Урок з української мови в 11 класі "Просте ускладнене речення"

Про матеріал
Урок узагальнення й систематизації знань, умінь, навичок. Метою уроку є систематизація й узагальненя знань про ускладнювальні елементи простого речення: звертання, вставні та вставлені конструкції,відокремлені члени речення, однорідні члени речення; перевірка рівня пунктуаційної та орфографічної грамотності учнів. Удосконалення вмінь визначати вказані вище конструкції у реченнях, правильно їх інтонувати, виконувати синтаксичний розбір простого речення; розвиток усного й писемного мовлення, творчої уяви, навичок групової роботи. Прищеплювання почуття зацікавленості зимовими традиціями українського народу, захоплення поезією. Виховання культури спілкування. Міжпредметні зв'язки: народознавство, українська література.
Перегляд файлу

                              УРОК                     11 клас

 

                          з української мови

 

            ТЕМА          Просте ускладнене речення.

 

МЕТА:  - систематизувати й узагальнити знання про ускладнювальні елементи простого речення: звертання, вставні та вставлені конструкції, відокремлені члени речення, однорідні члени речення; перевірити рівень пунктуаційної та орфографічної грамотності;

                  - удосконалювати вміння визначати вказані вище конструкції у   реченнях, правильно їх інтонувати, виконувати синтаксичний розбір простого речення; розвивати усне й писемне мовлення, творчу уяву та мовлення, навички групової роботи;

                  - прищеплювати почуття зацікавленості зимовими традиціями українського народу, захоплення поезією. Виховувати культуру спілкування.

 

 

ТИП УРОКУ:   урок узагальнення й систематизації знань, умінь,      навичок 

 

 

ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: наочна схема «Просте ускладнене речення»,картка самореалізації учня, репродукції картин на зимову тематику, поле  для гри «Хрестики-нулики».

 

 

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ :   народознавство, українська література.

 

 

КУЛЬТУРА  МОВЛЕННЯ:        правильна будова та інтонування   простих ускладнених     речень,  виразне читання поезій,  культура спілкування.

 

 

ТЕХНОЛОГІЇ:    інтерактивна, проблемного навчання, ігрова, тестова.

 

 

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

 

   1. Вступне слово вчителя ( створення «Ситуації успіху» ).

 - Доброго ранку, любі діти. Я дуже рада, що мені випала нагода з вами поспілкуватися, обмінятися думками та емоціями.

 Людина ніколи не повинна зупинятися ні в своєму навчанні, ні в творчості. Невпинний розвиток – це потреба душі. Сьогодні ми спробуємо потребу реалізувати, хоч частково.

 А допоможе в цьому рідне слово, бо воно є схованкою людського духу, його багатою скарбницею.

 Нам знадобляться ваші наполегливість, творчість, ясний розум і гарний настрій.

 - А який у вас зараз настрій?

 - Чи зміниться він до кінця уроку?

 

   2. Прийом встановлення емоційного стану учня «Мордашка».

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

           (Вплив на емоційну сферу учня)

 

 Епіграф

                                      Ти постаєш в ясній обнові,

                                                        Як пісня линеш, рідне слово,

                                                        Ти наше диво калинове,

                                                        Кохана материнська мово!

                                                                                                      Д. Білоус

 

 -  Хто знає, кому належать ці слова?

 - Назвіть пунктограми, які є в реченні.

 

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

 

 - Сьогодні у нас урок узагальнення й систематизації знань з теми    «Просте ускладнене речення».

 -  Метою   уроку є систематизувати й узагальнити знання про ускладнювальні елементи простого речення, перевірити рівень пунктуаційної та орфографічної грамотності.

 - Звичаї, традиції українського народу, поетична творчість будуть основою практичної частини.

  

ІV. Закріплення та узагальнення вивченого.

 

  1. «Бліц – опитування  по ланцюжку» за наочною схемою «Просте ускладнене речення».                                (Додаток №1)

 

  1. Робота з обдарованими дітьми    (перед цим клас ділиться на 2 групи, по одному учню з групи отримують індивідуальне завдання).

