Програма "Громадянська освіта 6-9 клас" (0,5 годин на тиждень)

Про матеріал
Програма з "Громадянської освіти" для 6-9 класів розроблена на основі модельної програми «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» (авт. Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Перегляд файлу

ОДЕСЬКИЙ ЛІЦЕЙ № 31  ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням педагогічної ради

від «_____» 2024 року

протокол №

 

 

 «Громадянська освіта»

Навчальна програма для 6-9 класів НУШ

(0,5 годин/ тиждень)

Розроблена на основі модельної програми «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» (авт. Гісем О.В., Мартинюк О.О.) рекомендованої Міністерством освіти і науки України» наказ Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року № 795

(у редакції наказу Міністерства освіти і науки від 10 серпня 2021 року № 898)

Освітня галузь: громадянська та історична

 

 

 

 

Навчальну програму склала

Губар Ольга Геннадіївна,

вчитель історії

Одеського ліцею № 31

Одеської міської ради

 

 

 

Пояснювальна записка

Курс «Громадянська освіта» для 6-9 класів розроблений згідно наказу Міністерства Освіти і Науки України № 1120 від 09 серпня 2024 року «Про внесення змін до Типової освітньої програми для 5-9 класів  закладів загальної середньої освіти»  та є пролонгованим  курсом пропедевтичного курсу «Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас». Модельна програма авт. Гісем О.В., Мартинюк О.О. Освітня галузь: громадянська та історична.

 Курс «Громадянська освіта» для 6-9 класів складений відповідно вимогам Державного стандарту базової середньої освіти затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 898 від  30 вересня 2020 року. 

  1. Мета курсу:

вивчення курсу «Громадянської освіти» має сприяти формуванню в учнів базових знань про громадянські права та обов’язки, правову систему, основи демократії та суспільного життя, навичок соціальної взаємодії, розвиток правового мислення та розуміння основних принципів демократичного суспільства

  1. Завдання курсу

Завдання курсу визначені відповідно до вимог до обов’язкових результатів навчання громадянської та історичної освітньої галузі стандарту базової середньої освіти і відображають зміст компетентісного потенціалу, на формування якого вони спрямовані.

  • ознайомити з основами громадянського права, в тому числі і обов’язкам громадянина, принципами правової держави та основам прав людини.
  • виховувати шанобливе ставлення  до закону, прав інших людей та державних інститутів
  • формувати у учнів навички аналізу соціальних правових ситуацій
  • готувати учнів до активної та відповідальної участі у суспільному життя, ознайомити з механізмами громадянської участі у суспільному житті.

Під час реалізації курсу учні  мають формувати на відповідному віковому рівні ключові компетентності, визначенні ст 12 Закону України «Про освіту», де вони пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, усвідомленням рівних прав і можливостей, а саме:

 

• вільне володіння державною мовою;

• здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;

• математична компетентність;

• компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій;

• інноваційність;

• екологічна компетентність;

• інформаційно-комунікаційна компетентність;

• навчатися впродовж життя;

• громадянські та соціальні компетентності;

• культурна компетентність

 

  1. Очікувані результати

 

По завершенні курсу учні мають сформувати уявлення про:

 

  • власну гідність, власні права і свободи, поважати права й гідність інших осіб, виявляти толерантність, протидіяти проявам дискримінації
  • основі принципи та норми громадянського права
  • усвідомлювати свої права та обов’язки як громадянина, з повагою ставитися до законів та правам інших
  • вміти аналізувати соціальні та правові ситуації, оцінювати їх з точки зору прав і свобод
  • усвідомлювати необхідність утвердження верховенства права й дотримання правових норм для забезпечення сталого розвитку суспільства
  • бути готовим до активної участі у суспільному житті та застосовувати знання та практиці

 

  1. Зміст курсу

Курс охоплює такі основні теми:

 6 клас

  • Людина в соціокультурному просторі
  • Особистість та її ідентичність
  • Права і свободи людини

 

7 клас

  • Права і обов’язки громадянина. Конституційні права і обов’язки
  • Основи правової демократичної держави
  • Демократичне суспільство та його цінності

 

8 клас

  1. Правові основи сім’ї, праці та власності
  2. Механізми захисту прав громадян
  3. Основи виборчої системи

 

9 клас

  1. Світ інформації та мас-медіа
  2. Соціальна взаємодія
  3. Сталий розвиток

У програмі немає розподілу навчальних годин за розділами. Учитель/учителька самостійно визначає тривалість опрацювання того чи іншого розділу.

Наприкінці вивчення кожного розділу передбачено узагальнення і тематичний контроль, форму якого обирає вчитель/вчителька.

Зміст програми

Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів / учениць

Зміст навчального матеріалу

6 клас

 

Розділ 1 Людина в соціокультурному просторі

Учень/ учениця знає і розуміє терміни: культура, суспільство, соціокультурний простір, людина, індивід, індивідуальність, ідентичність

  • Учень розуміє значення соціокультурного оточення
  • Вміє аналізувати вплив сім’ї, школи, громади на формування особистості
  • Усвідомлює важливість культурних традицій та цінностей для суспільства
  • Людина, індивід, індивідуальність: людина як біосоціальна істота, визначення понять «індивід», «індивідуальність»
  • Соціалізація, агенти соціалізації, етапи соціалізації: поняття соціалізації та її етапи, вплив соціалізації на формування особистості, поняття соціальної ролі і статусу
  • Суспільство. Соціальна структура суспільства: визначення поняття "суспільство", основні ознаки та характеристики суспільства, види суспільств (традиційне, індустріальне, постіндустріальне); різноманітність соціальних груп (первинні і вторинні, малі та великі, формальні і неформальні); визначення поняття "соціальний інститут", основні соціальні інститути: сім'я, освіта, релігія, економіка, політика.

Розділ 2 Особистість та її ідентичність

Учень/ учениця знає і розуміє терміни: особистість, ідентичність, самосвідомість, самооцінка

  • Учень усвідомлює етапи формування особистості в процесі соціалізації
  • Учень розуміє що таке ідентичність та може назвати її види
  • Усвідомлює як соціальна приналежність  (національність, культура, релігія, професія, гендер) впливає на формування ідентичності

 

 

  • Ідентичність: поняття та види: індивідуальна (як людина бачить та усвідомлює себе); соціальна (національна, культурна, професія, гендер тощо);
  • Фактори, що впливають на формування ідентичності: вплив сім’ї, роль школи та освіти, вплив друзів,  вплив медіа та інтернету
  • Самосвідомість та самооцінка. Що таке самосвідомість та її роль у розвитку особистості. Як формується та змінюється самооцінка
  • Етнічна та національна ідентичність. Як етнічна ідентичність формує особистість. Проблеми у багатонаціональних суспільствах

Розділ 3 Права і свободи людини

Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: права людини, громадянські права, свободи, декларація

  •          Учень ознайомлений з основними положеннями Загальної декларації прав людини; про міжнародні та національні документи, що регулюють права і свободи людини (наприклад, Конституція України, Європейська конвенція з прав людини); може пояснити, яку роль ці документи відіграють у захисті прав людини.
  •          Учень розуміє взаємозв'язок між правами людини та демократичними принципами, здатен пояснити наслідки порушення прав людини у недемократичних режимах.
  •          Учень розуміє основні механізми захисту прав людини в Україні, такі як судова система, омбудсмен та правозахисні організації та захист прав за допомогою міжнародних судів та організацій захисту прав людини.
  • Поняття прав і свобод людиниизначення прав і свобод людини; історичний розвиток концепції прав людини; види прав і свобод: громадянські, політичні, соціальні, економічні та культурні права)
  • Загальна декларація прав людини
  • Конституційні права і свободи громадян в Україні. (Основні розділи Конституції України, що стосуються прав і свобод людини; способи реалізації конституційних прав і свобод)
  • Обмеження прав і свобод людини (юридичні підстави для обмеження прав і свобод (військовий стан, надзвичайний стан; способи контролю за дотриманням прав людини в умовах обмежень.
  1.         клас

Розділ 1. Права і обов’язки громадянина. Конституційні права і обов’язки

Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: громадянин, конституція, конституційні права, конституційні обов’язки

  • учень/учениця знає і може пояснити, хто такий громадянин і яку роль він відіграє в суспільстві.
  • знає конституційні права та обов’язки громадянина України.
  • може аналізувати та обговорювати приклади порушення і дотримання прав та обов’язків громадян у різних життєвих ситуаціях.
  • може розв'язувати правові задачі, пов'язані з правами та обов’язками громадян, та аргументувати свої рішення.

 

  • Визначення терміну «громадянин». Роль громадянина в суспільстві.
  • Конституційні права громадянина: права людини та їх види (громадянські, політичні, соціально-економічні, культурні); основні права, закріплені в Конституції України: право на життя; право на свободу слова і думки; право на освіту; право на охорону здоров'я; право на працю. (Приклади реалізації конституційних прав у повсякденному житті)
  • Конституційні обов’язки громадянина:  що таке обов’язки громадянина.
  • Основні обов’язки, закріплені в Конституції України: обов’язок дотримуватися законів; обов’язок захищати Вітчизну; обов’язок сплачувати податки; обов’язок зберігати природу і культурну спадщину.
  • Значення виконання обов’язків для суспільства.

