Программу розроблено на основі «Програма курсу за вибором «Основи алгоритмізації та програмування» 8 - 9 класи
Каменькова І.Ю., вища категорія, ЗНВК № 23» та адаптовано до матеріальної бази навчального закладу та рівня інформаційної компетентності членів гуртка.
Інформатика має величезні можливості для розумового розвитку учнів завдяки винятковій ясності й точності своїх понять, виводів і формулювань. Вона, поруч з іншими шкільними предметами, вирішує завдання всебічного гармонійного розвитку й формування особистості.
Гурток "Основи алгоритмізації та програмування" направлений на розвиток логічного і творчого мислень учнів базової школи.
Якщо учень учиться програмувати, процес навчання змінюється, він стає більшактивним і направляється самим учнем. Технологія розв'язання завдання на комп'ютері – це не тільки складання програми й одержання завантажувального модуля, а й формування моделі, складання алгоритму, налагодження програми, її тестування.
Вивчення "Основи алгоритмізації та програмування" дозволяє розвивати як пізнавальну активність дитини, інтелектуальні почуття, так і виховувати прагнення учнів до знань, одержувати задоволення від результату своєї діяльності, розвивати самостійність мислення, сприяє формуванню незалежної особистості дитини, підвищенню якості знань не тільки по предмету, а й по інших дисциплінах.
"Основи алгоритмізації та програмування" вводиться за рахунок годин варіативної складової навчального плану. Програма розрахована на два навчальних роки в 8 - 11 класах: 70 годин, 2 години на тиждень.
Головна мета: "Основи алгоритмізації та програмування": дати учням теоретичні знання, сформувати практичні уміння та навички самостійного розв'язування задач на мові програмування Pascal із використанням персонального комп'ютера, сформувати практичні навички роботи на персональному комп'ютері (ПК).
Розвиваюча мета: формування математичного та алгоритмічного мислення, розвиток творчого потенціалу учня.
До головних задач належить:
формування знань про конфігурацію ПК та роботу основних його пристроїв;
практичні навички роботи з основними пристроями ПК;
формування знань про етапи розв'язування задач із використанням ПК;
формування умінь складання алгоритмів;
вивчення мови програмування Pascal;
формування та розвиток навичок самостійного програмування на мові Pascal та роботи на ПК.
Мета досягається оволодінням учнями практичних навичок розв'язування задач за допомогою комп'ютера, починаючи від постановки задачі й побудови відповідних інформаційних моделей і закінчуючи інтерпретацією результатів, отриманих за допомогою комп'ютера.
Програма орієнтована на роботу з IBM - сумісною технікою і передбачає використання відповідних програмних засобів.
Для забезпечення програми "Основи алгоритмізації та програмування" необхідні такі програмні засоби:
1.Клавіатурні тренажери Solo, Stamina – для закріплення навичок роботи з клавіатурою комп'ютера.
2.Операційна оболонка Norton Commander – для засвоєння правил роботи із об'єктами та їх зберігання на зовнішніх носіях.
3.Діалоговий компілятор мови програмування Pascal – для реалізації та налагодження програм на комп'ютері.
Основні складові доцільно розподілити так:
№ з/п | Т Е М А | Кількість годин |
1-й семестр | 32 | |
1 | Початкове ознайомлення з ПК | 4 |
2 | Основи алгоритмізації | 4 |
3 | Основи програмування | 6 |
4 | Алгоритми та їх програмування на мові Pascal | 16 |
Резерв часу | 2 | |
2-й семестр | 38 | |
5 | Розв'язування задач за допомогою ПК | 16 |
6 | Текстові та графічні режими мови Pascal | 10 |
7 | Розробка індивідуальних творчих робіт на мові Pascal | 10 |
Резерв часу | 2 |
Програмою передбачено резерв навчального часу, що використовується на розсуд учителя для узагальнення та систематизації навчального матеріалу або на збільшення кількості годин на вивчення окремих тем.
І семестр
всього 32 годин, 2 години на тиждень, резерв часу – 2 години
Зміст навчального матеріалу | Навчальні досягнення учнів |
Тема 1. Початкове ознайомлення з ПК (4 год.) Класифікація комп'ютерів. Конфігурація ПК. Клавіатура. Класифікація клавіатури. Склад клавіатури. Призначення клавіш. Робота з клавіатурними тренажерами та відпрацьовування швидкого введення тексту. Зовнішні запам'ятовуючі пристрої ПК. Одиниці вимірювання ємності запам'ятовуючих пристроїв. Монітор. Класифікація моніторів. Принцип дії моніторів. Основні характеристики моніторів. Порядок вмикання й вимикання ПК, правила роботи із зовнішніми пристроями. Призначення операційної оболонки Norton Commander. Інтерфейс. Головне меню. Функціональні клавіші. Порядок виконання операцій над об'єктами в операційної оболонці Norton Commander. Практична робота №1 “Робота з клавіатурними тренажерами". Практична робота №2 “Вказівки операційної оболонки Norton Commander для роботи з файлами". | Учень називає: -види комп'ютерів; -види і склад клавіатури; -призначення клавіш на клавіатурі; -види моніторів; -одиниці вимірювання ємності запам'ятовуючих пристроїв; описує: -конфігурацію ПК; -основні пристрої ПК та їх коротку характеристику; -принцип дії моніторів; -додаткові вказівки операційної оболонки Norton Commander; характеризує: -призначення операційної оболонки Norton Commander; -головне меню та функціональні клавіші Norton Commander; дотримується: -правил вмикати й вимикати ПК; -правил роботи із зовнішніми пристроями; вміє: -вільно користуватися клавіатурою; -виконувати операції над об'єктами в операційної оболонці Norton Commander. |
Тема 2. Основи алгоритмізації ( 4 год.) Етапи розв'язування задач за допомогою ПК. Поняття інформаційної моделі. Алгоритм та його властивості. Форми подання алгоритмів. Виконавець алгоритму. Навчальна алгоритмічна мова. Правила опису алгоритмів навчальною алгоритмічною мовою. Поняття величини. Типи величин. Змінні та постійні величини. Структура опису величин. Надання значень величині. Прості вказівки алгоритмів: присвоювання, введення й виведення даних. Правила запису арифметичних виразів і стандартних функцій за допомогою алгоритмічної мови. Складання лінійних алгоритмів. Практична робота №3 “Складання словесних алгоритмів". Практична робота №4 “Складання лінійних алгоритмів". | Учень пояснює: -поняття інформаційної моделі; -поняття алгоритму; -поняття виконавця алгоритму; -поняття величин та їх типи; описує: -етапи розв'язування задач за допомогою ПК; -форми подання алгоритму; -основні правила навчальної алгоритмічної мови; -прості вказівки алгоритмів; характеризує: -властивості алгоритму; формулює: -правила запису арифметичних виразів та стандартних функцій на алгоритмічній мові; -правила складання лінійних алгоритмів; вміє: -складати лінійні алгоритми. |
Тема 3. Основи програмування (6 год.) Поняття про мову програмування. Історія розвитку мов програмування. Засновниця теорії програмування в Україні. Класифікація мов програмування. Основні поняття та елементи мови. Мова програмування Pascal. Алфавіт мови. Типи даних. Змінні та константи. Арифметичні вирази та операції. Символьні виразі та операції. Основні принципи структурного програмування. Структура програми. Розділи опису міток, типів даних, змінних, процедур та функцій, операторів. Оператори введення та виведення даних. Прості оператори. Робота в середовищі Pascal. Складання програм із простими операторами. Складання лінійних програм. Практична робота №5 “Складання і реалізація програм на введення та виведення даних". Практична робота №6 “Складання і реалізація програм із простими операторами". Практична робота №7 “Складання і реалізація лінійних програм". | Учень пояснює: -поняття про мову програмування; -основні принципи структурного програмування; -основні поняття та алфавіт мови програмування Pascal; -основні режими роботи в середовищі Pascal; описує: -історію розвитку мов програмування; -арифметичні вирази та операції; -символьні виразі та операції; -структуру програми; -оператори введення та виведення даних; -прості оператори; називає: -види мов програмування; формулює: -правила опису всіх розділів програми; -правила запису арифметичних виразів і стандартних функцій на мові програмування Pascal; -правила роботи з операторами введення-виведення; -правила роботи з простими операторами; вміє: -працювати в середовищі Pascal; -складати лінійні програми; -складати програми з простими операторами. |
Тема 4. Алгоритми та їх програмування на мові Pascal (16 год.) Алгоритми з розгалуженням. Вказівка розгалуження. Вказівка вибору. Операції відношення. Складання алгоритмів з розгалуженням. Програмування алгоритмів із розгалуженням на мові Pascal. Керуючі конструкції: оператор умови IF, оператор вибору CASE, оператор безумовного переходу GOTO. Примусове припинення програми. Розв'язання задач із розгалуженням навчальною алгоритмічною мовою та мовою програмування. Циклічні алгоритми. Вказівка повторення. Вказівка циклу з параметром. Складання циклічних алгоритмів. Програмування циклічних алгоритмів. Керуючі конструкції: оператори циклу з параметром FOR, циклу з передумовою WHILE, циклу післямовою REPEAT. Складання програм. Розв'язування задач із циклічними алгоритмами навчальною алгоритмічною мовою та мовою програмування. Табличні величини та їх опис навчальною алгоритмічною мовою. Алгоритми знаходження суми й добутку елементів таблиць. Циклічні алгоритми та програми. Розв'язування задач. Одномірні масиви та їх опис мовою програмування. Дії з масивами та з елементами масиву. Складання програм із масивами. Будування алгоритму методом послідовного уточнення. Поняття допоміжного алгоритму. Вказівка виклику алгоритму. Створення алгоритмів із використанням звернень до алгоритмів. Програмування алгоритмів із використанням звернень до алгоритмів. Підпрограми-процедури. Розв'язання задач із використанням звернень до алгоритмів навчальною алгоритмічною мовою та мовою програмування. Складання алгоритмів та програм для різних типів задач. Практична робота №8 “Складання алгоритмів з вказівками розгалуження і вибору". Практична робота №9 “Складання і реалізація програм із керуючими конструкціями: if, case". Практична робота №10 “Складання циклічних алгоритмів". Практична робота №11 “Складання і реалізація програм із керуючими конструкціями: for, while, repeat ". Практична робота №12 “Складання алгоритмів з табличними величинами". Практична робота №13 “Складання і реалізація програм з одномірними масивами". Практична робота №14 “ Складання і реалізація програм з процедурами". | Учень пояснює: -поняття алгоритму з розгалуженням; -поняття циклічного алгоритму; -поняття допоміжного алгоритму; описує: -операції відношення; -керуючі конструкції; -оператор безумовного переходу GOTO; -табличні величини; -одномірні масиви; -примусове припинення програми; -дії з масивами та з елементами масиву; формулює: -правила алгоритмічної мови; -правила роботи з вказівками розгалуження, вибору, повторення, циклу з параметром, вказівкою виклику допоміжного алгоритму; -правила роботи з керуючими конструкціями: IF, FOR, WHILE, REPEAT; -правила роботи з одномірними масивами; -правила роботи з процедурами; використовує: -правила складання алгоритмів із розгалуженням; -правила складання циклічних алгоритмів; -правила складання та виклику допоміжних алгоритмів; -правила програмування всіх типів алгоритмів; вміє: -складати алгоритми з вказівками розгалуження та вибору; -складати алгоритми з вказівками циклу; -складати алгоритми з використанням вказівки виклику допоміжного алгоритму; -перекладати алгоритми всіх типів на мову програмування Pascal; -працювати в середовищі Pascal; -складати і реалізовувати програми з керуючім конструкціями; -складати і реалізовувати програми з одномірними масивами; -складати і реалізовувати програми з процедурами; -складати і реалізовувати програми для різних типів задач на мові програмування Pascal. |
