Астрономія — наука про небесні світила, про закони їхнього руху, будови і розвитку, а також про будову і розвиток Всесвіту в цілому. У наш час на підставі астрономічних досліджень значною мірою формуються принципи пізнання матерії і Всесвіту, найважливіші наукові узагальнення.
Курс за вибором «Ми у Всесвіті» рекомендований для учнів з метою поглиблення знань з астрономії та спрямований на задоволення освітніх інтересів та нахилів школярів. Вивчення астрономічних явищ є ґрунтом для міжпредметних зв'язків географії, фізики, хімії, біології, математики, астрономії.
Даний курс за вибором розрахований на 15год і включає 2 розділи:
Розділ 1. Всесвіт і ми. Дослідження Всесвіту;
Розділ 2. Сонячна система. Об'єкти Сонячної системи.
Курс за вибором «Ми у Всесвіті» забезпечує інтеграцію знань і сприяє підготовці до олімпіади з астрономії.
Пояснювальна записка
Астрономія — наука про небесні світила, про закони їхнього руху, будови і розвитку, а також про будову і розвиток Всесвіту в цілому. У наш час на підставі астрономічних досліджень значною мірою формуються принципи пізнання матерії і Всесвіту, найважливіші наукові узагальнення.
Розв’язування задач, особливо типових, має сприяти закріпленню вивченого матеріалу, демонструвати єдність астрономії з математикою та іншими предметами природничого циклу.
Особливо важливим для курсу є проведення спостережень небесних світил.
Курс за вибором «Ми у Всесвіті» рекомендований для учнів з метою поглиблення знань з астрономії та спрямований на задоволення освітніх інтересів та нахилів школярів. Вивчення астрономічних явищ є ґрунтом для міжпредметних зв’язків географії, фізики, хімії, біології, математики, астрономії.
Даний курс за вибором розрахований на 15год і включає 2 розділи:
Курс за вибором «Ми у Всесвіті» забезпечує інтеграцію знань і сприяє підготовці до олімпіади з астрономії.
Мета курсу
Підвищити компетентності учнів з астрономії, формувати уявлення про цілісну системну картину світу на основі наукових знань з предметних дисциплін природничого циклу, розумінні та дотриманні принципів раціонального природокористування, а також механізмів охорони навколишнього середовища.
Завдання курсу
Для успішного вирішення поставленої мети необхідно організувати такі види навчальної діяльності:
— актуалізація знань із курсів фізики, біології, хімії, географії, астрономії;
— класифікація, узагальнення, систематизація предметного змісту дисциплін природничого циклу;
— на основі узагальненого і систематизованого матеріалу формувати уявлення про єдину, цілісну картину світу.
Очікувані результати
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Розділ 1. Всесвіт і ми. Дослідження Всесвіту. (9 год) |
||
1 |
Тема 1. Всесвіт та його будова. Поняття про Всесвіт. Енергетичні явища Всесвіту та їх вплив на людину. Утворення та склад Всесвіту. Зоряні світила Галактики. Небесні тіла і зорі, сузір’я, планети, астероїди, комети, метеори, метеорити, чорні діри, міжзоряний простір, газопилові та газові туманності (їх основні характеристики).
Практична робота. Робота з сліпою картою (на сліпій карті зоряного неба позначити контури сузір'їв.) |
Учень (учениця):
|
1 |
Тема 2. Небесна сфера і добовий рух світил. Точки і лінії небесної сфери. Залежність висоти полюса світу від географічної широти місця спостереження. Горизонтальна та екваторіальна системи координат. Явища пов’язані з добовим обертанням Землі: схід та захід світил, кульмінації світил (моменти кульмінацій та висоти). Зоряні каталоги і карти. Видимий рух Сонця. Екліптика. Невідповідність астрологічних уявлень знанням про екліптику.
Практична робота. Робота з рухомою картою зоряного неба. Визначення часу сходу і заходу Сонця, тривалості дня |
Учень (учениця):
|
1 |
Тема 3. Зоряне небо. Орієнтування за Полярною зорею. Молочний (Чумацький) шлях. Зодіакальні сузір’я, зоряні скупчення. Гороскоп та характер за гороскопом. Види гороскопів, їх вплив на людину. |
|
2 |
Тема 4. Закони руху небесних тіл Системи світу Птолемея і М. Коперника. Закони Кеплера та їх зв’язок із законами Ньютона. Елементи орбіт та їх геометричне подання. Узагальнення законів Кеплера. Космічні швидкості на поверхнях небесних тіл та у просторі. Рух штучних супутників і автоматичних міжпланетних станцій. Видимий рух планет. Планетні конфігурації, синодичні та сидеричні періоди. Рух Місяця. Сонячні та місячні затемнення, частота і умови видимості. Припливні явища. Використання законів руху для визначення відстаней до тіл Сонячної системи, а також розмірів і мас небес-них тіл.
Практична робота. Розрахунок орбіт і космічних швидкостей небесних тіл. |
Учень (учениця):
|
2 |
Тема 5. Узагальнені характеристики зір. Їх класифікація Визначення відстаней до зір. Хімічний склад зоряної речовини. Температури, світності, розміри, маси, густини зір. Взаємозв’язок між розміром, температурою та абсолютною зоряною величиною. Спектральна класифікація зір. Діаграма Герцшпрунга-Рессела. Джерела енергії зір. Температура у надрах зір. Внутрішня будова зір. Подвійні зорі різних типів. Змінні зорі. Пульсуючі змінні. Нові та над-нові зорі. Утворення хімічних елементів.
Практична робота. Визначення параметрів зір за діаграмою Герцшпрунга-Рессела |
Учень (учениця):
|
1 |
Тема 6. Вивчення космосу людиною. Віртуальні екскурсії і реальність.
Практична робота. Спостереження за небесними тілами в online-режимі (використання програми stellarium). Виконання пошукових завдань за допомогою електронного планетарію.
|
Учень (учениця):
|
1 |
Тема 7. Методи та засоби астрономічних досліджень Розвиток всехвильової астрономії: гамма, рентгенівська, ультрафіолетова, оптична, інфрачервона, радіоастрономія. Оптичні телескопи. Радіотелескопи. Радіоінтерферометри з наддовгою базою. Нейтринні обсерваторії. Астрофотометрія. Астроспектроскопія. Основні поняття спектроскопії. Закон випромінювання Планка. Ефект Доплера.
Практична робота. Визначення променевої швидкості за спектром.
|
Учень (учениця):
|
Розділ 2. Сонячна система. Об’єкти Сонячної системи. (6 год) |
||
1 |
Тема 1. Будова Сонячної системи. Обертання Сонця навколо центра Галактики та планети Сонячної системи. Основні дані про планети Сонячної системи. Сонячна система — це невеличка частина нашої Галактики. Сонячні затемнення. Можливість існування невідомих планет.
Практична робота. Позначення орбіт 8 планет Сонячної системи в порядку збільшення їх відстані від Сонця. |
Учень (учениця):
|
1 |
Тема 2. Планети Сонячної системи. Подібність та відмінність між планетами земної групи та планетами-гігантами. Планети земної групи. Фізичні та орбітальні характеристики.
Практична робота. Визначення прискорення вільного падіння планет земної групи. |
Учень (учениця):
|
1 |
Тема 3. Всесвіт — Сонячна система — Земля. Місяць — супутник Землі. Становлення Землі. Земля, її форма та розміри. Види руху Землі в Сонячній системі: річний рух Землі та пори року, добовий рух Землі. Довгі та короткі дні. Полярне коло. Світловий день, Полярний день, Полярна ніч. Умови життя за полярним колом. Земля і непрошені гості з космосу — метеорити. Вигляд Землі з космосу. Вигляд Землі з поверхні Місяця. Відстань від земної поверхні до Місяця, розміри Місяця порівняно із Землею. Форма Місяця, його поверхня, зворотний бік. Дослідження Місяця, людина на Місяці. Місячні затемнення. Фази Місяця та їх вплив на людину. Тижневі та місячні біоритми. Життя за фазами місячного календаря.
Практична робота. Розв’язування задач на рух Землі, визначення часу. |
Учень (учениця):
|
1 |
Тема 4. Планети-гіганти. Фізичні та орбітальні характеристики. Супутники планет. Кільця планет. Карликові планети.
|
Учень (учениця):
|
1 |
Тема 5. Малі тіла Сонячної системи Астероїди. Комети. Тіла з поясу Койпера. Метеори та метеорити. Метеорні потоки. Фізичні характеристики малих тіл Сонячної системи та гіпотези походження. Астероїдна небезпека.
Практична робота. Розрахунки відстаней до астероїдів |
Учень (учениця):
|
1 |
Тема 6. Сонце- як зоря. Сонце — джерело світла і тепла на Землі. Прямолінійне поширення світла. Астрономічні одиниці вимірювання відстаней. Сонячне і солярне випромінювання. Природна і штучна засмага.
|
Учень (учениця):
|
Календарно-тематичний план
№ п/п |
Дата |
Тема та зміст заняття |
Розділ 1. Всесвіт і ми. Дослідження Всесвіту. (9 год) |
||
1/1 |
|
Всесвіт та його будова. Поняття про Всесвіт. Енергетичні явища Всесвіту та їх вплив на людину. Утворення та склад Всесвіту. Зоряні світила Галактики. Небесні тіла і зорі, сузір’я, планети, астероїди, комети, метеори, метеорити, чорні діри, міжзоряний простір, газопилові та газові туманності (їх основні характеристики). Практична робота. Робота з сліпою картою (на сліпій карті зоряного неба позначити контури сузір'їв.) |
1/2 |
|
Небесна сфера і добовий рух світил. Точки і лінії небесної сфери. Залежність висоти полюса світу від географічної широти місця спостереження. Горизонтальна та екваторіальна системи координат. Явища пов’язані з добовим обертанням Землі: схід та захід світил, кульмінації світил (моменти кульмінацій та висоти). Зоряні каталоги і карти. Видимий рух Сонця. Екліптика. Невідповідність астрологічних уявлень знанням про екліптику. Практична робота. Робота з рухомою картою зоряного неба. Визначення часу сходу і заходу Сонця, тривалості дня |
1/3 |
|
Зоряне небо. Орієнтування за Полярною зорею. Молочний (Чумацький) шлях. Зодіакальні сузір’я, зоряні скупчення. Гороскоп та характер за гороскопом. Види гороскопів, їх вплив на людину. |
1/4 |
|
Закони руху небесних тіл Системи світу Птолемея і М. Коперника. Закони Кеплера та їх зв’язок із законами Ньютона. Елементи орбіт та їх геометричне подання. Узагальнення законів Кеплера. Космічні швидкості на поверхнях небесних тіл та у просторі. Рух штучних супутників і автоматичних міжпланетних станцій. Видимий рух планет. Планетні конфігурації, синодичні та сидеричні періоди. Рух Місяця. Сонячні та місячні затемнення, частота і умови видимості. Припливні явища. |
1/5 |
|
Використання законів руху для визначення відстаней до тіл Сонячної системи, а також розмірів і мас небес-них тіл. Практична робота. Розрахунок орбіт і космічних швидкостей небесних тіл. |
1/6 |
|
Узагальнені характеристики зір. Їх класифікація Визначення відстаней до зір. Хімічний склад зоряної речовини. Температури, світності, розміри, маси, густини зір. Взаємозв’язок між розміром, температурою та абсолютною зоряною величиною. Спектральна класифікація зір. Діаграма Герцшпрунга-Рессела. Джерела енергії зір. Температура у надрах зір. Внутрішня будова зір. |
1/7 |
|
Подвійні зорі різних типів. Змінні зорі. Пульсуючі змінні. Нові та над-нові зорі. Утворення хімічних елементів. Практична робота. Визначення параметрів зір за діаграмою Герцшпрунга-Рессела |
1/8 |
|
Вивчення космосу людиною. Віртуальні екскурсії і реальність. Практична робота. Спостереження за небесними тілами в online-режимі (використання програми stellarium). Виконання пошукових завдань за допомогою електронного планетарію. |
1/9 |
|
Методи та засоби астрономічних досліджень Розвиток всехвильової астрономії: гамма, рентгенівська, ультрафіолетова, оптична, інфрачервона, радіоастрономія. Оптичні телескопи. Радіотелескопи. Радіоінтерферометри з наддовгою базою. Нейтринні обсерваторії. Астрофотометрія. Астроспектроскопія. Основні поняття спектроскопії. Закон випромінювання Планка. Ефект Доплера. Практична робота. Визначення променевої швидкості за спектром. |
Розділ 2. Сонячна система. Об’єкти Сонячної системи. (6 год) |
||
2/1 |
|
Будова Сонячної системи. Обертання Сонця навколо центра Галактики та планети Сонячної системи. Основні дані про планети Сонячної системи. Сонячна система — це невеличка частина нашої Галактики. Сонячні затемнення. Можливість існування невідомих планет. Практична робота. Позначення орбіт 8 планет Сонячної системи в порядку збільшення їх відстані від Сонця. |
2/2 |
|
Планети Сонячної системи. Подібність та відмінність між планетами земної групи та планетами-гігантами. Планети земної групи. Фізичні та орбітальні характеристики. Практична робота. Визначення прискорення вільного падіння планет земної групи. |
2/3 |
|
Всесвіт — Сонячна система — Земля. Становлення Землі. Земля, її форма та розміри. Види руху Землі в Сонячній системі: річний рух Землі та пори року, добовий рух Землі. Довгі та короткі дні. Полярне коло. Світловий день, Полярний день, Полярна ніч. Умови життя за полярним колом. Земля і непрошені гості з космосу — метеорити. Вигляд Землі з космосу. Вигляд Землі з поверхні Місяця. Місяць — супутник Землі. Відстань від земної поверхні до Місяця, розміри Місяця порівняно із Землею. Форма Місяця, його поверхня, зворотний бік. Дослідження Місяця, людина на Місяці. Місячні затемнення. Фази Місяця та їх вплив на людину. Тижневі та місячні біоритми. Життя за фазами місячного календаря. Практична робота. Розв’язування задач на рух Землі, визначення часу. |
2/4 |
|
Планети-гіганти. Фізичні та орбітальні характеристики. Супутники планет. Кільця планет. Карликові планети. |
2/5 |
|
Малі тіла Сонячної системи. Астероїди. Комети. Тіла з поясу Койпера. Метеори та метеорити. Метеорні потоки. Фізичні характеристики малих тіл Сонячної системи та гіпотези походження. Астероїдна небезпека. Практична робота. Розрахунки відстаней до астероїдів |
2/6 |
|
Сонце - як зоря. Сонце — джерело світла і тепла на Землі. Прямолінійне поширення світла. Астрономічні одиниці вимірювання відстаней. Сонячне і солярне випромінювання. Природна і штучна засмага. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1