Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів / учениць
|
Зміст навчального матеріалу
|
6 клас
|
Розділ 1 Людина в соціокультурному просторі
|
Учень/ учениця знає і розуміє терміни: культура, суспільство, соціокультурний простір, людина, індивід, індивідуальність, ідентичність
-
Учень розуміє значення соціокультурного оточення
-
Вміє аналізувати вплив сім’ї, школи, громади на формування особистості
-
Усвідомлює важливість культурних традицій та цінностей для суспільства
|
-
Людина, індивід, індивідуальність: людина як біосоціальна істота, визначення понять «індивід», «індивідуальність»
-
Соціалізація, агенти соціалізації, етапи соціалізації: поняття соціалізації та її етапи, вплив соціалізації на формування особистості, поняття соціальної ролі і статусу
-
Суспільство. Соціальна структура суспільства: визначення поняття "суспільство", основні ознаки та характеристики суспільства, види суспільств (традиційне, індустріальне, постіндустріальне); різноманітність соціальних груп (первинні і вторинні, малі та великі, формальні і неформальні); визначення поняття "соціальний інститут", основні соціальні інститути: сім'я, освіта, релігія, економіка, політика.
|
Розділ 2 Особистість та її ідентичність
|
Учень/ учениця знає і розуміє терміни: особистість, ідентичність, самосвідомість, самооцінка
-
Учень усвідомлює етапи формування особистості в процесі соціалізації
-
Учень розуміє що таке ідентичність та може назвати її види
-
Усвідомлює як соціальна приналежність (національність, культура, релігія, професія, гендер) впливає на формування ідентичності
|
-
Ідентичність: поняття та види: індивідуальна (як людина бачить та усвідомлює себе); соціальна (національна, культурна, професія, гендер тощо);
-
Фактори, що впливають на формування ідентичності: вплив сім’ї, роль школи та освіти, вплив друзів, вплив медіа та інтернету
-
Самосвідомість та самооцінка. Що таке самосвідомість та її роль у розвитку особистості. Як формується та змінюється самооцінка
-
Етнічна та національна ідентичність. Як етнічна ідентичність формує особистість. Проблеми у багатонаціональних суспільствах
|
Розділ 3 Права і свободи людини
|
Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: права людини, громадянські права, свободи, декларація
-
Учень ознайомлений з основними положеннями Загальної декларації прав людини; про міжнародні та національні документи, що регулюють права і свободи людини (наприклад, Конституція України, Європейська конвенція з прав людини); може пояснити, яку роль ці документи відіграють у захисті прав людини.
-
Учень розуміє взаємозв'язок між правами людини та демократичними принципами, здатен пояснити наслідки порушення прав людини у недемократичних режимах.
-
Учень розуміє основні механізми захисту прав людини в Україні, такі як судова система, омбудсмен та правозахисні організації та захист прав за допомогою міжнародних судів та організацій захисту прав людини.
|
-
Поняття прав і свобод людини (визначення прав і свобод людини; історичний розвиток концепції прав людини; види прав і свобод: громадянські, політичні, соціальні, економічні та культурні права)
-
Загальна декларація прав людини
-
Конституційні права і свободи громадян в Україні. (Основні розділи Конституції України, що стосуються прав і свобод людини; способи реалізації конституційних прав і свобод)
-
Обмеження прав і свобод людини (юридичні підстави для обмеження прав і свобод (військовий стан, надзвичайний стан; способи контролю за дотриманням прав людини в умовах обмежень.
|
-
клас
|
Розділ 1. Права і обов’язки громадянина. Конституційні права і обов’язки
|
Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: громадянин, конституція, конституційні права, конституційні обов’язки
-
учень/учениця знає і може пояснити, хто такий громадянин і яку роль він відіграє в суспільстві.
-
знає конституційні права та обов’язки громадянина України.
-
може аналізувати та обговорювати приклади порушення і дотримання прав та обов’язків громадян у різних життєвих ситуаціях.
-
може розв'язувати правові задачі, пов'язані з правами та обов’язками громадян, та аргументувати свої рішення.
|
-
Визначення терміну «громадянин». Роль громадянина в суспільстві.
-
Конституційні права громадянина: права людини та їх види (громадянські, політичні, соціально-економічні, культурні); основні права, закріплені в Конституції України: право на життя; право на свободу слова і думки; право на освіту; право на охорону здоров'я; право на працю. (Приклади реалізації конституційних прав у повсякденному житті)
-
Конституційні обов’язки громадянина: що таке обов’язки громадянина.
-
Основні обов’язки, закріплені в Конституції України: обов’язок дотримуватися законів; обов’язок захищати Вітчизну; обов’язок сплачувати податки; обов’язок зберігати природу і культурну спадщину.
-
Значення виконання обов’язків для суспільства.
|
Розділ 2. Основи правової демократичної держави
|
Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: правова держава, демократія, верховенство права, суверенітет, плюралізм
-
Учень/учениця знає що таке демократія, її ключові елементи та принципи функціонування
-
може обговорювати випадки порушення принципів правової демократичної держави та їх наслідки для суспільства.
-
може аналізувати роль громадянського суспільства в розвитку демократичної держави.
|
-
Поняття "правова держава", "демократія".
Основні принципи правової держави: верховенство права; поділ влади (законодавча, виконавча, судова гілки влади); гарантії прав і свобод людини і громадянина.
-
Основні принципи демократичної держави: суверенітет народу; вільні та справедливі вибори; плюралізм і багатопартійність; права меншостей і толерантність.
-
Роль громадських організацій і рухів у демократичній державі; співпраця громадян і держави
|
Розділ 3. Демократичне суспільство та його цінності
|
Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: свобода, суспільний інститут, державний інститут
Учень/учениця може назвати основні цінності демократії
-
може аналізувати приклади демократичних суспільств у різних країнах та порівнювати їх з Україною.
-
здатний обговорювати випадки успішного захисту демократичних цінностей і розуміти наслідки порушення цих цінностей для суспільства
-
може критично оцінювати роль громадянських інститутів у підтримці та зміцненні демократії.
|
-
Основні цінності демократичного суспільства:
Свобода (особиста свобода, свобода слова і думки, свобода зібрань і асоціацій.
Рівність ( рівність перед законом; рівні можливості для всіх громадян)
Справедливість (соціальна справедливість, справедливість у правосудді)
Верховенство права (дотримання законів усіма громадянами та державними органами, незалежність судової влади)
Участь у прийнятті рішень: активна громадянська позиція, участь у виборах та референдумах.
-
Інститути демократичного суспільства: державні інститути (парламент, уряд, судова система)
-
Громадянські інститути: неурядові організації, профспілки, медіа.
-
Освітні інститути: школи, університети, наукові установи.
|
-
клас
|
Розділ 1. Правові основи сім’ї, праці та власності
|
-
учні знають основні права і обов'язки в сфері сімейних відносин, трудових відносин та прав власності.
-
учні можуть аналізувати правові аспекти сімейних відносин, трудових відносин та власності, визначати їх вплив на суспільство та індивідуальні права.
-
учні можуть обговорювати і вирішувати гіпотетичні ситуації, пов’язані з правовими аспектами сім’ї, праці та власності.
|
-
Поняття сім'ї: визначення сім'ї з правової точки зору; типи сімей (нуклеарна, розширена, неповна тощо).
-
Шлюб та його правове регулювання: вимоги до укладення шлюбу, права та обов'язки подружжя, правові наслідки розірвання шлюбу.
-
Права та обов'язки батьків та дітей: правовий статус дітей у сім'ї; обов'язки батьків щодо виховання та утримання дітей.
-
Трудове право: право на працю та його реалізація; визначення та види трудових договорів; умови укладення трудового договору; права та обов'язки працівника та роботодавця.
-
Поняття власності: право володіння, користування та розпорядження майно; види власності (приватна, державна, комунальна).
|
Розділ 2. Механізми захисту прав громадян
|
-
учні знають основні інституції та організації, що забезпечують захист прав громадян (наприклад, омбудсмен, суди, правозахисні організації).
-
учні можуть порівнювати ефективність різних механізмів захисту прав громадян.
-
учні можуть обговорювати випадки порушення прав і можливості для їх захисту
-
учні розуміють важливість захисту прав людини та активної участі в правовій системі для забезпечення справедливості.
|
-
Законодавчі механізми захисту прав громадян: роль Конституції та законів у захисті прав громадян
-
Право на судовий захист: типи судів (загальні, адміністративні, конституційні)
-
Омбудсмен: роль омбудсмена (уповноваженого з прав людини);процедура звернення до омбудсмена.
-
Адміністративні органи: роль державних органів у захисті прав громадян (наприклад, правоохоронні органи, органи соціального захисту); процедура подання скарг до адміністративних органів.
-
Громадські та неурядові організації: правозахисні організації, громадські об’єднання, ЗМІ
-
Міжнародні правозахисні організації організації: Організація Об'єднаних Націй (ООН) та її агенцій у захисті прав людини;роль Ради Європи та Європейського суду з прав людини.
|
Розділ 3. Основи виборчої системи
|
-
учні можуть пояснити, що таке виборча система і чому вона є важливою для функціонування демократії.
-
учні знають основні типи виборчих систем (пропорційна, мажоритарна, змішана) та їх особливості.
-
учні розуміють процедуру проведення виборів і роль виборчих комісій.
-
учні розуміють важливість участі у виборах і дотримання виборчих прав та обов’язків
|
-
Визначення виборчої системи: що таке виборча система
-
Типи виборчих систем: пропорційна система, мажоритарна система, змішана система.
-
Пропорційна виборча система (розподіл місць пропорційно до отриманих голосів); огляд країн, де застосовується пропорційна система (наприклад, Нідерланди, Швеція).
-
Мажоритарна виборча система (переможець отримує всі місця в окрузі або більшість голосів); огляд країн, де застосовується мажоритарна система (наприклад, США, Великобританія).
-
Змішана виборча система: поєднання елементів пропорційної та мажоритарної систем; огляд країн, де застосовується змішана система (наприклад, Німеччина, Нова Зеландія).
-
Організація виборів: підготовка та проведення виборів (реєстрація виборців, організація голосування, підрахунок голосів); виборчі комісії, оскарження результатів виборів
-
Виборчі права та обов'язки громадян:
-
Права виборців: право голосувати, право обирати і бути обраним.
-
Обов'язки виборців: виконання виборчих обов'язків (голосування, участь у виборчих процесах).
|
9 клас
|
Розділ 1. Світ інформації та мас-медіа
|
Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: інформація, медіа, мас-медіа, медіаграмотність, фейк, маніпуляція, контент
-
учні можуть визначити основні типи мас-медіа (традиційні та нові)
-
учні знають основні функції мас-медіа (інформування, освіта, розвага, критичний контроль).
-
учні розуміють роль мас-медіа у формуванні громадської думки і впливі на суспільство.
-
учні можуть критично аналізувати інформаційний контент, розпізнавати маніпуляції, фейкові новини тощо
|
-
Що таке інформація і мас-медіа. (телебачення, радіо, печатні видання, інтернет: інформаційні портали, блоги, онлайн-новини; соціальні мережі.
-
Функції мас-медіа: доступ до актуальної інформації, освітні програми, документальні фільми, науково-популярні передачі; розважальні програми, серіали, фільми, роль мас-медіа в контролі за владою і захисті громадських інтересів.
-
Вплив мас-медіа на суспільство: Позитивний вплив (інформування підвищення обізнаності)
Негативний вплив (дезінформація, маніпуляція, вплив на психічний стан.
-
Критичне мислення та медіаграмотність: як розпізнавати фейкові новини та маніпулятивний контент
-
Законодавство про мас-медіа в Україні (Закон України "Про інформацію", "Про телебачення і радіомовлення"). Права та обов'язки журналістів і медіаорганізацій.
|
Розділ 2. Соціальна взаємодія
|
Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: інформація, комунікація, конфлікт, емпатія
-
учні розумітимуть різні типи соціальної взаємодії (індивідуальна, групова, організаційна) та їхні особливості.
-
учні знають основні соціальні ролі та норми, а також вплив соціальних ролей на взаємодію.
-
учні можуть оцінювати ефективні та неефективні методи комунікації
-
учні можуть критично оцінювати вплив технологій на соціальну взаємодію
-
учні можуть продемонструвати навички командної роботи та співпраці, реалізуючи проекти та завдання.
|
-
Соціальна взаємодія (особистісна, групова, організаційна
Комунікація (роль комунікації, види комунікації: вербальна, невербальна, ефективне спілкування: активне слухання, зворотний зв'язок
-
Конфлікти і їхнє врегулювання: причини виникнення конфліктів, методи вирішення конфліктів.
-
Соціальні навички та їх розвиток: роль емпатії у формуванні здорових соціальних відносин, основи ефективної командної роботи.
-
Соціальні мережі та онлайн-комунікація: основи безпеки при використанні цифрових платформ.
|
Розділ 3. Сталий розвиток
|
Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: сталий розвиток, концепція, аспект, інновації
-
учні можуть визначити концепцію сталого розвитку розуміти її історичний контекст
-
учні знають три основні компоненти сталого розвитку: економічний, соціальний і екологічний.
-
учні можуть оцінювати вплив людської діяльності на довкілля та суспільство.
-
учні мають мотивацію брати участь у суспільних та екологічних заходах, спрямованих на збереження ресурсів та підвищення якості життя.
|
-
Що таке сталий розвиток. Концепція сталого розвитку, основні компоненти сталого розвитку: економічний, соціальний і екологічний.
-
Економічний аспект сталого розвитку: економічний ріст та його вплив на ресурси, зелені технології та інновацій, розподіл ресурсів та соціальна справедливість.
-
Соціальний аспект сталого розвитку: доступ до освіти та медичних послуг, рівні можливості для всіх верств населення, роль громадянського суспільства у сталому розвитку, демографічні зміни та їх вплив.
-
Екологічний аспект сталого розвитку: збереження природних ресурсів (використання води, повітря, землі і їх захист); захист навколишнього середовища.
-
Міжнародні ініціативи та документи: цілі сталого розвитку ООН до 2030 року (ЦСР) і їх значення, Паризька угода і її цілі.
|