Програма гуртка з географії "Еколого - краєзнавча стежина" допоможе молодому учителю організувати заняття предметних гуртків, дасть можливість організувати екологічну та краєзнавчу позаурочну роботу з учнями, зробити її цікавою та корисною.
Екологічно – краєзнавча стежина
Основні завдання:
Стежин розроблено три , в залежності від класу, щоб охопити вивчений матеріал за навчальний рік.
6 клас
Протяжність близько 1,5 км. Має 5 зупинкок.
Зупинка 1. «Сад»
Тут учні знайомляться із штучною екосистемою, визначають основні види рослинності – дерева, бур'яни. Порівнюють із екосистемою лісу. Визначають відмінності.
Зупинка 2. «Погода»
Тут на відкритій місцевості діти застосовують знання, здобуті на уроці географії. Учні слідкують за хмарами, поведінкою птахів і завбачають погоду на завтра.
Зупинка3. «Краєзнавча»
На нашій місцевості є залишки Чумацького шляху, який припинив своє існування на початку ХХ ст..Учні згадують матеріал з історії про чумацтво, визначають, яке значення цей шлях мав для розвитку нашого краю, які ним здійснювали перевезення, куди і що перевозили. Також наводяться приклади орієнтування на місцевості і вдень, і вночі.
Зупинка 4. «Витік»
Місце, де починається струмок (притока 4 порядку річки Південний Буг). Визначають правий і лівий берег річки, живлення річки, розглядають джерело і пригадують, як воно утворюється. Також знайомляться із екосистемою болота, розглядаючи вологолюбні рослини і тварини.
Зупинка 5. «Струмок»
Зупинка в середній течії річки. Учні визначають швидкість течії, глибину струмка, екологічний стан річки. Слідкують чи змінюється рослинний і тваринний світ, ґрунти в середній течії річки в порівнянні із витоком.
7 клас
Протяжність маршруту до 2 км. Маршрут пролягає на південний-захід від села. Має 4 зупинки. Маршрут розрахований на 3 години.
Основні завдання:
( соснових, дубових, березових);
Зупинка 1. Дубовий ліс
Діти описують видовий склад лісу, визначають висоту, процент покритості ґрунту рослинами. При можливості, шукають гриби, визначають по довідникові назву і визначають будову.
Зупинка 2. Березовий ліс
Описують віковий склад підліску і трав'янистих рослих. Визначають відсоток закритості неба деревами і роблять висновки про екосистему березового лісу і його практичне значення, яке згадується в історії та літературі, що описували ліс.
Зупинка 3. Сосновий ліс
Опис видового складу. Ліс змінений людиною, тому тут зустрічаються і широколисті дерева. Тут проводиться гра із закритими очима («Вгадай дерево»). Цей ліс багатий на підлісок. Визначають значення його для тварин. В тій частині, де збереглися самі сосни, учні можуть спостерігати за процесами ґрунтоутворення, розгрібаючи лісову підстилку.
Зупинка 4. Екологічна
На цій зупинці проводяться заняття по екології:
Зупинка 5. Поле
На цій зупинці учні знайомляться із основними сільськогосподарськими культурами, порівнюють екосистеми поля і лісу, визначають відмінні риси та значення кожної для життя людини.
8 клас
Учні 8 класу завершують вивчення фізичної географії. Тому в маршруті є зупинки, які відображають природні зони України.
Протяжність маршруту 2,5 км. 5 зупинок.
Зупинка 1. «Полісся»
Це заболочена ділянка в заплаві річки, яка має плоский характер з переважанням водолюбних рослин.
Основні види робіт:
Зупинка 2. Лісостеп
Це ділянка з широколистим лісом, який переходить у степову, неорану ділянку.
Основні види робіт:
Зупинка 3. Степ.
Ця ділянка розташована на південно –західних схилах до річки. Необробляється більше 10 років і тому тут сформувався степовий «войлок».
Основні дослідження:
Зупинка 4. Ґрунтова
На прикладі ґрунтового профілю учні визначають основні горизонти і замальовують їх, тип ґрунту, хімічні та фізичні властивості.
Зупинка 5. Картографічна
На фрагменті кілометрової топографічної карти визначають своє місце знаходження, напрямки руху, азимути. За допомогою карти визначають відстані.