Програма факультативного курсу "Ділова українська мова"

Про матеріал
Розробка програми факультативного курсу "Ділова українська мова" у форматі 35 годин (1 год/тиждень), орієнтована на учнів 10-11 класів.
Перегляд файлу

Ділова українська мова

Програма

факультативного курсу для 10-11 класів

загальноосвітніх навчальних закладів

Укладач: Р.І. Климчук

вчитель української мови та літератури

 КЗ «Вільшанський ліцей»

Пояснювальна записка

Програму факультативного курсу розроблено та укладено  у відповідності до чинної програми з урахуванням змін та основних ідей особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів у навчанні. Українська мова як державна обслуговує всі сфери життєдіяльності держави й суспільства: політику, економіку, науку, освіту, адміністрування, ЗМІ, тому важлива проблема сьогодення – ґрунтовне оволодіння діловою української мовою. Недосконале володіння українським діловим мовленням спричинює чималу кількість помилок і знижує рівень культури ділового спілкування.

 Соціальна функція ділового мовлення (усного чи писемного) полягає в обслуговуванні суспільних взаємин людей, налагодженні взаємозв’язків у галузі політичних, економічних, соціальних і культурних відносин.

 Оскільки службова документація охоплює всі галузі виробничої діяльності, то сучасне життя потребує від кожного знань основ ведення ділової документації, видів, призначення й застосування документів.  У цьому допоможе шкільна програма факультативного курсу «Ділова українська мова». Дана програма послідовно  й докладно висвітлює найважливіші питання сучасного ділового мовлення від загальних понять мовної норми, особливостей офіційно-ділового стилю та класифікації документів до складання й оформлення ділових паперів. У процесі вивчення факультативного курсу учні зможуть ознайомитися зі структурою найуживаніших ділових паперів, набудуть навичок їх укладання, засвоять етикетні норми ділової кореспонденції. Опанування певної теми пов’язане не тільки з формуванням умінь і навичок культури ділового мовлення, а й грамотного письма. З цією метою передбачено повторення вивчених орфографічних і пунктуаційних правил. Таким чином, засвоюючи особливості ділового спілкування, учні зможуть оволодіти нормами української літературної мови: граматичними, орфографічними, лексичними, морфологічними, синтаксичними, стилістичними, пунктуаційними.

 Відповідно до вимог Державного стандарту та концепції «Нова українська школа» в даному факультативному курсі окреслені напрями формування предметних та ключових компетентностей.  Кожен учитель зможе творчо підійти до реалізації курсу «Ділова українська мова», враховуючи запити, інтереси та рівень підготовки учнів, умов навчання. Дана програма може стати у пригоді як учителям-початківцям, так і досвідченим викладачам української мови.

 

Мета факультативного курсу

«Ділова українська мова»:

  • засвоєння державної мови відповідно до норм офіційного спілкування;
  • оволодіння знаннями про особливості ділового стилю, сферу використання;
  • формування вмінь і навичок спілкування в діловому світі, навичок комунікативно-доцільного використання засобів мови з дотриманням етикетних норм ділового спілкування.

 

Завдання курсу:

  • забезпечити ґрунтовні знання про особливості офіційно-ділового стилю, класифікацію ділових паперів, їх призначення, вимоги щодо їх складання й оформлення;
  • сформувати вміння й навички складати відповідно до структури та оформлювати найпоширеніші ділові папери;
  • ознайомити учнів з нормами етикету ділового спілкування;
  • забезпечити дотримання вимог культури ділового спілкування;
  • засобами факультативного курсу формувати в учнів предметні та ключові компетентності, необхідні особистості для її соціалізації та життєдіяльності;
  • дати розуміння необхідності вивчати державну мову, розвиваючи комунікативну культуру учнів.

Даний факультативний курс «Ділова українська мова» орієнтований на учнів 10-х та 11-х класів ЗНЗ, спланований у форматі 35 год (1 заняття на тиждень).

 

Пор. №

К-сть год

Дата

Тема уроку

Компетентності, що формуються

ВСТУП (2 год)

1.

2

 

Поняття літературної мови. Ділова українська мова як різновид літ. мови. Форми реалізації літ. мови.

Поняття мовної норми. Типи норм.