Розділ 2. Основи правової демократичної держави

 

Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: правова держава, демократія, верховенство права, суверенітет, плюралізм

  • Учень/учениця знає що таке демократія, її ключові елементи та принципи функціонування
  • може обговорювати випадки порушення принципів правової демократичної держави та їх наслідки для суспільства.
  • може аналізувати роль громадянського суспільства в розвитку демократичної держави.
  • Поняття "правова держава", "демократія".

Основні принципи правової держави: верховенство права; поділ влади (законодавча, виконавча, судова гілки влади); гарантії прав і свобод людини і громадянина.

  • Основні принципи демократичної держави: суверенітет народу; вільні та справедливі вибори; плюралізм і багатопартійність; права меншостей і толерантність.
  • Роль громадських організацій і рухів у демократичній державі; співпраця громадян і держави

Розділ 3. Демократичне суспільство та його цінності

 

Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: свобода, суспільний інститут, державний інститут

      Учень/учениця може назвати основні цінності демократії

  • може аналізувати приклади демократичних суспільств у різних країнах та порівнювати їх з Україною.
  • здатний обговорювати випадки успішного захисту демократичних цінностей і розуміти наслідки порушення цих цінностей для суспільства
  • може критично оцінювати роль громадянських інститутів у підтримці та зміцненні демократії.
  • Основні цінності демократичного суспільства:

Свобода (особиста свобода, свобода слова і думки, свобода зібрань і асоціацій.

Рівність ( рівність перед законом; рівні можливості для всіх громадян)

Справедливість (соціальна справедливість, справедливість у правосудді)

Верховенство права (дотримання законів усіма громадянами та державними органами, незалежність судової влади)

Участь у прийнятті рішень: активна громадянська позиція, участь у виборах та референдумах.

  • Інститути демократичного суспільства: державні інститути (парламент, уряд, судова система)
  • Громадянські інститути: неурядові організації, профспілки, медіа.
  • Освітні інститути: школи, університети, наукові установи.

 

  1.         клас

Розділ 1. Правові основи сім’ї, праці та власності

  • учні знають основні права і обов'язки в сфері сімейних відносин, трудових відносин та прав власності.
  • учні можуть аналізувати правові аспекти сімейних відносин, трудових відносин та власності, визначати їх вплив на суспільство та індивідуальні права.
  • учні можуть обговорювати і вирішувати гіпотетичні ситуації, пов’язані з правовими аспектами сім’ї, праці та власності.

 

  • Поняття сім'ї: визначення сім'ї з правової точки зору; типи сімей (нуклеарна, розширена, неповна тощо).
  • Шлюб та його правове регулювання: вимоги до укладення шлюбу, права та обов'язки подружжя, правові наслідки розірвання шлюбу.
  • Права та обов'язки батьків та дітей: правовий статус дітей у сім'ї; обов'язки батьків щодо виховання та утримання дітей.
  • Трудове право: право на працю та його реалізація; визначення та види трудових договорів; умови укладення трудового договору; права та обов'язки працівника та роботодавця.
  • Поняття власності: право володіння, користування та розпорядження майно; види власності (приватна, державна, комунальна).

Розділ 2. Механізми захисту прав громадян

 

  • учні знають основні інституції та організації, що забезпечують захист прав громадян (наприклад, омбудсмен, суди, правозахисні організації).
  • учні можуть порівнювати ефективність різних механізмів захисту прав громадян.
  • учні можуть обговорювати випадки порушення прав і можливості для їх захисту
  • учні розуміють важливість захисту прав людини та активної участі в правовій системі для забезпечення справедливості.

 

 

  • Законодавчі механізми захисту прав громадян: роль Конституції та законів у захисті прав громадян
  • Право на судовий захист: типи судів (загальні, адміністративні, конституційні)
  • Омбудсмен: роль омбудсмена (уповноваженого з прав людини);процедура звернення до омбудсмена.
  • Адміністративні органи: роль державних органів у захисті прав громадян (наприклад, правоохоронні органи, органи соціального захисту); процедура подання скарг до адміністративних органів.
  • Громадські та неурядові організації: правозахисні організації, громадські об’єднання, ЗМІ
  • Міжнародні правозахисні організації організації: Організація Об'єднаних Націй (ООН) та її агенцій у захисті прав людини;роль Ради Європи та Європейського суду з прав людини.

 

Розділ 3. Основи виборчої системи

  • учні можуть пояснити, що таке виборча система і чому вона є важливою для функціонування демократії.
  • учні знають основні типи виборчих систем (пропорційна, мажоритарна, змішана) та їх особливості.
  • учні розуміють процедуру проведення виборів і роль виборчих комісій.
  • учні розуміють важливість участі у виборах і дотримання виборчих прав та обов’язків

 

 

  • Визначення виборчої системи: що таке виборча система
  • Типи виборчих систем: пропорційна система, мажоритарна система, змішана система.
  • Пропорційна виборча система (розподіл місць пропорційно до отриманих голосів); огляд країн, де застосовується пропорційна система (наприклад, Нідерланди, Швеція).
  • Мажоритарна виборча система  (переможець отримує всі місця в окрузі або більшість голосів); огляд країн, де застосовується мажоритарна система (наприклад, США, Великобританія).
  • Змішана виборча система: поєднання елементів пропорційної та мажоритарної систем; огляд країн, де застосовується змішана система (наприклад, Німеччина, Нова Зеландія).
  • Організація виборів: підготовка та проведення виборів (реєстрація виборців, організація голосування, підрахунок голосів); виборчі комісії, оскарження результатів виборів
  • Виборчі права та обов'язки громадян:
  • Права виборців: право голосувати, право обирати і бути обраним.
  • Обов'язки виборців: виконання виборчих обов'язків (голосування, участь у виборчих процесах).

 

9 клас

Розділ 1. Світ інформації та мас-медіа

Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: інформація, медіа, мас-медіа, медіаграмотність, фейк, маніпуляція, контент

  • учні можуть визначити основні типи мас-медіа (традиційні та нові)
  • учні знають основні функції мас-медіа (інформування, освіта, розвага, критичний контроль).
  • учні розуміють роль мас-медіа у формуванні громадської думки і впливі на суспільство.
  • учні можуть критично аналізувати інформаційний контент, розпізнавати маніпуляції, фейкові новини тощо

 

  • Що таке інформація і мас-медіа. (телебачення, радіо, печатні видання, інтернет: інформаційні портали, блоги, онлайн-новини; соціальні мережі.
  • Функції мас-медіа: доступ до актуальної інформації, освітні програми, документальні фільми, науково-популярні передачі; розважальні програми, серіали, фільми, роль мас-медіа в контролі за владою і захисті громадських інтересів.
  • Вплив мас-медіа на суспільство: Позитивний вплив (інформування підвищення обізнаності)

Негативний вплив (дезінформація, маніпуляція, вплив на психічний стан.

  • Критичне мислення та медіаграмотність: як розпізнавати фейкові новини та маніпулятивний контент
  • Законодавство про мас-медіа в Україні (Закон України "Про інформацію", "Про телебачення і радіомовлення"). Права та обов'язки журналістів і медіаорганізацій.

 

Розділ 2. Соціальна взаємодія

Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: інформація, комунікація, конфлікт, емпатія

  • учні розумітимуть різні типи соціальної взаємодії (індивідуальна, групова, організаційна) та їхні особливості.
  • учні знають основні соціальні ролі та норми, а також вплив соціальних ролей на взаємодію.
  • учні можуть оцінювати ефективні та неефективні методи комунікації
  • учні можуть критично оцінювати вплив технологій на соціальну взаємодію
  • учні можуть продемонструвати навички командної роботи та співпраці, реалізуючи проекти та завдання.
  • Соціальна взаємодія (особистісна, групова, організаційна

Комунікація (роль комунікації, види комунікації: вербальна, невербальна, ефективне спілкування: активне слухання, зворотний зв'язок

  • Конфлікти і їхнє врегулювання: причини виникнення конфліктів, методи вирішення конфліктів.
  • Соціальні навички та їх розвиток: роль емпатії у формуванні здорових соціальних відносин, основи ефективної командної роботи.
  • Соціальні мережі та онлайн-комунікація: основи безпеки при використанні цифрових платформ.

 

Розділ 3. Сталий розвиток

Учень/ учениця знає і розуміє терміни та поняття: сталий розвиток, концепція, аспект, інновації

  • учні можуть визначити концепцію сталого розвитку розуміти її історичний контекст
  • учні знають три основні компоненти сталого розвитку: економічний, соціальний і екологічний.
  • учні можуть оцінювати вплив людської діяльності на довкілля та суспільство.
  • учні мають мотивацію брати участь у суспільних та екологічних заходах, спрямованих на збереження ресурсів та підвищення якості життя.

 

 

  • Що таке сталий розвиток. Концепція сталого розвитку, основні компоненти сталого розвитку: економічний, соціальний і екологічний.
  • Економічний аспект сталого розвитку: економічний ріст та його вплив на ресурси, зелені технології та інновацій, розподіл ресурсів та соціальна справедливість.
  • Соціальний аспект сталого розвитку: доступ до освіти та медичних послуг, рівні можливості для всіх верств населення, роль громадянського суспільства у сталому розвитку, демографічні зміни та їх вплив.
  •  Екологічний аспект сталого розвитку: збереження природних ресурсів (використання води, повітря, землі і їх захист); захист навколишнього середовища.
  • Міжнародні ініціативи та документи: цілі сталого розвитку ООН до 2030 року (ЦСР) і їх значення, Паризька угода і її цілі.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Амбражевич Альона Ігорівна
    Дуже дякую за Вашу розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 вересня
Переглядів
2205
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку