Програма факультативу ПОЛІТ клубу «Я так думаю» сприяє формуванню самоідентичності, національно-патріотичне виховання дітей – це комплексна системна і цілеспрямована діяльність щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов'язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.
Міністерство освіти і науки України
Навчальна програма
ПОЛІТ
клуб «Я ТАК ДУМАЮ»
Політично–оглядове літературно-інформаційне товариство
клуб «Я ТАК ДУМАЮ»
Програма
факультативу
Шепетівка
2017
Програма факультативу ПОЛІТ клуб «Я ТАК ДУМАЮ»
Автор: Королевська Світлана Михайлівна, вчитель вищої категорії, старший вчитель Судилківського НВК;
Туракевич Ірена Володимирівна, вчитель першої категорії, Судилківського НВК.
Рецензент: Яковчук Татяна Іванівна, методист управління освіти, молоді та спорту Шепетівської РДА.
Програма факультативу ПОЛІТ клубу «Я так думаю» сприяє формуванню самоідентичності, національно-патріотичне виховання дітей – це комплексна системна і цілеспрямована діяльність щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.
Затверджено протоколом засідання РМК і рекомендовано до друку №2 від 28.02.2017 року.
ПОЛІТ
клуб «Я ТАК ДУМАЮ»
Політично–оглядове літературно-інформаційне товариство
клуб «Я ТАК ДУМАЮ»
Пояснювальна записка
Загальна характеристика
Незалежна Україна є молодою демократичною державою, яка зазнала тяжких деформацій за доби тоталітарного режиму, що робить вкрай актуальним розвиток її мешканців як свідомих громадян, представників української нації,особистостей. Важлива роль у цьому належить активній життєвій позиції, патріотизму, формуванні самоідентичності, адже обираючи спосіб увічнити минуле, нація водночас обирає своє майбутнє, саме вона виконує місію консолідації української політичної нації, стає важливим фактором стабільності й злагоди в державі.
Програма Політично–оглядове літературно-інформаційне товариство, клуб «Я ТАК ДУМАЮ» з виховної роботи спрямована на реалізацію вимог освітньої галузі «Суспільствознавство» Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. А також на виконання Наказ Міністерства освіти і науки № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді,
Мета та завдання програми:
Формування самоідентичності, національно-патріотичне виховання дітей – це комплексна системна і цілеспрямована діяльність щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави. Найважливішим пріоритетом є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.
Мета конкретизується через систему завдань:
- утвердження в свідомості і почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;
- усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;
- сприяння набуттю дітьми та молоддю патріотичного досвіду на основі готовності до участі в процесах державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяльності громадянського суспільства, здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів;
- формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;
- утвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського суспільства;
- формування мовленнєвої культури;
- спонукання зростаючої особистості до активної протидії українофобству, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму.
Реалізація цієї мети здійснюється через розвиток основних складових історичної свідомості, під якою розуміється суб’єктивне бачення учнем історичного поступу людства:
Структура програми
Програма складається з пояснювальної записки, змісту навчального матеріалу, структурованого за темами. Які дозволяють творчо підходити до її реалізації, самостійно варіювати її структурою, підбирати такі методи і форми роботи, які принесуть бажаний результат.
Зміст теми містить перелік основних історичних сюжетів, розділених на окремі години.
Ведучий Клубу орієнтуючись на вимоги щодо підготовки учнів, мають можливість самостійно визначати назву теми, кількість і перелік запитань до кожного заняття, залежно від особливостей учнів, класу та індивідуального підходу вчителя.
До кожної теми у лівій частині програми подано перелік основних питань, які розкривають зміст навчального історичного матеріалу. Основні питання засвоюються учнями у вигляді знань (різного ступеня узагальнення й складності) про події, факти, історичних діячів, культурно-історичні пам’ятки.
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів подано у правій частині програмі як переліку вмінь і навичок, яких школярі мають набути під час вивчення матеріалу. Вони повністю відповідають вимогам, які передбачені Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти.
Невід’ємною складовою формування само ідентичності є вміння та навички висловлювати свої судження щодо наведених понять, фактів, подій, явищ та історичних постатей:
ПОЛІТ клуб «Я ТАК ДУМАЮ»
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
|
|
|
1. Україна на карті світу |
||
1 |
Формування території України. Країни сусіди. Спільні традиції, культура, релігія України з іншими країнами та народами
|
Учень/учениця: • розпізнає на карті територію сучасної України, держави-сусіди; • характеризує суспільне життя, господарство, заняття, побут і вірування українців; • визначає наслідки впливу природно-географічних умов на господарство та спосіб життя українців; • висловлює судження щодо формування території України; • називає державні формування, які були на території України; столиці країн-сусідів; |
2. Контроверзійні та чутливі питання історії |
||
3 |
Національно-визвольний рух: три етапи – академічний, культурницький, політичний. |
Учень/учениця: • показує на карті етнічні райони поширення і розвитку етапів національно-визвольного руху; • характеризує суспільну роль різних верств і станових груп населення; повсякденне життя мешканців міста і села; давні пам’ятки історії; роль влади в політичному устрої України; відносини України з європейськими державами; • визначає ступінь розвитку патріотизму, відданості країні; • висловлює судження та порівнює етапи національно-визвольного руху; порівняння ідеології пануючого ладу в державі; політичний устрій і соціальний розвиток українського та європейського суспільств; • тлумачить поняття «патріотизм», «націоналізм», «ксенофобії», «толерантність». |
3.Українці на карті світу |
||
2 |
Видатні українські спортсмени, артисти, політичні діячі на різних материках. Нащадки українців-переселенців. (Анна –Королева франції; Роберта Бондар; Пол Винник та інші…)Нобелівські лауреати, народженні в Україні.
|
Учень/учениця: • показує на карті території з якими пов’язані видатні українці; • характеризує історичні постаті, їхню діяльність, здобутки; • називає роки життя історичних діячів, митців.
|
4.Забуті імена |
||
3 |
Постаті забуті або стерті з історії. Імена які не вивчаються учнями. (Олена Теліга, Квітка Цисик…) |
Учень/учениця: • показує на карті де жили і діяли постаті; • характеризує діяльність історичної постаті; чому їхні імена забуті; • визначає особливості зовнішньої та внутрішньої політики країни у ставленні до постаті; • висловлює судження про історичну правду; • тлумачить поняття «шестидесятники», «дисиденти», «ворог народу».
|
5.Революція гідності |
||
7 |
Гідність – особливе моральне ставлення людини до самої себе і ставлення до неї з боку суспільства, в якому визнається цінність особистості. Що таке революція. Революція на граніті. Помаранчева революції Революція гідності. Герої Майдану. Небесна сотня. Земляки на Майдані. Нове обличчя України.
|
Учень/учениця: • характеризує революційну ситуації країні; хід подій; героїв; лідерів; • визначає причини та наслідки революції; уроки революції; • висловлює судження щодо діяльності голови країни, уряду; героїв. • називає хронологічні рамки революційних подій; • тлумачить поняття: «революція», «майдан», «світогляд», «правда». |
6. Молодіжні субкультури |
||
1 |
Напрями субкультури. Погляди, ознаки, ідеали членів. Адаптація в Україні.
|
Учень/учениця: • характеризує основні напрямки субкультур; • визначає здобутки кожної субкультури; негативні та позитивні сторони; • порівнює погляди субкультур; • висловлює судження щодо подій, явищ і процесів, які відбувалися в українському суспільстві; • називає хронологічні межі середньовічного періоду історії України та його особливості. • тлумачить поняття: «субкультура», «готи», «панки». |
7.Демократія - народовладдя |
||
2 |
Демократія як політичний режим. (Демократія НЕ Охлократія) Історичні етапи формування демократії . Формування демократії на прикладі держави (кількох країн) |
Учень/учениця: • характеризує принципи функціонування демократії; • визначає негативні та позитивні сторони демократії, охлократії; • порівнює погляди демократів та охлократії; • висловлює судження щодо розвитку демократії; • називає історичні етапи демократії. • тлумачить поняття: «демократія», «народовладдя», «принципи демократії». «ідеали демократії», |
8.Ніколи знову (міфи і реальність) На основі методичних матеріалів розроблених Українським інститутом національної пам’яті |
||
4 |
Боротьба Червоної армії і визвольного руху(ОУН та УПА) проти нацистських окупантів; Боротьба за свободу проти іноземного агресора: міфи – реальність:
Вигнання нацистів – крок до здобуття Україною Незалежності |
Учень/учениця: • характеризує основні події воєнного періоду; • визначає здобутки України, Червоної армії, ОУН, УПА; • порівнює подані історичні міфи і реальність ; • висловлює судження щодо подій, явищ і процесів, які відбувалися у боротьбі проти окупантів; • називає хронологічні межі подій; • тлумачить поняття: «нацисти», «окупанти», «вигнання», «звільнення», «визволення». |
9. Музика у боротьбі за мир |
||
3 |
Пісні воєнного періоду – періоду Другої Світової війни: зміст, значення, вплив на бойовий дух. Українська пісні покладені на вірші українських письменників, композиторів. Гімн. Пісні Майдану. Видатні музиканти гібридної війни. Історія Євробачення. Євробачення в Україні.
|
Учень/учениця: • характеризує основні музичні напрямки; пісні воєнного періоду • визначає здобутки кожної музичної течії, в розрізі пісень військової тематики; • порівнює погляди виконавців; • висловлює судження щодо змісту пісень, виконавців; щодо діяльності Руслани, Кузьми Скрябіна, Джамали та інших. • називає музичні хіти, музикантів з активною політичною позицією. • тлумачить поняття: «євробачення», «військова пісня», «плине Кача». |
Нормативні акти
Укази Президента України
Постанови Кабінету Міністрів України
Література
Інтернет-ресурси:
Закони України:
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show
http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/580/2015
Указ президента
http://www.president.gov.ua/documents/3342015-19131
До розділу видатні Українці:
http://www.discoverukraine.com.ua/category/vidatni-ukraїnci/
http://www.spadshina.com/programs/vidatni-ukrayintsi/
https://uk.wikipedia.org/wiki/Великі_українці
http://ukraine-for-business.com/ua/interesting-ukraine/80-famous-ukrainians
http://ukraine-for-business.com/ua/interesting-ukraine/80-famous-ukrainians