Поняття стилю та жанру укр. літ мови.

Основні ознаки стилів та жанрів.

Офіційно-діловий стиль, його найважливіші риси.

Культура ділового спілкування. Основні вимоги до мовлення (правильність, змістовність, логічність, точність слововживання, доречність, виразність).

Предметні: поглиблення знань про функціональні стилі української мови, зокрема особливості та призначення офіційно-ділового стилю; ознайомлення з поняттям норми, її типами.

Ключові:

  • математична компетентність – встановлення причинно-наслідкових зв’язків, виокремлення головної та другорядної інформації; чітке формулювання визначення;
  • інформаційно-цифрова компетентність – користування різними джерелами довідкової інформації (словники, енциклопедії, онлайн-ресурси);
  • уміння вчитися впродовж життя – застосування комунікативних вмінь відповідно до мети і ситуації спілкування з дотриманням норм літературної мови та правил української орфоепії.

ЗАГАЛЬНІ ВИМОВИ ДО СКЛАДАННЯ ТА ОФОРМЛЕННЯ ДОКУМЕНТІВ (2 год)

2.

2

 

Документ як основний вид офіційно-ділового стилю.

Класифікація документів. Оформлення документів управління згідно з Держаним стандартом та реквізити документів. Вимоги до тексту документа.

Загальні вимоги до мови документа (об’єктивність, логічна послідовність, повнота інформації, точність  ясність викладу, переконливість, лаконічність, нормативність мовних засобів, етикет ділових паперів).

Вибір потрібної лексики, точність слововживання. Культура ділового мовлення. Лексика ділового спілкування. Словники. Синонімічне багатство української мови.

Предметні:

Ознайомлення з видами ділових паперів та реквізитами основних ділових паперів.

Ключові:

  • математична компетентність чітке формулювання визначення; прагнення висловлюватись точно, логічно та послідовно; вміння дотримуватися вимог до кожного виду ділових паперів;
  • обізнаність і самовираження у сфері культури дотримання норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини;
  • уміння вчитися впродовж життя – планування й організація власної навчальної діяльності; постійне поповнення словникового запасу шляхом користування різними типами словників.

ДОКУМЕНТЦІЯ ЩОДО ОСОБОВОГО СКЛАДУ (9 год)

3.

2

 

Заява. Її реквізити та оформлення. Типи заяв.

Орфографія. Велика літера у власних назвах. Відмінювання та правопис прізвищ, зокрема іншомовного походження.

Предметні:

Ознайомлення з заявою як офіційно-діловим документом, її структурою, типами та призначенням.

Ключові:

  • математична компетентність установлення причинно-наслідкових зв’язків, виокремлення головної та другорядної інформації;
  • уміння вчитися впродовж життя – прагнення і вміння використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях; планування у організація власної навчальної діяльності;
  • обізнаність і самовираження у сфері культури використання української мови як державної в офіційно-діловому спілкуванні.

4.

2

 

Характеристика. Основні реквізити характеристики.

Відомості з мови. Творення та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові. Правопис складних прикметників.

Пунктуація. Тире між підметом і присудком, розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.

Предметні:

Ознайомлення з побудовою тексту характеристики відповідно до орфографічних і пунктуаційних норм.

Ключові:

  • математична компетентність розвиток абстрактного та критичного мислення; прагнення висловлюватися об’єктивно, точно, логічно, послідовно;
  • обізнаність і самовираження у сфері культури – використання типових мовних зворотів та фраз в процесі складання характеристики.

 

5.

2

 

Автобіографія як офіційно-діловий документ. Орфографія та пунктуація. Подовження приголосних в іменниках. Вживання великої букви, відмінкових форм іменників, числівників, м’який знак. Тире між підметом і присудком, розділові знаки при однорідних членах речення при уточнюючих та вставних конструкціях.

Предметні:

Ознайомлення з правилами складання автобіографії з дотриманням орфографічних і пунктуаційних норм.

Ключові:

  • математична компетентність розвиток критичного мислення, тренування памяті;
  • уміння вчитися впродовж життя – правильне використання типових мовних зворотів та фраз при складанні автобіографії; постійне поповнення власного словникового запасу.

 

6.

2

 

Резюме. Реквізити резюме. Основні вимови щодо його укладання. Призначення документа у сучасному діловому світі.

Орфографія. Правопис прізвищ і географічних назв,  іншомовного походження. Написання складноскорочених слів.

Предметні:

Ознайомити учнів, як класти резюме, дотримуючись орфографічних і пунктуаційних норм, правил побудови.

Ключові:

  • математична компетентність вміння аналізувати факти, мислити логічно та раціонально;
  • уміння вчитися впродовж життя – постійне поповнення власного словникового запасу, вдосконалення своїх творчих та професійних здібностей;
  • інформаційно-цифрова компетентність – використання інтернет-ресурсів для отримання нових знань;
  • ініціативність і підприємливість – використання комунікативних стратегій для формулювання  власних пропозиції;
  • спілкування іноземними мовами – готовність до міжкультурного діалогу, обміну досвідом.

 

7.

1

 

Накази щодо особового складу. Реквізити наказу. Накази про прийняття на роботу, про переведення, звільнення, надання відпустки. Правові аспекти.

Орфографія і пунктуація. Правопис російських прізвищ, вживання апострофа, подвоєння приголосних. Розділові знаки при відокремлених та однорідних членах речення.

Предметні:

Ознайомлення з видами наказів, з організаційними та правовими аспектами.

Ключові:

  • основні компетентності у природничих науках і технологіях   уміння швидко й ефективно шукати потрібну інформацію та аналізувати її;
  • уміння вчитися впродовж життя – користування різними джерелами довідкової інформації (словники, енциклопедії, онлайн-ресурси);
  • обізнаність і самовираження у сфері культури використання української мови як державної у діловому спілкуванні; використання мовних зворотів, виправлення допущених помилок.

 

ІНФОРМАЦІЙНІ ДОКУМЕНТИ (10 год)

8.

2

 

Службові листи. Класифікація листів: листи, що потребують відповіді (прохання, запити, претензії); листи, що НЕ потребують відповіді (нагадування, підтвердження, супровідні листи, гарантійні листи, повідомлення, рекомендації, подяки, вітання, запрошення).

Структура службового листа: вступ, виклад, висновки, закінчення.

Правила етикету ділового спілкування. Вимоги до тексту листа.

Початкові та прикінцеві речення листів. Орфографія. Спрощення приголосних на письмі. Правопис дієслів та дієслівних форм. Пунктуація. Розділові знаки при звертанні.

Адреса. Електронна адреса. Правила, що забезпечують пересилання, зберігання і доставлення інформації.

Предметні:

Актуалізація правил вживання розділових знаків при відокремлених означеннях та звертаннях; ознайомлення з видами та правилами побудови службових листів з дотриманням орфографічних та пунктуаційних норм.

Ключові:

  • математична компетентність розвиток логічного мислення, прагнення висловлюватися стисло, точно, послідовно;
  • інформаційно-цифрова компетентність – використання інтернет-ресурсів для отримання нових знань та передачі інформації; навички писати ділові листи, користуватися електронною поштою;
  • обізнаність і самовираження у сфері культури використання типових мовних зворотів та фраз при складанні ділових листів.

 

9.

1

 

Анотація. Відгук. Рецензія. Реферат. Мета написання. Структура написання. Орфографія. Правопис власних назв. Написання прикладок.

Предметні:

Уміння розрізняти поняття анотація, рецензія, відгук, реферат; виявляти і виправляти помилки, допущені в документах, розвивати творчі вміння.

Ключові:

  • математична компетентність розвиток аналітичного мислення, вміння висловлюватися стисло, чітко, послідовно;
  • інформаційно-цифрова компетентність – використання інтернет-ресурсів для отримання нових знань;
  • уміння вчитися впродовж життя – постійне поповнення власного словникового запасу, користування різними джерелами довідкової інформації (словники, енциклопедії, онлайн-ресурси); прагнення використовувати укр. мову в різних життєвих ситуаціях; готовність удосконалювати власне мовлення;
  • спілкування іноземними мовами – уміння перекладати тексти українською мовою; зіставлення оригінальних текстів з українськими художніми перекладами.

10.

1

 

Телеграма. Види телеграм. Реквізити та їх послідовність. Особливості текстового оформлення телеграми.

Телефонограма. Факси: реквізити факсу-підтвердження.

Орфографія. Написання НЕ з дієсловами та дієслівними формами.

Предметні:

Ознайомлення з видами телеграм, структурою та призначенням.

Ключові:

  • основні компетентності у природничих науках і технологіях – уміння швидко й ефективно шукати інформацію, використовувати різні види читання для здобуття нових знань;
  • уміння вчитися впродовж життя – визначення мети навчальної діяльності та способів її досягнення; планування й організація власної навчальної діяльності;
  • обізнаність і самовираження у сфері культури – прагнення дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини.

 

11.

1

 

Довідки. Особисті, службові довідки. Обов’язкові реквізити документа. Структурні підрозділи, якими видаються довідки.

Орфографія. Пунктуація.

Подвоєння приголосних. Правопис префіксів. Розділові знаки у складносурядних і складнопідрядних реченнях.

Предметні:

Ознайомлення з довідкою як офіційно-діловим документом, вироблення вмінь складати довідку, дотримуючись орфографічних і пунктуаційних норм.

Ключові:

  • математична компетентність установлення причинно-наслідкових зв’язків, виокремлення головної та другорядної інформації;
  • уміння вчитися впродовж життя – постійне поповнення власного словникового запасу; здійснення само оцінювання результатів власної діяльності, рефлексії. 

12.

1

 

Доповідні та пояснювальні записки. Спільні й відмінні ознаки.

Відомості з мови. Зміни приголосних при словотворенні.

Предметні:

Розрізнення доповідних і пояснювальних записок, їх видів; складання пояснювальних записок, дотримуючись орфографічних і пунктуаційних норм.

Ключові:

  • математична компетентність прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно;
  • уміння вчитися впродовж життя – планування й організація власної навчальної діяльності; здійснення само оцінювання результатів власної діяльності, рефлексії. 

13.

2

 

Протокол. Види протоколів (стислий, повний, стенографічний). Розділи протоколу; структура розділу Слухали, Виступили, Ухвалили. Витяг з протоколу.

Правопис. Написання слів іншомовного походження.

Предметні:

Ознайомлення зі структурою протоколу, видами протоколів; вироблення умінь практично складати протокол, дотримуючись орфографічних і пунктуаційних норм, правил побудови.

Ключові:

  • математична компетентність установлення причинно-наслідкових зв’язків, виокремлення головної та другорядної інформації;
  • інформаційно-цифрова компетентність – уміння користуватися різними джерелами інформації, знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію.

 

14.

1

 

Звіт. Структура звіту. План роботи. Види планів. Побудова плану роботи.

Відомості з мови. Ступені порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників. Побудова односкладних речень.

Предметні:

Розрізнення даних документів; вміння практично складати план роботи та писати звіт.

Ключові:

  • математична компетентність прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно; розвиток критичного мислення;
  • ініціативність і підприємливість – уміння проявляти ініціативність, лідерські якості під час роботи в групах.

 

15.

2

 

Оголошення. Структура  й оформлення оголошень. Види оголошень за формою: писані, мальовані, друковані в газетах, журналах, окремих аркушах, афіші.

Орфографія. Правопис числівників та складних іменників; нормативність використання сполучників.

Стаття. Етапи написання статті (попередній збір інформації, формування тексту, визначення структури написання статті).

Пунктуація. Речення ускладнені, зокрема вставним компонентом.

Предметні:

Знання і вміння визначати етапи написання статті, створювати оголошення відповідно до норм українського правопису; розвиток творчих вмінь.

Ключові:

  • математична компетентність установлення причинно-наслідкових зв’язків, виокремлення головної та другорядної інформації;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях – уміння швидко й ефективно шукати інформацію, використовувати різні види слухання й читання для здобуття нових знань;
  • обізнаність і самовираження у сфері культури – використання української мови як державної для духовного, культурного й національного самовияву, дотримання норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини.

ОБЛІКОВО-ФІНАНСОВІ ДОКУМЕНТИ (4 год)

16.

1

 

Розписка. Правила оформлення розписки. Обов’язкові реквізити.

Відомості з мови. Відмінкові форми числівників, сполучення числівників з іменниками. Правопис, мякий знак у числівниках.

Предметні:

Ознайомлення зі структурою та призначенням розписки; вміння правильно складати документи.

Ключові:

  • основні компетентності у природничих науках і технологіях – готовність до опанування новітніх технологій;
  • уміння вчитися впродовж життя – розуміти призначення розписки як документа, його юридичний аспект; здійснення само оцінювання результатів власної діяльності.

 

17.

1

 

Доручення. Реквізити доручення. Види доручення: офіційні та особисті.

Орфографія. Правопис часток, прислівників, прислівникових сполук.

Предметні:

Ознайомлення зі структурою та призначення доручення; вміння писати документ та розрізняти види доручень.

Ключові:

  • математична компетентність прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно, здатність до абстрактного мислення;
  • уміння вчитися впродовж життя – готовність удосконалювати власне мовлення, розвивати мовну інтуїцію, застосовувати мовні вміння практично;
  • обізнаність і самовираження у сфері культури – правильно використовувати мовні звороти та фрази при складанні доручень.

18.

1

 

Акт. Його реквізити. Типи актів (акт прийому-передачі, обстеження, ревізії, проведення випробувань нової техніки). Акти законодавчі та адміністративні. Орфографія та пунктуація.

Правопис сполучників, відмінкових закінчень іменників ІІ відміни. Категорія числа іменника. Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні. Слова-терміни (терміни ринкової, торговельно-комерційної діяльності).

Предметні:

Ознайомлення зі документом; вміння розрізняти акти за типами; здатність складати документ самостійно; розуміння його призначення.

Ключові:

  • математична компетентність прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно;
  • уміння вчитися впродовж життя – планування й організація  власної навчальної діяльності;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях – готовність до опанування новітніх технологій.

19.

1

 

Віза, субсидія, ваучер, приватизаційний сертифікат, ідентифікаційний номер (довідка).

Відомості з мови. Розряди займенників, їх відмінювання. Складні випадки вживання великої літери. Складноскорочені слова й абревіатури.

Предметні:

Вміння розрізняти дані документи, розуміти їх призначення і практичне спрямування.

Ключові:

  • математична компетентність чітке формулювання визначень, розвиток критичного мислення, прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно;
  • інформаційно-цифрова компетентність – використання інтернет-ресурсів для отримання та обробки нових знань;
  • уміння вчитися впродовж життя – застосування комунікативних стратегій відповідно до мети й ситуації спілкування; здійснення самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексії.

 

ДОКУМЕНТИ З ГОСПОДАРСЬКОДОГОВІРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (1 год)

20.

1

 

Договір. Його обов’язкові реквізити. Типи договорів. Контракт. Його реквізити. Порядок укладання контракту. Структура тексту контракту. Відмінність між трудовим договором і контрактом. Трудова угода.

Орфографія. Правопис складних іменників та прикметників.

Предметні:

Розрізняти документи – договір, контракт, трудова угода, їх складові частини; визначати практичне спрямування.

Ключові:

  • математична компетентність установлення причинно-наслідкових звязків; виокремлення головної та другорядної інформації;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях – навички  швидко й ефективно шукати інформацію;
  • уміння вчитися впродовж життя – застосування комунікативних стратегій відповідно до мети й ситуації спілкування; планування й організація власної навчальної діяльності;
  • ініціативність і підприємливість – розуміння ролі комунікативних вмінь для успішної професійної кар’єри.

 

ОРГАНІЗАЦІЙНІ Й РОЗПОРЯДЧІ ДОКУМЕНТИ (1 год)

21.

1

 

Інструкція, її призначення та будова. Види інструкцій (посадова, з техніки безпеки, з експлуатації обладнання).

Положення, їх реквізити. Типові й індивідуальні положення. Статут. Правило. Ознаки і призначення ухвали, розпорядження. Їх реквізити. Відомості з мови. Види і будова односкладних речень. Пунктуація складних сполучникових речень.

Предметні:

Розрізнення інформаційних та розпорядчих документів; визначення типів односкладних речень.

Ключові:

  • математична компетентність перетворення інформації з однієї форми в іншу (текст-таблиця, схема);
  • інформаційно-цифрова компетентність – використання інтернет-ресурсів для отримання нових знань; прагнення дотримуватись етичних норм у віртуальному інформаційному просторі;
  • соціальна та громадянська компетентності – поціновування людської гідності; утвердження права кожного на власну думку.

 

УСНЕ ДІЛОВЕ СПІЛКУВАННЯ (6 год)

22.

3

 

Норми ділового етикету. Важливі елементи ділового етикету: візитна картка, текст візитної картки, написи для різних випадків на візитних картках; одяг ділової людини.

Предметні:

Знання і дотримання норм етикету; вміння правильно будувати усне висловлювання, використовуючи стійкі мовні звороти в усному діловому спілкуванні; практичне вміння будувати і вести телефонну розмову, бесіду, ділову нараду.

Ключові:

  • інформаційно-цифрова компетентність – використання інтернет-ресурсів для отримання нових знань;
  • уміння вчитися впродовж життя – визначення мети навчальної діяльності та способів її досягнення; застосування комунікативних стратегій відповідно до мети й ситуації спілкування.
  • обізнаність і самовираження у сфері культури – дотримання норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини; здатність і навички визначати й розрізняти елементи ділового етикету.

 

23.

3

 

Риторика як наука красномовства. Елементи риторики.

Види усного спілкування: ділова бесіда (моделювання ділової бесіди), телефонна розмова. Жанри публічних виступів: лекція, доповідь, бесіда, наукова дискусія.

Відомості з мови. Сталі мовні звороти. Культура ділового мовлення. Орфоепічна норма.

Предметні:

Вміння правильно будувати усне висловлювання, використовуючи сталі мовні звороти в усному діловому спілкуванні; навички будувати і вести телефонну розмову, бесіду, ділову нараду, дотримуючись основних етапів; Ключові:

  • математична компетентність здатність логічно мислити, чітко висловлювати власні думки;
  • соціальна та громадянська компетентності – прагнення та вміння уникати дискримінації інших під час спілкування, утвердження права кожного на власну думку;
  • уміння вчитися впродовж життя – застосування комунікативних стратегій відповідно до мети й ситуації спілкування;
  • обізнаність і самовираження у сфері культури – використання української мови як державної для духовного, культурного й національного самовияву, дотримання норм української літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини.

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Авраменко О.М. Укр.мова: Підручник 11 кл. К: Грамота, 2019 – 208 с.
  2. Бабич Н. Д. Основи культури мовлення. – Л. : Світ, 2010. – 232 с.
  3. Глущик С. В. Сучасні ділові папери. – К. : АСК, 2001. – 400 с.
  4. Головащук С. І. Складні випадки наголошення: словник-довідник. – К. 2011.
  5. ДСТУ Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти від 23.11.2011 р. № 1392. — К., 2011.
  6. Єрмоленко С.Я. Довідник з культури мови: посібник  за ред. – К. : Вища школа, 2005. – 399 с.
  7. Закон України «Про освіту» 2017. № 38-39, с. 380.
  8. Зубков М. Г. Сучасне українське ділове мовлення. – Х. : Торсінг, 2001. – 384 с.
  9. Коваль А. П. Практична стилістика сучасної української мови. – К. : Вища шк., 2012. – 352 с.
  10. Мацюк  З.Є. Українська мова професійного спілкування. – К. : Каравела, 2005. – 352 с.
  11. О.В. Зима. Укр.мова 10 кл для ЗЗСО з навчанням укр. мовою (Рівень стандарту): Харків: Вид. Ранок, 2018 – 32 с.
  12. Паламар Л.М. , Кацавець Г. М. Мова ділових паперів. – Практичний посібник. К: Либідь, 2000 р. – 196 с.
  13. Пономарів О. Д. Стилістика сучасної української літературної мови. – К. : Либідь, 1992. – 248 с.
  14. Федоренко В.Л. Українська мова й література. Програми факультативних та спеціальних курсів 7-11 класи – К. Ред. Журнал «Дивослово». 2007. – 252 с.
  15. Шевчук С. В. Ділове мовлення для державних службовців. – К. : Літера, 2004. – 400 с.

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
25 січня 2020
Переглядів
5319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку