Програма гуртка "Екологічно - краєзнавча стежина"

Про матеріал

Програма гуртка з географії "Еколого - краєзнавча стежина" допоможе молодому учителю організувати заняття предметних гуртків, дасть можливість організувати екологічну та краєзнавчу позаурочну роботу з учнями, зробити її цікавою та корисною.

Перегляд файлу

Екологічно – краєзнавча стежина

Основні завдання:

  • розширити знання учнів по географії, біології, екології;
  • навчити дітей застосовувати здобуті знання на практиці;
  • привернути увагу дітей до охорони природніх ландшафтів, зникаючих видів рослин і тварин;
  • показати на природніх прикладах існування біоценозів, особливості їхнього життя;
  • створити навчальні ситуації з метою правильної поведінки в природі.

Стежин розроблено  три , в залежності від класу, щоб охопити вивчений матеріал за навчальний рік.

 

6 клас

 

Протяжність близько 1,5 км. Має 5 зупинкок.

Зупинка 1.  «Сад»

Тут учні знайомляться із штучною екосистемою, визначають основні види рослинності – дерева, бур'яни. Порівнюють із екосистемою лісу. Визначають відмінності.

 Зупинка 2.  «Погода»

Тут на відкритій місцевості діти застосовують знання, здобуті на уроці географії. Учні слідкують за хмарами, поведінкою птахів і завбачають погоду на завтра.

Зупинка3.  «Краєзнавча»

 На нашій місцевості є залишки Чумацького шляху, який припинив своє існування на початку ХХ ст..Учні згадують матеріал з історії про чумацтво, визначають,  яке значення цей  шлях мав для розвитку нашого краю, які ним здійснювали перевезення, куди і що перевозили.  Також наводяться приклади орієнтування на місцевості і вдень, і вночі.

Зупинка 4.  «Витік»

Місце, де починається струмок (притока 4 порядку річки Південний Буг). Визначають правий і лівий берег річки, живлення річки, розглядають джерело і пригадують,  як воно утворюється. Також знайомляться із екосистемою болота, розглядаючи вологолюбні  рослини  і тварини.

 

 

Зупинка 5. «Струмок»

Зупинка в середній течії річки. Учні визначають швидкість течії, глибину струмка,  екологічний стан річки. Слідкують чи змінюється рослинний і тваринний світ, ґрунти в середній течії річки в порівнянні із витоком.

 

 

 

 

7 клас

Протяжність маршруту до 2 км. Маршрут пролягає на південний-захід від села. Має 4 зупинки. Маршрут розрахований на 3 години.

Основні завдання:

  • узагальнити знання учнів по географії;
  • показати відмінні риси в рослинних угрупуваннях різних типів лісів

( соснових, дубових, березових);

  • розглянути існування в природі рослин, тварин, їх співжиття на прикладі ярусності;
  • середовище існування мохів, лишайників і збирання колекції.

Зупинка 1. Дубовий ліс

 Діти описують видовий склад лісу, визначають висоту, процент покритості ґрунту рослинами. При можливості, шукають гриби, визначають по довідникові назву і визначають будову.

Зупинка 2. Березовий ліс

Описують віковий склад підліску і трав'янистих рослих. Визначають відсоток закритості неба деревами і роблять висновки про екосистему березового лісу і його практичне значення,  яке згадується в історії та літературі,  що описували ліс.

Зупинка 3. Сосновий ліс

Опис видового складу. Ліс змінений людиною, тому тут зустрічаються і широколисті дерева. Тут проводиться гра із закритими очима («Вгадай дерево»). Цей ліс багатий на підлісок. Визначають значення його для тварин. В тій частині, де збереглися самі сосни, учні можуть спостерігати за процесами ґрунтоутворення, розгрібаючи лісову підстилку.

Зупинка 4. Екологічна

На цій зупинці проводяться заняття по екології:

  • правила поведінки в лісі по збереженню рослин і тварин;
  •  правила вогнебезпеки;
  • правила поведінки під час відпочинку в лісі.

Зупинка 5. Поле

На цій зупинці учні знайомляться із основними сільськогосподарськими культурами, порівнюють екосистеми поля і лісу, визначають відмінні риси та значення кожної для життя людини.

 

8 клас

Учні 8 класу завершують вивчення фізичної географії. Тому в маршруті є зупинки, які відображають природні зони України.

Протяжність маршруту 2,5 км. 5 зупинок.

Зупинка 1. «Полісся»

Це заболочена ділянка в заплаві річки, яка має плоский  характер з переважанням водолюбних рослин.

Основні види робіт:

  1. Визначення типу боліт.
  2. Причини утворення торфу. Аналіз торфу.
  3. Живлення болота.
  4. Ознайомлення з річкою (визначення швидкості, глибини, ширини, річкового стоку річки).
  5. Рослинний і тваринний світ.
  6. Вивчення ґрунтів.
  7. Значення боліт в природі.

Зупинка 2. Лісостеп

Це ділянка з широколистим лісом, який переходить у степову, неорану ділянку.

Основні види робіт:

  1. Визначення видового складу лісу, підліску.
  2. Водний режим, температурний режим ( в порівнюють із степом).
  3. Аналіз видового складу  тваринного світу. Визначення тварин яких вдалося зустріти.
  4. Ґрунти. Аналіз ґрунтоутворюючих процесів.

Зупинка 3. Степ.

Ця ділянка розташована на південно –західних схилах  до річки.  Необробляється  більше 10 років і тому тут сформувався степовий «войлок».

Основні дослідження:

  1. Визначення причин формування степу в нашій місцевості.
  2. Особливості мікроклімату степової ділянки.
  3. Рельєф відкритої території (переважаючі ландшафти ).
  4. Рослинний світ. Опис рослинного світу.
  5. Тваринний світ.

 

 

 

Зупинка 4. Ґрунтова

На прикладі ґрунтового профілю учні визначають основні горизонти і замальовують їх,  тип ґрунту, хімічні  та фізичні властивості.

Зупинка 5. Картографічна

На фрагменті кілометрової топографічної карти визначають своє місце знаходження, напрямки руху, азимути. За допомогою карти визначають відстані.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Інші матеріали
Додано
5 травня 2018
Переглядів
880
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку