійних інтересів. Медико-фізіологічний аспект висуває такі основні завдання як розробка критеріїв професійного відбору відповідно до стану здоров'я, а також вимог, які пред'являє професія до особистості кандидата
«Якщо ви вдало оберете труд і вкладете в нього свою душу, щастя саме вас відшукає». (К.Ушинський) «Якщо людина не знає, до якої гавані вона прямує для неї жоден вітер не буде попутним» (Сенека) «Коли праця – задоволення, життя прекрасне». (М.Горький) «Треба любити те, що робиш, і тоді праця – навіть найгрубіша – підноситься до творчості». (М.Горький)
* Позиція старших членів родини * Уподобання товаришів, друзів * Поради шкільних педагогів * Особисті професійні плани * Здібності * Рівень вимог на суспільне визнання * Інформованість * Нахили «Усякий вибір поганий, якщо людина сидить склавши руки, але всякий вибір може стати вдалим, варто тільки захотіти». (Ален) Фактори, що обумовлюють вибір людиною тієї або іншої професії
1. Скласти список професій, які подобаються. 2. Скласти перелік вимог до професії, що обирається. 3. Визначити значимість кожної вимоги. 4. Оцінити свою відповідність вимогам кожної з професій, що підходить. 5. Підрахувати й проаналізувати результати. 6. Перевірити результати. 7. Визначити основні практичні кроки до успіху.
Помилки при виборі професії 1. Ставлення до вибору професії як до незмінної. 2. Існуючі думки про престижність професії. 3. Вибір професії під впливом товаришів (за компанію, щоб не відстати). 4. Перенесення ставлення до людини-представника тієї або іншої професії на саму професію. 5. Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь частковою стороною професії. 6. Ототожнення шкільного навчального предмета із професією або погане розрізнення цих понять. 7. Застарілі уявлення про характер праці в сфері матеріального виробництва. 8. Невміння / небажання розбиратися у своїх особистісних якостях (нахилах, здібностях). 9. Незнання/ недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії. 10. Незнання основних дій, операцій та їхнього порядку при розв'язку, обмірковуванні завдання при виборі професії .
Профорієнтаційна година «Основні мотиви вибору професії» Вправа "Основний мотив твого вибору" Вправа «Моя зірка» Вправа “Діагностичне опитування учнів щодо визначення типу професії” Профорієнтаційна година “Усі професії важливі, усі професії потрібні” Вправа «Моніторинг ринку праці міста» Вправа – Асоціативний кущ «Чоловічі та жіночі професії» Психологічна вправа «Катастрофа» Вправа «Валіза в дорогу»
Вправа "Основний мотив твого вибору« Мета вправи: допомогти учням розібратися у тому, що рухає людиною, коли вона обирає професію , як співвідноситься сфера «хочу» зі сферою «можу». Інструкція проведення: на аркуші паперу закреслити 8 із 16 мотивів, які найменше відносяться до тебе. Потім із 8 мотивів видалити ще 4 мотиви, які меншою мірою керують тобою. Потім виключити ще 2 мотиви із 4. І потім видалити ще один із 2 мотивів.
Список мотивів: 1. Можливість отримати популярність, прославитися. 2. Можливість продовжувати сімейні традиції. 3. Можливість продовжувати навчання із своїми товаришами 4. Можливість служити людям 5.Заробіток 6. Значення для економіки країни, громадське та державне значення професії 7. Легкість щоденно ходити на роботу 8. Перспективність роботи 9. Дозволяє проявити свої здібності 10. Дозволяє спілкуватися з людьми 11.Збагачує знаннями 12.Різноманітна за змістом робота 13. Романтичність, благородство професії 14. Творчий характер праці, можливість робити відкриття 15.Важка, складна професія 16. Чиста, легка, спокійна робота.
Результати виконання вправи Участь взяли 13 учнів . За результатами виконання вправи маємо наступні результати: 4 учні основним мотивом вважають заробіток 6 учнів основним мотивом вважають – можливість проявити свої здібності 2 учнів основним мотивом вважають спілкування з людьми 1 учень основним мотивом вважає – можливість мати чисту,легку, спокійну роботу
Вправа “Моя Зірка” Інструкція: У центрі “зірки” написати своє імя, а на кожній вершині “зірки”: “ТИ-…” На наступному етапі учні передають свої “зірки” один одному і продовжують речення “ТИ-…” дописуючи одним-двома словами, що позитивного вони можуть сказати про людину . Господарі своїх “зірок” озвучують, що написано на їхніх “зірках”.
Методика “Діагностичне опитування учнів щодо визначення типу професії” З 20 пар запропонованих видів діяльності необхідно вибрати лише один вид відповідей поставити знак «+». Інструкція: «Припустимо, що після відповідного навчання Ви зможете виконувати будь-яку роботу. Але якби Вам прийшлось вибирати тільки з двох можливостей, чому б Ви віддали перевагу?» ТЕКСТ ЗАПИТАЛЬНИКА 1а. Доглядати за тваринами ЧИ 1б. Обслуговувати машини, прибори (слідкувати, регулювати) 2а. Допомагати хворим ЧИ 2б. Складати таблиці, схеми, програми для комп’ютерів 3а. Слідкувати за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок ЧИ 3б. Слідкувати за станом, розвитком рослин
4а. Опрацьовувати матеріали (дерево, тканину, метал тощо) ЧИ 4б. Доводити товари до споживача, рекламувати, продавати 5а. Обговорювати науково-популярні книги, статті ЧИ 5б. Обговорювати художні книги (концерти, вистави тощо) 6а. Ростити молодняк (тварин будь-якої породи) ЧИ 6б.Тренувати товаришів (або молодших) у виконанні якихось дій (трудових, навчальних, спортивних) 7а. Копіювати малюнки, зображення (чи настроювати музичні інструменти) ЧИ 7б. Керувати якимось вантажним (підйомним чи транспортним) засобом – підйомним краном, трактором, тепловозом тощо
8а. Повідомляти, пояснювати людям необхідні їм відомості (у довідкових бюро, на екскурсії тощо) ЧИ 8б. Оформлювати виставки, вітрини (чи брати участь у підготовці п’єс, концертів) 9а. Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку), житло ЧИ 9б. Шукати й виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках 10а. Лікувати тварин 10б. Виконувати розрахунки, вирахування 11а. Виводити нові сорти рослин ЧИ 11б. Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (продукти харчування, одяг, машини тощо) 12а. Розбирати суперечки, сварки між людьми, переконувати, пояснювати, карати, заохочувати ЧИ 12б. Розбиратися в кресленнях, схемах, таблицях (перевіряти, уточнювати, приводити до порядку)
13а. Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності ЧИ 13б. Спостерігати, вивчати життя мікробів 14а. Обслуговувати, налагоджувати медичні прибори, апарати ЧИ 14б. Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, забиттях, опіках тощо 15а. Художньо описувати, зображувати події (ті, що спостерігаєш і ті, що вигадуєш) ЧИ 15б. Складати точні описи-звіти про події, явища, об’єкти, що спостерігаєш, вимірюєш 16а. Робити лабораторні аналізи в лікарні ЧИ 16б. Приймати, оглядати хворих, спілкуватися з ними, призначати лікування 17а. Фарбувати чи розмальовувати стіни приміщень, вироби ЧИ 17б. Виконувати монтаж чи збір машин, приборів
18а. Організовувати культпоходи однолітків чи молодших в театри, музеї, туристичні походи тощо ЧИ 18б. Грати на сцені, брати участь в концертах 19а.Виготовляти за кресленнями деталі, вироби (машини, одяг), будувати споруди ЧИ 19б. Займатися кресленням, копіювати креслення, мапи 20а. Вести боротьбу з хворобами рослин, зі шкідниками лісів, садів ЧИ 20б. Працювати на клавішних машинах (комп’ютері, друкарській машинці, телетайпі тощо)
ТИП ПРОФЕСІЇ ВИД ДІЯЛЬНОСТІ ПРИКЛАДИ ПРОФЕСІЙ Людина – природа Вивчення, досліджен-ня, вирощування, догляд, профілактика захворювань тощо. Геолог, хімік, агроном, селекціонер, садівник, зоотехнік, зоолог, лісник, рибовод, птахівник, інженер-океанолог, біолог, геофізик, ветеринарний лікар, дресирувальник диких тварин. Людина – художній образ Художнє відображення дійсності, створення образів, відтворення, проектування, моделювання тощо. Архітектор, артист, скульптор, художник, реставратор, письменник, кінорежисер, дизайнер, модельєр, ювелір, маляр, вишивальниця, перукар, кулінар, фотограф тощо. Людина – техніка Створення, монтаж, складання, управлін- ня, експлуатація, ремонт тощо. Електрослюсар, водій, токар, електрик, шахтар, монтажник, фрезерувальник, газозварник, ткач, металург, прядильниця, машиніст, будівельник тощо. Людина – знакова система Обчислення, підрахун- ки, упорядкуваня, збирання, аналіз та зберігання інформації, виконання креслень, переклади текстів Бухгалтер, економіст, кресляр, оператор, конструктор, телеграфіст, перекладач, топограф, математик, програміст, друкарка, бібліотекар тощо. Людина –людина Виховання; навчання; управління; побутове, інформаційне, медичне, правове обслуговування тощо. Вчитель, лікар, міліціонер, адвокат, офіціант, стюардеса, екскурсовод, адміністратор, кореспондент, продавець, тренер тощо.
«Гаряча десятка» № Професія Кількість запитів у місяць 1 Програміст Близько 4000 2 Секретар- референт зі знанням іноземних мов 3000 3 Інженер- технолог 1600 4 Бухгалтер 1500 5 Дизайнер 1300 6 Менеджер з продажу 1200 7 Менеджер з реклами 1100 8 Менеджер офісу 1000 9 Юрист 900 10 Логістик 700
Техніка вправи “Катастрофа” Учасникам груп пропонується виконати наступне завдання: “Уявіть надзвичайну ситуацію. Ваша група відправлена в сховище. Вам потрібно продумати – як організувати життя групи в сховищі? Розподіліть професії між собою та обов'язки. Захист проектів “Катастрофа”
Вправа дає можливісь самоорганізуватися кожному учаснику групи та групі зокрема. Чітко прослідковується –хто є лідером групи і готовий взяти на себе відповідальність за інших учасників групи. Вправа показує учням наскільки важлива кожна професія в житті людини - “Усі професії важливі, усі професії потрібні”.