ІІ семестр
всього 38 годин, 2 години на тиждень, резерв часу – 2 годин
Зміст навчального матеріалу | Навчальні досягнення учнів |
Тема 1. Розв'язування задач за допомогою ПК (16 год.) Двомірні масиви та їх опис мовою програмування. Алгоритми знаходження суми й добутку елементів таблиць. Алгоритми пошуку в таблицях елементів із деякою властивістю. Види сортувань. Алгоритми впорядкування табличних величин. Складання програм із масивами. Підпрограми. Функції. Процедури. Рекурсивні підпрограми. Відкриті підпрограми і рядки. Константні параметри. Дальня і ближня моделі виклику підпрограм. Процедурний тип. Функції, що повертають покажчик. Складання програм з процедурами та функціями. Рядкові величини. Порівняння рядків і їхня конкатенація. Робота з окремими елементами рядка. Процедури і функції для обробки рядків. Рядки і масиви символів. Тип PChar. Алгоритми роботи з літерними величинами. Складання програм із рядковими величинами. Практична робота №1 "Складання і реалізація програм опрацювання табличних величин". Практична робота №2 "Складання і реалізація програм з двомірними масивами". Практична робота №3 "Складання і реалізація програм з процедурами". Практична робота №4 "Складання і реалізація програм з функціями". Практична робота №5 "Складання і реалізація рекурсивних підпрограм". Практична робота №6 "Складання і реалізація програм опрацювання рядкових величин". Практична робота №7 "Складання і реалізація програм з масивами символів". | Учень пояснює: -основні функції та процедури обробки рядків; -відкриті підпрограми і рядки; -рекурсивні підпрограми; -порівняння рядків і їхню конкатенацію; описує: -алгоритми знаходження суми й добутку елементів таблиць; -алгоритми пошуку в таблицях елементів із деякою властивістю; -алгоритми впорядкування табличних величин; -константні параметри; -процедурний тип; -функції, що повертають покажчик; -процедури і функції для обробки рядків; -рядки і масиви символів; -тип PChar; формулює: -правила написання функції і звертання до неї; -правила написання процедури і звертання до неї; -правила опису й роботи з масивами; -правила складання програм із рядковими величинами; розпізнає: -види сортувань; -дальню і ближню моделі виклику підпрограм; вміє: -складати і реалізовувати програми з масивами; -складати і реалізовувати програми з використанням підпрограм; -складати і реалізовувати програми з рядковими величинами. |
Тема 2. Текстові та графічні режими мови Pascal (10 год.) Модуль CRT. Загальні відомості про роботу з екраном. Текстові режими. Ведення/виведення при підключеному модулі CRT. Вивід на кольоровий дисплей. Позиціонування при виводі на екран і створення текстових вікон. Деякі процедури модуля CRT для роботи з екраном. Системні змінні модуля CRT. Звукові можливості модуля CRT. Робота з клавіатурою. Складання програм для роботи з текстом. Модуль GRAPH. Графічні режими та їх ініціалізація. Графічні вікна. Координати точки. Графічний курсор. Побудова точки і відрізків прямих. Вибір і запам'ятовування типу лінії. Завдання кольору фону графіки. Зафарбування областей. Побудова прямокутників, паралелепіпедів і багатокутників. Побудова кругів, кіл, еліпсів, дуг, секторів. Визначення коефіцієнта стиску екрана. Вивід тексту. Робота зі сторінками. Спрайти. Установка палітри. Складання програм для роботи з графікою. Практична робота №8 "Складання і реалізація програм з використанням введення і виведення при підключеному модулі СRТ". Практична робота №9 "Складання і реалізація програм з використанням процедури модуля СRТ для роботи з екраном". Практична робота №10 "Складання і реалізація програм для роботи з текстом". Практична робота №11 “Складання і реалізація програм з використанням модуля CRT". Практична робота №12 "Складання і реалізація програм побудови точки і відрізків прямих". Практична робота №13 "Складання і реалізація програм побудови прямокутників, паралелепіпедів і багатокутників". Практична робота №14 "Складання і реалізація програм побудова кругів, кіл, еліпсів, дуг, секторів". Практична робота №15 "Складання і реалізація програм для роботи з графікою". | Учень пояснює: -створення текстових вікон; -вивід на кольоровий дисплей; -вибір і запам'ятовування типи лінії; -зафарбування областей; -робота зі сторінками; описує: -загальні відомості про роботу з екраном; -процедури модуля CRT для роботи з екраном; -системні змінні модуля CRT; -звукові можливості модуля CRT; -роботу з клавіатурою; -координати точки; -ініціалізацію графічних режимів; -графічні вікна; -графічний курсор; визначає: -коефіцієнт стиску екрана; -позицію виводу на екран; -кольори фону графіки; -палітру; обґрунтовує: -введення і виведення інформації при підключеному модулі CRT; використовує: -правила роботи з текстом; -правила побудови точки і відрізків; -правила побудови прямокутників, паралелепіпедів і багатокутників; -правила побудови кругів, кіл, еліпсів, дуг, секторів; -правила роботи з графікою; вміє: -працювати з клавіатурою; -складати і реалізовувати програми для роботи з текстом; -складати і реалізовувати програми з використанням модуля CRT; -складати і реалізовувати програми для роботи з графікою; |
Тема 3. Розробка індивідуальнихтворчих робіт на мові Pascal (10 год.) Розробка та налагодження індивідуальних робіт інтегрованої тематики на мові програмування Pascal. Практична робота на ПК. Практична робота №16 “Розробка та налагодження індивідуальних робіт на мові програмування Pascal". | Учень характеризує: -основні оператори мови програмування Pascal; вміє: -працювати в середовищі Pascal; -вільно користуватися клавіатурою; -складати та налагоджувати індивідуальні творчі роботи на мові програмування Pascal. |
Література
1.Безменов М.І. Тurbo-Pascal 7.0: Навч. Посібник. – Харків: НТУ «ХПІ»: Парустм, 2005.
2.Корнієнко М.М. Інформатика: Довідник учня та абітурієнта. – Х.: Вести: Видавництво «Ранок», 2008.
3.Варлань А.Ф., Апатова Н.В. Інформатика: Підр. Для учнів 10-11 кл. серед.загальноосвіт.шк. – К.: Форум, 2001.
4.Гаєвский А.Ю.Інформатика: 7-11 кл. Навч.посібн. – К.: А.С.К., 2002.
5.Р.І.Пиртко, І.А.Сеньків Уроки з основ інформатики та обчислювальної техніки. Основи алгоритмізації та програмування. Навчальний посібник. – Тернопіль. Навчальна книга – Богдан, 2007.
6.Забарна А.П. Основи алгоритмізації та програмування. Інтерактивні технології навчання на уроках. – Тернопіль. Мандрівець, 2006.
7.Білоусова Л.І., Вепрік С.А., Муравка А.С. Збірник задач по курсу інформатики.-Х.: Світ дитинства, 2000.
ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
Засідання МР відділу освіти, Наказ відділу освіти, молоді та спорту
молоді та спорту Новгород-Сіверської міської ради
Новгород-Сіверської міської ради Протокол №____ від «___»_____ 2016 р.
Протокол №_________ Начальник відділу освіти, молоді та спорту
від «___»__________ 2016 р. Новгород-Сіверської міської ради
Завідуючий методичним кабінетом ____________ І.П. Зюзько
відділу освіти, молоді та спорту
Новгород-Сіверської міської ради
____________ С.В. Гончаренко
Програма гуртка
«Основи алгоритмізації та програмування»
8 - 11 класи
м. Новгород-Сіверський
2016 р.
Автор Серб Д.М., інженер-електронік Новгород-Сіверської державної гімназії імені К.Д.Ушинського
Рецензент Логвин В.В., заступник директора з навчально-методичної роботи Новгород-Сіверської державної гімназії імені К.Д.Ушинського
Программу розроблено на основі «Програма курсу за вибором «Основи алгоритмізації та програмування» 8 - 9 класи
Каменькова І.Ю., вища категорія, ЗНВК № 23» та адаптовано до матеріальної бази навчального закладу та рівня інформаційної компетентності членів гуртка.
Інформатика має величезні можливості для розумового розвитку учнів завдяки винятковій ясності й точності своїх понять, виводів і формулювань. Вона, поруч з іншими шкільними предметами, вирішує завдання всебічного гармонійного розвитку й формування особистості.
Гурток "Основи алгоритмізації та програмування" направлений на розвиток логічного і творчого мислень учнів базової школи.
Якщо учень учиться програмувати, процес навчання змінюється, він стає більш активним і направляється самим учнем. Технологія розв’язання завдання на комп'ютері – це не тільки складання програми й одержання завантажувального модуля, а й формування моделі, складання алгоритму, налагодження програми, її тестування.
Вивчення "Основи алгоритмізації та програмування" дозволяє розвивати як пізнавальну активність дитини, інтелектуальні почуття, так і виховувати прагнення учнів до знань, одержувати задоволення від результату своєї діяльності, розвивати самостійність мислення, сприяє формуванню незалежної особистості дитини, підвищенню якості знань не тільки по предмету, а й по інших дисциплінах.
"Основи алгоритмізації та програмування" вводиться за рахунок годин варіативної складової навчального плану. Програма розрахована на два навчальних роки в 8 - 11 класах: 70 годин, 2 години на тиждень.
Головна мета: "Основи алгоритмізації та програмування": дати учням теоретичні знання, сформувати практичні уміння та навички самостійного розв’язування задач на мові програмування Pascal із використанням персонального комп'ютера, сформувати практичні навички роботи на персональному комп'ютері (ПК).
Розвиваюча мета: формування математичного та алгоритмічного мислення, розвиток творчого потенціалу учня.
До головних задач належить:
Мета досягається оволодінням учнями практичних навичок розв’язування задач за допомогою комп’ютера, починаючи від постановки задачі й побудови відповідних інформаційних моделей і закінчуючи інтерпретацією результатів, отриманих за допомогою комп’ютера.
Програма орієнтована на роботу з IBM - сумісною технікою і передбачає використання відповідних програмних засобів.
Для забезпечення програми "Основи алгоритмізації та програмування" необхідні такі програмні засоби:
Основні складові доцільно розподілити так:
№ з/п |
Т Е М А |
Кількість годин |
|
1-й семестр |
32 |
1 |
Початкове ознайомлення з ПК |
4 |
2 |
Основи алгоритмізації |
4 |
3 |
Основи програмування |
6 |
4 |
Алгоритми та їх програмування на мові Pascal |
16 |
Резерв часу |
2 |
|
|
2-й семестр |
38 |
5 |
Розв’язування задач за допомогою ПК |
16 |
6 |
Текстові та графічні режими мови Pascal |
10 |
7 |
Розробка індивідуальних творчих робіт на мові Pascal |
10 |
Резерв часу |
2 |
Програмою передбачено резерв навчального часу, що використовується на розсуд учителя для узагальнення та систематизації навчального матеріалу або на збільшення кількості годин на вивчення окремих тем.
І семестр
всього 32 годин, 2 години на тиждень, резерв часу – 2 години
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Тема 1. Початкове ознайомлення з ПК (4 год.) Класифікація комп’ютерів. Конфігурація ПК. Клавіатура. Класифікація клавіатури. Склад клавіатури. Призначення клавіш. Робота з клавіатурними тренажерами та відпрацьовування швидкого введення тексту. Зовнішні запам'ятовуючі пристрої ПК. Одиниці вимірювання ємності запам'ятовуючих пристроїв. Монітор. Класифікація моніторів. Принцип дії моніторів. Основні характеристики моніторів. Порядок вмикання й вимикання ПК, правила роботи із зовнішніми пристроями. Призначення операційної оболонки Norton Commander. Інтерфейс. Головне меню. Функціональні клавіші. Порядок виконання операцій над об’єктами в операційної оболонці Norton Commander. Практична робота №1 “Робота з клавіатурними тренажерами”. Практична робота №2 “Вказівки операційної оболонки Norton Commander для роботи з файлами”. |
Учень називає:
описує:
характеризує:
дотримується:
вміє:
|
Тема 2. Основи алгоритмізації ( 4 год.) Етапи розв'язування задач за допомогою ПК. Поняття інформаційної моделі. Алгоритм та його властивості. Форми подання алгоритмів. Виконавець алгоритму. Навчальна алгоритмічна мова. Правила опису алгоритмів навчальною алгоритмічною мовою. Поняття величини. Типи величин. Змінні та постійні величини. Структура опису величин. Надання значень величині. Прості вказівки алгоритмів: присвоювання, введення й виведення даних. Правила запису арифметичних виразів і стандартних функцій за допомогою алгоритмічної мови. Складання лінійних алгоритмів. Практична робота №3 “Складання словесних алгоритмів”. Практична робота №4 “Складання лінійних алгоритмів”. |
Учень пояснює:
описує:
характеризує:
формулює:
вміє:
|
Тема 3. Основи програмування (6 год.) Поняття про мову програмування. Історія розвитку мов програмування. Засновниця теорії програмування в Україні. Класифікація мов програмування. Основні поняття та елементи мови. Мова програмування Pascal. Алфавіт мови. Типи даних. Змінні та константи. Арифметичні вирази та операції. Символьні виразі та операції. Основні принципи структурного програмування. Структура програми. Розділи опису міток, типів даних, змінних, процедур та функцій, операторів. Оператори введення та виведення даних. Прості оператори. Робота в середовищі Pascal. Складання програм із простими операторами. Складання лінійних програм. Практична робота №5 “Складання і реалізація програм на введення та виведення даних”. Практична робота №6 “Складання і реалізація програм із простими операторами”. Практична робота №7 “Складання і реалізація лінійних програм”. |
Учень пояснює:
описує:
називає:
формулює:
вміє:
|
Тема 4. Алгоритми та їх програмування на мові Pascal (16 год.) Алгоритми з розгалуженням. Вказівка розгалуження. Вказівка вибору. Операції відношення. Складання алгоритмів з розгалуженням. Програмування алгоритмів із розгалуженням на мові Pascal. Керуючі конструкції: оператор умови IF, оператор вибору CASE, оператор безумовного переходу GOTO. Примусове припинення програми. Розв'язання задач із розгалуженням навчальною алгоритмічною мовою та мовою програмування. Циклічні алгоритми. Вказівка повторення. Вказівка циклу з параметром. Складання циклічних алгоритмів. Програмування циклічних алгоритмів. Керуючі конструкції: оператори циклу з параметром FOR, циклу з передумовою WHILE, циклу післямовою REPEAT. Складання програм. Розв'язування задач із циклічними алгоритмами навчальною алгоритмічною мовою та мовою програмування. Табличні величини та їх опис навчальною алгоритмічною мовою. Алгоритми знаходження суми й добутку елементів таблиць. Циклічні алгоритми та програми. Розв'язування задач. Одномірні масиви та їх опис мовою програмування. Дії з масивами та з елементами масиву. Складання програм із масивами. Будування алгоритму методом послідовного уточнення. Поняття допоміжного алгоритму. Вказівка виклику алгоритму. Створення алгоритмів із використанням звернень до алгоритмів. Програмування алгоритмів із використанням звернень до алгоритмів. Підпрограми-процедури. Розв'язання задач із використанням звернень до алгоритмів навчальною алгоритмічною мовою та мовою програмування. Складання алгоритмів та програм для різних типів задач. Практична робота №8 “Складання алгоритмів з вказівками розгалуження і вибору”. Практична робота №9 “Складання і реалізація програм із керуючими конструкціями: if, case”. Практична робота №10 “Складання циклічних алгоритмів”. Практична робота №11 “Складання і реалізація програм із керуючими конструкціями: for, while, repeat ”. Практична робота №12 “Складання алгоритмів з табличними величинами”. Практична робота №13 “Складання і реалізація програм з одномірними масивами”. Практична робота №14 “ Складання і реалізація програм з процедурами”. |
Учень пояснює:
описує:
формулює:
використовує:
вміє:
|
ІІ семестр
всього 38 годин, 2 години на тиждень, резерв часу – 2 годин
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Тема 1. Розв'язування задач за допомогою ПК (16 год.) Двомірні масиви та їх опис мовою програмування. Алгоритми знаходження суми й добутку елементів таблиць. Алгоритми пошуку в таблицях елементів із деякою властивістю. Види сортувань. Алгоритми впорядкування табличних величин. Складання програм із масивами. Підпрограми. Функції. Процедури. Рекурсивні підпрограми. Відкриті підпрограми і рядки. Константні параметри. Дальня і ближня моделі виклику підпрограм. Процедурний тип. Функції, що повертають покажчик. Складання програм з процедурами та функціями. Рядкові величини. Порівняння рядків і їхня конкатенація. Робота з окремими елементами рядка. Процедури і функції для обробки рядків. Рядки і масиви символів. Тип PChar. Алгоритми роботи з літерними величинами. Складання програм із рядковими величинами. Практична робота №1 "Складання і реалізація програм опрацювання табличних величин". Практична робота №2 "Складання і реалізація програм з двомірними масивами". Практична робота №3 "Складання і реалізація програм з процедурами". Практична робота №4 "Складання і реалізація програм з функціями". Практична робота №5 "Складання і реалізація рекурсивних підпрограм". Практична робота №6 "Складання і реалізація програм опрацювання рядкових величин". Практична робота №7 "Складання і реалізація програм з масивами символів". |
Учень пояснює:
описує:
формулює:
розпізнає:
вміє:
|
Тема 2. Текстові та графічні режими мови Pascal (10 год.) Модуль CRT. Загальні відомості про роботу з екраном. Текстові режими. Ведення/виведення при підключеному модулі CRT. Вивід на кольоровий дисплей. Позиціонування при виводі на екран і створення текстових вікон. Деякі процедури модуля CRT для роботи з екраном. Системні змінні модуля CRT. Звукові можливості модуля CRT. Робота з клавіатурою. Складання програм для роботи з текстом. Модуль GRAPH. Графічні режими та їх ініціалізація. Графічні вікна. Координати точки. Графічний курсор. Побудова точки і відрізків прямих. Вибір і запам’ятовування типу лінії. Завдання кольору фону графіки. Зафарбування областей. Побудова прямокутників, паралелепіпедів і багатокутників. Побудова кругів, кіл, еліпсів, дуг, секторів. Визначення коефіцієнта стиску екрана. Вивід тексту. Робота зі сторінками. Спрайти. Установка палітри. Складання програм для роботи з графікою. Практична робота №8 "Складання і реалізація програм з використанням введення і виведення при підключеному модулі СRТ". Практична робота №9 "Складання і реалізація програм з використанням процедури модуля СRТ для роботи з екраном". Практична робота №10 "Складання і реалізація програм для роботи з текстом". Практична робота №11 “Складання і реалізація програм з використанням модуля CRT”. Практична робота №12 "Складання і реалізація програм побудови точки і відрізків прямих". Практична робота №13 "Складання і реалізація програм побудови прямокутників, паралелепіпедів і багатокутників". Практична робота №14 "Складання і реалізація програм побудова кругів, кіл, еліпсів, дуг, секторів". Практична робота №15 "Складання і реалізація програм для роботи з графікою".
|
Учень пояснює:
описує:
визначає:
обґрунтовує:
використовує:
вміє:
|
Тема 3. Розробка індивідуальнихтворчих робіт на мові Pascal (10 год.) Розробка та налагодження індивідуальних робіт інтегрованої тематики на мові програмування Pascal. Практична робота на ПК. Практична робота №16 “Розробка та налагодження індивідуальних робіт на мові програмування Pascal". |
Учень характеризує:
вміє:
|
Література