1 - Напишіть  невелику розповідь на лінгвістичну тему «Як відрізняти вставні конструкції від вставлених?»

2 -   Напишіть  невелику розповідь на лінгвістичну тему «Розділові знаки у реченні з порівняльним зворотом».

 

  1. Гра «Хрестики-нулики».                            (групова форма роботи)

 

  1. Проблемно – пошукове завдання «Хто швидше»  (групова форма роботи).                             (завдання №1 на картці самореалізації учня)

 

  1. Коментований диктант.                           (робота на дошці)

- Запишіть уривок з поезії В.Геращенка «Білими пелюстками заіскрився сніг».

                                    Білими пелюстками заіскрився сніг,

                                    Ватяними згустками на подвіря ліг.

                                    Сад, мов диво – музика, аж тамує біль

                                    Ця ніким не тронута біла заметіль.

 

-  Прочитайте виразно, виділяючи логічним наголосом потрібні слова.

-  Визначте ускладнювальні елементи речень.

-  «Синтаксична хвилинка» 

    Зробіть повний синтаксичний розбір першого простого речення.

-  Доберіть синоніми, антоніми до будь-якого слова в реченні.

 

  1.  «Мить творчості»    (завдання №2 на картці самореалізації учня)

 

  1. Тести на закріплення вивченого матеріалу.

                                     (завдання №3 на картці самореалізації учня)

 

Правильні відповіді

1  в,

2  в,

3  б,

4  в,

12    1-в,      3-г,

      2-а,      4-б.

        V  Підсумок уроку.

 

      «Незакінчене речення».

  - Сьогодні на уроці ми узагальнили й систематизували…..

  - Мені сподобалося…

  - Я дізнався…

 

        VI  Оцінювання

 

       -  в групах,

        -  індивідуальне.

 

VII Домашнє завдання.

 

 «Вибери завдання сам»

  1. Скласти й записати 6-12 тестів з теми «Просте ускладнене     речення».

  2. Підготувати презентацію (групову або індивідуальну ) за темою «Просте ускладнене речення».

  

  

 

 

 

 

    -  Заключне слово вчителя.

 

 -Діти, на сьогоднішньому уроці ми перегорнули одну, я сподіваюсь, з незабутніх сторінок вивчення рідної мови. Не забувайте, що мова – це наше багатство.

 Хотілося б закінчити словами Дмитра Білоуса

                                              

                                          Плекаймо в серці кожне гроно,

                                          Прозоре диво калинове.

                                          Хай квітне, пломенить червоно

                                          В сімї великій, вольній, новій!

 

 Дякую, мені надзвичайно сподобалося з вами працювати.    А вам?

 Підніміть,  будь ласка, смайлік, який передає ваш настрій.

 Урок закінчено, на все добре.

 

 

 

 

                                                                                                   ДОДАТОК №1

 

 

 

 

 

 

Просте ускладнене речення

 

 

      Просте двоскладне                                              Просте односкладне

 

 

 

 

- звертання,                                                         

- однорідні члени речення,                                                        

- вставні конструкції ,                                                            

- вставлені конструкції,                                                     

- відокремлені члени речення,

- уточнюючі члени речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка самореалізації учня                                               

            ТЕМА          Просте ускладнене речення.

 

МЕТА:  - систематизувати й узагальнити знання про ускладнювальні елементи простого речення: звертання, вставні та вставлені конструкції, відокремлені члени речення, однорідні члени речення; перевірити рівень пунктуаційної та орфографічної грамотності;

                  - удосконалювати вміння визначати вказані вище конструкції у   реченнях, правильно їх інтонувати, виконувати синтаксичний розбір простого речення; розвивати усне й писемне мовлення, творчу уяву та мовлення, навички групової роботи;

                  - прищеплювати почуття зацікавленості зимовими традиціями українського народу, захоплення поезією. Виховувати культуру спілкування.

 

 

Завдання №1

 

  - Прочитайте текст, знайдіть прості ускладнені речення, поясніть вживання розділових знаків. Випишіть назву елементу – ускладнення простого речення, співставляючи його з номером речення в тексті.

 - Дайте відповідь на поставлене в тексті питання.

 - Знайдіть  помилки, виправте.

 - Дослідіть, з якою інтонацією вимовляються ці ускладнювальні елементи.

 

  1. Ось й прийшла зима із снігами глибокими,  із заметілями сипучими.

          2. Закружляли у танці тендітні сніжинки, блискнули сяйвом вкриваючи землю пухкою ковдрою.

          3. Гарно у нас, на Україні.

          4. Перший місяць зими – грудень, але предки називали його я читала, студнем.

          5. У народі кажуть зима прийшла і празників пренесла.

          6. Справді,  в зимку майже щодня – свято.

          7. 22 грудня відзначали День Ганни – свято, запроваджене на честь зачаття праведною Ганною богородиці.

          8. На Буковині вважали, що з цього дня починається рік.

          9. Пригадайте, будь ласка, які ви знаєте  релігійно – народницькі зимові свята?

 

Завдання №2

 

  «Мить творчості».

 - Опишіть яку-небудь картину із запропонованих,використовуючи звертання, вставні конструкції, уточнення, дієприкметниковий або дієприслівниковий звороти.

 

 

Завдання №3

 

Тести на закріплення вивченого

 

1. Виділіть речення із поширеним звертанням:

а) Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали,.

б) Плач же, серце, плачте очі, поки не заснули.

в) Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним.

2.  Як називають виділену конструкцію, ужиту в реченні:

Улітку під вербою біля хати (як добре, що скінчилася зима) княгиня почала дітей навчати.

а) вставне словосполучення,

б) вставне речення,

в) вставлене речення.

3. Вставні та вставлені конструкції в реченні виділяють:

а) комами,

б) комами, тире, дужками,

в) тире, комами.

4. Яка схема правильно передає вживання розділових знаків у реченні з дієприкметниковим зворотом:

а) /                / , ОС.

б) ОС /                /.

в)  ОС, /                /, …

12. Установіть відповідність:  (2 б.)

     а) Не стукай, Морозе, посохом своїм.            1 речення з уточнювальними членами,

     б) Стояв  світанок, туман піднявши               2 речення зі звертанням,

         до води.

     в) Поволі, нога за ногою, йду я по                  3 речення зі вставним словом,

         снігу.

     г) Кажуть, юність нерозсудлива.                     4 речення з дієприслівниковим зворотом.

 

 

 

 

 

 

 

Оцінювання групової роботи

 

 

                                                Види роботи

 

 

Члени групи           «Хрестики - нулики»   «Мить творчості»                

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК №2

 

            «Хрестини – нулики»

 

          Ігрове поле

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

Хід  гри

 

 Учні команди називають цифру, учитель задає їм питання під № цифри. Даючи правильну відповідь, діти отримують можливість вибирати іншу цифру. У разі поразки право ходу переходить іншій команді. А далі за принципом гри «Хрестики – нулики»

 

 

 

 

 

                                            Питання для гри

 

  1. Якими членами речення виступають уточнення? 
  2. Чого не вистачає фразі при розмові двох друзів: «Завтра

зустрінемось у центрі міста»

  1. Що називається звертанням?

На які групи діляться звертання?

  1. Наведіть приклад речення з дієприслівниковим зворотом.
  2. Як по-іншому можна назвати дієприслівниковий зворот?
  3. Які розділові знаки вживаються у реченнях із вставленими

конструкціями?

  1. Наведіть приклад речення з не одним рядом однорідних членів.
  2. Трансформуйте складне речення в просте ускладнене.
    • Незмінними в Україні залишаються традиції, які є першоджерелами культури.

     9.       Чим відрізняється вставне речення від вставного слова?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трачук Ольга Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
28 січня 2020
Переглядів
7449
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку