Програма географічного гуртка
«Новоселицький край від А до Я» – Новоселиця 2018. – 17 ст.
Запропонована програма географічно-краєзнавчого гуртка «Новоселицький край від А до Я» сприятиме розвитку професійної спрямованості особистості , поглибленню знань гуртківців, розширенню їх кругозору, формуванню практичних вмінь і навиків. Також поглиблює знання вихованців про малу Батьківщину, її географічне положення, природні умови, життя і побут населення, традиції, культуру, релігії.
Відділ освіти Новоселицької районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Програма географічно-краєзнавчого гуртка
«Новоселицький край від А до Я»
Новоселиця 2018
Відділ освіти Новоселицької районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Програма географічно-краєзнавчого гуртка
«Новоселицький край від А до Я»
Новоселиця 2018
Схвалено методичною радою
Районного методичного кабінету
Протокол №
Укладачі: А.А. Карабчиївська – вчитель географії Костичанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Іона Ватаману
С.Г. Малиновська – вчитель географії Новоселицької ЗОШ № 3 І-ІІІ ступенів
Програма географічного гуртка
«Новоселицький край від А до Я» – Новоселиця 2018. – 17 ст.
Запропонована програма географічно-краєзнавчого гуртка «Новоселицький край від А до Я» сприятиме розвитку професійної спрямованості особистості , поглибленню знань гуртківців, розширенню їх кругозору, формуванню практичних вмінь і навиків. Також поглиблює знання вихованців про малу Батьківщину, її географічне положення, природні умови, життя і побут населення, традиції, культуру, релігії.
Для керівників гуртків.
Зміст
Пояснювальна записка…………………………………
Програма гуртка «Новоселицький край від А до Я»…
Прогнозований результат………………………………
Бібліографія…….……………………………………….
Пояснювальна записка
Краєзнавчий принцип є одним з визначальних для методики навчання географії в школі. Цей предмет спрямований на вивчення реального навколишнього простору.
Краєзнавча діяльність створює сприятливий емоційний фон для навчання, суттєво впливає на формування особистістих рис учнів, їх ставлення до соціального оточення та навколишнього середовища.
Безпосереднє спостереження процесів і явищ довкілля, їх дослідження, встановлення причинно-наслідкових зв’язків розвивають дитяче мислення, формують загальні пізнавальні вміння, а також забезпечують міцні знання.
Туристично-краєзнавча робота характеризуються надзвичайною різноманітністю її організаційних форм.
Гуртки – одна з найбільш поширених форм позашкільної роботи. Вони займають важливе місце і виконують функції, які не можуть забезпечити інші форми роботи, оскільки вони виховують самостійність, активність, творчий підхід, формують пізнавальні інтереси учнів, дають можливість системного поглибленого вивчення тем.
Краєзнавча робота забезпечує оптимальні умови для вирішення одного з головних завдань вивчення географії – виховання в учнів ціннісних орієнтирів на збереження природи, гармонійна взаємодія з нею, уміння екологічно виважено взаємодіяти з довкіллям.
Визначаючи зміст гуртка, необхідно враховувати індивідуальні та вікові особливості учнів, рівень їх підготовки.
Дана програма дозволяє гуртківцям закріпити знаневий багаж з фізичної та соціальнл-економічної географії.
Програма розрахована на гуртківців 6-9 класів та передбачає навчання дітей в гуртках основного рівня. На опрацювання навчального матеріалу відводиться 70 години на рік.
Мета програми – організація вивчення рідного краю через притаманне географії осягнення взаємозв’язків між природою, населенням і господарством, спрямованого на виховання ціннісних орієнтирів підлітків та їх різнобічний розвиток, навчати оформлення результатів власних досліджень, закріплення навичок і вмінь чнів.
Основні завданнями програми:
На заняттях гуртка використовують різноманітні методи навчання в залежності від вікових особливостей гуртківців: пояснювально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, ілюстрація, дискусія та ін.), тренінгові (розвиток знань, набуття вмінь та навичок), дискусійні, проблемно-пошукові (дослідницькі, пошукові) методи навчання. При проведенні практичних занять перевага надається краєзнавчим дослідженням та пошуковій роботі.
Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні посібники, картографічний, роздатковий матеріал, технічні засоби навчання.
Поряд з груповими, колективними формами роботи проводиться індивідуальна робота з гуртківцями, в тому числі при підготовці науково-дослідницьких робіт, конкурсів, виставок та інших масових заходів. Створюються умови для диференціації та індивідуалізації навчання відповідно до творчих здібностей, обдарованості, віку та психофізичних особливостей стану здоров’я дітей відповідно до чинного Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08. 2004 № 651.
Важлива роль відводиться формуванню у гуртківців мовної культури, засвоєнню краєзнавчої термінології, практичних навичок роботи з краєзнавчим обладнанням, картографічними матеріалами, виконання топографічних робіт, свідомого ставлення до власного здоров’я.
Навчально-тематичний план
географічного гуртка
«Новоселицький край від А до Я»
(70год., 2год на тиждень)
№ п/п |
Назва теми |
Кількість годин |
|||
разом |
теоретичні |
практичні |
|||
у приміщ. |
екскурсії |
||||
1. |
Вступ |
2 |
1 |
1 |
|
2. |
Історія Новоселиччини |
4 |
3 |
|
1 (архів) |
3. |
Фізична географія рідного краю |
36 |
25 |
9 |
2 (у природі) |
4. |
Економічна географія рідного краю |
16 |
12 |
3 |
1 (підприємство) |
5. |
Соціальна географія рідного краю |
10 |
7 |
2 |
1 (центр зайнятості) |
6. |
Узагальнення |
2 |
|
|
|
1.Вступ (2год.)
Мета, головні завдання і форми роботи географічного гуртка. Орієнтовний план роботи. Правила техніки безпеки під час теоретичних і практичних занять. Сутність і завдання краєзнавства. Міждисциплінарний характер. Джерела знань і методи досліджень.
Практичне заняття:
Ознайомлення з друкованими та електроними джерелами Новоселицького району.
2.Історія Новоселиччини(4 год.)
Практичне заняття:
Екскурсія (відвідуваня архіву). Збір архівних матеріалів про Новоселиччину.
3.Фізична географія рідного краю (36 год.)
3.1Географічне положення, рельєф, геолого-тектонічна будова, корисні копалини краю.(7 год.)
Практичні заняття.
3.2 • Клімат рідного краю(4 год.)
Практичні заняття.
3.3 Гідрологія рідного краю (6 год.)
Практичні заняття.
3.4 Рослинний і тваринний рідного краю(8 год.)
Практичні заняття.
3.5 • Грунтовий покрив, ландшафти, охорона природи й екологічна ситуація в районі(11 год.)
Практичні заняття.
4.Економічна географія рідного краю. (16год.)
Практичне заняття:
5. Соціальна географія рідного краю. (10год.)
Практичне заняття:
6. Узагальнення (2год.)
Прогнозований результат
Учні повинні знати:
• основні історичні і природні пам’ятки Новоселицького району,
• краєзнавчу та іншу літературу з географії рідного краю;
• схему опису маршруту краєзнавчої екскурсії;
• кінофотодокументи та інші джерела про історію і географію рідного краю;
•.правила технікибезпеки під час проведення екскурсій;
• особливості організації щодо виконання практичних робіт;
• туристсько-краєзнавчі можливості регіону;
• краєзнавчу та спеціальну літературу з історії та географії рідного краю;
• основні види краєзнавчих спостережень, які здійснюваться під час екскурсій;
• місцеві ознаки погіршення та покращення погоди;
Учні повинні вміти:
• працювати з краєзнавчою та спеціальною літературою в архівах та інших наукових установах;
• систематизувати зібраний краєзнавчий матеріал;
• оформляти звіт про краєзнавчу екскурсію, виступати з доповідями, рефератами, пропагувати роботу гуртка.
• дотримуватися правил техніки безпеки;
• працювати з картографічним та літературним матеріалом ;
• оцінювати власні досягнення та досягнення інших гуртківців;
• співпрацювати з ровесниками під час колективної роботи;
• складати звіт про краєзнавчу екскурсію.
Бібліографія
1. Гаврилюк Йосип, Риндюк Олексій. Мій рідний край, моя земля: Нарис про Новоселицький район. — Новоселиця, 1997.
2.Географія Чернівецької області / за ред. проф. Я.І. Жупанського. Чернівці, 1993. 192 с.
3.Головне статистичне управління Чернівецької області http://www.oblstat.cv.ukrtel.net/frame.html - річна статистична інформація http://www.oblstat.cv.ukrtel.net/frame.html - оперативна статистична інформація
4.Гуцуляк В.М. Ландшафтно-географічна екологія: навч. Посібник.- видання 2 доповнення-Чернівці: Рута 2001 248 с.
5.Дутчак М., Дутчак С., Дутчак О. Ландшафтні комплекси зони Дністровського водосховища та їх рекреаційна оцінка.// Річкові долини: Природа – ландшафти – людина. Збірник наукових праць. Видавництво: Рута. Друкарня: Поліграфічно-видавничий заклад “ПЛІК”. Чернівці – Сосновець, 2007. – С. 93-100.
6.Корнєєв О.В. Українські дослідники-краєзнавці// Корнєєв В.П. ;Корнєєв О.В. Видатні мандрівники. Х: Вид гр. «Основа», 2005 – 176-215.
7.Корнєєв О.В. Методика шкільного географічного краєзнавства. – Х. Вид гр. «Основа», 2007 – 144 с.
8.Крачило М.П., Серебрій В.С. Географія: Практичні заняття на місцевості.- К.: Шкільний світ: Вид Л. Галіцина, 2006.- 128
9.Купчанко Г., Деякі історико-географічні відомості про Буковину, Чернівці. Золоті литаври 2008.- 172с.
10.Романцов А., Новоселиччина(Новоселицький район -75) -1940-2015 м. Хмельницький Видавець ФОП 2015.-244 с.